Popcorn Hour C-200 Review

NASUM 12 december 2011, laatste update op 12 december 2011, 3.361 views

Popcorn Hour C-200

Pluspunten

• Geweldige beeldkwaliteit.
  • Geluid is helder.
  • Relatief snel.
  • Hapert niet/zelden.
  • Software is uitgebreid.
  • Frequente updates.
  • Ondersteund heel veel codecs en containers.
  • Codecs uit te breiden d.m.v. USB stick.

Minpunten

• Prijs ten opzichte van concurrentie.
  • Interface is verschrikkelijk kaal.
  • Soms updates die nieuwe bugs veroorzaken.
  • Beloofde interface make-over uitgebleven.
  • Zeer traag met foto's (niet bruikbaar haast).

Geluidskwaliteit Score: 5
Introductie
Toen ik ruim twee jaar geleden op zoek ging naar een mediaspeler had ik een ruim budget vrijgesteld en was ik vastberaden om voor het beste van het beste te gaan. Destijds kwam ik toen uit bij de C-200.

De C-200 is op veel vlakken een ideale keuze geweest, het aparaat is snel, hapert niet/nauwelijks en ondersteund een groot scala aan codecs (met mogelijkheid tot uitbreiden). Na meer dan twee jaar dagelijks gebruik kan ik zeggen dat de C-200 nog steeds voldoet aan al mijn verwachtingen.

Mijn setup
NAS -> Synology DS407e
Downloadserver -> oud laptopje van HP met Ubuntu Server.
Popcorn Hour C-200

Exterieur
De C-200 ziet er zeer solide en knap uit. Met het formaat van een oude VHS speler is hij wel een tikkeltje aan de grote kant. Dit komt mede door zijn expansion bay die het toelaat om een HDD of en BluRay drive te plaatsen.

Aan de achterzijde zijn genoeg aansluitingen aanwezig voor de meest voorkomende randaparatuur.
Als je hier niet voldoende aan hebt dan mag je jezelf poweruser noemen, de gewone stervelingen onder ons kunnen hier prima mee uit de voeten en zullen voornamelijk de stereo en HDMI aansluitingen benutten.

Het scherm aan de voorzijde is voorzien van een blauw backlight en maakt dat het praktisch onmogelijk is om van afstand te lezen wat er op het display vertoont wordt. Dit komt mede door het type scherm waarvoor gekozen is. Het voegt naar mijn idee niet veel toe en ik heb het daarom dus ook vaak uit staan.

Al met al is het vooral de bouwkwaliteit die opvalt. Het gebruik van alluminium voor de behuizing maakt dat de C-200 zeer luxe overkomt.

De User Interface
De interface van de C-200 is zeer snel en responsief maar wel oer en oersaai. Zeker wanneer men kijkt naar bijvoorbeeld interfaces als XBMC en de Boxee box. Popcorn Hour had wel beloofd met een update te komen die een compleet nieuwe en verrijkte ervaring zou bieden maar deze is tot op heden uitgebleven. Imiddels heb ik de hoop verloren.

Wellicht is het ook wel verstandig dat ze deze sobere interface houden want in het renderen van afbeeldingen is de C-200 geen uitblinker.. er is een app om je Picasa foto's te bekijken maar dit is geen plezier te noemen. Daar waar 1080p video vloeiend over het scherm vliegt laden foto's maar traag en pijnvol in losse blokken in. Het is duidelijk dat de C-200 voor video zwaar leunt op zijn hardware decoders en qua standalone grafische kracht niet veel in huis heeft.

Codecs codecs codecs
het allerbelangrijkste waar ik op heb gelet bij het uitzoeken van mijn mediaspeler is het aantal ondersteunde codecs en containers. Alhoewel de meeste mediaspelers wel om weten te gaan met de meest standaard codecs (divx, xvid, x264, enz. enz.) was het voor mij ook belangrijk dat er ondersteuning was voor allerhande Open Source codecs en containers.

Destijds kwam de Matroshka (mkv) erg op terwijl veel mediaspelers hier nog geen raad mee wisten. De Matroshka was voor mij essentieel aangezien zo'n goede 80% van de HD content hierin verpakt werd.
Nog steeds is Matroshka dé standaard voor het aanbieden van HD content.

Ik heb slechts één keer gehad dat een codec niet ondersteund werd, het ging om een volledige DVD5 rip waar ik dus ook te maken had met VOB files die een soort copy protection hadden. Hiervoor was een simpele fix beschikbaar vanuit Popcorn zelf.

