DVico TViX HD N-1 Review

sys64738 9 oktober 2011, laatste update op 9 oktober 2011, 711 views

DVico TViX HD N-1

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Goede bouwkwaliteit
  • Beeld en geluidskwaliteit prima in orde
  • Passief gekoeld dus echt helemaal stil
  • Prijs waarvoor ik hem gekocht heb (voor de pricewatch prijs had ik em zeker laten liggen)
  • Regelmatig nieuwe firmware updates (die de software echt verbeteren)

Minpunten

• Waardeloze afstandsbediening
  • Stabiliteit laat te wensen over
  • Niet alle films spelen vloeiend af
  • Configuratie wat onduidelijk (zeker het instellen van netwerk drives)

Geluidskwaliteit Score: 4
Reden aankoop
In het verleden heb ik al meerdere network media tanks gehad waar ik zeer tevreden over ben. Maar n van de spelers die ik nog nooit geprobeerd had maar vanwege het mooie ontwerp wel altijd een zwak voor heb gehad, is de TviX HD N-1. Hoewel ik inmiddels een HTPC onder mijn tv heb staan, kon ik de N-1 niet laten schieten toen ik op iBood voorbij kwam voor nog geen 50 euro.

Features
De N-1 is dus een Networked Media Tank die overweg kan met alle gangbare video en audio containers en codes. Ket kloppende hart van het apparaat is een 400Mhz RTD1073DD+ processor en dat is op zich aan apparte keuze en hiermee heeft de N-1 dan ook iets minder spierkracht dan de NMTs van de concurrenten. Toch moet het apparaat volgens de fabrikant prima overweg kunnen met 1080P materiaal. De N-1 heeft geen ruimte voor een interne harde schijf en moet zijn data dus van externe bronnen halen. Om deze bronnen aan te sluiten beschikt de speler over 3 USB aansluitingen, 1 ethernet aansluiten en een SD kaart slot. Met de optionele WLAN adapter kan de speler ook via wifi gekoppeld worden aan je netwerk. De beelden stuurt het apparaat over een hdmi-, composite- of componentkabel naar je beeldscherm terwijl het geluid ook over dezelfde hdmi kabel gaat of los via de sp/dif uitgang. Voor de totale lijst van features en ondersteunde media is terug te vinden op http://www.tvix.co.kr/ENG/products/HDN1.aspx .

What's in the box
Door logistieke problemen duurde het erg lang voordat ik eindelijk het pakketje van iBood binnen had. Maar een paar weken later kon ik eindelijk de doos openmaken om te kijken hoe de speler er uit zag. Na het openen van de doos, trof ik de volgende zaken aan:

- de speler zelf
- voeding
- afstandsbediening (inc batterijen)
- papieren handleiding
- mini-dvd met software en uitgebreide handleiding
- component kabel

Eerste indruk
De eerste indruk na het uitpakken was zeer positief. Het ontwerp van de speler is erg mooi en ook op de bouwkwaliteit en afwerking valt weinig aan te merken. De speler is een ronde koker van geborsteld aluminium met op de achterkant een kleine uitbouw waarop alle aansluitingen zijn geplaatst. De verborgen aan/uit knop en sd-kaart sleuf zijn een leuke vinding en ondanks zijn aparte ronde vorm, misstaat de speler absoluut niet tussen mijn andere apparatuur. De meegeleverde afstandsbediening is vrij klein en voelt goedkoop aan.

Aansluiten
Het aansluiten van de speler is kinderspel (zeker voor de gemiddelde tweaker). Netwerk-, HDMI- en SP/DIF-kabel erin, nog even de voeding aansluiten en klaar is kees.

Configuratie en eerste gebruik
Helaas slaat de positieve stemming van na het uitpakken als snel om zodra de speler is aangesloten. Nadat de speler is opgestart, wat een slordige 20 seconden kost, loop je meteen tegen je eerste ergernis aan. De meegeleverde afstandsbediening is ronduit waardeloos. Je moet hem echt heel goed op de ir-ontvanger van de N-1 richten anders gebeurt er helemaal niks. Daarnaast komt het ook regelmatig voor dat hij iets totaal anders doet dan wat je wilt. Je klikt bv op pijltje-omhoog en hij registreert dat als een pauze of pijtje-links of iets dergelijks. Erg irritant maar omdat het ogenschijnlijk echt aan de afstandsbediening ligt, is er nog hoop voor mensen met een universele remote. Met een universele remote is ook meteen een ander probleem opgelost: de knoppen zijn niet logisch geplaatst en het is vaak zoeken voordat je de functie hebt gevonden die je wilt uitvoeren. Er is ook er een webinterface waarmee de N-1 op afstand kan worden bedient via de browser van je smartphone of tablet en dat werkt beter dan met de meegeleverde afstandsbediening.

