MSI GE620DX-296NL - Reviews

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 750GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI GE620DX-296NL Review

kikker916 26 oktober 2011, laatste update op 26 oktober 2011, 2.938 views

MSI GE620DX-296NL

Pluspunten

• Snel
  • Goed geluid

Minpunten

• Kort snoer.
  • Velle lampjes.

Ik heb deze laptop aangeschaft wegens hoge specificaties, een een klein compacte machine tegen een betaalbare prijs.

Mijn zoektocht begon bij tweakers.net waar ik echt enkel op laptops heb gezocht die een quadcore aanboort hadden.
Eenmaal in die categorie gezocht voor genoeg werkgeheugen in verband met eventuele virtualisatie wat ik voor mijn opleiding & privé wil mee gaan uitvoeren. 8 GB werkgeheugen is dan ook mooi om mee te beginnen en gelijk op de toekomst voorbereid te zijn.
Hierna ben ik op de hardeschijf gaan kijken met 750 GB heb ik genoeg, meer kan ik thuis of op externe schijven wel kwijt.
Toen kwam ik bij de 'MSI GE620-296NL.' uit na enige vergelijking heb ik toch voor deze gekozen waar beter geluid en betere videokaart inzat tegen een klein verschil in prijs.

Ervaring:

Na 3 Weken:

Momenteel heb ik deze laptop 3 weken en gebruik deze laptop momenteel voor school en virtualisatie waar hij geen problemen mee heeft.
De virtualisatie gaat erg vlug zonder lang wachten.
Games heb ik nog niet veel tijd voor gehad dus kan ik momenteel weinig over zeggen.
Films & series bekijken dat gaat echt goed, het geluid klinkt mooi en heeft een surround sound effect door het gebruik van de 4 ingebouwde boxen.

Na +/- 2 Maanden:

Momenteel heb ik de laptop 2 Maanden:
- Gaming kan perfect moet je wel de bios gepatcht hebben.
-- Zonder bios patch minder prestatie's bij game(s) 15/20 > 90/100 FPS ~[Minecraft] als je op ACCU speelt.
- Film & Series: zelfde, beter geluid & beeld bij video modus, schakel deze in bij het film kijken.

BenchMark
Heb een Benchmark gedaan deze is vanaf de 3de week,
deze kan slechte resultaten geven doordat hij op de accu draaide.

Positieve eigenschappen:
- Hij start snel op (zonder SSD).
- Geluid klinkt helder, zitten 4 boxen in.
- Accu gaat lang genoeg mee voor colleges.
- Heeft USB 3.0 ondersteuning.

Negatieve eigenschappen:
- Heeft vele lampjes aan de rand zitten die blijven flikkeren bij slaapstand.
- Laptop snoer is erg kort, en de adapter is vrij groot.

Uitleg negatieve eigenschappen.

Bij het film / series kijken in het donker blijven de blauwe lampjes erg vel knipperen, dit is vooral irritant als je hem dichtklapt om te gaan slapen, dan switcht de laptop in slaapstand waardoor het slaapstand lampje blijft flikkeren wat erg irritant is.

Het laptop snoer vind ik erg kort, waardoor je dichtbij een stop contact moet gaan zitten, vooral omdat de adapter die in het midden zit erg zwaar is waardoor het ergens op moet liggen wil je het niet laten vallen.

FAQ:

- Kan je wat meer zegen over het toetsenbord?

Ik vind hem zelf prima typen, alhoewel ik bij het typen met mijn armen snel over de touchpad heen komt waardoor de muis verplaatst. Of dit aan mij licht weet ik niet zet hem meestal uit en ga met USB muis verder.

Ik heb meerdere mensen de laptop laten gebruiken, en eigenlijk niemand zegt er iets over
heb van 1 van me vrienden die zei 'he wat typt die raar.' maar dat kan doordat je anders gewend bent.

Heb jij ook een MSI GE620DX-296NL?

Kan je wat meer zegen over het toetsenbord?
Want in de meeste reviews staat dat het toetsenbord maar matig is...
Kan je al wat zeggen mbt het toetsenbord? Ik wil h'm ook halen namelijk. :)
Deze reactie is verwerkt in review
Over het toetsenbord,

Ik vind hem zelf prima typen, alhoewel ik bij het typen met mijn armen snel over de touchpad heen kom waardoor de muis verplaatst.
of dit aan mij licht weet ik niet zet hem meestal uit en ga met USB muis verder.

