LG Optimus P970 Zwart Review

fab300 2 oktober 2011, laatste update op 12 november 2012, 3.748 views

LG Optimus P970 Zwart

Pluspunten

• Mooi, helder scherm
  • Goede camera's
  • Snel
  • Goede accu

Minpunten

• De processor zit naast de camera; als hij heet wordt komen er korreliger foto's
  • Als je het menu opstart, duurt het even voordat alles reageert

De LG P-970 Optimus black is het kleine en nieuwere broertje van de LG P-990 Optimus 2x. Hij is goedkoper en dus heeft LG ook wat duurdere dingen laten liggen.

Bij deze review gebruik ik méér dan de toegestane 4 afbeeldingen dus gebruik ik een andere afbeeldingenbron, ik hoop dat dat toegestaan is. En sorry voor de onscherpe foto's, ze zijn gemaakt met een Samsung Star met 3.2 MP camera. De screenshots zijn gemaakt met Screen Shot IT, dat werkt alleen als je hem hebt geroot (wat is dus heb gedaan). Je kunt ook de powerknop en de home-button tegelijk indrukken voor een screenshot, maar op het moment van schrijven wist ik dat nog niet.

Het scherm
In elk geval heeft LG niks minder aan het scherm gedaan. Sterker nog, het scherm is een stuk beter t.o.v. de Optimus 2x. LG noemt het een NOVA-display met 700 nit, en het NOVA-display is 4 inch groot. LG beweert dat dit het helderste scherm is wat er nu op de markt te krijgen is en dat het ook 50% energiezuiniger is. Ik vind dat met mijn vrij lange vingers precies goed, maar mensen met kleinere vingers moeten toch een smartphone met kleiner scherm kopen of twee handen gebruiken. De resolutie is 480*800. Het is een capacitieve touchscreen, dus het werkt op stroomstootjes die alleen door je vingers worden afgegeven. Voor de foto van bovenaf: http://img405.imageshack.us/img405/9459/foto0016jm.jpg. Voor de foto's van de zijkanten: http://img137.imageshack.us/img137/6113/foto0020w.jpg en http://img28.imageshack.us/img28/731/foto0019x.jpg. Screenshot: http://img577.imageshack.us/img577/1492/20111001140936.png

De processor
De LG-P970 heeft een 1 GHz Texas Instruments Cortex-A8 processor, wat zorgt voor goede prestaties. Natuurlijk minder snel dan de dual-cores van dit moment, maar hiermee wilde LG dus besparen zodat de telefoon minder kost.
Alles werkt wel soepel, tenzij ik 1 uur lang steeds nieuwe dingen open en niks afsluit; dan moet ik soms zelfs de accu eruit halen om te zorgen dat hij weer reageert.
Geen afbeeldingen hierbij helaas, ik schroef hem niet open.

De accu
De accu is niet mis, het is een Li-lon BL-44JN. Dat zegt natuurlijk niemand iets. Het heeft een accuspanning van 3,7 volt en een capaciteit van 1540 mAh, wat zorg voor een hele dag intensief gebruik zonder op te hoeven laden.
Foto: http://tinyurl.com/bl-44jn

Het uiterlijk
Het is een 9*122*64 mm smartphone, het is afgezien van de Samsung Galaxy SII de dunste smartphone op de markt. Met z'n afgeronde hoeken en strakke achterkant vind ik het uiterlijk geweldig, maar da's natuurlijk mijn mening.
Er zit een beetje een curve in, zodat het beter in de hand ligt. Er zit geen grip als stippeltjes of iets anders op de achterkant, maar dat vind ik ook niet erg nodig. Het enige op de achterkant is een Google en LG logo, een camera met flitser en een speaker.
Foto's: http://img835.imageshack.us/img835/9671/lgoptimusblack03.jpg (de andere heb ik al bij "scherm" gegeven, kijk op google voor meer foto's zo nodig.)

De camera
De camera is tegenwoordig vrij standaard voor een smartphone maar toch niet slecht. 5MP en HD-Ready is genoeg voor mij. Wel een nadeel aan de LG-P970 is dat de processor naast de camera zit, en als die processor warm wordt dan wordt de cameralens dus ook warm, en dat zorgt voor korrelige foto's en filmpjes.
De flitser is gewoon goed, niet bijzonder. Het is dat deze LG bijna precies hetzelfde is als de Samsung Galaxy S, maar die heeft geen flitser.
Het is mogelijk om autofocus te gebruiken, maar ook om touch-to-focus te gebruiken; ondanks dat ik het een klein beetje zinloos vind, vind ik het wel leuk dat ik alleen maar ergens hoef te drukken en dan focust hij daarop.
De LG heeft een tweede camera aan de voorkant, met 2MP. Bedoeld voor videobellen (beeldbellen) zodat men de ander ook kan zien. Ik gebruik hem gewoon om foto's te maken en voor Skype video-oproepen.
Het zoomen kan alleen digitaal, er is geen optische zoom.
Verder kan je de kwaliteit aanpassen, je locatie taggen, de fotomodus aanpassen, een timer instellen, een kleureffect toevoegen, witbalans aanpassen, ISO aanpassen, je scene aanpassen (normaal, portret, liggend, ...) en het formaat aanpassen.
Foto's: Buiten: http://img844.imageshack.us/img844/46/img061w.jpg Binnen met flits: http://img508.imageshack.us/img508/2496/img062ik.jpg Binnen zonder flits: http://img7.imageshack.us/img7/2352/img063z.jpg

De interface
De telefoon draait op Android, wat hem een smartphone maakt. Android heeft namelijk een Android Market, waar je apps kan downloaden.
De apps komen in een lijst te staan, net als bij de iPhone. Er worden pagina's bijgemaakt als je meer apps download. Op elke pagina passen 16 apps. Er zijn totaal standaard 45 apps geïnstalleerd, inclusief Opties en Telefoon. Maar dat is een beetje onzinnig; er zijn apps als "Nieuws", "Nieuws en weer" en "Weer".
Er zijn drie lay-outs voor de lijst: Categorie (gedownload en standaard), Pagina (16 apps per pagina, je kan horizontaal swypen om te scrollen) en Lijst (verticaal scrollen, als één hele grote pagina).
Je kunt apps ook op het bureaublad zetten, waar maximaal 7 pagina's staan die je vol kunt zetten met apps. Deze apps op het bureaublad heten Widgets. Hier kun je ook andere dingen neerzetten dan apps, zoals het weer of het batterijpercentage. Je kan de achtergrond van waar de widgets komen te staan ook wijzigen, naar een statisch plaatje of een bewegend plaatje, wat volgens Google "Live achtergronden" heet.
Wel een minpuntje: Deze LG ondersteunt geen Java (*.jar) bestanden, wat toch wel hoort bij een smartphone. Blijkbaar vonden de makers alleen de Market wel genoeg.
Screenshots: App lijst: http://img821.imageshack.us/img821/6334/20111002205538.png Market: http://img706.imageshack.us/img706/962/20111002205915.png Bureaublad: http://img38.imageshack.us/img38/1626/20111002211057.png

Het bellen, berichten sturen en het toetsenbord
De LG heeft twee microfoons, één aan de onderkant om het geluid op te nemen en één bovenin om de achtergrondruis te verwijderen. Dit werkt allemaal heel goed, tenzij ik muziek wil sturen via de telefoon en tegelijkertijd praat, dan hoort de ander de muziek niet meer, maar dat is vrij logisch en hoort erbij.
Het berichten sturen is allemaal vrij makkelijk, als is het bedoeld voor mensen die veel sms'en en dus ook een groot abonnement daarvoor hebben. Ik heb dat toevallig en dus kan ik er goed gebruik van maken. Er staan namelijk tekstwolkjes en daarin wat diegene wil zeggen. Zie screenshot voor meer info.
Het toetsenbord lijk ontzettend op dat van de iPhone, waar ik geen problemen mee heb. Maar het intoetsen gaat wel erg traag. Samsung heeft daarvoor de oplossing "Swype" en ik heb iets soortgelijks gevonden op de Android Market, wat nog best goed werkt ook. Maar een screenshot is niet nodig denk ik.
Screenshot: Berichten: http://img824.imageshack.us/img824/9246/20111002212142.png