Simpelweg het inpluggen van een USB met specifieke files was voldoende om de DVD prima te laten afspelen. Verwijder je de USB weer dan speelt deze niet meer. Het was dus wel van belang om deze USB paraat te houden. Dit was echter eerder een probleem met de DVD Rip in kwestie dan met de ondersteuning aan Popcorn's kant. Ik vond het netjes dat hier ook een passende oplossing voor was.

Apps
Popcorn Hour wil zichzelf profileren als hét uitgewezen platform voor apps op tv. Naar mijn bevindingen kan ik veilig stellen dat dit niet tot nauwelijks van waarde is. De apps die gebundeld zijn met de C-200 zijn leuk en soms handig maar meer moet je er niet achter zoeken In andere woorden, koop de C-200 niet voor zijn apps want deze zijn zeer mager en traag.

Er schijnt zelfs een Torrent applicatie te zijn (die ik nog altijd niet heb gevonden) maar met de processorkracht die de C-200 bied kun je er veilig vanuit gaan dat deze bij zo'n vijf peers wel zijn limiet vind.

De YouTube app daarentegen is soms wel leuk en werkt ook erg goed. Als je even snel een filmpje wilt laten zien zonder daarvoor de huiskamer te verlaten is de YouTube app op de C-200 ideaal.

Ik ben super tevreden met de C-200, twee jaar geleden zou ik hem aan iedereen aanraden.
Als ik echter nu zou moeten kiezen tussen mediaspelers zou ik waarschijnlijk niet de C-200 kiezen daar ik geen gebruik maak van de mogelijkheid om een HDD of BluRay drive te plaatsen evenals display aan de voorzijde. Dit terwijl de C-200 toch aardig aan de prijs is juist om die mogelijkheden/eigenschappen.

Ik heb inmiddels kennis mogen maken met aparaten als de AC Ryan PlayON HD en deze zijn toch wel vele vele malen goedkoper maar bieden haast gelijke prestaties. Tot op de dag van vandaag staat de C-200 qua prijs zeer hoog in zijn segment terwijl er nagenoeg geen meerwaarde meer te vinden valt voor deze prijsklassse.

Inmiddels is Syabas (het bedrijf achter Popcorn Hour) druk bezig geweest met de C-3000 en de A-300 die beide eveneens weer kwa prijs zeer hoog zitten. Ik begin me af te vragen of zij met deze prijzen de concurrentie nog kunnen aftroeven. Ze maken prachtige hardware maar uiteindelijk is het de featureset die telt. De consument zal het bepalen..

Ik zal in ieder geval bij mijn volgende mediaspeler goed nadenken over enkele volgende vraagstukken:

- Is het niet meer de naam waar je voor betaald, wat is de daadwerkelijke meerwaarde?...
- Zijn losse mediaspelers uberhoubt nog nodig met de nieuwe TV's van tegenwoordig?
- Wat heb ik écht nodig en kan ik zonder de extra meuk?

Nogmaals, ik ben erg tevreden met mijn aankoop van toen, maar vandaag de dag is de C-200 nog altijd erg duur terwijl er in een goekoper segment vergelijkbare functionaliteit wordt geboden.

Heb jij ook een Popcorn Hour C-200?

Reviews door de redactie

@NASUM, "Er schijnt zelfs een Torrent applicatie te zijn (die ik nog altijd niet heb gevonden)"
Komt dat omdat je er geen Hard Disk in hebt zitten?
Dat maak ik althans op uit de reactie van RED

"echte selling points zijn de ingebouwde usenet en torrent clients en mogelijkheid tot uitbreiding. sommige mensen vinden de nas ook erg prettig
Door goede instelling op je PC te hebben kun je de NZB en torrent files direct door sturen naar de popcorn deze gaat het bestand dan zelf van het internet ophalen uitpakken.
Tevens is hij dan ook nog eens zo slim genoeg dat als je hem gaat gebruiken die taken op pause zet zodat wanneer je klaar bent hij het binnen halen van bestanden zijn taken hervat."

@RED; met een HD erin kun je er dus een NAS van maken die zelfstandig films binnenhaald? Enige wat je moet doen is de torrent files via je pc uploaden (of kan dat ook vanaf USB)?

@RED; is de overdrachtsnelheid als NAS goed genoeg om HD films te distriburen over het netwerk? of is de ethernet aansluiting alleen bedoeld voor binnenhalen en doe je afspelen op de TV in je huiskamer

@RED; met die skins vervalt ook het genoemde probleem met het onleesbare baluwe schermpje?

