Logitech Chillstream Zilver Review

GWBoes 21 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.733 views

Logitech Chillstream Zilver

Pluspunten

• ergonomie
  • knoppen lay-out
  • bouwkwaliteit
  • Vista compattible

Minpunten

• chillstream maakt veel lawaai en kans op kramp of stijve handen
  • hoge prijs, mede door bevengenoemde chillstream functie

waarom heb ik hem gekozht
Ik heb ten eerste voor logitech gekozen omdat dit merk mij in de controller sectie in de mediamarkt als enigste een echt gevoel van kwalitiet gaf. en het zou mooi passen bij de rest van mijn logitech collectie.
De chillstream heb ik gekozen omdat deze het best voldeed aan mijn eis dat hij zo veel mogelijk op een NGC controller moest lijken (analoge shoulder buttons, analoge stick links boven).

lay-out
De controller ligt zeer lekker in je handen. je vingers (middel of ring, ligt aan je gamestijl) passen comfortabel tussen de goedgevormde handgrepen en de behuizing van de ventilator en door het zachte rubber aan de onderkant heb je een goede grip.
De controller is qau lay-out voor 90% gelijk aan de kleine xbox controller en is hierdoor tip-top in orde. op de plek waar normaal de Xbox knop zit (ik weet niet wat hij op de xbox doet) is de x weggeveegt en vervangen voor een logitech logo. in de hanleiding staat dat deze knop een functie zal hebben in games die voor vista zijn ontworpen maar ik heb hier nog geen verdere ervaring mee.
Overall zit dit gamepad zeer goed in elkaar, hoe je hem ook probeert te buigen hij gaat niet kraken.

chillstream
Dan ga ik nu maar verder in op de naamgevende functie van dit product. Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die dit zeer prettig vinden, ik ben er echter niet echt lyrisch over.
Na 45 minuten gamen moet je eigenlijk al stoppen om even je vingers weer in een normale positie te buigen, dit komt mede door het verschil in temperatuur tussen de binnenkant van je handen en de omgeving. Je kan dit vermijden of verminderen door af en toe de ventilator uit of iets langzamer te zetten.
Ook een nadeel van de chillstream functie is dat hij tamelijk luidruchtig is, hij heeft in de hoogste stand ongeveer het geluidniveau van een op volle toeren draaiende cd/dvd drive. het irritantste is nog wel de ratel die hij maakt in de eerste stand dat je bij de eerste keer aanzetten laat denken dat hij defect is, maar ze doen het allemaal.
Naast al deze nadelen heeft hij ook wel een paar voordelen. Hij zorgt bijvoorbeeld dat je je grip behoudt op de gamepad en het is gewoon heerlijk om op hete zomerdagen de uitstroomopeningen voor je gezicht te houden om deze af te koelen.

update 30/05/2008
heb de waardering voor bouwkwaliteit naar beneden gestelt. Dit heb ik gedaan omdat hij de laatste tijd nogal kuren is gaan vertonen. Het begon allemaal met een ratel die er alleen was als de ventilator een paar dagen niet had gedraaid. Dit heeft zich verergerd zodat deze ratel bijna elke keer te horen is als deze een paar uur uit heeft gestaan.
Verder is hij nu helemaal onbruikbaar geworden. De kabel is of gebroken of zit los, hierdoor viel hij constant uit zodat het onmogelijk was om hem nog te gebruiken. Ik had hier eerst een oplossing voor door de kabel in een bocht over de controller te houden, hierdoor bleef hij nagenoeg probleemloos werken. Helaas is dit ook verslechterd waardoor dit ook niet meer werkt, dus binnenkort maar terug naar de mediamarkt voor garantie.

Update 06/11/2008
Ik gebruik nog steeds dezelfde controller die in de vorige update al kapot was. Na veel draaien, buigen, vouwen en trekken kwam er weer leven in. De draad zit er nu omheengedraaid en zo blijft hij het doen bij normaal gebruik. Ik ben van plan om de chillstream te vervangen voor een logitech G25 (stuur), dit omdat veel racespellen (90% van de spellen die ik speel) de x-as even groot wordt gezien als die van een stuur, hierdoor gooit hij continu het stuur om waardoor sommige spellen onspeelbaar worden (vooral de speed-challenges van NFS Pro Street).

Update21/04/2009
Sinds december vorig jaar ben ik de trotse eigenaar van een Logitech G25, aangezien ik de Chillstream eigenlijk alleen voor racespellen gebruikte is deze dus buiten gebruik geraakt en is hij inmiddels in mijn "rotzooi hutkoffer" beland. daarom heb ik de status van het product naar buiten gebruik gezet.

Heb jij ook een Logitech Chillstream Zilver?

De Xbox knop zorgt ervoor dat je tijdens het spelen aan de linkerkant een menu (de guide) uit kan laten schuiven zodat je op die manier terugkan naar het Xbox dashboard (hoofdmenu) vanuit een spel bijvoorbeeld. 'Games for Windows' games hebben een soortgelijk iets had ik gelezen.
had je niet beter gewoon een wired xbox controller gekocht dan ?
toen ik je reactie zag heb ik gelijk even op internet rond gekeken wat daarvan te koop is maar dat is ook geen optie voor mij. ten eerste kost die bij bol.com ook al 35 euro en hij is gemaakt voor winXP dus dan is het maar de vraag of hij op Vista werkt.
hij werkt wel gewoon op vista, je moet al1 ff drivers downloaden vd ms site
Ik heb deze gister gekocht voor een dikke 28 euro bij de mediamarkt, en hij werkt prima onder Vista. Aansluiten en gamen maar! Ik heb tot nu toe alleen maar GTR2 geprobeerd, maar in dat spel kun je probleemloos alle knoppen configuren zoals jij wilt.
Het ratelende geluid in de lage chillstream stand maakt die van mij idd ook, al lijkt het wel uit te maken hoe je de controller vast houd (als je 'm helemaa recht/horizontaal houd rateld ie bijna niet). Ik vind het en heerlijk extraatje, de ingebouwde koeling, eindelijk geen klamme/gladde handen meer tijdens de langere/intensieve game-sessies!
Ik heb dezelfde controller, die ratel heb ik er niet inzitten...toch apart.
Voor wat jij wil is de 360 controller voor Windows inderdaad een perfecte optie. Ik heb er zelf 1 werken onder Vista 64 bit en dat werkt volkomen probleemloos. Games als Grid ondersteunen deze controller zonder dat je ook maar één instelling hoeft te veranderen. Verder is de bouwkwaliteit erg degelijk.
''Ik vindt de prijs wel erg aan de hoge kant liggen (ik heb er 40 euro voor neer moeten leggen bij de mediamerkt). Ik had liever gezien dat logitech dat chillstream gedoe had weggelaten zodat je voor 30 euro of minder een perfecte controller hebt, ookal snap ik de modellen politiek van logitech wel: het is toch een soort van topmodel in het gamma en die moet een beetje vol snufjes zitten, je kan tenslotte ook geen ferrari met wieldoppen bestellen.''

Dit is geen vlaggenschip of topmodel zoals jij omschrijft. Dit is een xbox licensed zweetpoten controller voor mensen die excessief zweten of in het algemeen (storend) warme handen krijgen tijdens het gamen.

Als je geen last hebt van bovenstaande kwaaltjes had je beter de normale 360 controller kunnen halen, had je voor deze prijs zelfs nog een wireless gehad ;).