Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart Review

CivLord 9 oktober 2011, 17.873 views

Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart

Pluspunten

• accuduur;
  • mobiliteit/ formaat;
  • uiterlijk/ degelijkheid;
  • Android Honeycomb, met de mogelijkheden en apps;
  • makkelijk Wi-Fi, GPS, etc. aan-/ uitzetten via notificatiebalk pop-up;
  • goede Wi-Fi en GPS ontvangst;
  • de overall prestaties;
  • beeldkwaliteit (kleuren/ inkijkhoek);
  • minimale warmteproductie.

Minpunten

• de eigen connector van Samsung;
  • schermkwaliteit (spiegelen/ vingervegen);
  • het ontbreken van een slot voor geheugenkaartjes;
  • Tab niet als verwisselbare schijf te benaderen met PC;
  • alleen goed oplaadbaar met eigen oplader.
  • Verbeterpunten maar niet erg genoeg om negatief te zijn:
  • luidsprekertjes (schelle klank en volume);
  • niet te wijzigen Samsung apps onder knop in notificatiebalk;
  • nauwkeurigheid aanraakdetectie.

Ik heb zo’n twee maanden terug, als één van de velen, gereageerd op de oproep op tweakers.net om mee te doen aan een testpanel voor de Samsung Galaxy Tab 10.1. Nooit verwacht één van de vijf te worden die met het tablet mochten spelen, maar toch één van de gelukkigen geworden.

Ik houd al een tijdje de verschillende tablets in de gaten die uitkomen en aangekondigd worden.
Ik heb anderhalf jaar geleden één van de eerste 7” tablets van Archos gekocht. Voor een redelijke prijs (¤ 250,- toen) doet het wat ik er tijdens een vakantie van verlang: video’s afspelen, een beetje tekstverwerking voor een reisverslag, foto’s afbeelden, een paar spelletjes spelen en draagbaar zijn. Voor vakanties zal een 7” scherm waarschijnlijk wel een blijvertje zijn vanwege het binnenzakformaat, maar voor andere situaties is een iets groter scherm, rond de 10”, handiger, omdat dat bijna het formaat is van het bedrukte oppervlak van een A4-tje.
Zeker nu ik met een opleiding bezig ben is een alternatief voor een tas vol papier, een mogelijkheid om wat aantekeningen te maken en bestanden aan te passen zonder meteen een paar kilo laptop mee te moeten slepen zeer welkom.
Wat me tot nu toe tegenhield om een 10” tablet te kopen was de prijs. Een adviesprijs van ¤ 600 tot ¤ 700 voor een tablet van een redelijke kwaliteit vind ik te hoog. Maar de prijzen beginnen nu te dalen en misschien kan een paar weken ‘spelen’ met een top-tablet me over de streep trekken.

Algemene beoordeling
Ik had van te voren al wat gelezen over de Galaxy Tab 10.1. Hoewel de reviews niet allemaal onverdeeld positief waren, had ik wel de indruk gekregen dat het bij de beste tablets hoort die er op de markt zijn. Die indruk werd bevestigd bij het uitpakken.
De Tab is niet te groot en niet te zwaar. De bezel is breed genoeg om het tablet vast te houden, maar niet zo breed dat de Tab veel groter wordt dan het actieve schermoppervlak. De Tab ligt prettig in de hand.

De Tab ziet er strak en sober uit. Op de voorkant zijn alleen het Samsung-logo en een front-camera te zien en zijn geen fysieke knoppen aanwezig.
Op de achterkant opnieuw het logo en een back-camera met flitser.
Aan de zijkanten zitten de externe luidsprekertjes. Het geluid is iets aan de schelle kant, wat te verwachten is met zulke kleine luidsprekers, maar voor mij zeker nog acceptabel. (Misschien is het ook nog wel iets aan te passen met de equalizer-settings in de instellingen.)
Aan de bovenkant zitten op de linker helft twee knoppen. De linker knop is de aan- en uitknop, de rechter knop is de volumeknop (de linkerkant indrukken voor zachter, de rechterkant voor harder). Op de rechter helft van de bovenkant zit de hoofdtelefoonuitgang.
Aan de onderkant zit een lelijke gleuf van een paar centimeter, bedoeld voor de data-connector van Samsung. Dit is de enige mogelijkheid om de Tab op de USB-poort van andere apparatuur aan te sluiten en op te laden. Andere aansluitingen of een slot voor een SD-kaartje ontbreken. :(

