Specificaties HTPC, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Streacom F7C Review

RUFFNECK 5 oktober 2011, laatste update op 6 oktober 2011, 12.339 views

Streacom F7C

Pluspunten

• Mooi, compact, goed afgewerkt en stevig!
  • Blijft koel (genoeg ventilatie openingen)
  • Erg stil (meegeleverde casefan niet geprobeerd en ook SSD ipv normale HDD)

Minpunten

• Geen handleiding meegeleverd
  • Powerknop die niet echt doet wat ie moet doen (maar dit kan een uitzondering in mijn geval zijn)

Naar aanleiding van een andere productreview (kan 'm ff niet meer terugvinden), waarin de reviewer deze kast als eventuele optie opgaf, ben ik deze kast dus op het oog gekomen.
Ik was namelijk ook op zoek naar een mooie, compacte HTPC behuizing en was al bijna voor de MS-Tech 1200 gegaan.

Algemeen, vormgeving

De kast is erg mooi, maar natuurlijk is dit persoonlijk. Op de foto's vond ik dat al, maar in het echt nog meer.
Hij komt in een goed verpakte kleine doos (met handvat) en voelt erg licht aan, wellicht door het aluminium (welke ook weer niet te dun is).
Voor mij is dit precies het type kast wat ik zocht, zowel qua uitstraling als vorm (ronde hoeken e.d.), een beetje zoals de welbekende HDX1000 NMT, maar dan iets groter.

Een copy-paste van specs:
  • Material: 3.5mm high quality aluminum.
  • Color:Silver / black
  • Motherboard:Mini ITX.
  • HDD drive bay:1x2.5”+1X3.5’’ HDD drive bay.
  • ODD drive bay:an ultra-thin standard slot-in optical drive.
  • Cooling:1x80X80X25mm fans.
  • Dimension: 240X250X100mm (Lx W x H).
  • Power Supply:Optional build in DC power.
  • Remote control:Optional the MCE remote control built-in IR receiver.
  • Net Weight:2.5KG.
Enkele side notes wat de specs betreft:
Power Supply: Niet bijgeleverd, optional zoals jullie zien. Ik heb een externe voeding gebruikt, heel toevallig ook van hetzelfde merk (Streacom) die bij dezelfde webshop ook te koop was en qua prijs om en bij hetzelfde was als de "echte" (om het maar zo te noemen) PicoPSU voedingen. Zie: http://www.streacom.com/p...w--150w-adapter-power-kit

Remote control: Er zit een plekje aan de voorkant wat lijkt op een IR receiver, echter moet ik eerlijk zeggen dat ik niet heb opgelet of dit daadwerkelijk "ingebouwd" zat. De specs geven aan dat deze optioneel is, dus daar ga ik ook van uit. inderdaad geen ingebouwde IR receiver in. De reden dat ik niet heb opgelet is dat ik al een IR setje had van Konig die ik dus sowieso zou gebruiken (en ook prima werkt blijkt).

HDD Drive bay
Er staat ook ruimte voor een 3,5" schijf, ik zou echter niet weten hoe of waar dit aan bevestigd moet worden, dus ben niet zeker of het klopt. Lastig met de summiere info op de site en gebrek aan documentatie. EDIT: Volgens een reactie hier beneden kan dit dus wel :) Al is het me op het eerste gezicht een raadsel hoe en of het uberhaupt verstandig is ivm de ruimte en warmte.

Helaas wordt de kast ZONDER handleiding in welke vorm dan ook (ook geen quick start guide of whatever) geleverd. Ik kan me voorstellen dat het voor een "beginnende" tweaker lastig wordt om dan uit te puzzelen hoe deze dan uit elkaar en ingebouwd moet worden.
Wat je wel krijgt zijn enkele (reserve) schroefjes, vrij karig dus, maar meer heb je echt niet nodig.

Bouwkwaliteit en afwerking

Prima! De behuizing voelt echt solide aan en ook als je de cover ervan af moet halen voel je dat dit niet even makkelijk eraf "schuift" wat ik dus als een pluspunt zie.
Aan de binnenkant waren welke enkele krassen in de lak te zien, dus qua afwerking niet zo netjes, maar aan de buitenkant was alles puntgaaf en mooi gespoten/behandeld. Los van de krasjes binnen, was de binnenkant verder ook goed behandeld.
Ik ben niet echt scherpe randjes tegengekomen en de boel (wat uberhaupt los geschroefd kon worden) zat ook mooi stevig vast, zonder speling.