2012; zou je 'm nu nog tweedehands (dus voor een zacht prijsje :) )kopen of missen er dan actuele zaken?
Ik zat deze review te lezen en dacht echt even waar heeft deze man het over?
Codec op een usb stick zetten anders speelt hij de mkv bestanden niet af?
Uhm ben het helemaal niet eens met grote delen van je revieuw
Ik merk ook dat je totaal geen verstand hebt van wat de C200 allemaal kan!
Laat me je dus even advies geven , Als je dus totaal geen verstand van zaken hebt koop een DUNE dat is een alles in 1 pakket super mooi strak. en heeft weinig extra functies.
en schrijf geen review van de beste allround mediaplayer die er is.

een popcorn C200 is een geweldig tweakbaar apparaat.
2 jaar geleden was het de enige samen met de dune die alles konden afspelen
tevens bied het apparaat legio mogelijk heden die veel andere niet hebben zelfs nu na 2 jaar is de media speler courant. Dune is voor de man die gewoon een super media speler wil hebben. Popcorn is voor een echte tweaker

de media speler komt vooral tot zijn recht met een grote harddisk er in dan hoef je niet met een USB stick te werken. Waarom een grote HD plaatsen? Het is een super intelligent apparaat alle updates kunnen er dan op, tevens kun je skins gebruiken en info en andere content op het scherm toveren. zo als info van series en dergelijke net als de dune zal daar wel van afgekeken zijn.

Een echte selling points zijn de ingebouwde usenet en torrent clients en mogelijkheid tot uit
uitbreiding. sommige mensen vinden de nas ook erg prettig

tevens zijn er zo veel meer dingen die andere niet bieden de mogelijkheden van uitbreiding
door dat hij groot is passen er meerdere uitbreidingen op vind je hem te groot koop het kleine model.
uitbreidingen zijn
1 harddisk
2 blueray speler
3 wifi
4 skins

Deze speler heeft maar 2 serieuze concurrenten de C300 en de DUNE de rest van de media spelers haalt het er echt niet bij.

extra Spelling-controle gedaan

[Reactie gewijzigd door Red_inc op 12 december 2011 14:24]

Ik vraag me sterk af of je mijn review wel helemaal hebt gelezen.
Als je dat wel had gedaan zou je sowieso hebben begrepen dat jouw conclusie exact hetzelfde is als mijn conclusie.

De C-200 was zijn tijd ver vooruit, de rest van de mediaspelers zijn inderdaad nu pas courant met wat de C-200 toen al kon. Dat kon je duidelijk opmaken uit mijn review. Vandaar dat ik ook stel dat als je nu een mediaspeler zou moeten kopen ik een andere keuze zou hebben gemaakt dan 2 jaar terug.

De conclusie van mijn verhaal luidt dan ook dat twee jaar geleden de C-200 uniek was. momenteel zijn veel goedkopere modellen weer in grote lijnen gelijk kwa functionaliteit en heeft het voor de meeste mensen dus geen zin om het veelvoudige uit te geven aan een mediaspeler.

Ik vind de C-200 ook geweldig alleen voor mijn doeleinden biedt hij teveel functionaliteit waarvoor ik destijds betaald heb maar achteraf niet nodig heb gehad.

Ook met die USB stick had ik het niet over MKV's ik had het over een zeer uitzonderlijk geval en dat was een VOB DVD5 rip. Ik weet de exacte details niet meer van de benodigde files maar dit is gewoon zoals het is. Ik kan er wel een ander vehaal van maken maar dit was de officiele oplossing van Sylabas.

Jouw conclusie: De C-200 is geniaal.
Mijn conclusie: De C-200 is geniaal.

Ik gebruik gewoon minder van de features en ik stel dat hij voor zijn tijd nu een erg dure prijs/kwaliteit biedt. Het is een user review en dus mijn mening. Hiermee kun je het eens of oneens zijn maar uit jouw reactie maak ik op dat wij het eens zijn.

Bedankt voor je reactie.

EDIT: Spellingsfoutje aangepast.

[Reactie gewijzigd door NASUM op 12 december 2011 14:38]

Hoi Zwartij,

Dat komt voornamelijk omdat ik zelf geen behoefte heb aan de Torrent applicatie en daardoor dus ook niet echt ben gaan zoeken.

Inmiddels heb ik wel een HDD erin geplaatst om eens gebruik te gaan maken van zo'n custom skin (YAMJ met AEON skin en modificaties). Het is erg gaaf maar ik vind het jammer dat het niet écht een skin is over de interface heen maar meer een HTML file met verwijzingen naar bestanden op het bestandssysteem. Geen native skin dus.

Om alvast namens @RED je vraag te beantwoorden: Nee, een custom skin wijzigt niets aan het onleesbare blauwe sherm. Wellicht is dit wel op te lossen met custom hardware maar naar mijn weten is dit softwarematig niet aan te passen.

Tweedehans is het aparaat nog zeker zijn geld waard, het is nog altijd een perfecte mediaspeler.