Android Honeycomb werkt als een trein op de Tab.
Er zijn vijf home-screens en terwijl ik op mijn telefoon altijd ruimtegebrek heb op de home-screens, heb ik er op de Tab net aan drie in gebruik. (Dat zal bij langer intensief gebruik wel meer worden.)
Anders dan ik gewend ben op mijn smartphone (een Sony ericsson Xperia Arc), zitten de bedieningsknoppen van Android (zoals home en back) links op de notificatiebalk die onder aan het scherm zit (zoals de startbalk in Windows). Samsung heeft die knoppen aangevuld met een knop om tussen de vijf laatst gebruikte apps te kiezen en een knop om schermafbeeldingen te maken. Die laatste knop kan in sommige gevallen misschien handig zijn, maar bij normaal gebruik volstrekt overbodig.
In het midden van de notificatiebar zit een knop om zes Samsung-apps op te roepen. Dit zijn een rudimentair taakbeheer, de agenda, een wereldklok, een notitieblok, een rekenmachine en een mp3-speler. Voor de rekenmachine en mp3-speler zou het handig kunnen zijn om deze direct vanuit een andere app te benaderen, voor de rest zou een widget of shortcut volstaan.
Ik zou me voor kunnen stellen dat het handig is om andere apps onder deze knop te zetten, zoals b.v. een filemanager, maar deze apps zijn niet te wijzigen (ik heb daar tenminste geen manier voor gevonden). Voor mij, en ik denk voor vele anderen, zou die knop nutteloos zijn.
Het ‘echte’ notificatiebalk-gedeelte zit aan de rechterkant. Wanneer je daar op klikt, krijg je een pop-up met de uitgebreide notificaties te zien, kun je de schermhelderheid wijzigen en elementen als Wi-Fi, GPS, geluid, etc aan en uit zetten.

Het gemis van een normale micro-USB aansluiting en een slot voor een geheugenkaartje vind ik een belangrijk minpunt van de Tab. Zonder speciale kabel kan er geen verbinding gemaakt worden met andere apparatuur en kan de Tab niet opgeladen worden. (De kabel lag natuurlijk altijd ergens anders dan waar ik hem nodig had, terwijl er altijd wel een standaard USB-kabel voorhanden was.)
Met die kabel werd de Tab wel als apparaat herkend in de verkenner, maar niet als verwisselbare schijf, zodat er geen schijfletter werd toegekend. Voor bestandsbeheer maak ik liever van een andere filemanager gebruik dan de verkenner, maar die kan ik met de Tab niet gebruiken.
Een aantal keer heb ik bestanden tussen mijn PC en de Tab uitgewisseld via e-mail, terwijl ik achter de PC zat. Gewoon omdat ik dat op dat moment de minst omslachtige manier vond. 8)7
De laatste week van de test heb ik de Android versie van Total Commander 8 op de Tab gebruikt. (Beta versie, nog niet in de Marketplace, wel op de site: http://www.ghisler.com/android.htm) Daarmee had ik over mijn Wi-Fi netwerk toegang tot de gedeelde mappen op mijn PC. Dat verzachtte het ongemak van de Samsung-connector iets.

