Motorola Defy+ Zwart Review

chaogai 4 oktober 2011, laatste update op 4 oktober 2011, 9.729 views

Motorola Defy+ Zwart

Pluspunten

• Goedkoop en compleet. Wordt verondersteld fysiek robuust te zijn, maar dat ga ik (hopelijk) niet testen.

Minpunten

• Had gelijk met grotere microSD kaart moeten komen. Sommige apps werken niet of niet goed (FF, buienradar).

Waarom Defy+
Dit is mijn eerste review op tweakers.net. Ik denk ook niet dat ik goed in reviews ben, maar aangezien er nog geen review van de Defy+ is, waag ik toch een poging. Ik heb de Defy+ nu 4 dagen in bezit. Mijn vergelijkingsmateriaal is de Nokia 5800 XM. De XM werd ik een beetje zat van, dus was ik op zoek naar een nieuwe smartphone. Dat het Android zou worden was zeker, het model was nog aardig aan twijfel onderhevig.
Er waren een aantal redenen die voor de Defy+. De nieuwste Android, goede beeldscherm resolutie en aanwezigheid van een FM radio waren voor mij doorslaggevend. Ik wilde ook het beeldscherm maximaliseren, maar uiteindelijk vond ik een veel grotere telefoon fysiek te groot in de hand.
Eerste indruk
De Defy+ komt bij amazon.de vandaan. Hij had Duits, Frans en Italiaans talige handleidingen en is voorzien van motoblur. Motoblur kan in het Nederlands worden ingesteld. Hij is voorzien van een 2 GB microSD kaart. Er was tevens een USB lader met USB naar micro-USB kabel en koptelefoon in het pakketje.
Het eerste probleem waar ik tegenaan liep was instellingen voor internet. Motoblur wil graag bij eerste start met zijn hoofdkwartier praten, maar Vodafone had standaard niet de goede settings voor internet. Hier bood de wifi uitkomst. Het heeft me later op de avond toch wat tijd en prutsen gekost om mobiel internet werkend te krijgen. Ik heb een aantal dingen van internet geplukt en gecombineerd met settings van mij vrouw's HTC Magic. Het kan dus wel maar ligt niet voor de hand. In vergelijking met de XM is de Defy+ een wereld van verschil. Het is niet zozeer wat hij kan, maar meer hoe hij het doet. Alles loop soepel en snel, het is bijna niet te vergelijken. Het was uiteraard wennen aan Android, maar dat heeft niet zoveel moeite gekost. Tevens is uiteindelijk de buitenafmeting bijna gelijk aan de XM, alleen iets breder. De Defy+ heeft wel een veel groter scherm in die ruimte geperst. Zoals te verwachten is het beeldscherm heel goed. De browser is goed, het is bijna alsof het een laptop is, behalve qua grootte.
Beetje gebruik
De FM radio is goed. Gisteren ben ik op de fiets naar het werk gegaan. Hierbij heb ik de FM radio gebruikt, afstemming is bijna als een analoge radio, de ontvangst is erg goed. Vandaag heb ik de auto gebruikt en de navigatie getest. Deze werkte goed, ik had alleen gelijk een docking station voor de auto moeten kopen, nu moet er nog een pakje bij de oosterburen worden besteld. De batterij beoordeel ik goed. De navigatie heb ik vanmorgen 15 en vanmiddag 20 minuten gebruikt, zonder autolader en heb momenteel nog 50% van de batterij lading over. Gisteren de FM radio 2 uur lang. Op beide dagen tussen door nog wat gespeeld. Daarom dus goed. Kanttekening wel dat ik een handig paneeltje heb om wifi en bluetooth aan/uit te zetten. De XM had dat niet, daar stonden beide altijd aan.
Camera
De camera is interessant want ik kan hem horen focusseren. De foto's bij goed licht zijn best scherp, ook bij inzoomen. Bij minder licht geeft volledig inzoomen iets korrel. Het is niet mogelijk/gelukt zelf gevoeligheid/belichting aan te passen. Er zijn wel settings voor landschap, portret en zo.
Positieve verrassing
Ik was positief verrast door gesproken zoeken. In een gesprek werden wat onbekende woorden gezegd. Even zoekvenster en inspreken, en daar staat mijn zoekterm in het lijstje met de mogelijke woorden. Ik weet natuurlijk niet of dat Android of Defy+ is.
Negatieve verrassing
Een paar dingen werken iets minder. Firefox helemaal niet. Deze heb ik weer verwijderd. De standaard browser is goed zat. Buienradar app niet helemaal. Een paar schermpjes waren grijs. Ik denk dat er genoeg over blijft om de regen te zien aankomen.

Genoeg geschreven. Als er vragen zijn lees ik ze wel.

Heb jij ook een Motorola Defy+ Zwart?

- hoe reageerd het scherm?

- eventueel wat foto's?
- verdeel je review in kopjes. Verder is het een erg nette user-review :D
Leuke review, alleen kan de formatting inderdaad wat overzichtelijker.

