Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart Review

ZyMoTiC 10 oktober 2011, laatste update op 10 oktober 2011, 2.326 views

Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart

Pluspunten

• Geweldig voor casual games
  • Perfect voor casual internetten
  • Fijn formaat en goede batterijduur

Minpunten

• Snel tikken lukt mij niet
  • Niet alle websites hebben geschikte interface voor touchscreen

Voordat ik begin, ik ga het niet over specs, benchmarks en andere marginale verschillen hebben. Ik ga ook zo min mogelijk vergelijken want ik heb totaal 5 min met een ipad in mijn handen gezeten. Het wordt dus een subjectieve gebruikerservaring. Maar dan moet je wel weten wat voor gebruiker ik ben.

Ik ben geen gadget freak en hoef niet voorop te lopen met techniek. Ik heb moeite met touchscreens, ik wil graag een fysiek toetsenbord. Ik kijk vooral wat ik nodig heb en of het product mijn behoefte vervult. Tot slot ben ik vaak terughoudend met nieuwe producten of diensten, het duurt altijd even voordat ik er een nuttige functie voor mezelf in vind.

Ik heb mijn ervaringen simpel in positieve en negatieve punten opgesomd en vervolgens een korte opsomming van de standaard aandachtspunten.

Positief

* Het is een geweldige gameboy, ideaal om spelletjes op te spelen als je even niets te doen hebt. Al heb ik veel moeite gehad wat leuks te vinden en heb ik dat ook opgegeven. Maar even op Facebook vragen leverde mij Slice It op en hier heb ik me erg mee vermaakt. Denk dat 75% van het gebruik in dit spel zat.
* Voor casual interneten zoals nieuws lezen en je sociale dingen doen, voor mij op facebook kijken is het ideaal. Zolang je maar leest en niet teveel interactie met een site wilt is het super.
* Ik vond de gmail app wel fijn, eenvoudig en mooi ge´ntegreerd in het OS met popups.
* Ver boven verwachting was wel de levensduur van de batterij. Let wel even op als je de tablet uit druk, dit is stand-by en na paar dagen is de tablet dan leeg is.
* Het scherm is fijn en rustig om naar te kijken.
* De tablet ligt fijn in de hand voor 30 min… dan krijg je of last van je knie die je ter ondersteuning gebruikt of aan je vingers van het klemmen.

Negatief

* Als je youtube kijkt via de app of via de browser, dan kun je niet van pagina wisselen want dan stopt het filmpje. Niet echt multitasking.
* Heel vervelend vond ik dat je niet eenvoudig op links kon klikken, het is net te klein. Bij meerdere links bij elkaar klik je vaak mis. Dan moet je eerst inzoomen om raak te klikken.
* Pagina’s laden soms hun geoptimaliseerde/mobiele site en dan mis je vaak functies. Of je krijgt de normale site die niet ontworpen is voor touchscreen. Beide een net niet oplossing.
* Zoals ik al zie heb ik moeite met touchscreens. Ik het toch zeker een stuk of 25 keer een volzin getikt. Maar het is niet aan mij besteed, vooral als je twee dezelfde letters achter elkaar tikt dan mis je er ÚÚn. Ik stoor me daar snel aan en raak ge´rriteerd en pak dan liever mijn telefoon.
* Ik miste een USB ingang om foto’s of muziek af te spelen. Nu moet je ze onhandig via wifi overzetten. Nu heb je daar wel een koppelstukje voor, maar die mag samsung er voor die 50 cent (kostprijs) wel bij doen. Of je proprietary aansluiting laten vallen.
* Iets waar ik toen geen last van had maar nu als risico ervaar. Voor mij is een tablet iets wat iedereen pakt en niet echt een persoonlijk apparaat is zoals je telefoon. Hierdoor zou ik dus telkens mijn password bij sites of apps opnieuw moeten invoeren.

Samenvatting

Featureset
Ik miste een usb aansluiting. En de stroomkabel had wel wat langer gemogen dan kan je hem zonder verlengsnoer ook gebruiken als de tablet leeg is.

Prestaties
Hij werkte prima, ik stoorde me niet aan opstarttijden. Maar aan de andere kant, de tablet is niet veel sneller dan een telefoon.

Beeldkwaliteit
Beeldkwaliteit is goed, alleen met bepaald licht zie je je vingerafdrukken. Maar even een veeg over je broek of shirt en klaar ben je.

Bouwkwaliteit
Ik vond vooral de rubberachtige achterkant fijn.

Ergonomie
Na 30 minuten had ik moeite met een manier te vinden om de tablet ontspannen vast te houden.

Warmte en geluid
Na een tijdje wordt de tablet wel warm op de plekken waar er contact was met mijn handen of benen.

Mobiliteit en accuduur
Super, het formaat kan je zo in je tas gooien en je komt er de dag wel mee rond zonder op te laden.

Ik vind de tablet erg duur, maar dan gebruik ik ook denk ik maar 15% van de opties.

Algemene beoordeling
Onder aan de streep… Ik ben gewoon niet een tabletgebruiker en ik zou zoiets niet snel kopen. Ik ga liever achter mijn pc of laptop zitten. Die is net zo duur maar dan wel sneller, laat alles “normaal” zien, werkt fijner en heeft een toetsenbord en muis. Maar eerlijk is eerlijk als je graag op de bank snel wat op wilt zoeken, veel je sociale netwerken wilt bijhouden en je telefoonscherm te klein is. Dan zou ik hem zeker adviseren, en zo zet samsung de tablet ook in de markt.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Prima review dit, goed om het vanuit het oogpunt van een echte gebruiker te horen. Ik ben wel gadgetfreak, en na voorop gelopen te hebben met wat oude Archosjes en meest recent een Archos 9 was ik heel even tablet-moe.

Nu begin ik langzamerhand weer geinteresseerd te raken, maar de Android tablets zijn mij toch iets te beperkt. Met name bovenstaande issues vind ik irritant, maar ook het gebrek aan functies die ik van pc/laptop/netbook gewend ben irriteren mij mateloos.

Om die reden zit ik inmiddels toch maar weer aan een Windows tablet te denken.. maarja, wat kies je dan? Een Windows 7 tablet, of een Windows 8 ready tablet? Of toch een ARM tablet, waar ik misschien later wel Windows 8 ARM op kan zetten? Toch vrij lastig allemaal..

Een Galaxy Tab is het em gezien bovenstaande review denk ik toch net niet.. jammer genoeg.