Ik heb verschillende apparaten, waaronder mijn telefoon, die met een USB-kabel worden opgeladen. Daar zit dan een oplader met een vaste kabel met USB-connector of een oplader met een USB-aansluiting bij, maar opladen via een standaard USB-aansluiting in een PC of laptop kan ook.
Bij de Tab zit een oplader waar de meegeleverde USB-kabel op aangesloten kan worden. Opladen via de oplader is (zoals verwacht mag worden) geen enkel probleem, al duurt het wel een paar uur voordat de Tab helemaal opgeladen is.
Opladen via een PC of laptop gaat langzaam tot helemaal niet. Met de Tab uitgeschakeld gaat het nog redelijk snel, maar wel duidelijk langzamer dan met de oplader. Met de Tab ingeschakeld (maar met het scherm voornamelijk uit) gaat het een stuk langzamer, tot helemaal niet.
Ik heb de Tab een dag lang continu aangesloten op de USB-aansluiting van mijn PC, die continu aan heeft gestaan. Die dag heb ik de Tab regelmatig gebruikt (daarbij aangesloten gehouden op de PC) en na een uur of negen was de Tab slechts zo’n 10% meer opgeladen dan toen het aangesloten werd. Tijdens een uurtje Youtube kijken met HD content (via Wi-Fi) zag ik zelfs de acculading een procent terugspringen!
Opladen door de kabel in een andere oplader te steken kan ook, maar duurt ook langer dan met de eigen oplader. Blijkbaar levert de Samsung oplader behoorlijk veel vermogen, wat de Tab ook duidelijk nodig heeft.
Maar... wanneer de accu helemaal is opgeladen, dan krijg je alle tijd om te vergeten waar je de oplader gelaten hebt.

Featureset
Er zitten weinig accessoires bij, maar wat nodig is wordt meegeleverd.
Het belangrijkste is de speciale USB-kabel, die nodig is om de Tab met de buitenwereld en de oplader te verbinden. Die oplader (een grote tweedelige stekker met USB-aansluiting) is de tweede accessoire.
Tot slot zit er nog een hoofdtelefoon in de vorm van een paar oordopjes bij. Door ervaring wijs geworden heb ik de minderwaardige kwaliteit van de oordopjes gewoon aangenomen en niet getest.

Op de Tab zitten ook de nodige voor geïnstalleerde apps, waarvan de meeste niet verwijderd kunnen worden. Suggesties kan ik meestal wel waarderen, maar dan wel wanneer ik ze af kan wijzen. Met een dictaat ben ik toch echt minder blij. (Met smartphones en nu tablets begin ik het lijdzaam te ondergaan, maar ik wacht met angst en beven het moment af dat ook op de PC de bloatware niet meer te verwijderen is.)
Een aantal van de voor geïnstalleerde apps zijn basis-apps voor o.a. e-mail, fotocamera en muziek. Apps voor de wat minder basale functies (e-reader, office-suite) heb ik snel vervangen voor vertrouwde andere versies.
Eén van de voor geïnstalleerde apps is een appstore van Samsung zelf. Deze is nog nauwelijks gevuld. Ik heb geen meerwaarde boven de standaard Android Market kunnen vinden.

Wi-Fi werkt goed. Verbinding maken met netwerken gaat zonder problemen en de ontvangst van het signaal is erg goed. (Ik heb nog een goed ontvangst op plaatsen waar ik met mijn telefoon nog maar net aan het Wi-Fi signaal ontvang.)
Ook GPS ontvangst is goed op moeilijke plaatsen. Het is duidelijk dat Samsung niet heeft bezuinigd op de antennes.
De front- en back-camera’s zijn leuke extra’s, maar de aan- of afwezigheid zou voor mij niet van doorslaggevend belang zijn wanneer ik een keuze zou moeten maken voor een tablet. Dat de back-camera slechts een resolutie van 3 megapixel heeft vind ik dus niet zo erg. De kwaliteit van de foto’s is ruim voldoende. Het beeld van de front-camera (2 megapixel) is live erg flets, maar foto’s van die camera zien er op het scherm goed uit.

Prestaties
De prestaties kan ik kort over zijn. De Tab doet wat ik het wil laten doen, op het moment dat ik het dat wil laten doen.
Willekeurig van internet geplukte filmpjes in verschillende videoformaten worden zonder haperingen afgespeeld.
Surfen op internet gaat wat trager dan op de PC, maar sneller dan op mijn telefoon en snel genoeg om niet te irriteren.