Als je de afstandsbediening eenmaal door hebt, kun je beginnen met instellen. Je tv-, geluids- en netwerkinstelling zijn zo geregeld. Ook moet je eerste je network drives configureren voordat je films en andere media kunt bekijken. Dit kan via NFS en Samba maar de speler ondersteund ook DNLA bronnen.

Films kijken
De belangrijkste reden van aanschaf is het kijken van films. Hoewel de user interface mooier is dan bv de oude popcorn hours blijft het gewoon bladeren door een lijst met bestanden. Als je eenmaal de film gevonden hebt die je wilt kijken, moet je maar hopen dat het formaat ondersteund wordt. De originele firmware die er op stond weigerde bijna de helft van mijn films af te spelen (vooral de hd films) maar de meest recente firmware (2.10) speelt (bijna) alles dat je er tegenaan gooit af. Wel heeft de speler moeite met sommige films waarbij je dan om de seconde een hele korte (doch zeer irritante) hapering ziet. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door die iets goedkopere video-decoding chip dan die de concurrenten gebruiken.

De bediening tijdens het kijken van films is ook niet denderend. Je kunt de film uiteraard pauzeren en verder afspelen, versneld vooruit en achteruit afspelen en voor en achteruit springen. Maar dit springen kan alleen in stappen van 15 seconden waarbij de omhoogknop achteruit is en cursor omlaag vooruit wat heel onnatuurlijk is en ook telkens fout gaat. Het springen duurt ook 1 a 2 seconde voordat de film weer verder gaat en dan kun je pas weer 15 seconde vooruit springen. Dus even snel een scene van de film opzoeken is erg lastig. De pijn wordt in de nieuwste firmware versie enigsins verzacht doordat je het aantal seconden dat je springt voortaan in kunt stellen. Wel heeft de N-1 een feature die ik nog niet eerder tegen gekomen ben: goto. Met goto kun je het tijd instellen in uren, minuten en secondes en dan daarheen springen. Die werkt wel maar ik had liever gewoon goede skip functionaliteit gehad. Gelukkig heeft de speler wel een resume functie waardoor je films die je nog niet afgekeken hebt, kunt hervatten vanaf het punt waar je gebleven was.

De beeldkwaliteit is verder prima en ook het geluid wordt netjes doorgegeven aan mijn AV-ontvanger. De originele firmware gaf alles over SP-DIF door als Dolby Digital 2.0 maar gelukkig is dat in de nieuwste FW verholpen en kun je genieten van het volle DTS geluid. Ook kan het apparaat DTS downmixen wat erg handig is als je het geluid gewoon via je tv wilt luisteren of je geen DTS versterker hebt. Helaas trekt de speler zich er niets van aan als je aan hebt gegeven alleen geluid via sp/dif te willen versturen want ook dan blijft het geluid uit de tv komen. Dit geluid is meestal net niet in sync en daardoor is dit behoorlijk storend. Volume van de tv op nul (of mute) biedt uitkomst maar vreemd is het wel. Wellicht dat dit nog in toekomstige firmware releases opgelost gaat worden.

Muziek
Muziek afspelen gaat goed. Je kunt door je albums bladeren maar verder niet heel veel spektakel hier. In de speler is het wel handig dat je een soort scroller ziet me het huidige nummer dat je speelt maar ook een stuk of 20 nummers ervoor en erna waar je door heen kunt bladeren (en dit gaat ook over directories/albums heen).

Foto's
Foto's bekijken is nog kaler dan muziek luisteren. Je kunt door je fotocollectie bladeren in de vorm van een soort file explorer waarin wel thumbnails worden getoond. Als je eenmaal foto's aan het bekijken bent, kun je zelf skippen of 5 seconde wachten. De overgangen zijn wel aardig en afwisselend maar verder is er echt niks in te stellen aan de manier waarop en hoe snel de foto's getoond worden.

