Aten CS22U Review

Hippocampus 30 september 2011, 3.557 views

Aten CS22U

Pluspunten

• Het werkt vlekkeloos.
  • Lekker goedkoop.

Minpunten

• Kabels wat aan de stugge kant.
  • Ik raak mijn schakelknopje nogal eens kwijt.

Features Score: 3
Omdat ik eigenlijk altijd met meerdere pc's bezig ben had ik lang geleden al eens een KVM switch aangeschaft. Alleen liep ik onlangs tegen het probleem aan dat mijn nieuwe pc nog maar 1 ps/2 poort heeft, en de switch alleen maar ps/2 connectors heeft. Het gebruiken van een verloopje werkte niet in combinatie met een ps/2 toetsenbord.
Omdat ik toch weer wilde multitasken heb ik besloten een usb KVM switch te zoeken (En meteen een usb toetsenbord.)

De Aten cs22u viel meteen op door de lage prijs. Het product zag er degelijk uit, en de relatief korte kabellengte is in mijn geval geen probleem. Ook het ontbreken van de geluid connector was voor mij geen probleem, die heb ik niet nodig omdat hier alles via een mengpaneel loopt.

Wat wel opvallend anders is dan mijn oude switch is het aanwezig zijn van een knopje aan een snoertje in plaats van de scroll lock toets te gebruiken om te schakelen tussen pc's. Hierover had ik zo mijn bedenkingen.

De switch komt verpakt in een doosje van 155mm x 185mm x 60mm waarbij alle connectoren netjes in foam zijn gewikkeld. Ook ontbreekt de handleiding niet.

Het schakelkastje is van degelijk kunststof en heeft twee groene ledjes die aangeven welke kant er geschakeld is.
De twee kabels van 90 cm die naar de pc lopen hebben de usb snoeren aan de zijkant van de beeld kabel vast zitten waardoor het in feite één kabel is, maar wel vrij stug aanvoelen. De kabels splitsen ongeveer 25cm van het einde.
Het snoertje met het schakelknopje is gelukkig wel wat langer: 180 cm.

De installatie behoeft normaal weinig uitleg, behalve dat ik in mijn geval het product anders gebruik dan de standaard setup. In plaats van twee verschillende bureaubladen heb ik twee keer hetzelfde bureaublad op mijn 2e monitor, en deel ik dus in feite alleen het toetsenbord en muis. Zo zitten dus alle twee de monitor stekkers nu in één pc. Om dan te schakelen heb ik wel mijn bureaublad gekloond omdat anders het beeld uitging.
In deze set-up heb ik wel de usb kabels moeten verlengen omdat die vanachter pc 2 naar pc 1 moeten, en dat ging niet met maar 25cm die de kabels overhebben tot aan de split.
Uiteraard heb ik het ook in de standaard set-up getest en dat werkt ook.

Het schakelaartje is een geheel zwart plastic dingetje die hier nogal snel tussen de rommel verdwijnt, en dus soms even zoeken is. Toegegeven dat ik vaak veel zooi op mijn bureau heb liggen ga ik dat dingetje denk ik maar onder op mijn 2e monitor plakken. Maar een ledje had hier ook uitkomst in kunnen bieden.
Verder klikt ie vrij vlot tussen de twee standen en het werkt zelfs ''in-game'''.

De beeldweergave is ook gewoon goed voor een d-sub verbinding. (Mijn oude switch wilde het beeld nogwel eens laten trillen op één scherm)

Conclusie: Goed product voor weinig geld.

Voor wat meer informatie kan je op de website van Aten kijken.

Heb jij ook een Aten CS22U?

Bedankt voor je review, ga der ook maar een aanschaffen denk ik. Volgens mij kun je hier geen buil aan vallen.

Wel jammer dat de kabels vrij kort zijn, moet ze dan maar verlengen waarschijnlijk.
Heb er onlangs ook eentje gekocht - mede door deze review.
Belangrijk argument was inderdaad de prijs ; voor iets dat ik niet dagelijks ga gebruiken. Had 'm nu nodig om PC met gecrashte HD te controleren (boot met Ubuntu live-cd) en daarna Windows 7 te installeren, dus tijdelijk 2 PC's onder buro. Dan is 20 euro (Paradigit) een redelijke prijs. Alternatieven zitten al gauw rond de 40 a 50 euro !
Werkt inderdaad snel en prettig (was maar 1 keer m'n USB keyboard kwijt bij switchen ?)
Kwaliteit beeld en werking USB keyboard (Logitech G15) en muis (G3) zijn OK.
Ik heb deze week ook deze kvm switch gekocht, maar ik merk toch wel een grote achteruitgang in beeldkwaliteit; alles ziet er plots onscherp uit.
Komt dit niet gewoon omdat het D-Sub is in plaats van DVI? Ik overweeg deze switch ook maar twijfel of ik niet ook een achteruitgang in beeldkwaliteit zal ervaren.