Beeldkwaliteit
Het beeldscherm is helder. De kleuren blijven goed, ook wanneer de helderheid lager gezet wordt. Foto’s die ik met een andere camera heb gemaakt zien er kleurecht uit. De inkijkhoek van het scherm is van alle kanten super.
Wanneer de helderheid hoog gezet wordt is de beeldkwaliteit ook buiten in het zonlicht goed. Al is het soms wel een kunst om het scherm zo te houden dat de weerspiegeling niet te hinderlijk is.

Bouwkwaliteit en Robuustheid
De bouwkwaliteit is zonder meer goed. De hele Tab ziet er goed afgewerkt uit en voelt stevig aan.
De voor- en achterkant zijn van kunststof, maar het doet niet goedkoop aan.
Omdat de Tab niet van mij is, ben ik er extra voorzichtig mee geweest en is het zelfs nog niet per ongeluk van de bank af gegleden. Ik kan dus niet zeggen of de Tab stuitert (en zo ja hoe hoog), maar ik heb wel de indruk dat het tegen een stootje kan.

Ergonomie
Met twee handen vast, is het gewicht geen probleem. Met één hand vasthouden aan de zijkant begin je op een gegeven moment goed te voelen in je pols, vooral wanneer je tegendruk moet geven omdat je met je andere hand op het scherm bezig bent. Dat zie ik echter niet als een probleem, omdat dat soort gebruik (bij mij) maar zelden voorkomt.

In sommige reviews werd het verwarrend gevonden dat van de twee knoppen aan de bovenkant niet duidelijk op de voorkant stond aangegeven welke knop wat deed. Zelf heb ik dat niet als een probleem ervaren: ik heb de knoppen niet door elkaar gehaald.
De locatie van de luidsprekertjes was even wennen, want voor mij zitten ze op de meest logische plaats om de Tab vast te houden. Ze hadden voor mij beter op de hoeken aan de bovenkant mogen zitten.

Ik heb de indruk dat de aanraak-detectie van het scherm erg grof werkt. Ik merk vooral dat ik bij teksten de cursor erg lastig op de juiste plaats in een tekst kan plaatsen. Op mijn smartphone gaat dat, op een veel kleiner scherm met kleinere letters, veel gemakkelijker.
Dit merk ik in alle apps die met tekst werken en in alle zoekbalken waar ik tekst in kan voeren. Het is in alle gevallen lastig om, b.v. bij een 'spelvaut', de cursor achter de juiste letter te plaatsen.
In andere gevallen is een dergelijke nauwkeurigheid niet nodig en merk ik er niets van.
Het scherm-toetsenbord is goed en heeft swipe-functionaliteit. Swipe werkt op zich goed en ik hoor van diverse kanten lovende verhalen van mensen die niet meer zonder kunnen. Persoonlijk vind ik het niets, ik houd het liever bij het ‘ouderwetse’ aantikken van de toetsen.
Al met al is het werken met tekst niet lastig, maar dan vooral voor aantekeningen en korte teksten. Het is duidelijk geen apparaat dat geschikt is voor uitgebreid en langdurig tekstverwerken. (Daar is het dan ook niet voor bedoeld.)

Het scherm is erg glad, waardoor het erg spiegelt. Ik merk dat ik erg snel last heb van weerspiegeling van verlichting en ook buiten, bij zonnig weer, is de spiegeling snel hinderlijk. Doordat het scherm zo glad is, is het ook een vingervegen-magneet. Vingerafdrukken en –vegen zijn erg snel hinderlijk zichtbaar. En dat voor een apparaat dat je met je vingers op het scherm moet bedienen!
De spiegeling van het scherm, gecombineerd met de besmettelijkheid voor vingervegen leidt mij tot de conclusie dat Samsung met deze schermafwerking een grote fout heeft gemaakt.
Ik heb de afgelopen week in de trein met een schuin oog naar de iPad van een medereiziger gekeken. Die had van beide punten, weerspiegeling en vingervegen, een stuk minder last dan ik met de Tab. Dát is iets dat Samsung van Apple had moeten kopiëren. O-)

Warmte- en Geluidproductie
Warm wordt de Tab nauwelijks. Na een paar uur filmkijken kan ik voelen dat er linksboven een plek is die een beetje warm wordt. Wanneer de Tab op schoot ligt is het voelbaar op mijn bovenbeen, maar onprettig wordt het niet. (In tegenstelling tot mijn eerdergenoemde Archos tablet, die heet kan worden bij het kijken van video’s.) Bij ander gebruik is het mij niet opgevallen dat de Tab warm wordt.

