Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Graphite 600T Review

JT888 14 oktober 2011, laatste update op 14 oktober 2011, 4.060 views

Corsair Graphite 600T

Pluspunten

• gebruiks gemak alles zit op de plek waar het hoort te zitten de kwaliteit van de kast vind ik goed.

Minpunten

• Om de USB 3 poort aan de bovenzijde te kunnen gebruiken moet er een kabel naar de achterzijde door de kast heen worden gemonteerd.

Hierbij mijn review over de Corsair 600T

Het plan

Mijn plan was dus om een nieuwe RiG te gaan bouwen voor Battlefield 3 ...

De eisen

De vereisten waren een Midi Tower met voldoende ruimte, zijpaneel met window, harddrive bays die makkelijk toegankelijk zijn vanuit de zij positie als je het paneel eraf haalt en de voeding wou ik deze keer ook absoluut onderin de kast hebben. Waarom ik deze eisen stel aan een behuizing nou simpel eigenlijk.

Ik kom van een laptop af en had ik geen zin om weer een monsterlijk grote kast te bezitten zoals ik voor de laptop bezat namelijk de Thermal Take Armor. Ik zocht een strakke kast zonder deurtje aan de voorkant omdat ik zo een soort kast al eens eerder heb gehad en ik een deurtje irritant vind.

De voeding boven in de kast is ook zo jaren 90 en ik was toe aan iets nieuws buiten het feit dat het toch wel erg warm word zo boven in een kast. En het dus niet een goede positie is voor een voeding vind ik zelf.

De zoektocht

Na wat speur werk op internet kwam ik dus de Corsair 600T tegen waarna ik direct de nodige filmpjes op Youtube heb bekeken van unboxing tot enige reviews. Uiteindelijk na een weekje na denken had ik besloten dat DE Corsair 600T het uiterlijk van mijn nieuwe RiG zou worden.

Het strakke design, midi tower size, geen deurtje aan de voorzijde, stof filters, de voeding onderin ja echt een mooie kast !!

Het dillema

Het enigste min punt vond ik dat er standaard geen window bij zit ... Dat werd mijn twijfel punt aangezien ik een nieuwe gaming RiG in elkaar wilde zetten en ook wel wil kunnen genieten van al die mooie hardware die erin kwam.

Ja de witte versie heeft wel degelijk standaard een window hoor ik je zeggen dat klopt dat werd dus de 2de beslissing, Ga ik voor witte 600T met window of voor de donkere versie van de 600T zonder window.

De beslissing

Uiteindelijk besloten voor de donkere versie te gaan en zelf een window erin te maken iets wat later geen eens nodig bleek aangezien je een sidepanel met window direct bij corsair.com kunt bestellen voor de donkere versie van de 600T je krijgt dan ook meteen de metalen mesh zijde mee zodat je kan kiezen een window of extra koeling mogelijkheden.

Modbaarheid ?

De Modbaarheid is goed als je niet bang bent een dremel tool te gebruiken in je nieuwe behuizing }>

Zelf heb ik een Corsair H100 ingebouwd met de radiator aan de buitenkant. Normaal gesproken kan je deze alleen aan de binnenzijde van de kast monteren waarop je de fans als intake boven op de kast dient te monteren. Ik heb dus een gat gemaakt in het bovenste binnen rooster waar de 200mm fan aan hangt. Waardoor ik de H100 er doorheen kon schuiven. Resultaat is nu dus dat de H100 onder het bovenste rooster zit dat je aan de bovenkant van de 600T kunt verwijderen. De 120mm case fans zitten op de plek waar de 200mm case fan eerst zat. Dit heb ik gedaan omdat ik de fans graag als out take wou hebben aan de bovenzijde. Aangezien ik geen zin had om een zooi stof in me kast te laten blazen.

Het bovenste uitneembare rooster moest ik wel een beetje aanpassen anders paste het niet meer bovenin. Er moesten slechts een paar plastic spijlen uit gehaald worden waar de functie van het plastic wat erin zit me niet geheel duidelijk is want het aluminium rooster is nog steeds er stevig.

Voor de Corsair H100 MOD die ik heb uitgevoerd zie dit topic voor een directe link met Foto's !!http://gathering.tweakers...message/36928851#36928851

Features van de behuizing

Voor de mensen die niet van plan zijn enige mods uit te voeren het is echt een mooie kast.
Alles is makkelijk bereikbaar en spreekt voor zich.