De powerled aan de voorkant is rustig blauw en totaal niet fel zoals andere kasten, dat deze storend is.

Inbouwmogelijkheden, installatiegemak en koeling

Om de cover los te maken, moeten enkele schroefjes (de buitenste) aan de onderkant losgeschroefd worden. De cover kan je dan naar boven trekken en kom je bij de binnenkant waar er eigenlijk 2 "verdiepingen" zijn.
Boven voor de optische disk drive en je 2,5" hdd/ssd en beneden voor je mini-ITX moederbordje.
Let wel goed op hoe deze bovenste tray is vastgemaakt. Ik maakte de fout om deze OP de rail van de rand te plaatsen en te schroeven, maar toen ging de kast niet dicht omdat de schroefkop uitstak. De tray moet aan de onderkant van de rail aan de rand worden vastgemaakt zodat de schroeven verzinken om het zo te zeggen.

Aangezien dit natuurlijk een vrij compacte kast is, is het raadzaam eea niet overhaast te doen en rustig je tijd te nemen om de boel aan te sluiten. Het is namelijk vervelend om bijv de bovenste tray weer los te maken als achteraf blijkt dat je iets vergeten bent of iets niet goed hebt aangesloten op het moederbord :P

Aanbevolen volgorde:
- Bovenste tray eraf
- Moederbord plaatsen (verder hoefde niks, was met onboard e-350 cpu)
- USB, Sata, case fan en overige benodige onboard kabels vastpluggen
- Voedingsplug van de PicoPSU inpluggen en leiden naar de desbetreffende opening achterop de kast
- Op de losse tray heb ik mijn Crucial SSD vastgemaakt - ik heb deze ONDER aan de tray gedaan en niet bovenop, zodat ik de sata kabel makkelijker kon vastmaken, zonder moeilijke bochten.
- TEST of de pc aangaat! (haha, ik had de powerswitches niet goed gezet en ik kon achteraf dus de tray weer losschrieven om erbij te komen).
- Tray erop schroeven
- Cover erover en vast schroeven en klaar :)

Ik heb namelijk geen optische drive om de volgende reden:
- Moeilijk te vinden (en ook nog eentje met de eject knop LINKS)
- Wilde eigenlijk dan meteen een bluray slotloading drive, maar deze zijn nog moeilijker te vinden en rete duur, maar dit wil ik ooit wel inbouwen.
- Waarom nog niet? Ik heb serieus een collectie schijven(DVD) die op 1 hand te tellen zijn, dus eigenlijk vrij nutteloos voor mij (op dit moment)

De 80MM case fan heb ik uberhaupt niet aan gehad. Deze had ik bij het inbouwen meteen vervangen door een stille Zalman fan. De casefan zit met 2 schroefjes vast aan een soort opzetstukje, welke dan weer aan de onderkant van de kast vast zit.
Je schroeft dus vanuit de onderkant van de kast 2 schroeven los en dit opzetstukje raakt dan los met de fan eraan. Zo kan je de fan dan weer makkelijk los maken en vervangen.

Qua kabelmanagement moet je niet al teveel (of eigenlijk niets) verwachten, daar leent deze kast zich niet echt voor. Ik heb zelf zoveel mogelijk geprobeerd de kabels bij elkaar en strak te houden omde airflow niet in de weg te staan.

Er zijn, naar mijn mening, genoeg ventilatie openingen in de kast, ook aan beide zijkanten. Bovenop de CPU dan weer niet, maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit. De softwarematig uitgelezen temp van de CPU komt niet hoger dan 45 graden, wat ik prima vind. Ik kan me echter voorstellen dat wellicht met wat krachtigere of minder zuinigere hardware (mobo + cpu + 3,5" hdd) de koeling misschien niet toereikend genoeg zal zijn. Gezien er imho genoeg ruimte is om 2 fans te plaatsen (of naast elkaar of aan de andere kant voor een soort push-pull), geef ik dit punt dus een voldoende. Het is namelijk voldoende voor mijn situatie :)

De voeding die ik ook van Streacom is doet wat ie moet doen. Dit is trouwens mijn 1e ervaring met zo'n picoPSU, dus veel vergelijkingsmateriaal of verwachtingen had ik niet.

