Specificaties 32" HD Ready LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-32D3000 Review

Rafe 28 maart 2008, 8.735 views

Sony Bravia KDL-32D3000

Pluspunten

• 100hz "Motionflow"-techniek zorgt voor vloeiende bewegende beelden
  • uitstekende beeldkwaliteit
  • genoeg aansluitmogelijkheden
  • relatief goed geluid voor een platte TV

Minpunten

• hoge prijs ten opzichte van soortgenoten in dezelfde maat
  • standaard extreem verzadigde, onrealistische kleuren ("vivid"), aanpassen noodzakelijk
  • Motionflow gaat een enkele keer de mist in bij games

Sinds de aanschaf van mijn Xbox 360 zat ik stiekem te kijken naar de aanschaf van een HDTV. Er staat er bij ons beneden wel eentje, maar mijn moeder zal het niet waarderen als ik steeds zit te gamen als zij TV wil kijken :P. Na lang wikken en wegen en reviews lezen uiteindelijk voor de laatste 32"-telg van Sony's Bravia-serie gekozen.

In de doos
Na het openen van de doos en het bevrijden van de TV kon ik de andere goodies eruit vissen: handleiding, garantiebewijs, antennekabel, afstandsbediening en twee reclamediscs, een CD voor andere Sony-producten en een DVD die de wereld moet overtuigen van Blu-ray. Toen de TV eenmaal aangesloten was (overigens met een handig clipje om kabels bij elkaar te houden) en mijn 360 aanstond, viel het me op dat de kleuren extreem verzadigd waren. Een retourtje menu om het picture mode van vivid op normal te zetten zorgde al voor een stuk normaler beeld.

Menu's
Over het menu gesproken, daar kan een tweaker zich wel uitleven. Je kan van alles instellen, sommige opties worden echter pas beschikbaar als je een andere optie aan of uit zet. Videofielen zullen alleen het kalibreren van de witbalans missen maar dat zit verborgen in het service menu (TV op standby zetten en i+, 5, volume omhoog, aan/uit-knop op de AB snel achter elkaar indrukken). Het is mogelijk om voor elk kanaal apart instellingen op te slaan, of voor alle kanalen tegelijk. Ook noemenswaardig is dat de menu's nog redelijk vlot reageren, en dat je niet een seconde lang hoeft te wachten voordat er wat gebeurt.

Het enige wat er negatief uit springt in dit onderdeel is het menu van de digitale tuner. Tijdens het instellen ervan en het bekijken van de EPG schakelt de TV terug naar een resolutie in de regionen van 640*480, wat jammer aangezien de overige menu's op native resolutie draaien met een beetje transparantie. Het lijkt erop alsof de EPG op een aparte chip zit en het signaal intern analoog wordt doorgestuurd. Aangezien ik geen kaartje heb voor de decoder kan ik niet de beeldkwaliteit beoordelen, en kan ik alleen de EPG bekijken. Deze ziet er, naar wat ik heb gezien, er wel bruikbaar uit.

Connectiviteit
Aan aansluitingen geen gebrek op dit toestel, aan de achterkant vind je 2x HDMI, 1x component, 1x VGA, 2x SCART, 1x digitale optische uitgang (om geluid door te lussen naar je versterker/home cinema set) en natuurlijk 1x coax. Ook is er een slot aanwezig om de CAM/decoder kaart voor digitale televisie in te stoppen, en een speciale aansluiting voor monteurs waar een Memory Stick-kaartje in past, waarschijnlijk om de firmware van de TV te updaten. Aan de linker zijkant, waar je ook wat makkelijk bij kan, vind je nog een HDMI-aansluiting, 1x tulp, 1x s-video en een koptelefoonaansluiting.

Het enige wat ik heb dat high definition kan uitsturen is mijn Xbox 360 en mijn laptop (de PC staat net te ver weg). De Xbox kan 1080p zonder probleem over component aanleveren, en met een VGA-kabel is de laptop in staat om zonder enkele moeite een signaal van 1360x768 beeldpunten (zonder rekken dus) te laten zien.

Beeld en geluid
Het beeld van zowel de 360 als mijn laptop is scherp, dat ouderwetse kabeltelevisie niet meer van deze tijd is kunnen zelfs de prima beeldverbeteraars in het scherm niets aan doen. Door Sony's Motionflow wordt er over component en kabel voor vloeiende en ghostingvrije beelden gezorgd. Zoals al eerder is gezegd in deze review zijn de kleuren standaard extreem verzadigd maar is dat vrij snel bij te stellen in het menu. Zwartweergave is ook in orde, nagenoeg net zo donker als het scherm uit hebben en vrij van clouding. Persoonlijk ben ik voor de volgende beeldinstellingen gegaan:
Picture
  • sharpness: 10
  • noise reduction: off
Advanced picture
  • black corrector: off
  • adv. contract corrector: low
  • gamma: low
  • clear white: high
  • colour space: normal
Set-up
  • motion enhancer: standaard
  • film mode: auto 1
  • game mode: off
  • power saving: off/low (afhankelijk van de hoeveelheid licht in mijn kamer op dat moment)
  • light sensor: off (stelt backlight te donker in naar mijn smaak)
Wat me wel opviel tijdens het spelen op de 360 is dat de TV soms moeite heeft in Test Drive Unlimited met het bewegen van de kaart als deze fullscreen wordt weergegeven. De eerste seconde lijkt Motionflow uit te staan, lijkt het beeld te stotteren en heb je last van ghosting, daarna is er niets aan de hand op kleine artifacts bij de kruisdraden bij je cursor. Bij Guitar Hero 2 is soms een kleine stottering te zien bij de voorbijscrollende noten, afhankelijk van wat er op het virtuele podium gebeurd. Bij andere games merk ik er niets van.

Het geluid is voor een platte TV prima te noemen naar mijn mening. De huidige generatie Samsungs vind ik een beetje blikkerig klinken om maar wat te noemen, de 32D3000 klinkt prima en het volume mag zelfs nog een eindje omhoog voordat het geluid begint te vervormen. De settings heb ik op 'standard' gezet. De surround optie heb ik uit laten staan omdat dit, ondanks het idee dat het geluid ruimer is, stemgeluid bijna laat verdwijnen.

Sony heeft een uitstekende HDTV op de markt gezet waar weinig op aan te merken valt, de prijs is daar ook naar. Als je het geld er voor hebt en bereid bent om de (kleur)instellingen een beetje te tweaken dan heb je een prachtige TV.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-32D3000?

waar is je survey? :X
Bugjes. Ik geloof dat ik iets deed wat niet de bedoeling was, inmiddels is de review zichtbaar :).
Dat is een goei tv-ke enkel veel problemen met een vögel muurbeugel gehad, maar dan met een 40" versie, kreeg men scart kabels niet meer aangesloten (zelfde plaatsing als deze versie) dus beugel iets hoger moeten hangen dan de standaard positie en twas opgelost :)
Kan reviewer (of andere mensen die dit toestel kennen) mij vertellen of het op het aansluitpaneel achterop een beetje lukt met haakse Scart-stekkers? Op de foto lijk er nogal weinig ruimte te zijn. (Nou weet ik dat de meeste fatsoenlijke kabels (duurdere bandridge oa) niet haaks maar recht zijn, maar de meeste meegeleverde kabels zijn naar mijn ervaring altijd haaks)