Specificaties 10,1" (1024x600), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1001PXD-BLK157S Review

de Zeester 8 oktober 2011, laatste update op 8 oktober 2011, 2.573 views

Asus Eee PC 1001PXD-BLK157S

Pluspunten

• Compact
  • Goedkoop
  • Degelijk

Minpunten

• Beeldscherm
  • Zwak geluid
  • Toetsenbord
  • Adapter

De reden om deze netbook aan te schaffen was een reis naar Vietnam. In Vietnam heb je in praktisch ieder hotel/guesthouse (zelfs de hele goedkope van een paar dollar per nacht) gratis Wifi. Ook op veel andere plekken is veelal gratis Wifi beschikbaar. Deze netbook was in eerste plaats bedoelt voor internetten en mailen, en bellen via VoipBuster (het prijsverschil is voldoende om de netbook in die paar weken weer terug te verdienen) en in de tweede plaats voor muziek luisteren en filmpjes kijken.

Een belangrijk criterium was dat ie klein was, zodat ie gemakkelijk in mij rugzak paste, en niet al te duur (pakweg ¤200), omdat het niet ondenkbaar was dat ie beschadigd of gestolen zou worden. Als je er bij wilt horen dan kan je beter een tablet aanschaffen. Echter in deze prijsrange kom je al snel uit bij vage tablets, met de nodige beperkingen en tekortkomingen. Een goedkope netbook heeft qua functionaliteit net iets meer te bieden.

Afgaande op wat ik op het internet kon vinden was het verstandig om het geheugen uit te breiden naar 2 GB, dit heb ik ook maar meteen gedaan. Via eBay ook direct maar een 6-cells accu aangeschaft, omdat de standaard 3-cells accu mij qua accuduur toch wel wat beperkt leek.

Out of the box
In de kleine kartonnen verpakking zit niet meer dan de netbook zelf, een adapter en een piepkleine 'handleiding'. Veel meer valt er niet over te vertellen.

Prestaties
Ik heb geen benchmarks gedaan; als je hier veel waarde aan hecht dan is deze netbook waarschijnlijk niet voor jou geschikt. Op het internet zijn zat reviews en benchmarks te vinden over de prestaties van de Atom processor in deze netbook. Kort samengevat: het is absoluut geen krachtpatser; integendeel. De Atom staat steevast onderaan de de lijst. Mijn verwachting waren daarom ook niet bijster hoog.

Ik moet zeggen dat de prestaties mij niet zijn tegengevallen. Opstarten doet ie binnen een minuut, en vanuit hibernation kan je binnen een seconde in loggen. Na het inloggen zit in ongeveer een seconde op de desktop. Het browsen (met Google Chrome) gaat gewoon net zo vlot als ik gewend ben. Filmpjes kijken gaat ook, zelfs het HD filmpje dat standaard op Windows 7 staat ging tot mijn verbazing goed. Wat niet goed gaat zijn HD filmpjes via flash (bijv. YouTube), dit heeft meer weg van een diavoorstelling dan een film. Persoonlijk vind ik dat geen ramp, het scherm heeft sowieso te weinig pixels voor HD.

Scherm
In zonnige gebieden is de enigste functie van een spiegelend scherm een spiegel. Hierdoor viel een Packard Bell netbook met vergelijkbare prijs en betere specs af. Omdat ik niet zo graag naar mijn eigen kop kijk, heb ik voor deze netbook met een mat scherm gekozen.

Om met het positieve punt te beginnen; dit scherm is ook goed afleesbaar buiten in de zon al moet de helderheid wel op maximaal gezet worden. Helaas is dit ook het enigste positieve punt van het scherm.

De eerste irritatie is dat het scherm slechts 600 pixels hoog is. Dit is erg weinig (zeker als je een scherm van 1920x1200 gewend bent), en in de browser schakel je al snel naar full screen modus (F11). Op deze netbook is het gemakkelijk om met Alt+-> het scherm een kwart slag te draaien zodat je het scherm als een boek zou kunnen lezen, wat voor veel websites een goede oplossing zou zijn, ware het niet dat de touchpad niet mee draait zodat dit in de praktijk toch onhandig werkt.

Een ander probleem met dit scherm is de zeer beperkte kijkhoek. Die is dramatisch slecht; beweeg je hoofd iets naar beneden of naar boven en de kleuren veranderen compleet. Daarnaast kan dit scherm in het donker geen zwart weergeven, veel verder dan licht grijs komt ie niet. Dit maakt het scherm ongeschikt om films op te bekijken.