Internet
Naast de video en audi afspeelmogelijkheden heeft de speler ook nog Internet Media Support aan boord. Hiermee kun je Picassa en YouTube bekijken en nog wat andere channels die echt de moeite van het opnoemen niet zijn. Ik heb hier heel even mee gespeeld en het werkt wel maar dit voegt eigenlijk niks toe aan de speler. Zeker niet omdat de meeste mensen toch ook al een tablet, laptop, smartphone of pc in de buurt hebben die hier veel beter in is.

Support
In het Setup menu kan ook de firmware worden bijgewerkt. De gebruiker kan hierbij zelf een firmware versie uit de lijst kiezen en het is mogelijk om zelf te up- en downgraden. Normaal kun je alleen upgraden en dan ook nog een naar de laatste versie maar hier heb je dus vrije keuze. Voor tweakers is dit wellicht leuk, voor normale consumenten waarschijnlijk alleen maar verwarrend. De firmware is nog vol in ontwikkeling en wordt steeds beter. Om de zoveel tijd upgraden is dus wel aan te raden maar het is jammer dat ook dit product weer te vroeg op de markt is gezet waardoor de software nog niet 100% in orde was. Gelukkig wordt er wel hard aan gewerkt en komen de upgrades is mooi tempo uit.
Jammer genoeg is de stabiliteit van de firmwares niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig is het nu al wel iets beter maar ook met de meest recente firmware heb ik al paar vastlopers gehad waarbij het er uit trekken van de voedingskabel de enige remedie is.

Het design van het apparaat is prima en ook de bouwkwaliteit is niks op aan te merken maar helaas is aan het innerlijk veel minder aandacht besteed. Op de meest basale punten valt de speler dan ook flink door de mand. De speler is nagenoeg niet te bedienen met de meegeleverde afstandsbediening en ook het niet vlekkeloos afspelen van sommige films doen mij zelfs terugverlangen naar mijn Popcorn Hour A-100 welke op deze punten wel een 100% score haalt. Op het design na is er dan ook geen enkele reden om deze speler te verkiezen boven een WD Live of AC Ryan mini. Ik wil toch niet spreken van een miskoop. De TviX krijgt net aan een voldoende en doet nu dienst als mediaspeler op de slaapkamer waarvoor hij gewoon volstaat.

• Harman Kardon AVR-145
  • Harman Kardon HTKS-11
  • Samsung LE46C650

Heb jij ook een DVico TViX HD N-1?

De AB is inderdaad wennen, deze AB is de standaard versie die al sinds de eerste modellen bij de Dvico werd (werd, want het bedrijf bestaat inmiddels niet meer sinds begin deze maand) geleverd.

De knopjes op de AB zijn klein (en legio), de tekst lastig te lezen. Toch went het uiteindelijk wel aangezien je de meeste knoppen toch niet gebruikt.. Dat de speler met sommige videoformaten moeite heeft is bij nagenoeg alle modellen die ik heb (gehad) hetzelfde: soms komt het door een DVD ISO layerbreak (DVD ISO word door deze spelers ALTIJD met behoud van menustructuur afgespeeld!) of soms door een bitrate-spike in een HD mkv file (altijd een 1080p, nooit de 720p versies). De speler kan dan soms simpelweg choken maar dan onthoudt hij (in ieder geval bij DvD ISO) altijd het breekpunt en gaat hij verder na een crash waar hij gebleven was. De 'goto' (jump to) knop biedt uitkomst: je springt direct naar waar je gebleven was in een .mkv file. Dat was handig bij de oudere spelers (de spelers met Sigma Designs 8623 chipsets) die een display hadden.

Dat de AB op deze Realtek chip met aangepaste firmware niet feilloos werkt is waarschijnlijk ook te danken aan het veranderen van chipset. De Sigma's reageerden uitermate vlot (maar booten traaaag). Toch heb ik wel eerder een AB versleten, ook eentje die ik overnam van een zware roker had moeite maar ja, rook h... dat is funest voor dat soort apparatuur... De AB's zijn wel standaard in Logitech AB's geprogrammeerd (zoals de One). Als deze AB het direct uit de doos al slecht doet zou ik een andere vragen eigenlijk.

Nagenoeg alle originele firmwares van de Dvico's zijn te simpel, updaten is echt de moeite waard, maar soms is downgraden k de moeite waard. Concessies worden soms gedaan om stabiliteit te waarborgen, soms is dan een andere functie opeens weg of slechter geworden. de MPC club heeft voor sommige Dvico's alternatieve firmwares. Deze kunnen dan soms ook overweg met Compressed Header mkv's.