Aan de voorkant heb je 2 usb openingen en een card reader, welke prima werken als je de headers op je moederbord hebt ingeplugd.

Kortom, als je weet wat je doet, is de installatie redelijk vlot te doen. Ik was binnen een uur klaar, inclusief een paar keer weer losmaken etc, omdat ik iets over 't hoofd gezien had (het was 2 uur in de ochtend).

Voor 89 euro bij Informatique! Ik vond dit meer dan redelijk voor een kast die qua uitstraling en vorm precies had wat ik zocht. Aangezien dit mooi in mijn tv meubel gaat staan, vind ik dat belangrijker dan bijv. het installeren wat je, als het goed is, maar 1 keer doet. Het feit dat er geen voeding bij zat vond ik ook geen probleem en had ik qua budget al sowieso rekening mee gehouden.

Opmerkingen

Al bij het inbouwen en testen of de pc aan ging, kwam ik iets merkwaardigs tegen. De pc leek niet aan te gaan, ook niet nadat ik de powerswitches wel goed geplaatst had.
Uiteindeling ging en gaat (het probleem is er nog steeds) ie wel aan, maar na een hoop willekeurige drukken op de powerknop. Bijv: een paar keer drukken op de powerknop en dan de laatste keer lang ingedrukt houden en dan gaat ie aan.... en soms dan ook weer niet en moet je maar wat proberen.
Aangezien hij veelal in suspend gaat en niet echt uit (ik draai een OpenElec daily build, waar WOL e.d. nog niet echt goed werkt) is dit niet zo'n supergroot probleem.

Ik weet nog steeds niet waar het aan ligt, maar ik vermoed dat het circuitboardje achter de powerknop de boosdoener is. Het moederbord krijgt namelijk wel gewoon stroom van de voeding (alle USB apparaten lichten op als deze zijn ingeplugd en de pc uit staat). Ik weet alleen niet hoe ik dat kan verifieren. Ik zal maar eens binnenkort Streacom mailen of zij een idee hebben. Het moederbord heeft ook normaal gewerkt in een andere kast, waar dit geen issue was, dus daar ligt het ook niet aan.

Een hele mooie (vind ik), fijne compacte kast voor een zeer redelijke prijs! :D

edit 5 okt:
Aanpassing info over IR receiver en opmerking over HDD drive bay toegevoegd.

edit 6 okt:
Image request:

Heb jij ook een Streacom F7C?

Nette review, ik heb zelf laatst ook nog naar dit kastje gekeken! Wat betreft het powerknop-issue: je kunt de header testen door het stekkertje eraf te halen en met een schroevendraaier even kort contact te maken met beide pinnetjes. Als het pc'tje dan wel consistent opstart dan weet je dat het niet aan het moederbord ligt.
Hallo,

Ik had even even vraag aangezien ik eea niet voor elkaar krijg bij de Streacom F3C in combi met mijn Asus F1A75-I Deluxe moederbord.

Wanneer ik namelijk de 3,5 inch HDD eronder plak komt deze tegen mijn processor aan A4-3400.
Nu heb ik de CPU fan erafgehaald, dan zit mijn HDD (deels) echt vlak boven de processor koeling.
Kan dit of is de enige manier de kast zo verbouwen (lees solderen, zagen en knutselen) zodat eea wel past.
iemand ervaringen hiermee?

Ik neem aan dat een ieder de koeling van de processor gebruikt!?

Ik heb de koeling + cpu fan die standaard is bijgesleverd bij de A4-3400 eropzitten
(nu dus zonder de cpu fan want dat past echt niet).

Of dien ik een andere koeling erbij te kopen die kleiner, cq lager is....
Ik had een big shurikan maar dat past in geen velden of wegen, vandaar weer terug gegaan naar degene die standaard is bijgeleverd.

Alvast bedankt voor alle input!!
Hey,

Waarom gebruik je niet een BIG Shuriken 2 CPU cooler ipv een Scythe Shuriken Rev. B? Die is namelijk even dik als de stock cooler van de A4-3400..

Ik heb nog wat andere ideeen die wellicht ook wel interessant zijn:

De BitFenix BFA-U3-KU3IU3-RP Intern Adapter 2x USB 3.0 gebruiken om op het moederboard te monteren zodat je de Adata Superior S102 USB3.0 32GB Grijs intern kan aansluiten om een besturingssysteem op te zetten. Daarnaast gebruik maken van bijv. Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9 geheugen omdat deze een laag profiel heeft zodat je zeker weet dat de CPU cooler past. Mocht je nog leuke ideeen hebben dan sta ik daar natuurlijk voor open (ben namelijk zelf ook een HTPC aan het samenstellen).

