Specificaties GF 8600 GT (540MHz), 256MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus EN8600GT SILENT/HTDP/256M Review

jefklak 19 juni 2007, 7.177 views

Asus EN8600GT SILENT/HTDP/256M

Pluspunten

• 8600GT heeft een goede prijsklasse,
  • volledig passief,
  • vl features: 2xDVI, HDCP en S-Video!

Minpunten

• belachelijk heet,
  • standaard koelpasta trekt op niets, slechte fabrikage,
  • weinig tot geen extra's in de doos buiten kabels.

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Omdat de gigabyte 8600GT kaart niet in mijn case past, bestelde ik deze maar. ASUS is normaal gezien toch een zeer betrouwbaar merk. Eerste fout gemaakt, namelijk ik heb niet goed gekeken naar de airflow van mijn case, en de positionering van de heatpipe op de kaart! De kaart zelf BLOKKEERT namelijk alle koele lucht van de fans en sluit deze voor de rest van de PCI kaarten ook af. De koelblok zou aan de andere kant geplaatst moeten zijn, zoals die van MSI (die spijtig genoeg ook te hoog was voor een Antec Fusion case). Niet zo'n probleem, denk je? Deze ASUS kaart wordt vl te heet. Zo heet, dat-ie na een uurtje gamen gemakkelijk 100 C overschrijdt.

Met 4 verschillende tools de temperaturen gemeten, allen hetzelfde resultaat. Idle 72C, load 93C na 10 minuten Age of Empires III als test run. Natuurlijk is de kaart volledig passief, maar op de doos staat in het groot "7 COOLER THAN STOCK 8600GT". Vergeet dat fabeltje maar. Ik dacht owee de kaart is stuk ofzo, en stuurde hem terug op naar cool-prices.nl. Een week later krijg ik een nieuwe kaart, met exact hetzelfde resultaat. Sh*t! Wat loopt er mis? Is er niet genoeg airflow in mijn case? 2x 120mm fans, de CPU koeler, de PSU koeler. Natuurlijk niet, de kaart zelf blokkeert alle lucht achter de heatsink zelf, maar die kaart is daarvoor ontworpen, dus dat zou vl beter moeten zijn!

ik kon het niet meer aanzien. 'k Heb de koelblok eraf gedraaid, alles gepoetst (inderdaad wat een hoopje vettige rotzooi daar), niuewe koelpasta gebruikt die ik toch nodig had voor de CPU, terug ingestoken, met het volgende resultaat (na 5 minuten 3D view laten lopen en terug afkoelen; superred extreem luidruchtig fan ding omdat ik nog niets anders heb):

(met 90mm fan richting heatsink als test)
> Originele koelpasta: Ilde 56C, Load 76C
> Nieuwe koelpasta: Idle 47C, Load 60C

zonder 90mm fan
> Originele koelpasta: Idle 71C, Load 92C
> Nieuwe koelpasta: Idle 56C, Load 73C

Ik durf niet te overclocken, maar het resultaat is toch zichtbaar beter. De kaart heeft nog altijd een extra fan nodig die rechtstreeks naar de heatpipe blaast, want de load temperatuur zonder (73C dus) blijft hangen als-ie terug idlet. De hete lucht kan immers niet weg. Mijn PCI TV kaart naast de videokaart had het zo warm dat ik mijn vingers verbrandde, hopelijk werkt die kaart nog!

Heb jij ook een Asus EN8600GT SILENT/HTDP/256M?

Hey,
ben misschien een zeikerd maar je zegt helemaal niets over hoe het in de games gaat enz. Je hebt het er alleen maar over hoe warm deze kaart wel niet kan worden.

Hoe speelt deze kaart de nieuwste games?
Niet anders dan andere 8600GT kaarten, daarom ben ik er niet op ingegaan! ;)

Dat wil dus zeggen, het is een mid-end kaart, geen high end. Als je graag supreme commander op een hoge resolutie wilt draaien zal je moeten overschakelen naar 8800GTS. Ik heb momenteel een spel aan een testje onderworpen, zal meer posten naarmate het vordert.

