Specificaties 10,1" (1280x720), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One 522-C6Dkk Review

kevin91 29 november 2011, 13.738 views

Acer Aspire One 522-C6Dkk

Pluspunten

• Beeldschermresolutie
  • Grafische kracht
  • Toetsenbord
  • Touchpad
  • Afwerking

Minpunten

• Glossy buitenkant gevoelig voor vingerafdrukken
  • Knoppen van het touchpad
  • Je moet er wel even 2gb RAM in prikken!
  • Bij installatie OF alle bloatware handmatig verwijderen.. maar schone Windows licentie is beter

Ik ben bij de zoektocht naar een netbook uitgekomen op deze variant met de C60 apu van AMD. Ik had de knoop al bijna doorgehakt en een C50 gekocht maar daar was ineens de C60, voor hetzelfde geld.

Waarom heb ik voor deze laptop gekozen?
Ik wilde een 10.1 inch netbook die niet te veel aan functionaliteit t.o.v. een normale laptop inlevert. Na een paar keer met wat netbooks met een dual-core Atom te hebben gespeeld, ergerde ik me er steeds aan dat die dingen zo traag zijn zodra er ook maar iets op het beeldscherm verschijnt dat grafische kracht vereist.
Daarom heb ik besloten ietwat processorsnelheid in te leveren en een netbook met het AMD Fusion platform gehaald.

Een van de belangrijkste redenen voor mij om deze Acer te nemen, was dat dit de enige in zijn klasse is met een beeldschermresolutie van 1280x720. Persoonlijk vind ik dit echt ideaal. Pictogrammen en tekst zijn nog van voldoende formaat om te lezen (na een uurtje weet je niet beter meer) en websites passen nu veel beter in beeld. Verder kun je er dus ook mooi HD filmpjes op afspelen. Het upgraden van de 1GB RAM naar 2GB is ten zeerste aan te bevelen, maar dat geldt voor elke netbook. Dit is overigens wel een pielerig klusje maar dat zou iedereen moeten lukken. Check youtube voor filmpjes met uitleg.

Deze Acer is van een bouwkwaliteit die je mag verwachten bij een bedrag van 250.-. Hij is helemaal van plastic, met een glossy deksel en matte afwerking rond het toetsenbord. Positief punt vind ik de scharnieren; deze zijn stevig en hebben vrijwel geen speling. Nadeeltje van het glossy deksel is dat het extreem gevoelig is voor vingerafdrukken. De rand rond het scherm is ook glossy en bekrast vrij snel. Zo heb ik hem een keer afgedaan met een ouwe handdoek en dat leverde toch wat krassen op.
Keyboard en touchpad zijn ruim voldoende. Keyboard heeft een fijne aanslag en voelt degelijk aan. Touchpad zelf vind ik prima (ook multi-touch!) maar de knoppen eronder zijn wat minder. Echter gebruik ik die knoppen nooit meer doordat je via multi-touch alles met het touchpad kunt bedienen.

Qua emissies vind ik hem ook heel netjes. Tuurlijk hoor je de fan draaien als je in een stille ruimte zit, maar dit wordt nooit storend. Echt warm wordt hij ook niet.

Accu gaat bij mij (vooralsnog) zo'n 6 uur mee op energiestand gebalanceerd. Toepassingen die dan gebruikt worden zijn internet, word en powerpoint. De voedingsadapter is bijna van hetzelfde formaat als die voor een mobiele telefoon en kun je dus indien nodig makkelijk meenemen in een tas.

Al met al vind ik dit op netbook gebied een echte aanrader. Beeldschermresolutie, grafische kracht (zo kan ik F1 2002 op max spelen in de vrije uurtjes, toch wel leuk :)), het fijne toetsenbord en de prijs die het geheel moet kosten maken het voor mij een goede deal. Klein puntje is overigens wel dat de geleverde Windows 7 starter licentie vol staat met bloatware. Deze kun je dus zelf handmatig verwijderen (vrij tijdrovend werk) of je kunt een schone Windows licentie installeren. Echter geldt dit voor bijna alle netbooks die standaard met 7 Starter worden geleverd.

Benchmarks
Om een vergelijking te maken met de voorganger van deze apu, de C50, heb ik de benchmarks gedraaid die hardware.info ook doet in hun review van de Acer Aspire One 522-c5dkk (met C50 dus)

Pcmark05 gaf helaas de melding dat de apu niet herkend werd :/

3DMark06 gaf 1840 3DMARKS. De C50 scoort hier 1467. De N570 haalt hier slechts 154!

Cinebench 10 geeft de volgende resultaten:
Single core rendering: 786 (de Atom N570 haalt hier 815)
Multi core rendering: 1542 (C50 haalt hier 1280 en de N570 1585)
OpenGL benchmark: 1459

Al met al kun je denk ik toch wel concluderen dat de C60 op CPU sterkte toch aanzienlijk beter scoort in de benchmarks dan zijn voorganger de C50 en nauwelijks (niet merkbaar) onderdoet voor zijn concurrent de N570.
Qua grafische kracht verplettert hij dus de N570 en scoort hij ook behoorlijk beter dan de C50.

Heb jij ook een Acer Aspire One 522-C6Dkk?

