Asus EN8600GT SILENT/HTDP/256M Review
Omdat de gigabyte 8600GT kaart niet in mijn case past, bestelde ik deze maar. ASUS is normaal gezien toch een zeer betrouwbaar merk. Eerste fout gemaakt, namelijk ik heb niet goed gekeken naar de airflow van mijn case, en de positionering van de heatpipe op de kaart! De kaart zelf BLOKKEERT namelijk alle koele lucht van de fans en sluit deze voor de rest van de PCI kaarten ook af. De koelblok zou aan de andere kant geplaatst moeten zijn, zoals die van MSI (die spijtig genoeg ook te hoog was voor een Antec Fusion case). Niet zo'n probleem, denk je? Deze ASUS kaart wordt véél te heet. Zo heet, dat-ie na een uurtje gamen gemakkelijk 100° C overschrijdt.
Met 4 verschillende tools de temperaturen gemeten, allen hetzelfde resultaat. Idle 72°C, load 93°C na 10 minuten Age of Empires III als test run. Natuurlijk is de kaart volledig passief, maar op de doos staat in het groot "7° COOLER THAN STOCK 8600GT". Vergeet dat fabeltje maar. Ik dacht owee de kaart is stuk ofzo, en stuurde hem terug op naar cool-prices.nl. Een week later krijg ik een nieuwe kaart, met exact hetzelfde resultaat. Sh*t! Wat loopt er mis? Is er niet genoeg airflow in mijn case? 2x 120mm fans, de CPU koeler, de PSU koeler. Natuurlijk niet, de kaart zelf blokkeert alle...
Pluspunten
8600GT heeft een goede prijsklasse, volledig passief, véél features: 2xDVI, HDCP en S-Video!
Minpunten
belachelijk heet, standaard koelpasta trekt op niets, slechte fabrikage, weinig tot geen extra's in de doos buiten kabels.
Eindoordeel
Met 4 verschillende tools de temperaturen gemeten, allen hetzelfde resultaat. Idle 72°C, load 93°C na 10 minuten Age of Empires III als test run. Natuurlijk is de kaart volledig passief, maar op de doos staat in het groot "7° COOLER THAN STOCK 8600GT". Vergeet dat fabeltje maar. Ik dacht owee de kaart is stuk ofzo, en stuurde hem terug op naar cool-prices.nl. Een week later krijg ik een nieuwe kaart, met exact hetzelfde resultaat. Sh*t! Wat loopt er mis? Is er niet genoeg airflow in mijn case? 2x 120mm fans, de CPU koeler, de PSU koeler. Natuurlijk niet, de kaart zelf blokkeert alle lucht achter de heatsink zelf, maar die kaart is daarvoor ontworpen, dus dat zou véél beter moeten zijn!
ik kon het niet meer aanzien. 'k Heb de koelblok eraf gedraaid, alles gepoetst (inderdaad wat een hoopje vettige rotzooi daar), niuewe koelpasta gebruikt die ik toch nodig had voor de CPU, terug ingestoken, met het volgende resultaat (na 5 minuten 3D view laten lopen en terug afkoelen; superred extreem luidruchtig fan ding omdat ik nog niets anders heb):
(met 90mm fan richting heatsink als test)
> Originele koelpasta: Ilde 56°C, Load 76°C
> Nieuwe koelpasta: Idle 47°C, Load 60°C
zonder 90mm fan
> Originele koelpasta: Idle 71°C, Load 92°C
> Nieuwe koelpasta: Idle 56°C, Load 73°C
Ik durf niet te overclocken, maar het resultaat is toch zichtbaar beter. De kaart heeft nog altijd een extra fan nodig die rechtstreeks naar de heatpipe blaast, want de load temperatuur zonder (73°C dus) blijft hangen als-ie terug idlet. De hete lucht kan immers niet weg. Mijn PCI TV kaart naast de videokaart had het zo warm dat ik mijn vingers verbrandde, hopelijk werkt die kaart nog!
