Specificaties 30" @ 2560x1600 (WQXGA) (S-IPS, 16ms) - Bekijk alle specificaties

Apple Cinema Display 30" Zilver Review

Femme 4 september 2011, laatste update op 11 september 2011, 7.306 views

Apple Cinema Display 30" Zilver

Pluspunten

• Enorme resolutie
  • Goede bouwkwaliteit en uitstekend materiaalgebruik
  • Doordacht en tijdloos ontwerp

Minpunten

• Vrij matige zwartweergave

Ik heb de 30 inch Apple Cinema Display nu ruim zes jaar in gebruik. De eerste dagen kwam ik niet bij van de schik die je hebt met 2560 keer 1600 pixels aan beeldschermoppervlakte. Met gemak plaats je twee browserschermen van ~1024 pixels breed naast elkaar. De hoge verticale resolutie maakt het lezen van websites erg prettig. Deze monitor is een uitkomst voor iedereen die veel beeldschermwerk doet. Alles werkt gewoon stukken beter, of je nou veel gegevens moet verwerken, tekstschrijver, software developer of grafici bent. In een perfecte wereld zou iedereen er een hebben :) .

Apple heeft de bouwkwaliteit en het materiaalgebruik zoals gewoonlijk dik voor elkaar. De behuizing is gemaakt van aluminium in plaats van goedkoop plastic. De afgeronde randen zijn zeer prettig in de aanraking. Niet dat je er iets aan hebt, maar het draagt wel bij aan de kwaliteitsbeleving. Verder is het beeldscherm zeer minimalistisch van ontwerp, ook wat betreft de bekabeling. Apple heeft een keer goed nagedacht en alle verbindingen in n kabel verwerkt zodat het bureaublad niet wordt ontsiert door losse kabels voor stroom, dvi, usb en firewire.

Na zes jaar ben ik nog steeds erg tevreden over het ontwerp van de Cinema Display. Het minimalistische ontwerp is tijdloos en kan nog lang mee. De aluminium behuizing matched nog steeds perfect met actuele Apple-hardware zoals het Magic Trackpad.

De featureset van het scherm is beperkt. En dvi-ingang is alles dat het apparaat aan ingangen heeft te bieden. In eerste instantie vond ik dit onacceptabel voor een monitor in deze prijsklasse, maar als je kijkt naar de usecases voor meerdere aansluitingen in de praktijk zal het zelden voorkomen dat iemand de behoefte heeft om twee systemen tegelijkertijd op een 30 inch beeldscherm aan te sluiten. Al was het maar omdat veel laptops out of the box geen dual-dvi ondersteunen. Het beeldscherm heeft verder een usb-hub en een firewire-poort maar die gebruik ik nauwelijks. De poorten zijn mooi weggewerkt maar moeilijk bereikbaar. Hoogteverstelling ontbreekt. Dit heb ik echter nooit als een gemis ervaren.

De kleurweergave van de monitor is uitstekend. Met name in de weergave van lichte grijswaarden presteert deze monitor veel beter dan goedkopere lcd's. Waar lichte grijstinten op goede lcd's vaak nauwelijks herkenbaar zijn of helemaal wegvallen kan de Apple ACD 30" deze wel zichtbaar weergeven. De zwartweergave is niet heel erg goed voor hedendaagse begrippen. Dit maakt de ACD 30" wat minder geschikt om fullscreen films op te kijken.

Na ruim twee jaar gebruik kreeg mijn eerste monitor last van een ernstige vorm van het dancing pixels-syndroom. Zwarte achtergronden werden bezaaid met een matrix van dansende rode pixels. Op grijze achtergronden ontstond een raster van cyaankleurige pixels. De momenten waarop de monitor wel normaal beeld gaf werden steeds zeldzamer. Uiteindelijk besloot ik er in augustus 2007 een gebruikte tweede ACD 30" bij te kopen die uit een nieuwere serie was en de problemen niet had. De problemen met mijn eerste exemplaar verdwenen als sneeuw voor de zon toen ik de Radeon 3850-videokaart in mijn systeem verving door een GeForce 275 GTX. Sindsdien werkt de monitor perfect. Ook aan een Mac Pro met een Radeon 5770 zijn er geen problemen.

Heb jij ook een Apple Cinema Display 30" Zilver?