Geluid
Geluid is bij laptops is nooit geweldig, maar bij deze netbook is het geluid gewoon onvoldoende. Zelfs met het volume helemaal open blijft het geluid zeer zwak. Het is net voldoende in een stille ruimte (iets wat je in Vietnam niet snel zal vinden), maar voor een beetje muziek op de hotelkamer is het onvoldoende tenzij je direct naast de netbook zit.

Gelukkig maakt de netbook zelf nauwelijks lawaai.

Aansluitingen
Op deze netbook is duidelijk bezuinigd op het aantal aansluitingen. Met VGA, 2x USB, een cardreader en één gecombineerde audio in/uit aansluiting moet je het doen.

Omdat ik deze netbook ook voor bellen wilde gebruiken was de gecombineerde audio in/uit aansluiting een behoorlijk minpunt; een standaard headset kan hiermee niet overweg. Gelukkig heeft de netbook ook een ingebouwde microfoon die goed zijn werk doet, zodat hiermee uiteindelijk wel mee te leven viel.

Accu & Adapter
De standaard 3-cells accu houdt het bij een beetje browsen het pakweg 3 tot 4 uur uit. Ga je filmpjes kijken, en zeker bij flash (bijv. YouTube) dan zakt de accuduur al snel in tot minder dan de helft. Zoals te verwachten is gaat de 6-cells accu ongeveer 2x zo lang mee (reken op pakweg 6 tot 7 uur). Als de netbook losgekoppeld wordt van het net dan wordt out-of-the-box het stroomverbuik vrij agressief beperkt; binnen no-time gaat het scherm uit en niet veel later zal ie naar hibernate gaan.

Het opladen van een lege accu duurt een paar uur. Niet echt snel. Irritant is dat wanneer de accu vol is de adapter fluitend geluid produceert als de accu vol is en de netbook uit staat. Helaas is de adapter zo eentje waarin alles in een vrij forse stekker zit, i.p.v. een blokje los van de stekker. Dit betekent dat het soms wel eens lastig kan zijn deze in een volle stekkerdoos te stoppen.

Software
De netbook wordt standaard met Windows 7 Starter geleverd. Volgens ASUS zou ook Express Gate (een lightweight OS primair voor browsen) op deze notebook moeten staan, echter deze heb ik nergens kunnen vinden.

Op het internet zie je veelal dat mensen Windows 7 Starter, vervangen door iets anders omdat het te beperkt zou zijn. Echter zelf heb ik die behoefte niet gevoeld, het doet wat het moet doen en van de beperkingen van de Starter edition heb ik geen last gehad.

Gelukkig vond ASUS het niet nodig om al te veel bloatware te installeren. Er staat wel het één en ander aan bloatware op maar dat laat zich eenvoudig verwijderen.

Ergonomie & Toetsenbord
Deze netbook is ietwat lastig te openen, en het scherm kan niet helemaal platgelegd worden.

Het toetsenbord is werkbaar, maar niet geweldig. Om begrijpelijke redenen zijn het aantal toetsen teruggebracht tot het minimum. De toetsen zelf wiebelen een beetje wat afbreuk doet aan het kwaliteitsgevoel.

Degelijkheid
De netbook voelt qua afwerking goedkoop maar toch degelijk aan. De afwerking is niet super, bijv. de functie van de indicatie LED's zijn nauwelijks zichtbaar in het zwarte plastic gestanst, in het donker kan je slechts gissen. Ik heb wel de indruk dat ie tegen een stootje kan.

Ik ben blij dat ik deze netbook heb meegenomen op mijn reis, ondanks dat ie de nodige minpunten heeft. Ik merk dat ik thuis toch vaak naar deze netbook grijp i.p.v. mijn 15" laptop (welke ruim 2x zo groot is - zie foto), simpelweg omdat ie lekker handzaam is (ongeveer even groot als een boek).

De netbook voldeed voor browsen, mailen en bellen via VoipBuster. Door het matige scherm en zwakke geluid raad ik deze netbook af voor diegene die hier op films bekijken of muziek willen beluisteren.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1001PXD-BLK157S?

hoi,

Je hebt een hele goede review geschreven. dat verdient ten eerste een reactie. ten tweede ben ik op dit moment op zoek naar een laptop als deze, en was het met al in eerste instantie opgevallen dat als je kwaliteit wilt, je gewoon bij een grotere laptop uitkomt. Deze review heeft me wel duidelijkheid gegeven wat ik moet verwachten bij een laptop als deze. hartelijk dank daarvoor!

Game_overrr