Heb jij ook een Asus EN8600GT SILENT/HTDP/256M?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (24)
ben misschien een zeikerd maar je zegt helemaal niets over hoe het in de games gaat enz. Je hebt het er alleen maar over hoe warm deze kaart wel niet kan worden.
Hoe speelt deze kaart de nieuwste games?
Dat wil dus zeggen, het is een mid-end kaart, geen high end. Als je graag supreme commander op een hoge resolutie wilt draaien zal je moeten overschakelen naar 8800GTS. Ik heb momenteel een spel aan een testje onderworpen, zal meer posten naarmate het vordert.
Age of Empires 3 >> resolutie 20" Widescreen 1620x1024 ofzoiets, alle details op maximum, rond de 57 FPS. Systeem: P4 3gig, 1gig DDR ram. Vond ik meer dan goed genoeg! Met AA daalt FPS naar 30, max. Ik zie eerlijk gezegd geen enkel verschil.
De kaart is normaal gezien overclockbaar tot een 8600GTS, zodat je +5-10 frames/second wint, maar da's natuurlijk niet aan te raden zonder een fan direct tegen de heatsink...
90 graden klinkt misschien veel, omdat het bij een processor veel is. Een gpu kan tot 130 graden aan, dan wordt het pas kritisch (sorry, ook ik heb hier dan ff geen bron voor). Mijn 7300 (sloom passief klein ding) wordt stressed ook 100 graden, zonder airflow in de kast. Niets aan het handje hoor.
Ik zou me niet zo druk maken. Zeker niet niet meer. 73 graden stressed. Dat valt echt mee!
Wat ik wel jammer vind is dat je zo'n verschil merkt met originele pasta. Maar misschien is ie echt ontworpen om zo heet te worden en is er dus niets aan de hand.....
p.s scheelt een berg die nieuwe koelpasta was zeker de moeite waard.
thnx!
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 08:46]
en dan daarbij... met een P4 3.0ghz waarschijnlijk HT, zul je ook niet echt kunnen genieten van supreme commander. niets tegen een P4, heb ik ook jaren gehad, maar supreme commander vraagt gewoon te veel aan het beestje.Dat wil dus zeggen, het is een mid-end kaart, geen high end. Als je graag supreme commander op een hoge resolutie wilt draaien zal je moeten overschakelen naar 8800GTS. Ik heb momenteel een spel aan een testje onderworpen, zal meer posten naarmate het vordert.
DaOverclocker: zoals ik in de review zei, een enorm hete kaart naast enkele andere PCI kaarten zort voor een zeer instabiel systeem. En het feit dat de koelblok aan de verkeerde kant van de luchstroom hangt maakt het alleen nog maar erger. Ik wil hiermee gewoon zeggen dat als je kan kiezen tussen MSI en ASUS, neem dan de eerste variant van de 8600GT. Deze pastte helaas niet in mijn case!
Wie kijkt er tegenwoordig nog naar de doos. al die vista stikketjes stellen ook niets voor.
Graka's gaan pas bij 125graden terug klokken dus je zit in de safezone
Mijn Point of view doet het netter met Max 65Graden.
niet omdat ie te heet werd ,maar als ik bv q3 speelde had ik om de seconde een hapering.
in andere games niets gemerkt(q3 is mijn favorite
zal wel een driver
heb wel even 3dmark06 gedraait @ stock(540/700)4405m ,en overkl (681/853)5397m.
nu voorlopig mijn 6800le er weer in
In jouw kast zie ik een aantal open roosters en ook enkele slot afdekkingen zitten er niet in.
Zorg eens dat er een hoop lucht door het rooster van je graka moet door een aantal andere mogelijkheden te sluiten.
Dit zal een positief effect op je temps hebben.
[Reactie gewijzigd door Bart-01 op 26 juli 2024 08:46]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn