ASRock 775i65G Review

smolotov 20 juni 2007, laatste update op 20 juni 2007, 1.510 views

ASRock 775i65G

Pluspunten

• Zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding.
  • Werkt vanaf BIOS versie 2.8 ook met Core 2 Quad CPU's
  • AGP-slot en DDR400 voor oude van dagen.
  • Stabiele basis voor e4300 en e4400 CPU's zonder overklokken
  • Veel performancewinst door probleemloos overklokken van 4000 serie Core 2 Duo.

Minpunten

• Weinig tot geen extra's
  • De Intel 865G chipset ondersteund officieel geen 1066Mhz FSB.
  • 1066Mhz FSB alleen mogelijk door overklokken.
  • het mATX formaat heeft slechts 3 PCI sloten.
  • Geen PCI-e of DDRII ondersteuning voor toekomstige upgrades.
  • De on-board VGA is ronduit waardeloos voor 3D games.

Layout Score: 2
Gehecht aan je AGP videokaart? Wil je je DDR400 geheugen nog niet bij het vuil zetten? Dan bouw je met de Asrock 775i65G in een handomdraai toch een stabiel en betaalbaar Core 2 Duo systeem met je oude vertrouwde hardware.

Hoewel de 775i65G zeker geen high-end mobo genoemd mag worden veegt hij in combinatie met een Core 2 Duo chip in elk geval alle Pentium 4 systemen van tafel. En als dat niet genoeg is laat een E4300 of E4400 zich ook nog erg leuk overklokken op dit bord door het opschroeven van de FSB van 800Mhz naar 1066Mhz of nog hoger.
Met een beetje stevige AGP videokaart a la Geforce 6800 of 7800GS heb je zo toch een behoorlijk gameplatform in handen!

CPU's met 1066Mhz FSB worden ondersteund, zij het door het overklokken van de toch wat gedateerde Intel 865G chipset.

Verwacht echter geen stevige featureset; Deze Asrock is wat uitrusting betreft plain basic. Geen RAID, firewire of Gigabit LAN aanwezig!

In tegenstelling tot andere 'low budget' merken heeft Asrock zijn handleiding keurig verzorgd. Deze is wat betreft kwaliteit vergelijkbaar met de boekjes van ASUS, en dat zal wel te maken hebben met de familierelatie.

Een setje met 775i65G moederbord en E4300 Core 2 Duo CPU is te vinden voor rond de 150 a 160 Euro.

TESTSETUP

Whetston iSSE3: 15088

Multimedia :
Integer 8x iSSSE3: 131952
Floating Point 4x iSSE2: 71663

Heb jij ook een ASRock 775i65G?

Een ander Asrockbordje kon niet booten via een PCI RAIDcontroller. Benieuwd of deze dat euvel ook heeft.
Check, heldere review! Ik heb dat bordje en deze processor (week 41) ook, en de combinatie klokt als een lier. 300Mhz haalt ie met gemak, maar is dan niet bijster stabiel meer, bij 260 mhz wel. Ik denk vanwege het DDR-geheugen maar moet er nog wat mee experimenteren. De temperatuur blijft bij mij standaard onder 40 graden met de stock-koeler.

In ieder geval vervangt deze combinatie mijn P4 2.8 en nu draai ik met 2GB geheugen en mijn Sparkle 7800GS Battlefield2 op volle snelheid Ún met alle eyecandy open op 1280 x 1024. En dat voor minder dan 160 euro. Dat zegt genoeg lijkt me :)
Battlefield2 is al lang geen benchmark meer. Zo'n zware game is dit nu ook weer niet ;)
Is ook niet als benchmark bedoeld maar als illustratie. De constatering dat ik deze game - die ik 90 % van de tijd speel - op de hoogste settings en supersnel kan spelen is voor mij een uiterst prettige. Dat heeft namelijk een paar jaar geduurd. Volgende mijlpaal wordt ET:QW. Maar dat zien we dan wel weer, voor nu en voorlopig ben ik een uiterst tevreden gebruiker van deze combinatie, en daar gaat het uiteindelijk om :*)
Heb dit moederbord voor een HTPC willen gebruiken. Maar na lang testen en zoeken op internet is het duidelijk dat dit bord geen S3 standby ondersteund. De power blijft op de 12V lijnen staan en de cpu-fan blijft aan staan!

Voor de rest heb ik geen problemen met dit bord, doet wat het moet doen!