Er zitten dus 2 hard drive racks in die je allebei kan verwijderen en of verplaatsen naar het midden net achter de voeding.

Third party CPU coolers hebben back plates die gemonteerd dienen te worden aan de achterzijde van het Moederbord. Deze zijn erg makkelijk in te bouwen in de Corsair 600T doordat er aan de achterzijde een grote opening zit op deze manier hoef je het MB er dus niet uit te halen als je een third party cooler wilt monteren die een backplate heeft.

Verschillende moederbord typen passen in deze kast zelfs E-ATX past ook in deze kast (dit heb ik gezien op internet en youtube) Zelf heb ik zelf een normaal ATX bord van Asus gemonteerd namelijk de Sabertooth P67. maar ook mATX past in deze behuizing.

Boven in de kast kan je 2 losse 120mm fans plaatsen indien je de 200mm die er standaard in zit te luid vind en of zoals mij een Corsair H100 water koeling systeem in wilt bouwen.

De voorste 200mm case fan is makkelijk te verwijderen je moet hiervoor wel het front van de case losmaken. Vervangen voor een andere 200mm case fan is mogenlijk. of je kan de boel modden en er 2x een 120mm boven elkaakr plaatsen alleen moet je voor de onderste casefan de boel een beetje modden doormiddel van extra vent holes boren. (een patroon hiervoor vind je in de comments hieronder deze is gemaakt door een andere tweaker)

Mijn temps zijn goed mede doordat ik gebruik maak van de H100 vermoed ik.

De controller aan de bovenzijde gebruik ik zelf niet maar er zit er wel 1 standaard ingebouwd al heb ik gehoord dat je geen wonderen mag verwachten van deze.

4x usb poorten aan de bovenzijde audio uit mic uit en een usb 3 poort vind je tevens aan de bovenkant van de kast.

Verder is de hele voorkant voorzien van een stof filters de losse bay cover en het onderste rooster wat voor de 200mm fan zit.

Je kan het rooster van de 200mm simpel los klikken met een simpele lichte druk op de bovenzijde hiervan. Op deze manier kan je al het stof heel erg makkelijk verwijderen wat na na verloop van tijd door het filter is tegen gehouden.

Zelfs aan de onderkant waar de voeding komt zit een stof filter die tevens ook te verwijderen is om schoon te maken na verloop van tijd erg mooie features dus.

De bovenzijde en de achterste case fan hebben geen filter dit komt omdat deze als out take bedoeld zijn.

Review UPDATE

Ik heb inmiddels het plastic blok wat onder de HDD kooien zat verwijderd door voorzichtig de voorkant te verwijderen zoals gezegd.

De 120mm Noctua's zitten er inmiddels in 8-)

Als ik de H100 op de hoogste stand zet blijven de noctua's gewoon stil het lijkt erop dat ze niet harder gaan en of kunnen draaien.

In ieder geval ben ik van de stofzuiger herrie af _/-\o_ .

Voor de grap heb ik even 2x een 120mm aan de voorzijde onderin de behuizing geplaatst i.p.v van de 200mm fan ook dit past zonder problemen in de kast.

Alleen moet je voor de onderste casefan een beetje modden anders is deze aan de voorkant voor de helft bedekt door de behuizing.

Zelf heb ik nu een Xigmatek 200MM casefan besteld hopenlijk geeft deze meer airflow dan de originele 200mm en is deze stil.

Heb jij ook een Corsair Graphite 600T?

Lekker ruime kast inderdaad. Ik heb de witte en deze bevalt tot nog toe qua ruimte prima.
De voorste standaard fan kun je lastig bijkomen doordat de kunststof voorkant er lastig afgaat. Het plexiglas wil nog wel eens kraken en de ledjes van de fans zijn inmiddels zorgvuldig kapotgemaakt. De temps zijn standaard hoger, vooral als ik Boinc (Setinet) draai, ondanks de push/pull opstelling. Zelfs met de voorste en bovenste fan vol aan blijft de temp op 65 graden. Dat wordt nog even zoeken naar een oplossing.
Zou je nog een aantal fotos van de buiten kant en binnenkant van de kast kunnen posten ben erg benieuwd naar de ruimte binnen in met hardware! verder nette review
Ik heb de standaard 200mm van Corsair er nog in zitten aan de voorzijde.
Hij is niet echt sterk weinig airflow als ik zo voel aan de binnenkant met de hand.

Ik ga de 120mm fans van Corsair allemaal vervangen voor noctua's 2x die van de H100 en 1x van de behuizing die aan de achterzijde zit.

