Asus T3-P5G965 Review

freezer 26 november 2007, 4.356 views

Asus T3-P5G965

Pluspunten

• Stijlvol design
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Stil
  • Laag energieverbruik

Minpunten

• Geen DVI aansluiting
  • Niet alle PCI express kaarten zullen passen in deze behuizing
  • Kast had iets steviger kunnen zijn.

Aangezien mijn normale PC nu al een tijdje 24x7 aan staat ivm downloads en media center opnames dacht ik dat het een goed idee was om aan het mileu en mijn portomonee te gaan denken en heb na lang zoeken besloten om deze barebone samen te gaan stellen.

De behuizing

De behuizing is mooi zilver met wit en ziet er strak uit. De voorkant van de behuizing kun je omlaag schuiven zodat je toegang hebt tot de card reader en de eject knopt van de DVD brander. De HD led zit achter het paneel en is nog net zichtbaar als deze knippert. De aan uit knop heeft echter geen led verlichting. Ondanks het mooie uiterlijk van de kast is deze echter niet krasbestendig en had het U-vormige paneel dat je eraf moet schuiven iets steviger kunnen zijn.
De kast heeft extern volop aansluitingen waaronder optische voor geluid en eSata. Helaas ontbreekt het aan een DVI aansluiting.

Intern is er ruimte voor 2 HD's en 1 5,25" apparaat. Het moederbord betreft een uitgeklede ASUS P5B en heeft 3 SATA-II en 1 IDE ata 133 aansluiting. De IDE kabel zit reeds gemonteerd en er worden netjes 2 SATA kabels meegeleverd. Ten slotte is er nog ruimte voor een PCI kaart (in mijn geval de TV kaart) en een PCI-Express 16 slot. Indien je zelf een krachtigere video kaart wil monteren let er dan wel op dat niet alle videokaarten zullen passen.
Ikzelf gebruik de onboard Intel X3000, Integrated Graphics (UMA: 256MB) die gelukkig krachtig genoeg is om Aero te kunnen draaien.

De koeling wordt verzorgt door een zeer effectieve heat-pipe fan constructie die de CPU koelt en verder zorg draagt voor een deel van de airflow binnnen in de kast. De outtake wordt verzorgt door de voeding. Temperatuur van de E4300 is idle 33 graden en wordt niet warmer dan 45 graden onder full load. Systeem is verder bijzonder stil en het enigste waarneembare geluid komt van de HD zelf die onderin de kast gemonteerd is. Wellicht dat ik in de toekomst de HD nog stiller probeer te krijgen door rubberen ringetjes of iets dergelijks te plaatsen.

De installatie van de onderdelen was geen enkel probleem en zeer eenvoudig in 10 - 15 minuten te doen.

Na installatie van Vista en de driver van Intel voor de grafische kaart werkt alles verder prima.

Voor zover ik heb kunnen nagaan verbruikt dit systeem niet veel in IDLE en onder belasting.

Out/Standby: 4
Desktop 43 Watts
Full load: 68 Watts

Bovenstaande waarden heb ik niet zelf gemeten maar via internet opgezocht.

De prijs tot slot is tevens positief. Voor circa 145 euro heb je meteen een nette kast met card reader, voeding en Asus moederbord.

LET OP dat de prijs van 129 Euro bij EMPC niet klopt want dit betreft een ander artikel.

UPDATE

Op dit moment draait het systeem Windows Home server 2003. Installatie van de home server was geen probleem. Alle drivers werden meteen geinstalleerd via de CD's en na de nodige aanpassingen draaien de volgende programma's.

Newsleecher
Nero 7
Winrar
FTD 3.8

Na aanpassingen in de Firewall van homeserver kan ik de machine nu ook via Remote desktop overnemen.

Heb jij ook een Asus T3-P5G965?

Ik heb dezelfde unit gekocht en kan er weinig aan toevoegen, behalve dat ik persoonlijk de DVI aansluiting niet mis. Bij mij brandt er wel een lampje achter de aan/uit knop. Tevens zijn mijn temperaturen een tikje lager (of in elk geval de uitlezing ervan), dit met gebruik van de laatste bios: 0703.

Verder gebruik ik deze kast met een Q6600 G0 CPU, 2 x 1GB Kingston ValueRAM (fsb800), AOpen 1608/ARR DVD-RW drive en twee stuks Samsung Spinpoint 250GB Sata2 drives. Zeker na het installeren van die laatste twee items (waarbij ik ook 2 x 200GB in RAID0 heb gezet) ben ik er bijzonder content mee. Snel maar toch erg stil, zelfs onder stress (video encoding) komt de temp niet bij de 50 graden (waar de fan even aanslaat).

Enige wat ik jammer vind is dat de bios geen mogelijkheden biedt tot overclocking; zeker met een dikke CPU als de mijne die makkelijk 3.4 GHz zou kunnen draaien. De engineers van Asus hebben echter wel weer een wat raar gevoel voor humor want binnen de bios kun je wel je instellingen bewaren binnen de OverClock Utility.... :-(

Hopelijk komt er nog een bios update waarin het geheugen weer op 800 gezet kan worden (nu standaard maximaal 667) en waarmee toch wat getweaked kan worden, eventueel in combinatie met het disablen van de onboard video chip. Verder niets dan lof, fraai apparaat, makkelijk installeren, lekker stil en zuinig en fraai uiterlijk.
Ik heb dezelfde unit gehad, maar de CPU fan bleef maximaal draaien (E6600) - net een helicopter. Contact gehad met Asus, forums bekeken naar oplossingen. Probleem deed zich bij meerdere mensen voor.

Heb een nieuwe unit mogen ontvangen van Asus, helaas met hetzelfde probleem (de fan-speed tool van Asus was geinstalleerd). Uiteindelijk via RMA van de leverancier en AOpen EZ-945P aangeschaft n abijbetaling.

Blij te lezen dat niet iedereen dezelfde problemen er mee heeft.
Ook deze kast gekocht, mede op aangeven van Asus dat alle nieuwe Conroe en Duo 2 processoren worden ondersteund. Dit is NIET het geval !!. Vanaf de E6700 wordt er niets meer ondersteund. Zowel de E8400 als nu de E6750 geprobeerd, bij de E6750 werkt de computer wel alleen op 1.66 Ghz. (bios update haalt niets uit) Doordat het overclocken niet mogelijk is, kunnen er geen instellingen aangepast worden in de bios om dit mogelijk te maken. Nu al bijna week per e-mail in discussie met Asus (ze hebben geen telefonische helpdesk hiervoor). Nog geen goed antwoord kunnen krijgen.

Als je genoegen neemt met een mindere processor (max E6700) is dit een mooie kast met goede uitbreidingsmogelijkheden. Heb er zelf een Nvidia 8500 PCI-e kaart in gezet (past goed in behuizing) met DVI aansluiting. Mooi systeem voor betrekkelijk weinig geld. Alleen jammer dat ik er niets mee kan. ;)
Ik vroeg me nog af wat het stroomverbruik is.. en hoe je het fan probleem kan fixen moest het zich voordoen.
Waarschijnlijk zal dit kastje gebruikt worden als NAS, en een kleine webserver..

Weet er iemand alternatieven ?
Ik ben een beetje laat, maar nog wel ge´nteresseerd in een antwoord. Ik vroeg me af of er mensen zijn die deze kast hebben en die eventueel een nieuwe videokaart hebben ingebouwd. Probeer dit nu zelf, maar wordt er op gewezen dat de ruimte zeer beperkt is. Wie heeft er ervaring met een nieuwe videokaart voor deze kleine behuizing?