WD Caviar RE2 WD5000YS, 500GB Review

Femme 24 juni 2007, laatste update op 4 februari 2009, 2.046 views

WD Caviar RE2 WD5000YS, 500GB

Pluspunten

• Uitstekende features
  • Werkt feilloos
  • Aantrekkelijke prijs

Minpunten

• Schijven worden vrij warm

De Caviar RAID Edition 2 is Western Digital's tweede generatie high-capacity disk voor servers. Western Digital claimt dat de Caviar RE2 mechanisch superieur is aan normale Caviar-desktopschijven en daarom, net als sas-harde schijven, geschikt is voor een 100 procent duty cycle. Of de verschillen met een normale desktopschijf werkelijk zo groot zijn, kan ik niet zeggen. Het klink in ieder geval niet onaardig. Wat betreft features is de Caviar RE2 goed bedeeld met onder andere time-limited error recovery (TLER), 3Gb/s sata-interface, 16MB cache en een volgens WD hoge tolerantie voor vibraties.

Ik heb zeven stuks van deze schijven sinds januari 2007 in gebruik in een server met een Areca ARC-1160-raid-adapter. Vooralsnog werkt dit volkomen probleemloos. Met de Maxtor DiamondMax 10 en 11 had ik nog wel eens probleempjes met raid-arrays waarvan opeens een schijf zich dood waande. Met de Caviar RE2's heb ik daar nog geen last van gehad.

Over de geluidsproductie en de prestaties kan ik niet zo heel veel melden aangezien de disks in een server worden gebruikt op een plek waar een lage geluidsproductie niet van belang is. De prestaties van filesharing onder Windows zijn zeer matig ongeacht de hardware die je gebruikt. Meer dan zo'n 40MB/s over het netwerk tussen server en een enkele client zit er gewoon niet in. Betrouwbaarheid is voor mij het belangrijkste en op dat gebied hebben de Caviar RE2's tot nu toe feilloos gepresteerd. De schijven worden wel vrij warm.

De prijs vind ik zeer goed voor een harde schijf die geschikt zou moeten zijn voor zwaar gebruik. Ik kan geen reden bedenken waarom je een paar tientjes zou besparen voor een raid-array van normale desktopschijven.

Heb jij ook een WD Caviar RE2 WD5000YS, 500GB?

Heb je wel koeling op die schijven staan? ;)
Wat die hitte betreft... Had google niet een onderzoek gepubliceerd waarin stond dat hete schijven het langer deden?
Googlel heeft een onderzoek gepubliceerd waarin naar voren kwam dat de temperatuur geen merkbare invloed heeft op schijven. Wel moet je bedenken dat het een onderzoek is op schijven die allemaal 24/7 draaien. Dus eenmaal warm koelen ze niet meer af.
Eechter wel een issue is het als schijven veel temperatuur wisselingen ondergaan. Hierdoor ondervinden ze meer krachten door het uitzetten en krimpen van de materialen waar ze van gemaakt zijn.
Dat je maar 40mb/s in je net werk haalt, kan ook te maken hebben met de afstand van server to client. ik merk dat zelf ook, als ik een bestand van bv 1gb wil verplaatsen van de pc van mn pa naar die van mij, haal ik een lage snelheid, doe ik hetzelfde bestand van mn laptop naar mn pc dan ben ik vele malen sneller klaar!
Ik zit erg te twijfelen tussen deze schijf en de 'normale' (desktop) versie, volgens mij maakt het niet zo heel veel uit. en aangezien het toch 2 tientjes scheelt, ga ik dan denk ik toch voor de desktop versie voor de netwerk server ga bouwen...