Verder zal ik als extra aan de voorzijde bovenin ook een extra 120mm monteren.
Het word alleen even kijken hoe dit te monteren valt. Daarna zal ook de voorste 200mm vervangen worden voor 2 noctua fans. Dat word dus modden aangezien dat niet standaard zal passen.

[Reactie gewijzigd door JT888 op 10 oktober 2011 18:26]

Ik was ook van plan ze te gaan vervangen bovenin voor Noctua's, ook van plan om een H100 erin te zetten als Outtake maar dan pull. Voorkant wordt of niks of ook 2 noctua's, even zien of dat gaat passen. Beetje modden is niet weg maar het moet niet te gek worden vind ik ^^ Bedankt voor het antwoord. Ik zei al, nvm, mijn fans zijn gewoon anders gek genoeg ^^ Beetje cheaper vermoed ik.....

Heb je ervaring met Noctua? Met name dan de NF-P12?

Edit

Ik was in staat om heel voorzichtig de voorkant te verwijderen en even met 2 120 mm fans te spelen. De gaten van het rooster passen perfect om ze in op te hangen. Eventueel voor de bovenste nog een extra stel gaten boren maar voor de onderste is dit niet nodig omdat deze hangt. Ook de hdd bays houden ze wel op hun plek. Ik zie een in stilte werkende kast tegemoet ^^

[Reactie gewijzigd door stverschoof op 10 oktober 2011 19:07]

De NF-P12 heb ik besteld hopenlijk komen ze deze week binnen dan kan ik er meer over vertellen heb er persoonlijk ook nog geen ervaring mee heb wel veel gezocht op internet ben benieuwd. op zijn hoogste stand klinken de standaard fans van Corsair H100 net als een stofzuiger wat een herrie :X daar ben ik niet blij mee vandaar dat ze noodzakenlijk vervangen worden voor stillere fans. Overigens zijn het dezelfde fans als die in de 600T zit zover ik kan zien.

[Reactie gewijzigd door JT888 op 10 oktober 2011 19:17]

Dat begrijp ik al te goed, heb het gehoord van andere tweakers. Maar schijnt dat de H100 op low fans ook prima presteert onder idle en load. Maar ik ga ze zodra ik mijn systeem heb direct vervangen met Noctua NF-P12 fans en plaats deze van Corsair dan wel voorin om de HDD's te koelen (wat super werkt, net getest).

Fan die er bij mij inzit: http://www.legitreviews.c...air_graphite_600t_033.jpg (ook aan de voorkant zit dezelfde ofc) :P

[Reactie gewijzigd door stverschoof op 10 oktober 2011 19:21]

Klopt op de laagste stand zit ik rond de 30c idle volgens de thermal radar software van mijn asus moederbord. Ik moet nog ff uitzoeken met welke andere programma's ik de temps kan testen.
Ik heb het trouwens uitgezocht van die fan, blijkt dat de Corsair 600T White een andere bevestigingsmethode heeft dan de standaard 600T, jij hebt namelijk dit: http://www.legitreviews.c...air_graphite_600t_037.jpg en ik heb gedempte bevestigingsschroeven voor me fan zoals hier te zien is http://gallery.highflow.nl/albums/userpics/10015/3.jpg (niet zozeer te zien dat hij gedempt is maar wel dat er schroeven gebruikt worden ipv die clip)

[Reactie gewijzigd door stverschoof op 10 oktober 2011 19:53]

Kostte me daardoor wel meer moeite om deze fan te verwijderen, vandaar dat ik de voorkant er voorzichtig af had gehaald, iets waar ik toch tegenop zag. Al zal ik de voorkant er wel weer af moeten halen als ik 2 extra gaten boor voor een fan, maar das het wel waard. Bedankt, is idd interessant om te weten wat je koopt zo :P

Vind toch knap dat je zo meteen dremel bezig bent geweest in je kast. Ik weet nog niet wat de prestaties zijn van een Pull config en ik heb ook geen dremel maar om beide redenen hang ik de radiator eerst in de kast, eens zien wat dat oplevert. Heb je dit misschien ook eerst geprobeerd of ben je gelijk voor push gegaan?

[Reactie gewijzigd door stverschoof op 10 oktober 2011 20:20]

heb ook de SE kast en had de std 200mm fan vervangen door 2 CM red-led fans, maar de onderste hing toch half achter het dichte front, de temps werden er alleen maak hoger door.

voor welke stille witte led-fans kun je de std fans het beste vervangen ?