Asus Striker Extreme Review

Femme 23 juni 2007, 2.300 views

Asus Striker Extreme

Pluspunten

• Passief gekoeld

Minpunten

• Plank boot niet direct als hij een tijdje geen prik heeft gehad
  • Gammele reset- en powerbuttons
  • Prijs veel te hoog voor geboden kwaliteit

Ik heb dit plankje gekocht met name vanwege de chipset en de passieve koeling. Met overklokken heb ik me de laatste jaren niet beziggehouden omdat mijn laatste systemen dual Athlon XP's en Opterons zijn geweest, waar weinig mee viel over te klokken. Gratis extra performance kan nooit kwaad. Het was derhalve leuk om te zien dat mijn Core 2 Duo E6600 naar 3,4GHz overgeklokt kon worden.

Helaas leverde het moederbord al meteen bij installatie de nodige frustraties op. Op willekeurige momenten bleek het bord niet te willen booten. Na veel klooien kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat dit moederbord niet meteen wil opstarten als de stroom er volledig vanaf is geweest. Ik schakel de stroomvoorziening naar mijn pc's altijd volledig uit als ik ze niet gebruik door middel van een schakelaar op de stekkerdoos. De Striker Extreme heeft elke ochtend tien minuten nodig om wakker te worden. Diverse biosupdates hebben nog geen oplossing geboden voor mijn probleem hoewel ik het idee heb dat de tijd die het bord nodig heeft om levend te worden wel korter is geworden. Aanvankelijk moest ik een half uur wachten. Erg gelukkig ben ik om die reden niet met dit bord.

Verder moet gezegd worden dat het bord wel goed werkt, hoewel de display aan de achterkant volkomen nutteloos is. Met mijn koude bootprobleem blijft hij hangen bij 'CPU init'. Als je zoekt naar problemen met dit bord dan blijkt iedereen die tegen te komen bij de status 'CPU init'. Daar word je dus niks wijzer van. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Asus een product op de markt heeft gezet dat nog niet klaar was. Ik ben niet de enige die probs heeft met de Striker Extreme.

Het bord wordt geleverd met veel meuk en is mede daardoor erg prijzig. Op het bord zijn drukknoppen aanwezig voor power on en reset. Deze drukknoppen zijn nogal gammel bevestigd en vielen al naar enkele keren gebruik van de plank af. Geluid via s/pdif heb ik bij de eerste pogingen niet aan de praat gekregen onder Windows XP x64 ik doe ik dus maar gewoon via een HDA Mystique pci-kaartje. De lcd-poster is zoals gezegd nutteloos.

Heb jij ook een Asus Striker Extreme?

Volgens mij is het board duur door de extreem hoge chipset prijs? Niet door alle meuk (die meuk kost relatief gezien toch geen drol)
- Plank boot niet direct als hij een tijdje geen prik heeft gehad
heb ik ook gehad bij een Asus k8v deluxe, bleek uiteindelijk de voeding te zijn en niet het mobo.
En ik had hetzelfde op een Asus A8N-SLI Premium. Voeding is omgeruild door Antec waarschijnlijk vanwege 'bad caps'.
Overigens ben ik wel heel tevreden voor m'n Striker Extreme. Eigenlijk nooit problemen mee maar ik schijn zo'n beetje de enige te zijn :)
Wat raar dat je moet wachten voordat je kunt booten. Ik heb zelf ook de Striker Extreme en zet het systeem elke dag helemaal uit, net zoals jij via de knop op de stekkerdoos. Echter zo gauw als ik de stekkerdoos aanzet kan ik meteen de pc booten. Net als Biobak heb ik ook geen problemen met de SE, ff afkloppen, maar ik ken de horrorverhalen wel; vooral die op de Asussite zelf. Bij mij loopt die als een zonnetje, maar ik moet zeggen dat ik de heatsink verwijderd heb en vervangen heb door andere koeling, dat scheelt me stressed meer dan 10 graden. De keuze om de heatsink te vervangen is omdat ik de cpu waterkoel en zodoende weinig airflow over de heatsink had.
Zelf ook een gebruiker van een Striker extreme. Ik ben het eens met veel van je punten, echter mag dat de pret niet drukken kwa prestaties. In het begin liep me de hele bums ook tijdig vast met de nodige BSOD's, maar uiteindelijk heb ik de juiste benadering gevonden en sindsdien looptie als een raket. Zelf gebruik ik Vista Ultimate x86, maar ga binnenkort de overstap maken naar de x64 versie. Hopelijk zijn de drivers minstens net zo stabiel als de x86 versies. Het vele gezeur over Vista icm dit bordje kan ik niet bevestigen. Een moederbordje met een erg persoonlijke benadering kwa gebruik (de nodige haken en ogen). Zoals bekend draag Asus niet echt de nazorg voor de vele gebruikers die het TE hoge bedrag hebben neergeteld voor dit product.
In mijn ogen is dit bord niet geschikt voor het grote publiek. Zelf ben ik er echter blij mee en draai zowat alles wat ik voorheen kon met mn oud systeempje. Wel raad ik aan het geheugen zorgvuldig te kiezen en bij voorbaat 4Gb te gebruiken icm Vista.

Asus Striker Extreme, Intel C2D E6600 @ 3,2Ghz Waterchilled (load 34C), 4x1Gb Ocz FleXLC waterchilled, Ocz GameXtreme 700w, XFX8800ultraXT @650mhz(stock), 1x Raptor raid-0(300GB), 1x Raid-0(640Gb), 2x singel(500GB) 2x Samsung 226BW
Draait je Vista Ultimate x86 stabiel? Ik heb dus ook een SE en had tot voor kort ook ff Vista Ultimate geprobeerd. Had echter, na BIOS flash naar 1.3, nieuwste drivers/chipset meuk nog steeds problemen met 'nvstor.sys'. BSOD's op de vreemdste momenten, iets met storage dus.
Toch maar besloten terug te gaan naar XP, en dat draait nu rocksolid.
Als jij je Vista Ultimate stabiel hebt draaien, zonder enige BSOD's of wat dan ook, ben ik zeer benieuwd hoe je dat gefixt hebt....Voor zover ik weet heeft Vista nog steeds problemen met nforce based mobo's ...?
:9 zit hier met de zelfde vraag, aangezien xp pro "maar" 32bit ondersteund en niet mijn gewenste 4gb ddr2 wil draaien ben ik dus gedwongen iets anders te gaan zoeken.

:O nu zoek ik dus gebruikers ervaringen met vista 64bits, maar heb eigenlijk al in de gaten dat ik beter xp 64bits kan gaan gebruiken

grtz