Grts

[Reactie gewijzigd door hcmveerman op 6 november 2011 19:44]

Als je die Big Shuriken 2 erop zet, zal je dan die 8cm side fan nog nodig hebben?

Heb zelf ook wel interesse in zoiets. Alleen van mij mogen ze ze van mij ook 3 cm hoger maken, dan past er tenminste ook een stillere 12cm fan in. Of nog een paar cm erbij voor links en rechts zodat er ook microATX in kan. Altijd dat geklooi en geprop, doe gewoon een paar cm extra fabrikant... :)
Oh never mind. Ik zie dat ze met de pricewatch: Streacom Fanless Chassis FC8 Black een fanless oplossing hebben. Is 50 euro duurder, maar een grote Shuriken kost ook weer 30 euro dus voor 20 euro extra liever alles zonder fans. :)
Aan welke kant heb je hem vastgemaakt? Voor of achter? (Mijn SSD is dus achter en komt idd boven de processor uit)..
Ik heb zelf geen idee aangezien de mijne 2,5" is en prima past.

Heb je het geprobeerd zoals de DominoNL hierboven aangeeft? Aan de beugels onder waar de slimline dvd drive moet?
Mooie review. Ik ga serieus onderzoeken of deze kast iets voor mij is.
Ik heb nog wel een vraagje voor je: is het mogelijk dat je checkt of die IR ontvanger er al dan niet ingemonteerd is? Zou voor mij namelijk zeker een meerwaarde betekenen t.o.v. bijvoorbeeld een Silverstone SG05.
Ik heb het gecheckt en het is er niet!, dat zie je (blijkbaar :P merk ik nu) ook op de 3e foto..de printplaat die daarop te zien is, is tot aan / voor de front usb... wat daarnaast is weet ik eigenljk niet. Ik dacht dat dit een cardreader was, maar nu ik beter kijk lijkt het er ook niet op (in de specificaties staat dit ook niet).

Ik pas eea aan in de review.
Er zit wel een IR glaasje in de behuizing, maar hoe je de ontvanger in de behuizing voor dit glaasje plaatst is aan jezels. Daarnaast is het slot waar RUFFNECK het hierboven heeft wel degelijk een multi-card reader!
Ah toch wel? :) Thanks for the clarification! :)
Betreft de 3.5" harddisk, deze dient in de beugels onder de slim-line dvd drive geplaatste te worden. Mocht je het ooit nog nodig hebben.

Betreft je review valt me nog het volgende op. Je schrijft als pluspunt "Blijft koel (genoeg ventilatie openingen)", maar geeft de kast maar 3 sterren op koelmogelijkheden. Misschien kun je deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid wat ophelderen in je review.

De rest van je review is erg net en duidelijk. Van mij daarom wel alvast 5 sterren!

[Reactie gewijzigd door DominoNL op 5 oktober 2011 18:31]

Mooie review, heb zelf onlangs de F1C behuizing aangeschaft welke ook erg degelijk en mooi is en herken me in veel van deze review.
Zo is het missen van een handleiding voor de installatie een redelijk gemis, maakt van sommige dingen best wel een puzzel.

Daarnaast moet ik wel even een dikke pluim geven voor Streacom omdat ik namelijk problemen had met het vinden van een goede optische drive voor de F1C maar kreeg zeer snel en duidelijk antwoord vanuit Streacom Benelux.
Mag ik vragen wat het antwoord is? :) Ik heb wel enkele dvd drives gevonden en de paar enkele blu ray (w.o. de bekende van Sony), maar die hadden allemaal de eject knop rechts en de kast heeft deze links.
Dat mag ;)

Opticarc 7640S (DVD) en de Optiarc BC-5600S (Blu-ray) komen met het knopje aan de linkerkant. Als ik het mag noemen? Ik heb de DVD versie besteld bij Informatique.

let wel op de extra SATA power kabel die niet bijgeleverd word.
Deze past gegarandeerd:

Zal morgen ook even aan Informatique doorgeven dat ze deze koppelen aan alle Streacom kastjes.
Klopt :D
heb hem zelf ook
Leuke review! Heb je misschien ook een foto van de buitenkant, gewoon zoals hij nu in je huiskamer staat, maar dan met wat meer verlichting. Ik ben namelijk benieuwd hoe deze kast er uitziet in het 'echt' en niet alleen van plaatjes van de fabrikant :P

EDIT: Thanks!

