Specificaties 3,2" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia X6 16GB Zwart Review

Wietsee. 2 oktober 2011, laatste update op 3 oktober 2011, 1.735 views

Nokia X6 16GB Zwart

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Stereo Speakers
  • Bereik
  • Tweakbaarheid
  • Navigatie (Ovi Maps)

Minpunten

• Verouderd platform

Na lange tijd de Nokia 5530 XpressMusic gebruikt te hebben, nu over op de Nokia X6 GB. Een telefoon die vooral voor de muziekliefhebber zoals ik favoriet is :). Het heeft ook nog eens een strak design :D!
Het gebruikte systeem Symbian S60 v5 is weliswaar licht verouderd, maar de look and feel is d.m.v. SPB Mobile Shell een stuk beter te maken!

De inhoud van de doos is niet veel anders als bij andere Nokia's.
De doos bevat
  • Nokia X6
  • Accu
  • Headset
  • Oplader
  • CD Rom met Ovi Suite, aangeraden wordt om de nieuwste versie te downloaden op Nokia.nl
  • USB datakabel
  • Gebruiksaanwijzing
Eerste indruk
De telefoon start snel op, na land, datum en tijd te hebben ingesteld is de telefoon klaar voor gebruik. Dankzij het capacitieve touchscreen reageert de telefoon uitermate goed! Zelfs bij de kleinste aanraking geeft de telefoon een respons. Een nadeel is dat de Nokia X6 niet zoals de Nokia N97 Mini, C6, N8 etc. over een homescreen met widgets beschikt, de applicatie SPB Mobile Shell maakt echter een hoop goed.
Het plaatsen van een Micro SD kaart is niet mogelijk, maar in tegenstelling tot de Nokia 5530 en 5800 XpressMusic heeft deze telefoon wel voldoende intern geheugen waardoor een SD kaart niet nodig is. Het plaatsen van de sim geeft tevens geen problemen, echter als je de sim er wilt uithalen dien je daarvoor eerst de accu te verwijderen.

De telefoon ligt verder goed in de hand en dat is misschien zelfs wel een voordeel van deze telefoon die t.o.v. andere touchscreen telefoons iets dikker is (13,8 mm).

Bereik en bellen
Zoals eigenlijk bij iedere Nokia het geval is, heeft ook deze telefoon een uitermate goed bereik en ook de belkwaliteit is perfect. De meerwaarde van deze telefoon t.o.v. mijn oudere Nokia 5530 XM is dat de telefoon ook beschikking heeft over 3G en GPS.
Doordat ik momenteel niet over een databundel beschik heb ik niet geÔnternet over 3G.

Accu
De Nokia X6 beschikt over dezelfde accu als de Nokia 5800 XM. De 1320 mAh accu presteert goed en de telefoon gaat bij normaal gebruik 2 a 3 dagen mee. Hierbij is het wel aan te raden Bluetooth en andere energie slurpende apps te sluiten, aangezien de telefoon zelf niet echt over een snelle functioneerde taakbeheer beschikt is het handig om in de 'Nokia Winkel' de app. 'App Stop' te downloaden of een andere taskmanager :_).

Touchscreen en display
Zoals ik aan het begin van deze review al aangaf reageert het touchscreen zeer goed. Mede doordat het een capacitief touchscreen is. Het display, dat dan wel geen Amoled is werkt goed en is in de zon ook nog helder.
Het touchscreen is capacitief je zou hierdoor mede kunnen verwachten dat het daardoor ook over de functie 'pinch to zoom' beschikt in bijvoorbeeld de browser, dit is niet het geval. Deze functie zit niet in de software ingebakken, waardoor dit niet mogelijk is opzich jammer, want het kan tijdens het browsen best handig zijn. Over de browser gesproken, deze krijgt binnen niet al te lange tijd nog een update (wordt zelfde browser als Symbian Anna, niet slecht :)) die onder meer vernieuwde Maps en emoticons meebrengt + de gebruikelijke bugfixes al ben ik die niet zo gauw tegengekomen.

