Specificaties 850W (80 Plus), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Thermaltake Toughpower 850W Review

195780 3 oktober 2011, laatste update op 3 oktober 2011, 488 views

Thermaltake Toughpower 850W

Pluspunten

• stabiele voeding
  • modulair
  • zeer goede componenten
  • afwerking binnenwerk is top
  • aan/uit knop

Minpunten

• zeer luidruchtige ventilator
  • beperkt aantal modulaire kabels
  • kabels zijn zeer stug

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 3
Koelvermogen Score: 4

Het is niet mijn bedoeling een zeer uitgebreide review te schrijven over deze Thermaltake 850W voeding, die alweer 4 jaar in gebruik is.
Het is een recht door zee voeding, opgebouwd uit uitstekende componenten, maar die niet buitengewoon positief of negatief opvalt.

Een echt werkpaard dus. 8-)

Reden review

Wat mij noopt tot het schrijven van deze beperkte review, is het geluid van de ventilator, dat zeer storend aanwezig is.
Na het aanpakken en vervanging van de geluidsdruk van andere componenten, zoals de grafische kaart en case fan's, kwam de Thermaltake 850W als meest nadrukkelijke stoorzender bovendrijven.

Ventilator

De door Thermaltake gebruikte fan is een TT-1425B van Yate Loon, die volgens de opgetrommelde specs 2800rpm draait.
YateLoon meldt over de gebruikte fan zelf op de site:
D14BH-12
140x140x25
12V
2800rpm
140.0CFM
48.5dB

Een luidruchtige jongen dus op volle toeren.

Het lawaai is van meet af aan zo nadrukkelijk geweest, maar viel niet al te veel uit de pas met de rest van de pc in een Coolermaster Stacker 830 behuizing.
De Thermaltake garantie zal intussen verlopen zijn en dus heb ik het zegel van de behuizing verbroken om de ventilator te wisselen voor een stiller exemplaar.

Ventilator vervanging

Hier heb ik voorlopig de BeQuiet! Silent Wings USC, 140mm voor gekozen.
Met een bescheiden 1000rpm levert die minder airflow, maar vooral veel minder herrie.
De ventilator is nu onhoorbaar stil.

Ik zal de temperaturen in de gaten moeten houden en mocht de verkoelende bries nu te krap bemeten zijn, dan zal ik mijn toevlucht nemen tot een Noiseblocker NB-BlackSilentPro PK 3, 140mm die met 1700rpm meer airflow zou moeten produceren.

Een zeer degelijke modulaire voeding, die van binnen perfect is afgewerkt met hoogwaardige componenten.
De modulaire kabels zijn echter erg stug en de hoeveelheid kabels is beperkt.

De voeding is al die jaren zeer betrouwbaar gebleken, maar Thermaltake had echt meer aandacht moeten besteden aan de geluidsproductie.

Ik heb nu drie Seasonic X750/760 voedingen in gebruik, die onvergelijkbaar stiller zijn.
Daarnaast zijn die kabels soepeler gesleeved en is meer variate mogelijk door de ruimere hoeveelheid bijgevoegde kabels.

Mocht er interesse en/of vragen zijn, dan zal ik de review verder aanpassen.

Heb jij ook een Thermaltake Toughpower 850W?

Reviews door de redactie

ze maken juist reclame dat hun Thoughpower series muisstil is.
vreemd dat deze dan zeer luidruchtig. Kabels zijn idd stug. Heb een 1500w versie in een van mn systemen gehad. ik had overigens extra kabels bijgekocht bij Tt zelf.

verder nette review.

Ik zou overigens contact opnemen met Tt omwille de fan.
Ik heb de 750 W versie, en die is muisstil! Volgens mij wordt de snelheid van de fan aangepast aan hoeveel warmte de voeding produceert. Bij mij resulteert dit in een geluidloze voeding als m'n PC idle is, en tijdens gamen brult m'n gtx280 er overheen dus dan hoor ik hem nog steeds niet.

[Reactie gewijzigd door 195780 op 3 oktober 2011 12:17]

Is idd een stille voeding. Ik denk ook niet dat die van jouw op 2800RPM draait want dat is echt verschrikkelijk voor een 140mm fan. Mocht het wel zo zijn dan valt het natuurlijk onder garantie.