Specificaties 3,3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia Ray Zwart Review

Bhudda79 6 oktober 2011, laatste update op 6 oktober 2011, 4.174 views

Sony Ericsson Xperia Ray Zwart

Pluspunten

• Design, gewicht, scherm

Minpunten

• Batterij
  • Typen in portrait mode vrij lastig

Dit is mijn eerste smartphone, maar tot nu toe bevalt ie prima. Qua bereik kan ik nog niet zo veel zeggen, nog te kort in bezit. Het toestel is mooi compact en ondanks het relatief kleine beeldscherm is typen geen probleem, ook niet in portrait mode.

Android werkt behoorlijk intuitief dus dat is ook geen probleem. Het telefoongeheugen is zeer beperkt dus een grotere microsd (er is 4gb class 2 meegeleverd) is geen overbodige luxe. En natuurlijk een move2sd app zodat zoveel mogelijk op het kaartje belandt. Het scherm is helder en scherp, ook goed af te lezen bij fel zonlicht. De camera maakt goede foto's, igg overdag. Heb er de laatste dagen veel mee gedaan en geen vastlopers of storende vertragingen. Kan bepaalde sites niet laden als ik onderweg ben, maar dat kan aan mijn abonnement liggen, dat is een 1mbit databundel dus waarschijnlijk te langzaam.

Thuis schakelt ie vanzelf over naar Wifi en browsen is lekker snel. Ook het geluid uit de speaker is heel acceptabel. Batterijtijd is nu niet echt indrukwekkend, maar dan wordt ie ook zeer intensief gebruikt.

Vragen? Reageer!

Update over day to day use volgt later...

6 Oktober

Net mobiel internet aan de praat gekregen (Simyo), het was dus een instellingsfout waardoor ik onderweg niet kon surfen, nu werkt het wel.

Wat video geprobeerd. Hij heeft een beetje veel moeite met 720 video (mkv) maar dat is niet echt een probleem, een beetje behoorlijke avi gaat zonder problemen (QQplayer). De snelheid op mijn thuisnetwerk is 10mbit/4mbit dus thuis surft ie super.

Ook een dag of wat geleden het sd kaart opgewaardeerd naar 32gb cl 4 dus meer dan genoeg ruimte muziek (spotify premium offline mode)

Met bellen is de geluidskwaliteit erg goed, veel beter als met mijn oude nokia. De geluidskwaliteit via mijn klipsch dopjes (de meegeleverde zijn, ja, hoe zal ik het zeggen, bagger...) is goed en lekker warm, ook het ingebouwde speakertje klinkt niet onaardig voor een telefoon.

Het typen is toch iets minder fijn in portrait mode als je wat sneller wilt gaat er wel veel fout, al zit er wel een goede woordherkenning op waardoor je de fouten kunt omzeilen.

De batterij lijkt nu beter in vorm te zijn, heb als tip gehad om het toestel uit te zetten bij het laden in het begin. Geen idee of dat echt beter is maar de accu gaat nu langer mee dan eerst.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Ray Zwart?

Heb de Ray nu ook 2 weken in gebruik en heb ook eigenlijk nog geen rare of nare zaken te melden. Accuduur is inderdaad erg matig en een MicroSD van 4GB is erg aan de beperkte kant (inmiddels vervangen voor een 32 GB class4) zodat er vooral veel muziek op mee kan. Omdat ik de bijgeleverde bedraade koptelefoon ook matig vind (simpele plastic oordopjes) heb ik inmiddels al een paar merken koptelefoons (oa AKG en Beats) uitgeprobeerd, helaas worden deze allemaal niet worden ondersteunt door het toestel. Vrees dus dat ik zal moeten uitkijken naar een Shure (zowel qua geluid als qua prijs een absolute topper) of naar de SonyE webshop zal moeten voor een veel te dure andere koptelefoon.

Apps en webpages laden gaat supersnel (in vergelijking tot HTC Touch Pro2) maar dan 2x zo dun en licht.
Bij mij moet ie na 1 dag aan de lader bij intensief gebruik, voornamelijk spelletjes spelen lijkt de batterij aardig te belasten. Bij matig gebruik doe er 2 dagen mee, dus af en toe surfen, fototje en wat mail/sms.
Tja, ik heb dan wel de arc, maar het is precies hetzelfde. ZOu je even vergelijking foto's willen plaatsen.
Als het goed is komt er over niet al te lange tijd een set dopjes "livesound" op de markt, dat lijkt wel een mooie combi met de Ray/Arc.
Wat bedoel je met niet echt indruk wekkend? de meeste smartphones moet je na 1 dag aan de lader hangen.
Ik ben benieuwd hoe lang hij bij jou mee gaat bij intensief gebruik zoals je aan geeft.
Hoe hou jij het twee dagen vol op de accu? Ik heb soms dat ik zelfs moeite heb met 1 dag volhouden xD Voor de rest bevalt mn ray heel goed! Hij is zeker snel genoeg en niet te groot. Een andere min punt is wel dat wanneer ik mn sennheiser cx 300 II aansluit, dat ik dan behoorlijk veel ruis heb bij het afspelen van alle geluiden, zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Zelf gebruik ik spotify
en een setje klipsch dopjes maar ik heb totaal geen ruis gemerkt...
Zijn het in-ears, want met gewone heb ik idd ook geen last van ruis.
Ik ben ook van plan deze telefoon te kopen, maar wat ik erg belangrijk vind is dat de batterij lang mee gaat en dat ik mijn eigen koptelefoon er op kan aansluiten.
Ik gebruik een Sennheiser PMX-60 en een Sennheiser HD 205 (Beide 32 Ohm), geeft hij nog wel genoeg volume bij zo'n relatief hoge weerstand?
Ik zou hem onder anderen als MP3 speler willen gebruiken. Maar ik lees hier iets over een ruis bij eigen koptelefoon, dit brengt enige twijfel bij mij.

Bovendien vraag ik me af hoe snel de batterij leeg is als ik hem +/- ander half uur als mp3 speler gebruik en verders hooguit 10 min voor internet gebruik en verders standbij laat. Kan de batterij dan meer dan 10 uur mee?

[Reactie gewijzigd door Mb7 op 14 november 2011 19:17]

Met die batterijen kun je zonder problemen een hele dag vooruit, ook bij intensief gebruik, koptelefoon ga ik testen met een hd380