Adobe Photoshop Lightroom Review

honey 11 april 2009, 2.535 views

Adobe Photoshop Lightroom

Pluspunten

• Ratings werken uitstekend
  • Uitstekende manieren om foto's te bekijken.
  • Goede kwaliteit conversie van RAW

Minpunten

• Op dit moment nog niet echt gevonden, sterker nog ... ik ga steeds meer houden van dit programma. Top!

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 5
Ik gebruik LR met een beperkte database, alleen fotoshoots waaraan ik nog actief werk staan in mijn database. Op dit moment en gebruikelijk, werk ik aan vier verschillende shoots met gemiddeld 120 nikon .NEF files.

Mijn ervaring is dat LR snel en zeer handig werkt. Ratings zijn essentieel in mijn workflow en werken handig en intuïtief. Het scherm is goed te gebruiken voor beoordelingen.

Vroeger werkte ik met Capture One Pro, maar conversie kwaliteit van LR is minstens zo goed als met C1, maar de workflow is veel beter met LR, daardoor was ik snel verkocht na de trial.

Het maken van een webgallerie heb ik één keer geprobeerd er werkte prima.

Er valt zeer veel te vertellen over LR, maar in het kort … het heeft mij zeer positief verast.

Handige websites:
… en natuurlijk de officiële websites and forum.

~[update]
Inmiddels is LR een vast onderdeel van mijn workflow. RAW converter is uitstekend en workflow ook uitstekend. Elk onderdeel doet zijn werk en zijn niet meer weg te denken. Absolute aanrader!

~[update 11/4/09]: inmiddels bij versie 2.3 aangekomen. Het is een fundementeeil deel van mijn workflow en sluit naadloos aan Photoshop. In principe heb je als fotograaf maar 2 programma's nodig. Lightroom en PS (of een ander alternatief) voor de lokale bewerkingen.

Heb jij ook een Adobe Photoshop Lightroom?

Dank voor je review.

Ik ben "slechts" een beginnend dslr gebruiker en zit momenteel te zuigen waar ik kan. Ik ben dan ook direct naar de sites gegaan die je aangaf en daar vond ik vooral de filmpjes erg waardevol.

Wat ik me nu afvraag, als ik het zo bekijk, wat biedt photoshop nou nog aan extra's wat in LR niet geleverd wordt. M.a.w. is voor een amateur die toch wel leuke foto's wil maken en eventuele tekortkomingen wil bijwerken (aanvankelijk schoot ik in Jpeg, maar nu doe ik alles in RAW (.NEF) ) LR niet toereikend genoeg? Moet er nog zo'n duur pakket als Photoshop bijgekocht worden.

Ook ben ik erg geïnteresseerd in eventuele alternatieven voor deze software. Via Slim.nl kan ik wel relatief goedkoop (¤ 130,=) aan LR komen, maar het is nou ook weer niet echt voor een dubbeltje op de eerste rang.
Ik vind het jammer dat je dat dan niet doet. Nu verwijs je wel naar een aantal interessante websites, maar waarom niet wat meer over je eigen gebruikers ervaringen. Ik was bijv. blij verrast om in één van de video's te zien dat een compleet overbelicht stuk (mits in RAW, maar er zijn ook mogelijkheden in Jpeg zag ik) volledig terug te halen is. Dit biedt ongekende kansen. Daar had ik graag nog wat meer over gezien in jouw review.

Tot slot pakketten als Paint.net (!= MS Paint, maar is ook gratis) bieden die ook mogelijkheden tot fotobewerkingen of zijn die nou juist voor heel andere doeleinden in het leven geroepen.

Je zou me zeer gelukkig maken als je je review wat uit zou breiden, ik snak naar informatie :P .

In ieder geval bedankt voor hetgeen je tot nog toe gefabriceerd hebt, want het brengt mij in ieder geval wat dichter bij mijn doel.
Als er op dit moment geen negatieve eigenschappen zijn vraag ik me af waarom je prestaties, stabiliteit en prijs niet op groen heb staan. Kortom er zijn dus wel negatieve eigenschappen.
Nee, dat heeft met ervaring te maken. Het product is nog erg nieuw en om bij alles een maximale score neer te zetten is waarschijnlijk niet helemaal reëel.

Prestaties: Ik gebruik geen compleet archief in LR. Mijn foto collecties zijn daarom relatief klein in vergelijking met andere fotografen. Op verschillende fora wordt er geklaagd over een trage werking van LR. Zelf, met mijn beperkte database, geen problemen. Verder zijn er nog een aantal verbeteringen mogelijk, die misschien in de update al aangepakt worden. Zelf heb ik er nog geen last van gehad of ervaar ik niet als een probleem.

Stabiliteit: Ook hier nog maar een beperkte ervaring. Zelf geen crashes gehad.

Prijs: wat er wordt geboden is zeker zijn prijs waard, maar persoonlijk mocht het wel wat goedkoper, ook omdat ik C1 al had.

Voldoende is geen onvoldoende. ;)