Logitech G400 Gaming Mouse Review

azerty 23 oktober 2011, laatste update op 23 oktober 2011, 5.439 views

Logitech G400 Gaming Mouse

Pluspunten

• Gaming software
  • DPI aanpassen on the fly
  • Hoge DPI

Minpunten

• Software met andere logitech

Omdat ik recent een extra scherm gekocht heb wegens te weinig pixels op mijn laptopscherm, had ik ook een nieuwe muis en toetsenbord nodig. Omdat ik al lang goede ervaringen met logitech heb, was het van het begin redelijk duidelijk dat het opnieuw een logitech product zou worden... De vraag was echter welke muis. Thuis heb ik een MX518, die goed zijn werk deed. Omdat deze echter even duur was (of duurder) dan de opvolger (deze G400), heb ik uiteindelijk besloten deze te kopen.

Verpakking & inhoud

De muis kwam in een doos met open display, net zoals de MX518. Snel uitgepakt, aangesloten en dan onmiddelijk de extra software ge´nstalleerd.

De bewuste inhoud:
- De G400
- CD met drivers (Logitech Gaming software)
- Quick start guide

Layout en functies

In tegenstelling tot de voorganger MX518 heeft de G400 een gewoon egaal tintje... Voor mij geen enkel probleem, ze zijn alle twee even mooi. Er zijn 2 grote en 1 klein voetje voorzien zodat er weinig weerstand is op de ondergrond, wat natuurlijk noodzaak is.

(lichte krasjes in voetjes zichtbaar, maar dit be´nvloed de prestaties absoluut niet)

De muis voelt stevig aan, en is na een maand gebruik nog niet in kwaliteit achteruit gegaan. Qua ligging in de hand kan ik mij niet echt uitspreken, omdat de muis voor rechtshandigen is en ik linkshandig ben (heb een rare manier van vasthouden). Door dit maak ik meestal geen gebruik van de voor en achteruit knoppen, maar als rechtshandige zijn deze met de duim gemakkelijk te gebruiken en bereiken.

Qua knoppen is dit hetzelfde als de MX518, namelijk:

DPI knoppen, venster knop (soort overzicht van alle vensters), voor en achteruit knoppen, en de standaard linker, rechtermuisknop en scrollwiel.

Deze zijn overigens allemaal naar keuze in te stellen met de software, alhoewel ik ze toch standaard behouden heb.

Logitech Gaming Software

Zoals hierjuist vermeld kun je dus met de Logitech Gaming software alle knoppen instellen, alsook het aantal DPI dat je wilt gebruiken standaard en de gradaties. Dit houd in dat je dus tijdens het gamen met een druk op de knop van je muis veel preciezer of juist bijvoorbeeld veel gevoeliger kunt spelen, wat het ideaal maakt om bijvoorbeeld nauwkeurig boorden uit te gommen in je beeldbewerkingssoftware, of nauwkeurig kunt mikken als je met een sniper rondloopt of ...

Het DPI kan tussen 200-3600 variŰren, wat meer (en minder) is dan de oude 400-1800 van de MX518. Ik heb de 5 standen ingesteld op 200, 800, 1800, 2700 en 3600.

Het aanpassen in games verloopt heel vlot, alleen bij windows startup wilt hij wel nog eens in de verkeerde modus starten, maar dit is meestal vlug opgelost :p

Je kunt ook de "polling" snelheid aanpassen (hoe veel keer per seconde je muis de positie doorgeeft) en nog een paar opties.

Ik vind de software zeker niet slecht, maar omdat ik ook een toetsenbord heb gekocht had ik eventjes miserie om te twee tegelijkertijd tesamen te laten werken. Uiteindelijk is dit redelijk goed gegaan.

De G400 maakt zijn beloftes voor de volle 100% waar. Ik heb de muis nu een goede maand, en verwacht deze nog een lange tijd te gebruiken. Is een waardige opvolger voor de MX518!

Heb jij ook een Logitech G400 Gaming Mouse?

Redelijke review.

Wat je nog kunt toevoegen om het een goede review te maken zijn punten als:
  • Degelijkheid (fragiel/stevig)
  • Hoe soepel is het "on the fly" aanpassen (gebeurt het ook spontaan/per ongeluk)
  • Hoe ligt de muis in de hand
  • Zijn alle knoppen makkelijk te bedienen
  • Foto's van de muis
  • Etc.
Daarom 2 sterren van mij.

Edit: Goede aanpassingen, sterretje erbij :)

[Reactie gewijzigd door kramerty88 op 24 oktober 2011 00:31]

Bedankt voor de tips, zal ik doen!
geeft deze muis in combinatie met de software geen "jitter"?
Ik heb er nog geen last van gehad in elk geval... Dus ik zou hier geen sluitend antwoord op kunnen geven.
Ik vind het een prima muis qua prestaties. Ik vind alleen het gebruikte materiaal op de muisknoppen niet zo prettig, het is glad en biedt imo te weinig grip. Maar desondanks een erg precieze en snelle muis, en dankzij de rubberen zijkanten toch ook weer fijner in de hand dan een G500/G5.
Als je al een MX518 hebt heeft het dan enig nut om te upgraden naar deze muis?

Speel vooral shooters en de MX518 is in principe nog prima. Ik vraag me af of je iets aan deze extra DPI hebt / merkt ten opzichte van de MX518?
Dit is inderdaad ook iets wat mij tegenhoud om mijn oude mx518 weg te doen
Ja, de muis geeft wel "lag" met de software ge-installed. De muis is erg fijn maar hij voelt heel erg goedkoop aan, de klik-toetsen rammelen ernorm.

Dat is de reden dat ik hem niet meer gebruik, het is absoluut niet de kwailiteit van logitech wat ik gewend ben.

Ik heb nu 3 van die muizen gehad in 2 maanden tijd en allemaal rammelen.
Ik zou aanraden om een Razer Control pad aan te schaffen bij deze muis (koning combinatie).

Vooral voor de quakers en unrealers! EN BF natuurlijk!

[Reactie gewijzigd door A87 op 8 maart 2012 13:34]

Hey bedankt voor je review.
Is precies de muis waar ik van kom (mx518) en de muis welke mijn interesse had (g400)
Heb de nodige muisjes versleten namelijk in deze volgorde:

- mx518
- mx518 nu stuk

Gisteren hield hij ermee op net nadat ik een maand terug hyperglydes had opgezet.
Sowieso wilde ik de g400 bestellen ter vervanging voor de mx518.

Erg leuk om te zien dat jij deze dan ook vergelijkt.
Ik hoop alleen dat de onderkant me niet gaat irriteren.
Zijn geen muisvoetjes als de mx518 had maar enorme voeten zie ik op de foto's.
Denk dat ik ze eraf ga slopen en glydes ga versprijden maar goed.
Leuke review.