Specificaties Socket AM2 met NVIDIA nForce 570 SLI chipset - Bekijk alle specificaties

MSI K9N SLI-2F Review

Snoekebeest 19 juni 2007, laatste update op 19 juni 2007, 1.870 views

MSI K9N SLI-2F

Pluspunten

• Doet wat het behoord te doen met de goede drivers
  • Nette Prijs

Minpunten

• De plaats van de SATA connectors
  • Drivers op de CD
  • Traagheid van het beschikbaar komen van goede drivers
  • De processor connector had wat hoger gekund
  • Geen firewire

Layout Score: 2
Ok mijn tweede review op T.net

Ditmaal over het moederbord wat in mijn huidige pc zit.

Reden van aankoop;
Ik was al geruime tijd bezig met het samenstellen van een pc maar kwam telkens boven het budget wat ik voor ogen had. Ik wilde graag in eerste instantie een Asus bord maar die had niet het juiste bord in hun assortiment (SLI, Nforce 570 en ¤) dus kwam ik uiteindelijk op dit bord uit.

De doos;
In de doos zaten allerlei interessante artikelen (bord was al voorzien van de processor, geheugen en koeler door de leverancier) boekjes, cd'tjes, SLI brug, wat plaatstaal voor de SLI brug en de benodigde kabels.

Na montage;
Ok geboot, Vista cd'tje erin, effe installen, problemen... Ok ik drivers zoeken voor de BIOS op de cd en wat denk je? Geen vista drivers, dus ik kijk op de msi site en wat denk je? Net genoeg drivers om van het gezeur af te zijn. (Dit was wel ruim 3 maanden terug)
Ok ik met wat minder stabiele drivers in de weer en kwam na enkele weken tot de conclusie dat het bord en de harde schijven met elkaar in conflict waren. Het heeft toen nog enkele dagen geduurd toen er opeens drivers op de site stonden voor de chipset die wel stabiel zijn.

En verder;
Ik kan nu zeggen dat dit bordje nu heel stabiel en lekker draait. Een enkele keer moet ik nog weleens resetten maar dat komt voornamelijk door mijn gepruts.

De lay-out en de features
Verder moet ik in toekomst (waarschijnlijk over een jaar) rekening houden met wat voor videokaarten ik ga kopen want MSI heeft het weer voor elkaar om de SATA connectors in lijn met videokaart te bakken. Dus 2 van die mooie 28 centimeter kaartjes zal niet gaan.
Ze hadden de connector voor de processor ook wat hoger kunnen plaatsen want de zalman 9700NT en de videokaartkoeler liggen nu al tegen elkaar aan.
Helaas is dit bord niet voorzien van firewire dit is iets wat ik dus over het hoofd heb gezien. USB aansluitingen zijn er genoeg vind ik zelf.
Verder kun je dit bord nog voorzien van een 'D-bracket" (optie zit er niet bij natuurlijk).
Helaas voor de overclockers onder ons ik heb het nog niet geprobeerd omdat deze configuratie voor mij nu nog snel genoeg is.

Drivers
Dat wat op die cd staat valt wel onder één woord te omschrijven.
De huidige drivers van de site zijn wel goed maar wel aan de late kant beschikbaar gekomen zodat ik de eerste weken wat gemengde en irriterende gevoelens had toen het systeem nog weer eens vastliep.
De driver van de onboard sound vind ik slecht want je kunt er weinig mee afstellen op je digitale uitgang (die ik dus gebruik voor versterker + speakers).

Conclusie;
Leuk bord kost niet veel maar toch wel jammer van die SATA connectors.

Heb jij ook een MSI K9N SLI-2F?

Mooie review.

Ik heb zelf ook deze mobo. Heb zelf ook nog een paar opmerkingen waar je wel rekening mee moet houden.

Er zaten erg weinig kabels bij. BV maar 1 sata connector. De ide kabel die er bij zit is te kort om mijn beide dvd apparaten aan te sluiten.

De sata connectors hoeven geen probleem te zijn. Volgens mij past dat precies, hooguit iets te precies.

Zoals gewoonlijk heb je ook last van het terugkerend fenomeen, dat je geheugen banken erg dicht bij de cpu zitten. Je kan dus niet altijd 4 banken gebruiken in combi met elke cpu koeler..........

Ik moet nog met overclocken serieus gaan beginnen, maar als ik goed gelezen heb, gaat je voltage van je cpu niet hoger als 1,35 volt. Ik heb een brisbane core die op 1,2 volt kan werken en dus nog verder overclockbaar is. Vandaar dus ook de keus voor dit mobo(combi geld, nvidea 570). Maar de echte die hard overclocker dienen toch echt een ander mobo te kopen.

Toch erg raar dat je een mobo koopt en dat je de drivers van internet moet plukken, omdat de drivers op cd rom niet voor vista zijn......dubieus

Als je niet handig bent met updaten van drivers hetzelf inbouwen enz niet kopen
Die hard overclocker niet kopen

Wanneer wel kopen:
Als je net als ik redelijk handig bent, met inbouwen, nog wat kabeltjes hebt liggen en voor zo min mogelijk geld de beschikking wil hebben over sli en de nvidea 570 chipset. Met een brisbane core valt er nog prima mee te overclocken