Eigen foto's toegevoegd ipv de internetpics. Zal zometeen even wat benchmarks proberen te draaien en de resultaten in de review te gooien!
Beste Kevin, ik ben erg benieuwd naar het geluid en de warmte van de ventilator van deze Aspire One 522-C6Dkk. Kan je daar misschien ietsje meer over vertellen? Ik twijfel momenteel erg tussen deze Acer en een Packard Bell Packard Bell DOT SE-785NL. Ik weet dat de DOT SE-785NL erg stil is en het scherm ook prima echter hoop dat de Acer ook stil is, sneller is en een nog beter helderder scherm heeft... Ik zie op diverse sites staan dan weer 24 mnd en dan weer 12 mnd garantie. Misschien kan je hier ook iets over zeggen? Alvast bedankt ;)
Nog even een aanvulling vraag:
Is het duidelijk te merken dat de Acer met C60 processor trager is bij bijv. internetten t.o.v. bijv. een DOT SE-785 met dual Atom 570 processor?
Ik had eerst een 1015px , en daarna een 1015bx van asus, dus atom570 en c-50, en merk bij internetten geen verschil. Je komt dan ook niet aan 100% belasting, zal eerder gelden als je de cpu erg veel belast, maar dan nog is het verschil maar klein.
Beste Diablow, bedankt voor je bericht. Fijn om te weten dat het wat internetten betreft nauwelijks/niet uitmaakt :) Als ik nu alleen nog weet dat de Acer ook vrij stil is, sneller is en een nog beter helderder scherm heeft (niet zo'n scherm waarin je duidelijk pixels ziet zoals vrijwel alle netbookschermen en matte schermen) dan de Packard Bell DOT SE-785NL dan ben ik er uit en kies is zeker voor de Acer Aspire One 522-C6Dkk ...

Zie overigens ook dat op sommige sites staat dat er een VG webcam in zit en op sommige sites een 1,3 mp webcam. Wat zou nu juist zijn? Van de Acer Aspire One 522-C6Dkk is op de officiele Acer site nog helemaal niets te vinden....
Om je vragen te beantwoorden;

Qua geluid en warmte vind ik hem erg netjes. Eigenlijk hoor je hem bij normaal gebruik niet draaien, tenzij je natuurlijk in een hele stille ruimte bent en je erop gaat letten. Wat warmte betreft wordt hij aan de onderkant redelijk warm bij zware belasting (2.5 uur gamen tijdens college :9) maar nooit zoveel dat het vervelend wordt. Zo had ik hiervoor een HP laptop waarbij de palmrest helemaal warm werd. Dat is bij deze niet het geval :)

Er zitten 24mnd garantie op ;) Sowieso heb je 2 jaar garantie op dit soort producten, ook al beweren sommige sites van niet. Je kunt in geval van nood ALTIJD aanspraak maken op "het recht op een deugdelijk product" waarbij je in het geval van een laptop er vanuit mag gaan dat deze minimaal 2 jaar mee gaat.

Hoe het scherm van de Packard Bell eruit ziet weet ik niet. Ik weet wel dat ik dit scherm echt bijzonder prettig vind voor een netbook. Het is natuurlijk wel een glimmend scherm (reflecties) maar dat hebben ze eigenlijk allemaal. Door de hogere resolutie is de boel haarscherp. Wat me wel opviel is dat het, als je schuin op het beeldscherm kijkt, lijkt alsof er een vettig laagje op het scherm zit. Alsof je een vingerafdruk ziet zitten maar die zit er dan niet. Maar zolang je recht voor het scherm zit zie je hier absoluut niets van.

Qua snelheid met internetten merk ik ook geen verschil t.o.v. een Atom dualcore, dit heb ik getest in de winkel. Bij bijvoorbeeld het openen van een afbeelding bij "mijn Afbeeldingen" is de Atom iiiiieeetsje sneller, maar noemenswaardig is het niet ;)

De webcam is geloof ik een 1.3mp.. kan het nergens exact vinden maar hij geeft behoorlijk scherpe beelden ;)

[Reactie gewijzigd door kevin91 op 5 oktober 2011 15:56]

Vervalt de garantie niet wanneer je de ram module vervangt? Meen dat het toetsenbord eruit moest.
Alleen wanneer aantoonbaar is dat door het toedoen van je eigen verandering een defect is ontstaan. Plaats jij geheugen en je panel gaat defect zal dit voor repair geen probleem zijn. Sloop jij je mainboard met het plaatsen van je memory module dan zal je een probleem hebben.
bij het monteren van een nieuwe ram module ben ik nergens stickers of seals tegengekomen. Sterker nog, onder het toetsenbord staat met plaatjes aangegeven hoe je je RAM moet upgraden :P
Dat is natuurlijk voor het personeel bij Acer, die weten het anders ook niet :D

Weet u misschien of er een enkele of twee sloten inzitten voor het geheugen? En of deze echt maar 2GB ondersteunen, ik krijg namelijk gevonden dat meerdere mensen er 4GB in werkend hebben gekregen.
Er is een enkel ram slot, maar dit ondersteund wel een 4GB module, dat was hier geen enkel probleem. De windows 7 starter die meegeleverd werd gebruikt echter maar maximaal 2GB geheugen, dus je kan de 4GB enkel gebruiken als je een andere windows of ander besturingssysteem installeert.
Bedankt voor je snelle reactie!
Wil deze netbook ook gaan halen deze maand, was alleen nog onzeker m.b.t. ram upgrade.
Beste Kevin, Hartelijk dank :D voor je uitgebreide review. Naar aanleiding van je antwoorden op mijn vragen heb ik de Acer Aspire One 522-C6Dkk besteld :)
Beste Kevin,
Ik kijk ook met grote belangstelling naar deze laptop. Wat voor extra 1Gb geheugen heb je gekocht, en waar heb je dat gekocht ?
Bedankt.
1 2 3 ... 7