Er zitten geen bewegende delen in de Tab, dus het enige geluid dat er uit komt, komt uit de luidsprekertjes. Alle notificatiegeluiden zijn instelbaar en indien gewenst uit te zetten. De tab maakt dus geen ongewenste geluiden.
De geluidsproductie van de luidsprekertjes zelf is, zoals ik al eerder vermeldde, aan de schelle kant. Het volumeniveau is voldoende voor het luisteren van muziek of het kijken van een film wanneer ik de Tab in mijn handen heb, of wanneer het op schoot ligt. De luidsprekertjes zijn niet voldoende om een kamer te bestrijken, zeker niet wanneer het en beetje rumoerig is.

Mobiliteit en accuduur
De Tab is duidelijk gemaakt voor mobiliteit. Het apparaat is niet groter of zwaarder dan absoluut noodzakelijk. De Tab past met gemak in elke tas. (Misschien dat een hoes of schermbeschermer handig is om beschadigingen te voorkomen. Voor de testperiode heb ik als noodoplossing een dossiermap gebruikt.)
Wat de mobiliteit in de zin van ‘overal bruikbaar’ iets beperkt is naar mijn mening de speciale Samsung-connector. Even bij een ander een bestandje overzetten, gaat alleen maar wanneer je de kabel bij je hebt. Bij het gebruik van de Tab was ik thuis mobieler dan de Tab zelf, omdat de kabel altijd ergens anders lag dan waar ik het nodig had.
Wat ook een beetje afbreuk doet aan de mobiliteit is de weerspiegeling van het scherm. Daardoor is het buiten of in een ruimte met meerdere felle lichtpunten minder prettig bruikbaar.

De accuduur overtrof mijn stoutste dromen. Op één volle lading kan de Tab dagen mee. Dagen waarin het regelmatig gebruikt wordt, met lezen van e-books, het kijken van films en streaming video, het beluisteren van internetradio en met het gewoon een beetje ‘spelen’. Ik heb de Tab een avond weggelegd terwijl het continu films aan het afspelen was, en dat kostte slechts een paar procent aan acculading. _/-\o_
Een collegedag met regelmatig raadplegen van literatuur in PDF-formaat op de Tab zelf, of via een Wi-Fi internetverbinding, het maken van aantekeningen, het gebruiken van een simpele spreadsheet en tijdens de pauzes internetten en video’s kijken kan de accu met gemak aan.
Wanneer ik het zelf niet gezien zou hebben, zou ik niet geloofd hebben dat er in een apparaat met het formaat en gewicht van de Tab een accu zou passen die zo lang mee kan. (Helemaal omdat Samsung het ontwerp heeft aangepast om lichter en dunner dan de iPad te zijn. Een relatief zware en dikke accu lijk mij dan een logisch en makkelijk slachtoffer.)

De prijs is de afgelopen paar weken redelijk gezakt, maar ik vind ¤ 442 (op 09-10-2011 de laagste prijs in de pricewatch) nog steeds redelijk fors. Wanneer ik in de pricewatch alle tablets met een capacitief scherm van ongeveer 10”,minimaal een 1 GHz processor en Android Honeycomb of iOS op prijs sorteer (van laag naar hoog), staat de Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB op plaats 17!

Is het een goed apparaat? Ja.
Ben ik overtuigd van het gemak van een tablet? Ja.
Wil ik de Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB? Misschien.

