Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart Review

Iturbide 9 oktober 2011, laatste update op 9 oktober 2011, 3.476 views

Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart

Pluspunten

• Solide feel.
  • Prachtig scherm
  • Snel

Minpunten

• Security
  • Mist een finishing touch voor de gebruikerservaring.

Deze review is vooral geschreven vanuit de gebruikerservaring. Ik weet weinig van processoren en chipsets, maar ik weet wel of iets prettig werkt of niet. Ik denk dat ik dat gemeen heb met veel tablet-gebruikers

Featureset,

Ik veronderstel de technische specs als bekend. Kort en goed: dit is een luxe tablet met wifi en gps, camera’s en bluetooth. Hij heeft de volledige Android Market aan boord.

Prestaties, Beeldkwaliteit

Geen noemenswaardige haperingen bemerkt, zeer helder en fris beeld. Luxe uitstraling en gevoel. Fijn ding om in de hand te hebben. Batterijduur is prima: je kunt er de hele dag me rondlopen, en hoeft hem ‘s-avonds pas aan de lader te hangen. Prima.

Bouwkwaliteit en Robuustheid

Stevig, voelt degelijk aan. Ik heb de hardheid van het glas niet uitgeprobeerd, en ben er ook niet op gaan zitten. Waarschijnlijk kun je een stevige oplawaai verkopen met dit ding, maar ook dat heb ik niet uitgeprobeerd. (Het ding moest per slot van rekening wel terug.)
Ik heb er wel erg pech mee gehad: Ik heb er twee gehad, en ze allebei dood aangetroffen na een nachtje aan de voeding. Belcompany stuurde me (na de eerste) als de bliksem een nieuwe (prima service!) maar ik weet niet of je dat als reguliere koper ook kan verwachten, ik kan dat niet beoordelen. Ik hoop maar dat dit een uitzondering is.

Ergonomie

Soms wil je hem voor je op tafel kunnen zetten omdat helemaal platliggen nu eenmaal niet fijn werkt. De standaardinstellingen van het toetsenbord met ingeschakelde woordsuggestie en autocorrectie maken je stapelgek. Dit is wellicht nuttiger op een telefoon, maar op deze tablet is dit het eerste wat je opspoort en uitschakelt.
Samsung heeft een paar semi-nuttige tooltjes toegevoegd als een calendar en rekenmachine die je geheid niet gebruikt, zeker niet omdat ze standalone zijn en nergens mee synchroniseren. Ondertussen zitten ze wel op een knop op je scherm en lopen ze voortdurend in de weg. Dat laatste geldt ook voor de screenshot-knop. Die zit pal naast de terugtoets, met als gevolg dat je een aardige verzameling screenshots en flink wat ergernis opbouwt. Ik geloof dat Android 3.0 het niet toestaat, maar een fysieke terugtoets was eigenlijk wel fijn geweest.

Warmte- en Geluidsproductie

Niets van gemerkt. Ding wordt niet warm, geluid doet het.

Mobiliteit en accuduur

Mobiliteit: Prima. Het is een 10 inch tablet. Gaat dus niet in je binnenzak, maar is verder lekker licht. Je tilt je er geen breuk aan.
Accuduur: af en toe aan de lader, hoef je verder niet over na te denken.

De geteste uitvoering is geloof ik duurder dan een vergelijkbare Apple. Maakt het dat waar? Hangt ervan af. Beschouw het als een meerprijs om geen Apple te hebben, om flash te kunnen gebruiken, om niet gebonden te zitten aan het gesloten systeem van de grootste marktpartij. Het is duurder, maar als die overwegingen je aanspreken is het wellicht het geld waard.

Positieve eigenschappen

Uitstekende tablet. Volgens mij het beste wat Samsung en Android op dit moment te bieden hebben.

Negatieve eigenschappen

Security: Fail. Tablets kunnen, nee zullen, zoekraken of kapotgaan, waarna ze op z’n best bij een reparateur belanden. En wat betekent dat voor de gegevens die erop staan? Niet alleen fysieke data, maar vooral al je opgeslagen wachtwoorden? De “gelukkige vinder” hoeft de tablet maar aan het net te hangen, en hij kan overal bij en in. Je bedenkt je dat pas wanneer je je eerste dode exemplaar aantreft. Bij je tweede exemplaar ga je dus kijken wat je eraan kunt doen. Volledige encryptie achter een pincode is mogelijk en makkelijk, maar je moet er wel naar op zoek. Ook schijnt het mogelijk te zijn om een verloren tablet een remote wipe commando te sturen via de Samsung website, maar het hoe en wat daarvan was volkomen onvindbaar. Een tablet kan je hele hebben en houden bevatten en er zou meer aandacht voor moeten zijn voor de risico’s die dat met zich meebrengt. Ik vind dat Samsung hier een steek laat vallen.

Iets wat me verbaasde voor een linux operating system als Android: Er is geen fatsoenlijke nfs of cifs implementatie te vinden. Nfs vond ik al helemaal niet, en cifs of smb verschijnt her en der als een client die downloadt naar tijdelijke directories en dergelijke. Een directory gewoon mounten en het file openen is er niet bij. Dat is verdomd vervelend als je je films en muziek op het netwerk hebt staan, en sowieso geen sd-kaart in het ding kunt stoppen. Hierdoor ben je dus aangewezen op upnp in je netwerk, en dat werkt vaker niet dan wel. Zelfs geen itunes (daap) client. Wellicht is die er, maar niet gevonden in market. Samsung zou een grote sprong voorwaarts maken door een goedwerkende cifs client toe te voegen, en een upnp client. Ik heb er al aardig wat geprobeerd, en het blijft tobben.

Geen wonder dat Apple dit ding van de markt probeert te houden. Het kopen van een Ipad is echt geen vanzelfsprekendheid meer: dit is een prima concurrent. Dat Apple Samsung voor de rechter sleept is zowel logisch als onzinnig. Logisch omdat dit blijkbaar de manier is waarop men tegenwoordig op een bedreiging reageert. Onzinnig omdat een goede tablet er tegenwoordig nu eenmaal zó uitziet: het is alsof Batavus Gazelle aanklaagt omdat ze ook fietsen maken. De techniek is dik in orde, maar ik heb het idee dat Samsung meer aandacht had kunnen besteden aan de overall ervaring. De aangemerkte minpunten zijn geen fatale gebreken die niet met wat tedere zorg kunnen worden verholpen, maar Samsung heeft dit blijkbaar nog niet zo grondig tussen de oren als de grote concurrent.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart?

Reviews door de redactie