Specificaties 12,1" (1280x800), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21) Review

JefSnare 5 oktober 2011, laatste update op 5 oktober 2011, 1.128 views

Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21)

Pluspunten

• Super snelle interface en laptop
  • Makkelijk in gebruik
  • Licht, klein maar toch ideaal formaat
  • Accuduur

Minpunten

• Afwerking van klepjes aan de zijkant
  • Ergonomie van het trackpad

Als een van de winnaars van de Samsung Chromebook actie schrijf ik hierbij ook mijn ervaringen in een review op Tweakers.net.

Al voor ik het apparaat werkelijk in mijn handen had gehad was ik al te spreken over de vormgeving het idee om in the cloud te werken. Het heeft uiteraard zijn voor- en nadelen. Als groot voordeel zag ik vooral het mobiele werken en als groot nadeel het gemis van programma's met het OS.

Ontvangst
Na een presentatie van een productspecialist ontving ik samen met 4 andere gelukkige winnaars de Chromebook op het hoofdkantoor van Tweakers.net. De heren van Samsung hadden ons voorzien van uiteraard de Chromebook, adapter, mini VGA naar VGA snoertje en twee SIM kaarten met 1 GB data erop van KPN. Mooi pakket, dus het testen kon beginnen.

Goede indruk
De Chromebook oogt solide en is dat ook zeker. Het is een fijn gewicht om op schoot te hebben, een mooi formaat om aan tafel mee te werken en makkelijk mee te nemen. Helaas is de afwerking van de klepjes aan de zijkant niet helemaal netjes. Dat had wat steviger gekund. Het scherm is wel echt "stunning". Helder, scherp en dat in een 12,1 inch laptopje. Chaupeau!

De eerste keer opstarten is letterlijk je Google gegevens invullen, of uiteraard een account aanmaken en gaan met die banaan. Het apparaat is heel erg snel. Feitelijk is er ook werkelijk helemaal geen user interface die geladen hoeft te worden. Je werkt in Chrome. Er zijn wat extra opties in Chrome te vinden op het Chromebook, te weten wat extra instellingen, en bovenin wordt je accuduur en dergelijke getoond.

Software
Chrome OS is helemaal anders als Windows of ieder andere besturingssysteem, gelukkig zijn er ook overeenkomsten. De klok, accuduur en dergelijke staan bovenin. Er is geen taakbalk onderin het scherm, wel worden meldingen van het systeem netjes rechtsonder getoond. Chrome OS is zeker gebruikersvriendelijk.

Ik mis iets...
Helaas ondervond ik na een aantal dagen werken met de Chromebook dat ik toch dingen begon te missen en omwegen moest nemen om het apparaat voor thuis en werk te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld geen files kopiėren en plakken of hernoemen, gelukkig kan dit wel naar of van een USB stick. Verder ben je vaak als gebruiker bezig om toch even te zoeken naar dat programma, ik denk dat het geen gewenning is maar vooral de drive is om toch te zoeken naar die start knop en werkelijk het programma op te starten.

De Chromebook is niet voor geavanceerde werkzaamheden zoals programmeren en video bewerking, daar is hij gelukkig ook niet voor gemaakt. Het is een prachtmachine om thuis en onderweg tekstverwerking, mail en een spelletje op te doen. Zoals ik al eerder zei, het is een pracht apparaat.

Helaas heeft mijn camera er de brui aan gegeven en heb ik helaas wat fotomateriaal toe moeten voegen. Deze worden asap vervangen ;)

Heb jij ook een Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21)?

Reviews door de redactie