Videokaart:

Deze heeft momenteel bij mij een bug, hoewel deze via een flash is op te lossen.
Als ik Minecraft speel (via accu) heb ik 15/20 FPS.
Als ik Minecraft speel (via adapter) heb ik 90/100 FPS.

Deze bug zit volgens mij in een flash, en deze moet ik nu nog flashen.
Company of Heroes heb ik wel mooi kunnen spelen, maar toen had ik hem aan de stroom dit was voordat ik deze 'bug' heb getest.

[Reactie gewijzigd door kikker916 op 26 oktober 2011 20:50]

Kun je je touchpad niet gewoon uitzetten door een hotkey? Op mijn MSI X340 is dat dmv FN + F3 te doen.
Ja dit kan,

Op Foto #3 onder de spatie, is hier een knopje voor.
Dit is ook meestal wat ik doe.

Ik bedoelde:
zet hem 'de touchpad' meestal uit en ga met USB muis verder.
Bedankt voor de info maat! :)

Raad je deze laptop aan? Voor ongeveer hetzelfde geld is de GT663 te koop.
Ik raad hem aan,

denk dat je wel de bios zou moeten patchen,
want ik wordt voor gek gezet met mijn 20 FPS op minecraft ;).

Je kunt beter de specs vergelijken.

i7 Quadcore of i5 DualCore
8 GB of 4 GB ram
750 GB of 500 GB
GT555M of GTX460

Verschil:

i7Q of i5D - Beide hyperThreading.
Videokaart: even zelf vergelijken kan je hier geen advies op geven.

De rest lijkt mij wel duidelijk,
Ik zou even wat op google rondzoeken en daaruit een keuze maken.

Laptop uit 2011 & 2010:
Mocht je hier baat bij hebben kijk naar 'Eerste prijsvermelding'.

TIP
Dit is een korte vergelijken, zou de opties even vergelijken en zo kiezen.

[Reactie gewijzigd door kikker916 op 26 oktober 2011 23:28]

Bedankt voor je informatie :)

Ik denk dat als ik de GE620 koop ik voor de 297nl ga. Dan lever je in op het gebied van CPU (naar i5), HDD (500GB) en RAM (4GB) maar verder identiek.

Maar, zoals je al zegt, dat moet ik zelf gaan beslissen :p
Volgens mij is dit gewoon een kwestie van de energiebesparingsinstellingen in windows. Ik heb dit ook gehad met mij huidige laptop en als ik hem gewoon op prestatie modus zet dan gebruikt hij de laptop voluit en kun je dus ook gamen op batterij. Natuurlijk gaat je baterij niet lang mee dan.

Kun je trouwens eens een benchmark doen op de netstroom? Ik denk dat je veel meer zou moeten hebben met deze hardware. Ik heb deze laptop normaal gezien vrijdag ook in mijn bezit. Weliswaar een Belgische versie.
Dat zou het inderdaad kunnen zijn, of energieinstellingen van de GPU (optimaliseren op accu).
Ga ik vandaag doen als ik er tijd voor heb
Heb dezelfde laptop, enkel de belgische versie, heb hem al ruim een maand en ben zeer tevreden :) ook geen klachten van het toetsenbord :D
Tip: maak s.v.p. duidelijke koppen boven de alinea's, dat leest veel beter en ziet er ook beter uit. Een paasr foto's doet het ook altijd goed.
Ik had toch nog een klein vraagje (ik hoop dat je me niet irritant begint te vinden 8)7)

Hoe vind je de stevigheid van de laptop? Met name de scherm (en scharnieren). Ik zag een videoreview waarbij als je aan 1 hoek van het scherm gewicht zette deze helemaal mee 'boog'.
Ik heb dat ook gezien, maar ik zou het niet proberen. Vind hem stevig genoeg! Geen klachten erover, buiten dat de bezel soms los kan komen (komt wss door mijn lompheid, maar die klik je gewoon terug op zijn plaats dan).
Je kan de kabel btw eenvoudig langer maken, ik heb gewoon het stuk van mijn vorige laptop genomen van aan de stekker tot net voor de adapter, en gewoon in mijn MSI adapter ingeplugd. Nu heb ik +1.5m kabel erbij.