Dus in principe zijn de verschillen tussen Defy+ en oorspronkelijke Defy als volgt:

+ TI OMAP 3620 (1Ghz) i.p.v. TI OMAP 3610 (800MHz), beiden met GPU.
+ Komt standaard met Android 2.3
+ 1700mAh vs 1540mAh batterij
- 1GB minder interne opslag geheugen (alhoewel andere reviews anders beweren)

Verder zijn de afmetingen en design hetzelfde.

Persoonlijk weet ik niet helemaal of ik geld ga uitgeven voor deze telefoon, nu heb ik een 2200mAh batterij erin zitten en Android 2.3. Daarbij komt nog kijken dat ik (d.m.v. een custom ROM net als CyanogenMod) de CPU kan laten draaien op 1GHz. Dus het lijkt erop dat je je oorspronkelijke Defy zelf kan upgraden naar Defy+ :)

[Reactie gewijzigd door archive23 op 4 oktober 2011 19:59]

Ik heb de Defy maar de camera kwaliteit is matig en kan volgens mij niet zoomen? Dat is volgens mij nog een verschil?
Ik weet niet of er optische zoom in zit. Althans, ik heb twee fotos genomen (bank -> TV). De ingezoomde foto is het logo niet leesbaar, de gewone foto wel. Ik ben niet ontevreden over de camera - maar het haalt het niet bij een goedkope digitale camera.
Ja maar de grotere accu die jij er in hebt gezet heb je die extended cover voor nodig toch? Dan zal hij toch dikker worden en niet meer waterdicht?
De Andida 2200 voor de Defy die ik in heb zitten hoeft geen andere klep te gebruiken dan normaal. Bovendien zijn die dingen nog vaan goedkoper dan de stock batterijen.
waar heb je die op de kop getikt want ik kan deze niet eens vinden op ebay nl/de/uk
Het was inderdaad wel een blok tekst, nu heb ik kopjes bijgevoegd. Ziet er iets mooier uit.

Qua vergelijking met de Defy, ik weet dat het verschil klein is als je de Defy van een custom Rom voorziet. Maar ik was niet van plan een nieuwe smartphone gelijk te flashen, dat is niet mijn natuur. Ook was het prijsverschil klein.

Qua geheugen, er staat; SD-kaart 1.83 GB totale ruimte, Toepassingsgeheugen 1.1 GB beschikbaar. Een andere app geeft 1.268 MB totaal voor het file systeem.
misschien wat enters tussen de begin stukken voor kopjes
@chaogai
Als alternatief op buienradar gebruik ik Rainy Days.
Volgens vele websites wordt beweerd dat deze telefoon video's in 720p kan opnemen.
Zelf kom ik niet verder dan VGA.
Is het iemand gelukt om toch in 720p te kunnen opnemen?
Ik heb drie formaten
VGA 640*480
CIF 352*288
QVGA 320*240

[Reactie gewijzigd door chaogai op 24 oktober 2011 18:58]

Dit kan niet met de standaard software. Je hebt hier een custom rom voor nodig.
Heb het niet getest, maar http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1285007 krijgt veel loof.
Weet iemand dat android 4.0 ook naar de defy+ komt?
En zijn de custom roms voor de defy ook op de defy+ te gebruiken?

kheb al een andere telefoon besteld.

[Reactie gewijzigd door anoniem1 op 24 december 2011 18:50]

Voor enige weken kocht ik eveneens een Defy plus aangezien ik een waterdichte smartphone nodig heb wanneer ik ga vissen.Daar dit mijn eerste Androidtoestel is kan ik niet vergelijken maar ik vind hem wel prettig werken.Wat me enorm irriteert is dat je nergens een reservebatterij zoals de oorspronkelijke bijgeleverde HF5X batterij van 1700 mAh kan kopen.Het enige adres dat de helpdesk in de UK me kon geven was de Motorolashop in de USA,maar daar kan je als buitenlander dan weer niet kopen.Weet iemand soms een adresje ergens wereldwijd ten velde.Alle hulp is welkom en bedankt op voorhand.
Net besteld bij amazon.de met de originele carkit houder voor de zeer scherpe prijs van 250 incl.bt en verzending.
Ben benieuwd!
GRTZ
Na nog enig zoekwerk dan toch de originele HF5X 1700mAh batterijen gevonden in Duitsland bij http://www.visitm.de/de/ .Hopelijk kan iemand hier zijn voordeel mee doen.
hallo

ik heb sinds een aantal maanden de Defy + en vindt het een super toestel!

alleen 1 klein probleem, hoop dat jullie het weten. Mijn Market
is verdwenen van mn startscherm. deze kan ik nergens meer
vinden.

Kunnen jullie mij vertellen doe ik hem weer kan vinden en plaatsen op mn startscherm?

THanx
Sinds ongeveer een week heeft android market een nieuwe naam: Play shop