Je schrijft:
Ik zou denken dat je zo'n prachtig groot scherm ook uitstekend als tv kunt gebruiken. Stel dat je de luxe hebt om dit scherm te kunnen betalen, maar dan geen geld of plaats over hebt om in je kamer van 14 m^2 ook een dergelijke tv kwijt te kunnen. Dan is dit scherm dus niet geschikt als tv en beeldscherm tegelijk, omdat de aansluitingen ontbreken.

Ik zit zelf al lange tijd na te denken over een dergelijke opstelling in mijn eigen studentenkamer. Nu het geld nog, maar dan wordt het waarschijnlijk toch een Dell Ultrasharp...
De Cinema Display 30 inch was bedoeld voor professionele toepassingen zoals video-editing workstations. Die gebruikers daarvan hebben niet de behoefte om tv te kijken op hun beeldscherm. Apple heeft de keuze gemaakt om alleen de aansluitingen te leveren die en pro nodig heeft. Als je wel tv wil kijken koop je maar een Dell of een losse tv.

De zwartweergave van de ACD 30 inch is bovendien vrij matig vergeleken met die van een moderne tv. Dat is veel meer een issue bij tv-kijken dan het werken met applicaties.
Denk je niet dat je kan eisen dat een dergelijk scherm langer dan 2 jaar mee kan gaan en je dus recht heb op garantie? De nederlandse wet is hier heel effectief in, weet je zelf ook wel, dus waarom niet proberen? Ik neem aan dat je mag aannemen dat een dergelijk kwaliteitsproduct langer dan 3 jaar mee moet gaan!
Prijs is niet voor niets een stuk hoger dan enigszins vergelijkbare Dell schermen ;)

[Reactie gewijzigd door Vandread op 23 juni 2007 00:41]

Apple is dan ook wel n van de weinige merken die maar 1 jaar garantie op zijn producten geeft, sowieso geeft vrijwel elke monitorfabrikant 3 jaar aan huis garantie.
Echt schunnig. Elk product Apple is duur en i.p.v. zelfvertrouwen te hebben in hun producten door 3 jaar garantie te geven, geven ze maar 1 jaar.... Ik weet dat mensen allemaal dol op Apple zijn maar ik zal er nooit 1 kopen...
Voor zover ik weet dient een willekeurig product het even lang normaal te doen als de economische levensduur. Voor een gemiddeld PC-product zo'n 3 jaar, als ik me goed herinner. Omdat ik me niet kan voorstellen dat je de monitor op wat voor wijze dan ook misbruikt hebt, valt dit denk ik onder fabricagefouten, of in ieder geval onder teleurstellende levensduur. (Beter opletten op wat voorgangers schrijven =_= )

Either way zal Apple erg moeilijk doen over reparatie als je geen Applecare hebt (met bijbehorende extra lange garantie). Ik heb met mijn iPod ook erg veel moeite gehad om het ding te laten repareren (en ik heb 'm erg netjes behandeld :)).

Edit: Tros Radar Forum heeft een - weliswaar wat ouder - draadje hierover.

[Reactie gewijzigd door Zsub op 23 juni 2007 08:55]

Let erop dat je klaagt bij de verkopende partij en niet bij de fabrikant. Zij zijn verantwoordelijk voor de 2 jaar jaar garantie, zoals die is vastgelegd in de Europese richtlijnen. Heb je de monitor niet rechtstreeks bij Apple gekocht, dan moet je dus zijn bij de winkel/webshop waar je de monitor hebt gekocht.
Ik heb er zelf ook een en zal er op gaan letten. Mijn problemen zijn beperkt. Na de aanschaf (die ik in US heb gedaan en meegenomen naar NL scheelt zo'n 1000 euro)
het enige probleem met de monitor is de USB aansluiting en de aan/uit knop die dan niet meer werkt. dus maak ik nu geen gebruik van de extra USB/FW poorten.
Ik zit te twijfelen of ik een 30 inch of 24 inch scherm zal kopen. Ik heb nu een 20 inch scherm en een 17inch scherm. Ik gebruik mijn 2e scherm eigenlijk alleen voor winamp en msn. Msn zou je makkelijk ernaast kunnen houden op een 24 of 30 inch scherm. Ik vind de ervaring in games en films veel mooier met 1 enkel scherm, een tweede scherm leidt zo af... En voor productieve zaken gebruik ik meestal maar 1 applicatie.