Age of Empires 3 >> resolutie 20" Widescreen 1620x1024 ofzoiets, alle details op maximum, rond de 57 FPS. Systeem: P4 3gig, 1gig DDR ram. Vond ik meer dan goed genoeg! Met AA daalt FPS naar 30, max. Ik zie eerlijk gezegd geen enkel verschil.

De kaart is normaal gezien overclockbaar tot een 8600GTS, zodat je +5-10 frames/second wint, maar da's natuurlijk niet aan te raden zonder een fan direct tegen de heatsink...
Ik vraag me nu meteen af waarom jij je zo'n zorgen maakt om die temp.
90 graden klinkt misschien veel, omdat het bij een processor veel is. Een gpu kan tot 130 graden aan, dan wordt het pas kritisch (sorry, ook ik heb hier dan ff geen bron voor). Mijn 7300 (sloom passief klein ding) wordt stressed ook 100 graden, zonder airflow in de kast. Niets aan het handje hoor.
Ik zou me niet zo druk maken. Zeker niet niet meer. 73 graden stressed. Dat valt echt mee!
Wat ik wel jammer vind is dat je zo'n verschil merkt met originele pasta. Maar misschien is ie echt ontworpen om zo heet te worden en is er dus niets aan de hand.....
En ik me al zorgen maken dat mijn pasive 7300 GT 67 graden word...
Een 3dmarkje zouden geen overbodige luxe zijn, maar wat ik me echt afvraag is: word dx10 nu wel of niet ondersteund want bij het ene merk hebben ze het wel over dx10 en het andere merk niet.

p.s scheelt een berg die nieuwe koelpasta was zeker de moeite waard.

thnx!

[Reactie gewijzigd door BTownMadness op 19 juni 2007 23:45]

Dx10 wordt ondersteunt door de gehele 8x00 serie.
en dan daarbij... met een P4 3.0ghz waarschijnlijk HT, zul je ook niet echt kunnen genieten van supreme commander. niets tegen een P4, heb ik ook jaren gehad, maar supreme commander vraagt gewoon te veel aan het beestje.
Tuurlijk, de processor en de rest zal ik binnen 2 jaar wel even vervangen, maar momenteel trekt het alles wat ik zou willen. Behalve dan Oblivion op high en dergelijkje, denk ik.

DaOverclocker: zoals ik in de review zei, een enorm hete kaart naast enkele andere PCI kaarten zort voor een zeer instabiel systeem. En het feit dat de koelblok aan de verkeerde kant van de luchstroom hangt maakt het alleen nog maar erger. Ik wil hiermee gewoon zeggen dat als je kan kiezen tussen MSI en ASUS, neem dan de eerste variant van de 8600GT. Deze pastte helaas niet in mijn case!
het is een passiefe Videokaart. dan verwachtje hoge temps.

Wie kijkt er tegenwoordig nog naar de doos. al die vista stikketjes stellen ook niets voor.

Graka's gaan pas bij 125graden terug klokken dus je zit in de safezone

Mijn Point of view doet het netter met Max 65Graden.
ik heb deze kaart net terug gebracht naar de winkel.
niet omdat ie te heet werd ,maar als ik bv q3 speelde had ik om de seconde een hapering.
in andere games niets gemerkt(q3 is mijn favorite :) )
zal wel een driver }:O zijn
heb wel even 3dmark06 gedraait @ stock(540/700)4405m ,en overkl (681/853)5397m.
nu voorlopig mijn 6800le er weer in
Ik heb het hele sterke vermoeden dat je je probleem in je airflow moet zoeken. Zoals je hebt kunnen zien is het een kaart met een rooster in het slot. Dan moet je ook zorgen dat je systeem daardoor lucht aanzuigt, of weg blaast.
In jouw kast zie ik een aantal open roosters en ook enkele slot afdekkingen zitten er niet in.
Zorg eens dat er een hoop lucht door het rooster van je graka moet door een aantal andere mogelijkheden te sluiten.
Dit zal een positief effect op je temps hebben.

[Reactie gewijzigd door Bart-01 op 28 juli 2007 18:10]