Draadloze verbindingen
De verbindingen Wifi (direct), GPS, bluetooth, HDSPA (3g) en natuurlijk gewoon belsignaal zijn beschikbaar. Ook Wifi Hotspot is mogelijk. Wifi heeft redelijk ontvangststerkte, niet ontzettend goed. Het modem staat bij mij boven en als ik in de tuin zit heb ik geen Wifi, maar wat maakt niet uit aangezien ik onbeperkt internet heb. Voor mensen die dit niet hebben is dit zeker een minpuntje. Ook hotspot heeft deze ontvangststerkte, maar daarbij zit je meestal in de buurt van het object dat je wil verbinden met internet.
Wifi Direct werkt maar half; ik had een keer een Samsung Galaxy SII verbonden en het was vrijwel onmogelijk om bestanden te verzenden. Daarna zette ik bluetooth aan, maar dat liep steeds vast bij beide toestellen.
GPS werkt goed, nauwkeurig en snel, al is het bereik erg slecht in het midden van een auto tijdens het rijden, al zal dit komen omdat de auto het signaal opvangt.
Bluetooth is vrij eenvoudig te bedienen, al moet je om de bestanden die je ontvangen hebt weer te geven eerst een explorer downloaden. Het weergeven van het toestel kan niet meer dan 120 seconden, daarna wordt het weer onzichtbaar.
HDSPA werkt gewoon snel, ik heb bijna overal bereik. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de provider en hoeveel torens die neer heeft gezet. Dit geldt ook voor het belsignaal.

Kortom: Het is misschien het kleine broertje van de LG Optimus 2x, en lijkt het ontzettend op de Samsung Galaxy S, het is toch een prima telefoon met een mooi groot scherm dat snel reageert, met een mooie camera en moderne draadloze verbindingen.

Nog even een (latere) aanvulling: mijn scherm brak omdat ik mijn Optimus Black liet vallen op straat, en daarna deed de vergrendelknop het alleen als ik er hard op drukte. Door dit drukken werken de belspeaker, tweede microfoon en de USB poort niet meer, waardoor ik 'm niet meer kan opladen. Volgens LG valt dit niet onder de garantie, en de totale reparatiekosten zouden boven de aanschafwaarde zijn. Ik gebruik nu mijn oude telefoon, en ik ga mijn LG proberen te repareren, en als dat niet lukt dan is dat jammer.

Een nog latere aanvulling: helaas is het repareren mislukt, en plotseling (los van de mislukte reparatie) werkt het hele scherm niet meer: ik zie alleen maar strepen. Ongeveer alles wat kapot kon gaan is kapot gegaan.

Heb jij ook een LG Optimus P970 Zwart?

Natuurlijk doe ik dat nog.
Ik heb gewoon Gingerbreak gedownload, het is heel makkelijk. Als je wil stuur ik hem even nar je.
Heb hem ff opgezicht in XDA en gevonden, maar wel bedankt ;)
Morgen als ik alle tijd heb maar ff rooten en er verder mee spelen., tot nu toe geen negatieve punten kunnen ontdekken
Heb hem vandaag ook zelf gekregen. (X10 was kapot en kon ik deze kiezen, over paar maanden toch weer verlengen :P)

Heb hem vooral gekozen om zijn uiterlijk, en omdat de alternatieven gewoon niet goed waren, en ook om zijn snelheid vergelijkbaar met de x10, ik ben er namelijk in die paar uurtjes dat ik ermee gespeeld heb erg op vooruit gegaan.

Ik heb alleen een vraagje: is het rooten makkelijk bij deze telefoon, ik heb dit namelijk nog niet opgezocht (geen tijd), X10 wel altijd geroot gehad en wil deze ook weer rooten om het een en ander aan te passen.

Kun je in je review wel de taalfouten er uit halen, dit leest namelijk onprettig zoals bv.: "maar wat maakt niet uit aangezien ik" ;)
Als je nog verbeterpuntjes weet voor deze review, zet ze dan bij de reacties, dan pas ik het aan!

De accu
De accu is niet mis, het is een Li-lon BL-44JN. Dat zegt natuurlijk niemand iets. Het heeft een vermogen van 3,7 volt en het is een 1540-accu, wat zorg voor een hele dag intensief gebruik zonder op te hoeven laden

Waarschijnlijk bedoel je aan accuspanning van 3.7Volt en een capaciteit van 1540mAh
Wel of niet snel accu leeg is afhankelijk van het verbruik. Moet gewoon getest worden en kun je niet afleiden uit de accu capaciteit.
Ik heb het dus getest. En ja dat bedoel ik, ik zal het aanpassen.