Specificaties Socket 775 met Intel P35 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5K-E/WiFi-AP Review

Fewture 23 juni 2007, 8.087 views

Asus P5K-E/WiFi-AP

Pluspunten

• Zwart PCB
  • Passieve koeling
  • Super stabiel
  • Goede features (ook in bios)
  • P35 chipset
  • Goede manual
  • Verloopje atx-panel connectors

Minpunten

• Plaatsing floppy connector
  • Geen DDR3 support itt de Deluxe
  • Vrij prijzig voor een "gestripte versie"
  • AP antenne is een beetje goedkoop

Layout Score: 3
Ik heb dit bordje gekocht icm een E6420 als upgrade voor mijn vertrouwde P4C800-E met Pentium M 780. Ik zoek altijd het meest simpele bordje, maar omdat zijn broertje (de P5K) een beetje brakke RAID support heeft werd het dus de P5K-E.
Opvallend is het zwarte PCB en de heatpipes. Geen fannetje op het bord en dat is zeker een pluspunt. Na jaren herrie wil ik eens een keer wat stilte.
Overklokken gaat zeer makkelijk en stabiel. Het bord boot vrijwel altijd behalve als je wat te ver gaat met het memory. Dan heeft hij nogal moeite om te "recoveren" uit een mislukte overklok.
Een ander nadeel is de floppy connector (ja ik gebruik nog steeds floppy's). Deze zit onderaan het bord en als ik ergens een hekel aan heb is het zo'n flatcable die strak door je bigtower gespannen staat.
Het wifi accespoint heb ik even snel getest. Werkt goed (goed signaal door 3 betonnen muren heen) en is ook in te stellen als NIC ipv AP. De antenne die erbij zit is wel een beetje goedkoop.
Verder zit er een verloopje bij voor je atx-panel connectors. Dus je ower, hddled,speaker etc steek je in een blokje. Mocht je het bord een keer eruit halen zit je dus niet weer te klooien om al die stekketjes er weer op te pielen, maar druk je gewoon het hele blokje op het bord. Erg handig.

Heb jij ook een Asus P5K-E/WiFi-AP?

Handige survey :)

Denk ook dat ik dit bordje ga halen over een paar maanden, icm een E6750 of E6850, ter vervanging van m'n X2 4600+ s939.

Gezien de uitgebreide features, voor mijn Stacker 832 gunstige layout en prijs/kwaliteit lijkt me dit een van de meest interessante mobo's in deze prijsklasse.
Check ook de Gigabyte met de P35 eens. Ik moet nog een PC bouwen en daar komt de Gigabyte in gewoon uit nieuwsgierigheid. Beetje hetzelfde bordje, iets beter geprijst en schijnt wat koeler te draaien.
hoe zit het met het geluid? Aangezien de P5B een brakke sound chip heeft !? Hebben ze daar bij de opvolger nog iets aan gedaan?
Ik gebruik een heel oud Cambridge setje met SPDIF. Het geluid klinkt nu wat voller, maar veel meer zinnigs kan ik er niet over zeggen. Het doet wat het moet doen. Ik ben nog een beetje ouderwets en als ik dus echt goed geluid wil hebben koop ik wel een aparte kaart. Ik gebruik het nu vooral voor webradio en wat games e.d.
Een goed antwoord moet ik je dus helaas schuldig blijven.
Eeven ter aanvulling:

- CLR CMOS jumper zit op een ongelofelijk rare plaats waarbij ik eerst mijn vga kaart moet verwijderen om erbij te kunnen.
- Als je onder de P5K-E sticker kijkt zie je dat het bord hetzelfde is als een Deluxe echter met een Gbit lan minder en de koeling.
hoe bedoel je brakke RAID ondersteuning? Ik wil/wou het bord aanschaffen en er RAID 0 op laten draaien dus voor mij wel redelijk belangrijk... :)
RAID 0 en 1 werken toch op de gewone P5K dacht ik? (heb hem gekocht maar kan het niet uittesten want ik heb heel de pc nog niet :P )
Als ik zo de handleiding lees gaat het toch gemakkelijk :P
Heeft dit moederbord nu 1 of 2 gigabit netwerkkaarten??

Op tweakers.net best buy guide van workstations van september staat dat hij er 2 heeft.
op asus website zelf staat dat hij er maar 1 heeft.
en webwinkels zeggen soms 1 en dan weer 2 :S:S??
Hey, dat is grappig, op mijn P5k-e Wifi zit die connector aan de zijkant, net naast de RAM sockets. De IDE connector zit wel helemaal onderaan.

Nadeel van dit bord vind ik dat als je iets hebt aangesloten op de IDE connector (mijn DVD brander) dan verschijnt dat bericht van jmicron.com tijdens het booten, en dat scherm blijft 5 seconden op je beeld staan. Of je moet een key indrukken.

Oh kami124: het heeft 1 gigabit netwerkaansluiting.

[Reactie gewijzigd door angelina op 11 februari 2008 23:54]