Ik zou de Tab zeker regelmatig blijven gebruiken wanneer ik het niet terug zou moeten sturen. Ik zou er in dat geval ook zeker niet aan denken om het te vervangen totdat het echt verouderd zou zijn.
Ik denk er echter absoluut niet aan om het voor ¤ 442 zelf aan te schaffen. Vanwege de minpunten zou er voor mij nog wel ¤ 100 af moeten wil ik het gaan overwegen. Wanneer ik dan zie waarmee het rond die prijs moet concurreren, vraag ik mij af of de positieve eigenschappen wel voldoende zijn om ook echt te kunnen concurreren. Zeker omdat de concurrenten wel een standaard USB-aansluiting en een slot voor geheugenkaartjes hebben. (Wanneer je naar mijn profiel kijkt kun je zien waar mijn oog onlangs op gevallen is.)

Is de Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB dan een miskoop? Zeker niet! Het is een zeer degelijke top-tablet, waarvoor prijzen tot ¤ 500 zeker niet exorbitant zijn.
Voor Samsung adepten die hier en daar meer kabeltjes met een Samsung-connector hebben rondslingeren, niet malen om extra geheugenruimte en altijd de verkenner gebruiken voor bestandsbeheer vervallen veel van mijn minpunten.
Voor mij is het op dit moment, op het huidige prijsniveau niet de juiste koop. Ik heb echter flink genoten van de weken waarin ik de Tab heb mogen testen. Wanneer mijn review de meest populaire blijkt zal ik het ook zeker met open armen weer terugontvangen.

edit 06-10-2011: Overmaat aan smiley's uitgedund en foto's toegevoegd.
edit 08-10-2011: Prijs en ranking aangepast onder 'Prijs' en 'Conclusie' in verband met prijsverlaging. Mijn mening over het prijsniveau blijft ongewijzigd.
edit 09-10-2011: Kleine tekstuele aanpassingen en toevoeging van Wi-Fi verbinding met PC d.m.v. Total Commander.

• Windows 7 PC
  • Windows 7 laptop
  • Windows 7

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb hier meerdere Samsung Tabs liggen maar ik vind de prestaties bedroevend....
Alles gaat met een haper of een hik...
Gewoon bladeren tussen de tabbladen gaat al niet zonder horten en stoten.

Ik zou er bijna een video van maken, maar ik vind het als tablet gewoon ronduit bedroevend.

Verder leuke tekst en review maar zoals Cyleo al zei ik zou minder smiley's gebruiken maar als je hem gaat testen hem dan ook echt testen t.o.v. de concurrentie (of concurrent genaamd de iPad aangezien iedere fabrikant die van de troon wilt afstoten).

Om maar even een benchmark er in te gooien (als het mag uiteraard).

Dan zie we bijv dat de grafische power van de iPad 2 gewoon 4.5x zo groot is...
Maar de Asus werkt ook een stuk soepeler dan de Samsung.
Just saying vergelijk het eens andere producten.
Ik heb getest op mijn gebruik. Daarbij heb ik geen problemen gehad met de prestaties. (Misschien ben ik niet zo veeleisend, al heb ik juist verschillende soorten video geprobeerd.)
Ik zou graag een vergelijkende test doen, maar tja... ik had maar één exemplaar van één product te leen.

Ik hoop wel dat je het met me eens bent dat ik geen product gehyped heb, of moedwillig minpunten heb verdoezeld.
Wij hebben hier ook een Samsung Galaxy Tab 10.1 en daar vind ik de hapering meevallen. Hij moet alleen echt flink laden als je Apps aan een van de vijf desktoppen wilt toevoegen, want dan laad ie ze allemaal tegelijk.
Het kan best dat de iPad veel meer grafische kracht heeft, maar dat is naar mijn mening niet nodig voor een tablet.
Goede review. Mooi de nadelen een voordelen uiteengezet. Wel jammer dat je niet hebt kunnen vergelijken met andere tablets. Maar dat is jouw schuld niet natuurlijk. En daardoor ben je minder bevooroordeeld natuurlijk. Dat van die kabeltjes is echt dom van Samsung en proberen ze teveel Apple na te doen. Alleen waar de connector van Apple al gemeengoed geworden is (je kunt kabeltjes op ebay halen voor $3 ofzo), weet ik niet of dat voor Samsung ook geldt. Samsung zal hier wel tegen in brengen dat zo'n connector veel mogelijkheden brengt zoals een dock waar je dan hdmi, audio enz uit kan krijgen. Ik verwacht alleen niet dat er veel vraag naar een dock is.

