Specificaties All-in-one met Ci5-2400S en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple iMac 21,5" 2011 2.5GHz Review

UntamedNL 27 oktober 2011, laatste update op 27 oktober 2011, 4.849 views

Apple iMac 21,5" 2011 2.5GHz

Pluspunten

• Design
  • Simpele installatie
  • Vloeiende werking Mac OS X
  • Kwaliteit van het scherm
  • iCloud

Minpunten

• Game prestaties
  • Onduidelijkheden over garantie van Apple

Features Score: 4
Ik heb de iMac nu 3 maanden in gebruik, hieronder laat ik weten hoe ik over de machine denk.

Mijn eerste Mac, waarom?
Sinds 2006 ben ik begonnen met actief gadgets en 'de computerwereld' te volgen. Vanaf de eerste dag ben ik eigenlijk een ' Windows-man' geweest. Ik heb dan ook een aantal Windows machines gehad, waaronder een game pc die ik kocht begin 2008. Ik had toen der tijd voor deze machine gekozen omdat ik veel games deed op de PC, en mij eigenlijk altijd verteld geworden was dat je voor de games zeker geen Apple moest kopen. Ik heb dan ook ruim 3 jaar met plezier op deze machine gewerkt en gespeeld. Rond juni 2011 vond ik het tijd worden voor een nieuwe machine en ben dan ook gaan kijken wat ik precies wou. Mijn game gedrag was in die 3 jaar erg veranderd. Ik speelde steeds minder spellen en de spellen die ik deed waren voor 90% op de Xbox360. Ik begon dus te twijfelen of ik nog wel een game pc moest kopen. Aan nadelen zoals geluidsproductie van de koeling en warmte die van de machine af kwam begon ik me steeds meer te storen. Ik ben toen dus gaan kijken naar andere systemen die wel aansloten bij mijn behoeftes. Ik kwam toen eigenlijk snel uit bij een iMac. Wat mij erg aansprak was de all-in-one, de gedachte ' het neemt weinig ruimte in beslag op het bureau en alles werkt perfect op elkaar' sprak mij erg aan. Ik ben op dat moment dan ook gaan kijken wat er voor een iMacs te koop waren. Al snel kwam ik erachter dat het van duur tot onbetaalbaar ging. Ik had dan ook snel besloten dat ik voor het base 2011 model ging. Omdat ik bijna geen games deed en vooral school en browsen deed, leek me dit model ruim voldoende voor deze bezigheden. Na het lezen van ervaringen op o.a. Tweakers.net was ik overgegaan op de aankoop van een iMac.

Mijn eerste ervaring
Unboxing
Bij het uitpakken van het apparaat had ik al direct het gevoel dat het hier om een 'premium' product ging. Alles zag er erg netjes en 'slick' uit. De installatie verliep soepel en snel maakte ik kennis met Mac OS X Lion.

Het besturingssysteem
In het begin was dit erg wennen, maar het beviel wel direct erg goed. De interface voelde erg natuurlijk aan en kon eigenlijk alles direct vinden. Ik merkte ook direct dat er een stuk minder in te stellen viel dan bij Windows, wat ik overigens niet als een minpunt zie. De eerste week was ik dan ook vooral bezig met het uitzoeken van het OS. Na deze week zat ik eigenlijk helemaal in het OS en miste ik Windows niet meer. Alles wat ik op Windows deed kon ook in Mac OS X en sommige dingen nog sneller ook. Ik wilde echter wel nog spellen zoals League Of Legends spelen en heb toen bootcamp ge´nstalleerd (dit ging opvallend makkelijk). Zodra ik in Windows ging merkte ik ook dat dit allemaal goed liep op de iMac.

Na 3 maanden gebruik
Op dit moment heb ik de iMac 3 maanden in mijn bezit. Kort samengevat kan ik nu al vertellen dat ik het apparaat echt super vind.

Mac OS X of Windows? Ervaringen en prestaties
Bij mijn dagelijkse werkzaamheden(email, browser, tekstverwerken etc.) zit ik eigenlijk altijd in Mac. Het opstarten gaat zeer snel en alles werkt eigenlijk gewoon super. Ik heb tot de dag van vandaag pas 1 Safari vastloper gehad, flash was hier de oorzaak van). Het opstarten van de applicaties gaat allemaal lekker snel zonder problemen. Naast mijn dagelijkse gebruik van Mac OS X zit ik soms ook wel eens in Windows. In Windows doe ik eigenlijk alleen maar het spel League Of Legends, dit is tevens het enigste spel wat er te vinden is op mijn iMac(ik heb geen spel ge´nstalleerd op Mac OS X). De prestaties die de iMac levert bij League of Legends vind ik persoonlijk niet super. Het is grafisch geen zwaar spel, maar als ik alles op max zet valt de FPS soms terug naar onder de 20. Als ik de shadow quality 1 stand lager zet is dit probleem verholpen, dus een heel groot probleem vind ik het niet. Ik wist bij het kopen van de iMac dat het geen machine is voor games op te spelen, maar toch valt de prestatie in League of Legends wel een beetje tegen.

Zou ik hem aanraden?
Het antwoord op deze vraag kan niet zomaar met ja of nee beantwoord worden.Voor personen die dezelfde activiteiten op hun computer doen als ik, kan ik met een duidelijke ja antwoorden. Mailen, internetten, tekstverwerken en af en toe een spel gaat super. Alles werkt lekker vloeiend en vastlopers komen eigenlijk niet voor.
Echter voor mensen die hun machine willen gebruiken voor de nieuwste games of zware applicaties(zoals video editing) zou ik niet aanraden om de 21,5 inch instap iMac te pakken. Het apparaat is simpelweg niet krachtig genoeg hiervoor. Maar dit is ook niet waar het apparaat voor gemaakt is.

Het apparaat zelf
Naast het geweldig design is het scherm ook van zeer goede kwaliteit. Ik gebruik een Samsung 245B als tweede monitor en de kwaliteit van het scherm van de iMac is duidelijk beter. Het Samsung scherm ziet er een stuk doffer uit en de kleurechtheid op de iMac is stukken beter. Ook werkt het Apple bluetooth Keyboard en de Magic Trackpad geweldig met OS X Lion. Naast deze twee invoerapparaten gebruik ik ook nog een Logitech bedrade muis. In OS X Lion werkt de trackpad super, echter is het voor precieze werk fijner om toch een muis te hebben. Daarnaast gebruik ik de muis ook voor Windows omdat ik de trackpad in Windows niet zo fijn vind.

Extra: iCloud
Als extra stuk wil ik iCloud toch nog even benoemen. Zelf gebruik ik naast een iMac sinds kort ook een MacBook Air en een iPhone. De synchronisatie tussen deze apparaten is met iCloud super. Contacten, herinneringen, photostream, agenda etc. Eigenlijk alle zaken die je op ieder apparaat wil syncen kan via iCloud. Ik mis echter wel nog een goede bestanden synchronisatie, waarin bijvoorbeeld Word documenten gesyncrhoniseerd kunnen worden. Aangezien iCloud vrij recent gereleased is er altijd een mogelijkheid dat dit later nog toegevoegd gaat worden. Hier is echter nog niets over bekend.

Als laatste wil ik nog even melden dat dit mijn eerste review is. Als er op- en/of aanmerkingen zijn hoor ik die graag.

Heb jij ook een Apple iMac 21,5" 2011 2.5GHz?

Reviews door de redactie

Goed begin, wat plaatjes en/of evt. benchmarks maakt een review nog net ff wat completer. Ook is het vreemd dat je eerst aangeeft een basis systeem genomen te hebben omdat je niet gaat voor gameprestaties, en dat dan vervolgens wel als negatieve eigenschap noemt? Dat is hetzelfde idee als een Smart rijden en dan klagen dat hij niet zo hard gaat als een Ferrari ;-)

Het is veel 'ik vind...' verhaal, als je iets uitgebreider en objectiever schrijft met de plaatjes erbij (design? foto! scherm mooier/lelijker dan ander merk? foto!) kan je er zo een aantal sterren mee verdienen. Je bent goed begonnen, succes! :)
Bedankt voor het advies. Ik ga het stuk aanpassen en de zaken die jij noemt aanpassen of toevoegen.

De gameprestaties had ik inderdaad niet verwacht, maar League of Legends heeft geen prachtige graphics. De iMac is geen powerhouse maar had wel verwacht dat hij een spel zoals League of Legends wel op maximaal kon draaien. Ik zal dit proberen iets duidelijker te verwoorden in de review.

[Reactie gewijzigd door UntamedNL op 27 oktober 2011 23:37]

Houd er vooral rekening mee dat de iMac een all-in-one is met laptop onderdelen.
CPU weet ik niet 100% zeker meer, maar de GPU is een mobile variant.
En zeker in de 21.5" versie is dat niet een heel beste.

Die in de 27" is een heel stuk beter, helaas is alleen de resolutie van dat scherm weer idioot hoog mocht je er mee willen gamen. Naar mijn mening dan, want ik wil dat het er ook goed uit ziet, en niet alle instellingen op minimaal hoeven te zetten.

Zelf ben ik in april 2008 volledig overgestapt op Mac (Mac Pro, MacBook Pro) en het bevalt mij nog steeds uitermate goed. Erg fijn OS met name, en veilig voor iemand als mij die anders teveel gaat kloten aan de machine (10 jaar overclocken was genoeg voor mij).
Jou mening over het gamen deel ik ook. Als je bedoelt gamen als in puzzel spelletjes die je in de App store kan kopen is de 21.5" prima! Bedoel je echter gamen als in Bioschock, Civ 5 etc. dan zal je sowieso niet op maximale instellingen kunnen spelen, zelfs niet met een 27" omdat die gewoon te weinig video geheugen heeft helaas.