[Reactie gewijzigd door ingmaronline op 6 oktober 2011 12:40]

U vraagt en wij schieten! :) Zie onderaan de review
Op de site van streacom lees ik dat er een optionele MCE oog&remote bijgeleverd kan worden. Zoiets is onmisbaar voor xbmc in linux. Enige idee waar je deze kan kopen?

Ik gebruik nu een mini itx kastje met extern usb oog maar mooi is anders.
Geen idee eerlijk gezegd, ik heb ook zo'n bulky extern receiver, maar vind het niet storend (op de foto zie je hem op de kast staan).

Ik lees dat reactie op mails naar Streacom Benelux goed is, dus wellicht dat je daar kan vragen? Anders nog een tip: Op ebay zoeken naar ir setjes, vind je genoeg en wellicht misschien een kleine die je dan in de kast achter het IR glaasje kan wegwerken.
Bedankt voor deze review!
Ziet er prima uit en omdat je ook nog tips geeft heeft deze review een toegevoegde waarde voor andere tweakers.
Mooie kast! Wil 'm zelf ook wel gebruiken voor een HTPC build. Het enige waar ik mee zit is de ruimte voor de PSU (als die er uberhaupt is?).

Ik wil 'm namelijk bouwen met een core i3 2100 en daarbij het open pci-slot van de MB gebruiken voor een low-end videokaart (radeon 5400 of 5500). Een 150 watt pico psu lijkt me daar niet echt geschikt voor (althans ik ben erg huiverig om een pico psu te gaan gebruiken)... Ik zat te denken aan deze 300W voeding:
pricewatch: be quiet! TFX Power 300W

Gaat dat ergens passen denk je?

Edit: Ik lees net dat de graphics 2000 van de i3 volstaan voor 1080p playback en ongeveer gelijk staat aan de radeon 5450, is dit waar? In dat geval kan ik makkelijk een 150 pico gebruiken...

[Reactie gewijzigd door brammee op 8 oktober 2011 18:41]

Voor zover ik DENK, gaat er echt geen voeding in passen, maar ik kan het mis hebben!
Met jouw specs denk ik zeer zeker dat die 150W die ik zelf ook gebruik (van Streacom) voldoende zal zijn.

Over jouw graphics vraag kan ik helaas niet veel over zeggen....geen idee...
Er gaat inderdaad zeker weten geen PSU in passen. Dat geldt trouwens voor alle Streacom kasten. Gelukkig bieden ze zelf de PicoPsu units aan die prima passen in hun kasten.

Om even te reageren op je vraag of een i3-2100 in vergelijking met bijvoorbeeld de AMD 5450. Het ligt er voornamelijk aan wat je gebruikt om de video`s af te spelen, ik heb namelijk alleen XBMC draaien en geen Windows.

Als je Windows gebruikt kan je gebruik maken van de interne GPU van de i3 en heb je de extra videokaart niet nodig. Wil je onder XBMC (Ubuntu) gebruik maken van de i3 zonder videokaart dan moet je heel veel vliegwerk verrichten om dit uberhaupt aan de praat te krijgen en kun je beter kiezen voor een videokaart erbij.

Ik heb zelf een i3-2100 met een Club 3D 430 GT draaien (de GT 520 schijnt zuiniger te zijn trouwens) en dat gaat zeer goed, met een minimale belasting qua wattage. Ik heb het gemeten en ik kom bij het afspelen van The Dark Knight van 37GB niet boven de 60watt uit, dus dat moet geen probleem zijn met de 150w van Streacom. (ik heb er overigens nog 3 HDD`S en 1 SDD erin zitten).

Dus mocht je gaan voor deze case en wil je gebruik maken van een i3-2100 met een extra videokaart. Ga dan voor de 430 GT of een 520 GT en je komt echt niet boven de 150w van de PicoPsu.

Ik doe binnenkort mijn huidige case weg en kies dan voor de FC1 of de FC5 OD.
Super! Bedankt voor de informatie :) (ookal vraag ik nogal off-topic wat betreft videokaart)