Specificaties HTPC, 2 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Sugo SG06B Review

-36- 17 juli 2012, laatste update op 17 juli 2012, 1.430 views

Silverstone Sugo SG06B

Pluspunten

• veel inbouw mogelijkheden
  • ruimte voor behoorlijke videokaart
  • voor itx makkelijk in te bouwen
  • voor itx veel koelingsmogelijkheden (12cm fan + mogelijkheid aftermarket koeler)
  • goede voeding
  • mooi frontpanel

Minpunten

• Kap is in te drukken en plopt
  • Groot gat rond optical en usb
  • Geen harddisk demping
  • Geen aansluiting voor slimline optical meegeleverd
  • Prijzig vergeleken met (micro) atx behuizingen
  • karige insteekkaart montage

Kwaliteit voeding Score: 4
Samenvatting:
Als behuizing voor een volwaardig desktop of zwaar htpc systeem op itx formaat is de Silverstone SG06/05 een degelijke maar enigzins prijzige optie. Dit vooral bij gebrek aan betaalbare alternatieven met dezelfde mogelijkheden.

Keuze:
De gezochte behuizing moet een pc op basis van AMD FM1 platform kunnen herbergen met ruimte voor optical drive, 3,5 inch harddisk. 80+ voeding en een cpu met 100W tdp. Richtprijs: 80,-. Via de pricewatch bleek de keuze vrij beperkt. Andere itx behuizingen zijn max 150 watt, dik boven budget, van een crappy merk of hebben een te beperkte airflow.

Alternatieven (okt ' 11):
  • Antec ISK 300 en 310-150 , voeding 150W geen 3,5 inch bay
  • Lian Li PC-Q09F, voeding 150W geen 3,5 inch bay
  • Lian Li PC-Qo7B + losse voeding, beperkte airflow voor 100W cpu
  • Cooler Master Elite 100, voeding 150W niet 80+
  • Siverstone SG05, hetzelfde als de SG06 zonder alu frontje, ietsje goedkoper
Voor de mooiigheid ipv de SG05 uiteindelijk maar voor de SG06 gegaan.

Eerste indruk:
Uit de doos is wat meteen opvalt is dat de kap lichtelijk bol lijkt te staan en een behoorlijk eind in te drukken is, nog irritanter is als je eerst de zijkanten en dan op de bovenkant drukt de zijkanten weer uitploppen. Dit komt gedeeltelijk door het grote gaatjes oppervlakte welke de stevigheid van de kap niet ten goede komen. Ook boven de IO-shield zit er bij drukken vrij veel speling. Voor dagelijks gebruik waarschijnlijk niet heel storend maar voor een A-merk als Silverstone toch wat tegenvallend.
Ondanks het wat dunne staal is de behuizing voor de rest wel stevig en mede door het slimme ontwerp zit er ook absoluut geen torsie in. Wel ogen de plastic haakjes van het alu-frontje wat fragiel en zullen bij een klap/val op het frontpanel geheid afbreken. Liever had ik hier schroevjes gezien.

Indeling:
Over de indeling heeft silverstone goed nagedacht. Er is ruimte voor een eventuele ssd en opslagschijf, een videokaart van standaard formaat (max 9 inch) en slimline dvd drive.
Het moederbord ligt op de bodem. Boven voorin hangt de drivecage voor de slimline optical en 2,5inch hdd. Daaronder hangt de 3,5 inch cage, welke eventueel weggelaten kan worden voor extra airflow en ruimte. Voorin onder de drivecage is een 12cm van gemonteerd. Boven achterin hangt de voeding. Welke evt ook omgedraait gemonteerd kan worden. Al word de airflow daar in de kast wel erg mee beperkt

De Voeding:
300 Watt 80 plus. Een kleiner maatje dan standaard met een amper hoorbare 8cm fan. Met meer dan voldoende sata en molex, een floppy aansluiting en een 6 pins stekker voor de videokaart. Helaas geen slimline stekker of verloopstukje voor de optical.

Inbouw:
Met m-itx behuizingen is het altijd passen en meten. Dat valt met deze kast mee. De drive cages en voeding zijn makkelijk te verwijderen en dan is er genoeg ruimte om alles zonder gepriegel in te bouwen en kabels te managen. voor het vastzetten van de optical heb je een extra kleine lange schroevendraaier nodig. Ik heb zelf geen videokaart ingebouwt. En dan is er ruim voldoende plek over voor kabelmanagment

Frontpanel:
Het frontpanel bestaat uit een aluminium plaat welke er best chiq uitziet. Na bevestiging blijkt er helaas nog behoorlijk wat ruimte in het frontpanel rond de optical te zetten en dat ziet er niet heel strak uit, ook het gat rond de usb poorten is een tikje te groot. De aan en uitknop ziet er dan wel weer erg mooi uit en voelt solide aan. De ledjes liggen vrij diep in het panel en geven daarom gelukkig niet heel veel licht, je moet er echter niet recht van voren inkijken omdat ze vanwege de diepe ligging in een rechte bundel stralen.

Geluid:
Icm met stock amd alu koeler en Samsung F3 harddisk is de kast behoorlijk stil. Door ontbreken van dempende rubbers is er wel wat resonantie van de harddisk.

Conclusie:
Een goede degelijke, netjes afgewerkte en goed ogende kast met een slim ontwerp. En zo’n beetje de enige betaalbare behuizing waar een volwaardige sysyteem op mitx formaat in past.

op/aanmerkingen:
Wel is het zo dat op sommige punten zoals; dikte staal, ploppende kap, insteekkaart bevestiging, geen dempende harddisk bevestiging* en ruimte rond optical drive de behuizing aandoet als een budgetkast (maar dan wel van goed merk). En zeker vergeleken met normale atx of m-atx behuizingen is de Silverstone SG06 voor het gebodene behoorlijk aan de prijs.

*edit: volgens de review van guidonno is de hddcage (in zijn geheel) gedempt met rubber dopjes. http://tweakers.net/produ...e-sg06bb-450-(zwart).html

Heb jij ook een Silverstone Sugo SG06B?

het is altijd handig om er foto's bij te voegen
komen eraan, cardreader geeft atm kuren :P
Misschien is het een idee om foto's bij de kopjes zelf te zetten, vind ik persoonlijk altijd fijner lezen.
Voor de rest is het een prima review!
ps. Als je de review niet goed vind of suggesties voor verbeterpunten hebt, laat dan svp ook weten waarom. Dan leer ik er ook nog wat van.

[Reactie gewijzigd door -36- op 8 oktober 2011 18:44]

Er komt binnenkort een een review van mij bij :) Dit betreft de 450 watt versie! De meeste genoemde punten uit dit review kom ik ook tegen, een perfecte review kan ik bevestigen! bij mij nog wat interessante puntjes na lang gebruik.

Bedankt voor de info!
twee zien meer dan een :) , ik ga toch is kijken naar die harddisk rubbertjes
Ik heb de kast ook, maar mijn god waarom hebben ze dat ding van pisbakken staal gemaakt. Omdat het staal zo dun is en fragiel is het ook niet bepaald makkelijk om de kap er weer op te zetten. Verder kun je kast bewegen als de kap er af is en voelt de kast gammel aan.Ook is bij mijn kast de voedingsfan te luid, en de 120mm is ook zeker hoorbaar.

Ik vind dat als je zoveel geld betaald voor een kast als deze je meer bouwkwaliteit mag verwachten. Het zou ook mooier geweest zijn als het chassis zwart gecoat was, tevens de voeding.

Op zich niet ontevreden, maar ik koop niet weer zo'n kast van Silverstone.