Nokia Winkel en applicaties
Gezien de Nokia Winkel nu al enige tijd bestaat, staan de meest gebruikte applicaties er wel in. Vooral de Twitter applicatie Gravity is perfect! Niet eerder zo'n goede applicatie voor dit platform (zowel Symbian als Twitter) gehad en gezien, niet alleen Twitter wordt ondersteund ook Facebook en nog een paar sociale platformen.
Onlangs heeft Hardware woensdag hierover een review gemaakt, http://www.teamhww.nl/2011/06/hww-gravity-app/.
Ook Whatsapp is uiteraard beschikbaar, zij het in de Engelse taal (was trouwens in versie 2.33 in het Nederlands). Vreemd is dat een officiŽle Live Messenger applicatie ontbreekt. Nokia heeft deze app. niet gepubliceerd, voor deze telefoon omdat het niet beschikt over een homescreen met verschuifbare widgets (Nokia N97 Mini en C6 wel).
Via een omweg is het trouwens simpel om de laatste Live Messenger applicatie alsnog te installeren.

Foto en video
De camera's van de Nokia X6 presteert goed! De telefoon beschikt aan de achterkant over een 5 MP Carl Zeiss lens met een dubbele led flitser, waarbij het ook mogelijk is om te stabiliseren. Aan de voorkant zit ook een camera voor beeldbellen.
Hierover heb ik verder weinig aan toe te voegen.

Geluid + overige features
Ik als muziekliefhebber heb lang nagedacht om toch voor een iets oudere Nokia te gaan, hier heb geen spijt van. Doordat ik het stereo geluid op mijn vorige Nokia 5530 XM zo mooi vond ben ik opzoek gegaan naar smartphones die ook over twee speakers beschikken, dit blijkt vies tegen te vallen. De X staat ook voor XpressMusic en daar zijn de laatste tijd niet heel veel meer van uit gekomen.
De enige telefoon van Nokia met stereo geluid, draait op het vernieuwde Symbian^3, inmiddels Anna blijkt de X7 te zijn en die is aqua vormgeving niet helemaal mijn smaak. Ook heb ik gehoord (haha) van de Nokia 600 (luidste telefoon ooit, aldus Nokia) die op het weer vernieuwde Symbian Belle draait, maar niet in Nederland uitkomt volgens de berichten.

Gezien ik niet over een data bundel beschik maak ik veelvuldig gebruik van WiFi, dit werkt gelukkig dan zeer goed. De Nokia X6 'pikt' het signaal goed op en ook hier op zolder kan ik prima internetten over WiFi.

Een groot voordeel van deze telefoon is de gratis navigatie die geboden wordt, er wordt snel een fix gevonden en dit softwarepakket op je telefoon werkt ronduit voortreffelijk.

Het is inderdaad niet meer de nieuwste smartphone, maar wel degelijk een vooruitgang op de telefoon die ik eerst had. De telefoon reageert goed, en is zeker voor de muziekliefhebber daardoor geliefd.
Indien je niet de behoefte hebt om HD ready Angry Birds te spelen is het een goede koop.
Spellen als Doodle Jump worden tevens ook ondersteund dus zo zijn er nog wel meer overeenkomsten die je zowel met een Android smartphone als met deze Nokia X6 kan :).
De telefoon kan dan voorlopig nog wel mee, het enige wat ik daarvoor nog even voor moet doen is een screenprotector ervoor aanschaffen, want dat vind ik 'm zeker waard.

Zodra de update voor de Nokia X6 is vrijgegeven, zal ik deze review bijwerken met ervaringen over de nieuwe browser.

Heb jij ook een Nokia X6 16GB Zwart?

beetje vreemde vergelijking, de galaxy en de X6, het zijn namelijk 2 gigantisch verschillende telefoons en dat is op alle vlakken in het voordeel van de galaxy ;)
Vergelijking is misschien niet helemaal goed, aangepast.
Het is ook zeker niet op alle vlakken in het voordeel van een Android smartphone, in dit geval de Galaxy. Let maar eens op het bereik, of de behuizing.
de behuizing is gewoon van dezelfde soorten kunstof gemaakt, dus daar zit geen verschil in.
en bereik zit ook bar weinig verschil in hoor, alleen doordat de galaxy wat dunner is en de antenne dus iets dichter bij de hand zit neemt het ietsje af t.o.v de X6 ;)