Wat ik wel mis (en dat is logisch aangezien je de tab maar kort mocht gebruiken) is het lange termijn gebruik. Ik merk op mijn iPad 16GB dat alles nu ineens rete traag gaat. Misschien gekomen na een iOS upgrade, of omdat ie bijna vol staat met meuk, maar ik zou wel leuk vinden om te lezen of de Galaxy Tab hier ook last van heeft, of niet natuurlijk. Ik merk na een paar maanden gebruik van mijn Galaxy S2 dat er niets echt trager aan het worden is, maar misschien sluipt dat erin totdat het ondraagelijk geworden is, wat dus bij mij iPad nu is.
Samsung had voor wat betreft aansluitingen het beste van twee werelden kunnen nemen:
De huidige connector aan de onderkant houden voor externe hardware als docks, extern toetsenbord etc. en een klein gleufje in de zij- of bovenkant voor een micro-usb aansluiting. Er zijn al tablets op de markt met een mini-hdmi aansluiting. Dat zijn minimale gleufjes in de rand, die verder niets aan het (mooie) minimalistische uiterlijk afdoen.

Over langetermijngebruik kan ik inderdaad niets zeggen.
Op mijn Sony Ericsson Xperia Arc smartphone (ook Android) merk ik dat het toestel trager wordt wanneer de beschikbare interne opslagruimte voor apps vol begint te lopen (vanaf ongeveer 2/3). Dat is op te lossen door apps te verwijderen (de apps die ik toch niet meer gebruik) of over te hevelen naar SD.
Ik neem aan dat dat voor de Galaxy Tab ook geldt. Dat zou inderdaad iets zijn om uit te testen door iemand die een Tab heeft.
Ik heb goed nieuws voor je laatste probleem: de performance is veel beter op een eerste generatie iPad met iOS 5, dan iOS 4.
Qua tekst een mooie review, maar een paar kleine opmerkingen:
-Probeer smiley's tot een minimum te beperken
-Voeg wat foto's toe en tussen de review
Ik ben welgeteld 4 smilies tegengekomen, valt dus wel mee :-)
Dat is omdat ik flink heb gesnoeid.
Het waren er iets meer.
De tab is bij mij gewoon benaderbaar als verwisselbare schijf, heb je de drivers wel geinstalleerd?
De drivers zijn bij mij geïnstalleerd toen ik de Tab voor het eerst aansloot.
Hoe is de Tab bij jou exact benaderbaar? Is het zichtbaar als apparaat in de verkenner en alleen als apparaat benaderbaar (MTP)? Of is het echt zichtbaar als verwisselbare schijf met schijfletter (MSC)?
Op mijn telefoon kan ik tussen beide manieren kiezen, op de Tab had ik alleen MTP beschikbaar (of de keuzemogelijkheid is wel heel goed verborgen).
De MSC mogelijkheid is nodig om de Tab met bestandsbeheerders als Total Commander via een schijfletter op de PC te benaderen.
Bij mij komt hij te staan als; draagbare apparaat. En je dan kan gewoon met windows verkenner images/video/music er naar toe slepen. Iig zou doe ik het altijd i.p.v met Kies te werken.
Dat is dus de MTP-mode waar ik het over had.
Dat werkt alleen met de verkenner en niet met Total Commander, dat ik veel liever gebruik voor het overzetten van bestanden.
Heb er gisteren mee gespeeld bij een vriend van mij. Die werkt bij Samsung en had er één thuis liggen speciaal voor mij. Ik kan mij helemaal vinden in de review en deel zo goed als dezelfde mening. Goede review.
edit: verkeerd geplaatst.

[Reactie gewijzigd door CivLord op 10 oktober 2011 06:45]

ik ben supertevreden van mijn tab, alleen ineens sinds vandaag niet meer opstartbaar.
Alleen een zwart scherm.
heeft er nog iemand dit meegemaakt?