Sony Ericsson Xperia Active Wit, Zwart Review

gmork 6 oktober 2011, laatste update op 6 oktober 2011, 1.290 views

Sony Ericsson Xperia Active Wit, Zwart

Pluspunten

• klein, waterdicht/vast, scherp scherm, compleet geleverd

Minpunten

• klein :-) en het landscape toetsenbord is daardoor/om fullscreen.

Ik zat al een tijdje te kijken naar dit toestel als mijn toekomstige toestel (mag er binnenkort weer 1 uitzoeken) en nu mag ik hem via via een paar weken testen (hij komt eind deze maand echt uit als ik het goed heb). DISCLAIMER: bij dit aan mij uitlenen is mij gevraagd of ik hem ook wat aan vrienden en collega's laat zien. Maar ik probeer wel objectief te zijn in deze review! Als ik het toestel zelf had gekocht had ik deze review echter niet geschreven denk ik. (maar iets te leen hebben in ruil voor een review is volgens mij geen ongebruikelijk constructie)

De Sony Xperia Active is gericht op sporters, daar val ik niet perse onder. Maar ik fiets wel vrij veel (van hot naar her met kids/werk en zo). En dan is het altijd erg irritant dat je die touchscreens in een regenbuitje op de fiets niet kunt bedienen. Tenminste niet bij de smartphones die ik tot nu toe heb gebruikt. Ook het feit dat het toestel tegen een stootje kan vind ik fijn. En dat ie niet al te groot vind ik persoonlijk een voordeel.

Accessoires: het toestel heeft een 2GB micro SD kaartje, een inear koptelefoon met 2 soorten haakjes die je kunt verwisselen, een knijpertje en een pauze/play knopje op het snoer. Een lader met USB kabel. Een zwarte+witte backcover. Een soort handlusje. Klittenband armband houder (zo'n vakje aan klittenband voor om je bovenarm).

Installatie: SIM+SD kaartje zitten achter de batterij. Het plaatsen van de cover is net even wat meer gepruts dan bij een gewoon toestel omdat je op het waterdichte hoesje+klepjes moet letten. Niks moeilijks.

Android: Ik had nog geen Xperia Android toestel gebruikt (wel Blur en andere flavours). Ik vind Sony's smaakje wel fijn. Die ronde hoekjes waar je wat icoontjes in kunt stoppen om snel te starten werken heel fijn.
De standaard widgets die ik gebruikt (calendar, klok en zo) zijn niet in grote aanpasbaar, maar het is maar een klein schermpje, dus de calendar is eigenlijk te groot en daarme verlies je meteen de onderste 2 hoekjes. Oh ja, Android 2.3.4 heeft deze.

Performance & Batterylife: ik heb het toestel nu ruim 2 dagen en de eerste charge van 6 uur was genoeg, ik heb nog 10% over. Met een twintigtal (korte) telefoontjes, wat ge-sms, redelijk wat wirelless+GPRS data verkeer, en een paar keer wat fototjes. Dat vind ik uitstekend, dat was ik niet meer gewend bij een smartphone. Maar het toestel is nog nieuw, ik weet niet of de batterylife minder gaat worden natuurlijk.

Qua performance vind ik hem lekker snel. Ook installeren van Apps e.d. gaat erg snel.

Gebruik: Wat waterdichtheid/bedienbaarheid ben ik tot nu toe erg enthousiast! Inderdaad werkt het allemaal prima met natte vingers. Ik moet soms ietsje nadrukkerlijker vegen maar er gebeuren ieder geval niet meer allemaal random dingen bij iedere druppel (vanavond toevallig weer een regenbuitje gehad. Maar ook in het 'testlab' werkt het goed). Voor de echte waterdichtheid moet je overigens de flapjes voor lader/koptelefoon dichthouden. Daar waarschuwt hij ook steeds voor (tot je dat niet meer wil uiteraard)
Het koordje eraan is handig. Ik had nogal eens dat ik een toestel omzichtig uit een broekzak moet vissen omdat je anders per ongeluk op opnemen/weigeren drukt. Deze vis ik gewoon op aan het touwtje (een stevig rubber handvaatje, formaat postelastiek) wat je eraan kunt klikken.
Het toestel is klein: 9,20 x 5,50 x 1,70 centimeter. 3" met 320 x 480. Ik vind hem superscherp, of is dat de Bravia techniek.

Als je het onscreen toestenbord in portrait mode gebruikt is het een ouderwets toetsenblok toetsenbordje (dus abc/def...). Eventueel met T9. In landscape wordt het dan een gewoon toetsenbord. Ff wennen, maar ik vond het wel slim bedacht en het werkt wel goed. Ik was haast vergeten dat toetsenblok op zich ook best werkt.
Overigens is het ook aanpasbaar naar Swipen of toetsenbord in portrait. Swipen heb ik niet getest. Toetsenbord in portrait mode heeft kleine toetsjes maar het valt goed te bedienen.

Sport: Ik loop regelmatig een stukje hard, maar nooit met een trainingsschema of zo, maar wie weet ga ik die apps nog wel gebruiken. iMapMyFitness & WalkMate (stappenteller) zitten erop.

Camera: 5MP, ik heb een paar binnenfoto's gemaakt. Ik ben niet zo'n fotograaf. Ik had het idee dat wat langzaam was maar dat kan ik niet reproduceren. Misschien slecht licht toen. Ik verwacht er niet teveel van maar als ik iets specifieks moet testen wil ik dat best een keer doen.

Conclusie: Voornaamste nadeel zal voor sommige mensen het schermformaat zijn denk ik. Zoals een vriend van me zei: Leuk toestel voor mijn dochter. Daar moet je tegenkunnen :-)
Maar ik ben erg blij mee! Ik denk dat het hele goede prijs/prestatie verhoudingen heeft als ik er zo content mee blijf gaat het zeker mijn volgende toestel worden.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Active Wit, Zwart?

kleine correctie: Volgens SE heeft dit toestel 3 Inch, 320 x 480 scherm en geen 3,3 inch 854480 scherm.
zie: http://www.sonyericsson.c...w=features_specifications

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 6 oktober 2011 11:29]

Oeps, cut & paste ergens vandaan. Had kunnen bedenken dat dat niet kon kloppen. Thanks & aangepast.
Mooi toestel, ik zelf heb de Arc van de Xperia lijn, vind het zoiezo mooie toestellen.
Ook een goede review, wat foto's kunnen het nog wel opleuken, 3 sterren.
Nuttig om te lezen, hoe bevalt de accuduur so far?
Omdat het m'n wekker is hangt ie s nachts bij bed aan de lader. Maar in het algemeen zit ie na een dag normaal gebruik rond de helft. Ik denk dat het kleine scherm wel scheelt in accu gebruik.

Ik zet wireless in ieder geval niet meer uit als ik het niet gebruik zoals ik bij mijn vorige toestellen wel steeds deed.