Panasonic Viera TX-P50GT30 Review

bakaloko 8 oktober 2011, laatste update op 8 oktober 2011, 3.844 views

Panasonic Viera TX-P50GT30

Pluspunten

• schitterend beeld
  • prachtig toestel
  • enorm veel mogelijkheden

Minpunten

• inbranden is niet onmogelijk !
  • geen wireless (voor mij geen issue, ik heb overal kabels liggen. wil je wireless, koop dan of een extra dongel of de VT30)

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Ik wou al een hele tijd een nieuwe TV hebben en na lang, heel lang twijfelen gekozen voor de Panasonic P50GT30. En nog geen seconde spijt van gehad. De VT30 heeft net iets meer opties (zoals wireless) maar dat is voor mij geen probleem omdat ik toch overal kabels heb liggen. De panelen zijn in beide toestellen gelijk waardoor er in beeldkwaliteit geen verschil is.

De TV zelf is degelijk. Kan er niks anders van zeggen. Incl voet weegt hij zo'n 30kg en in vergelijk met mijn vorige "plastic fantastic" LCD van LG was dit even schrikken. Zo'n kanon van een TV in je eentje op de kast zetten zonder rugklachten te krijgen was niet al te makkelijk. (heb altijd al een zwakke rug gehad)

Algemeen
De TV zelf is erg mooi afgewerkt en ziet er werkelijk prachtig uit. Afwerking met een alu strip maakt het helemaal af. Ik heb ervoor gekozen om de TV op de voet te laten staan en ondanks de afmetingen en het gewicht staat het allemaal heel stevig en stabiel.

TV aanzetten, zenders installeren en genieten maar !! Ik heb er meteen een CI module bijgedaan zodat ik zenders in HD kan bekijken. Beeldkwaliteit is erg goed. Een BluRay kijken is werkelijk fantastisch. Wat me meteen opviel was dat zwart ook echt zwart is. Een wereld van verschil met mijn vorige LCD van LG. Ik weet het, LCD en Plasma kun je niet met elkaar vergelijken maar dit viel me meteen op.
Wat ook leuk was, de eerste uitzending die ik keek was een voetbalwedstrijd in HD. Dus meteen snelle beelden die een plasma goed weer moet kunnen geven. En dat doet hij !! Geen "vegen" op het scherm, gewoon strak beeld.

Featureset
TV is uitgerust met 4 HDMI aansluitingen, 3 USB aansluitingen, scart, antenne & schotel aansluiting en heeft cardcreader. Ook kun je er een CI module inzetten (tv = ziggo gecertificeerd).
Ook heb je een mogelijkheid om via USB een harddisk aan te sluiten die je de mogelijk geeft om uitzendingen rechtstreeks op te nemen. dus bye bye harddisk recorder ! Voor zover de "buiten" features.
De TV zelf heeft een ingebouwde media player. Sluit je harddisk aan op de TV en je kunt bestanden afspelen. MKV bestanden kan ie ook aan, alleen heb ik zelf een aantal aparte MKV bestanden die geen geluid geven. Dat is dan wel weer jammer. Met een programma als PS3 media server kun je vanuit de TV verbinding maken met de computer en zo wel weer alle bestanden afspelen. Erg gaaf.
Ook zit er Viera Connect op, een interactief iets waar je apps kunt uitvoeren zoals Facebook, Youtube, weerbericht etc... Hier staat op dit moment nog niet zo heel erg veel op maar Panasonic gaat dit uitbreiden in de toekomst. Featureset = erg uitgebreid !!

Kleurweergave
Fantastische kleuren. Ik wil hier niet overdrijven maar de kleuren zijn werkelijk geweldig. Heb het scherm bij lange na niet vol open staan (zit er 2.5m vanaf) maar de kleuren knallen eruit.

Contrast en helderheid
Ook fantastisch. Fact, je kunt van alle TV's dit wel goed instellen maar de helderheid van dit scherm is werkelijk briljant.

Ghosting
Dit moest ik even opzoeken wat het is precies is. Ghosting is kennelijk dat bv een logo nog ff in het beeld blijft staan als je een tijdje naar dezelfde zender kijken.
Heb ik nog geen last van gehad. Ik ben een fanatieke gamer, kijk veel films/docu's waar logo's in staan en heb er tot nu toe nog geen last van gehad, ook niet na meerdere uren aan een stuk gamen. (3-4 uur gamen is geen enkel probleem.
Wil er wel bij zeggen dat ik de TV ook niet vol open heb staan kwa helderheid en contrast.

Bouwkwaliteit en afwerking
Degelijk en mooi. Plasma schermen schitteren allemaal en dit is geen uitzondering. Deze TV heeft een speciaal paneel waardoor de schittering duidelijk minder wordt, maar schittering zal altijd blijven bij plasma. Voor mij geen probleem omdat ik de zon er niet op heb staan en het meestal wat donkerder maak als ik films kijk. Maar ik kan me voorstellen dat het hinderlijk is als de zon er vol op staat.

Inbrand- gevoeligheid
Dit was, is en zal altijd een issue blijven bij plasma panelen. In de winkel waar ik hem kocht hingen 4 plasma schermen van Panasonic en alle 4 waren ze ingebrand !! Hou hier rekening mee !
Fact, in een winkel staan de schermen wel vol op in de demo-stand en staat er dag in dag uit dezelfde DVD op. Bij normaal gebruik zal een scherm niet inbranden, standaard zijn er ook tal van instellingen aangezet om dit te voorkomen en er zit ook een white washer op. Toch wil ik er bij zeggen dat de white washer in de winkel geen zin meer had. Deze schermen waren ECHT ingebrand. Panasonic geeft wel de service dat ze bij langskomen om een extra boost te geven dat het zal verhelpen.

Al met al... het is zeker niet het goedkoopste toestel op de markt maar is zijn geld meer dan waard !
Voor mij was inbrandgevaar en de schittering de reden dat ik aan het twijfelen was... wel/geen plasma. Maar vanaf het moment dat ik het toestel aanzette.... alle twijfel was weg !!
Ook de featureset is awesome !! Mogelijkheden in overvloed ! Ik zeg: DOEN !

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P50GT30?

Was het echt inbranden of was het retentie ?

Op mijn 42X10 blijft mijn COD hud ook wel eens heel vaag zichtbaar na een paar uren spelen. Maar zet ik dan een filmpje op, dan is het ook vrij vlot weer verdwenen.

Verder super mooi scherm heb je. 50 inch wil ik de volgende keer ook hebben :)
Nope, 100% ingebrand. Met de white washer (zelfs na 1 week continu) was het ook niet weg te krijgen.
Voor klanten valt het welliswaar onder garantie, Panasonic komt de TV dan een extra boost geven waarme ze zeggen het te kunnen fixen.
Maar in een winkel heb je wel :
- de TV vol open staan (contrast e.d.)
- continu, dag in dag uit dezelfde demo opstaan.

Bij normaal gebruik zal het niet echt voorkomen, dus echt bang hoef je er niet voor te zijn. Is gewoon een super ding. Vooral met snelle beelden en gamen is er maar 1 woord voor: geweldig ! :)
Dat wat je hebt staan over ghosting klopt niet... Lijkt me meer inbranden wat je bedoeld.
ik heb sinds februari ook een viera tv (plasma) en idd, ik heb dat zapp logo van ned3 ook in beeld staan (dus ingebrand) :'(
En ventilatoren? Hoor je die duidelijk, als het stil is?
Ventilatoren hoor je alleen (heel zachtjes) als je er minder dan een meter vanaf staat. Ik zit er 2.5m van vandaan en tijdens "stille" momenten in een film hoor ik niks.

Over dat ghosting klopt idd niet. Sorry my bad. Maar hoe men op andere sites ghosting omschrijft, daar heb ik geen last van. (inmiddels aangepast)

@ard-e: heb je de TV redelijk ver open staan in contrast ?

[Reactie gewijzigd door bakaloko op 8 oktober 2011 18:18]

Met ghosting wordt eigenlijk bedoeld: "ongewenste vertraging".
De term wordt vaak gebruikt bij een trage responstijd van digitale televisies of digitale monitoren die slepende beelden hebben, vaak zichtbaar bij snelle bewegingen.
"De eerste platte TV's hadden daar nogal last van, deze echt niet ! ...
bakaloko, nee volgens mij niet, de kids kijken misschien teveel tv! :( en dan met name ned3 (ZAPP)

k'heb de tv gekocht bij de IT's! een dag voordat die failliet ging! dus..... alleen nog panasonic garantie

dat log is (nog niet) hinderlijk, alleen bij grijs beeld zie ik het...
wat bedoel je hier mee? Panasonic geeft wel de service dat ze bij langskomen om een extra boost te geven dat het zal verhelpen.
Panasonic komt naar je toe. Ze hebben kennelijk een mogelijkheid/app (weet het niet precies) om de TV een boost te geven die intenser is dan de standaard white washer die erop zit. Vlgs Panasonic kunnen ze het inbranden daarmee verhelpen.

In de praktijk weet ik niet hoe dit werkt. Ik heb mn TV nu ruim een half jaar. Geen last van inbranden tot nu toe en ben nog elke dag blij als ik het beeld weer zie. :-)