Thermaltake TMG AT1 CL-G0076 Review

B-Buster 20 november 2007, 1.253 views

Thermaltake TMG AT1 CL-G0076

Pluspunten

• Stil
  • Koelt uitstekend
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• Formaat kan problemen opleveren

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Voorgeschiedenis
Ruim een half jaar geleden heb ik een Sapphire X1900XT videokaart gekocht. Geweldig ding op 1 punt na... de geluidsproductie van de standaard koeler. Deze kan dezelfde hoeveelheid lawaai produceren als een beetje stofzuiger tegenwoordig doet. Zeker na de stille Arctic Silencer 5 koeler op mijn vorige videokaart (6800GS) was dit geen pretje.

Dus op zoek gegaan naar een stillere koeloplossing. Eis hierbij was dat het, net als de stock koeler, een outtake koeler moest zijn. Dit omdat de videokaart makkelijk richting de 80 graden ging en dat wil ik dus niet in mijn kast laten hangen, zoals dat bij een Zalman VF900 zou gebeuren.

Na lang zoeken bleek er op dat moment (+-november 2006) geen geschikte koeler te bestaan die hieraan voldeed. Pech gehad? Nee gelukkig niet.

Begin dit jaar kwam ik op internet de Thermaltake TMG AT1 tegen. Bij de eerste blik dacht ik aan een vernieuwde versie van de Arctic Silencer serie, maar het bleek dus een Thermaltake product te zijn.

Helaas was de koeler op dat moment nog niet beschikbaar in Nederland. Wachten dus. Al met al duurde het nog best lang voor ik hem uiteindelijk bij Komplett voor een schappelijke prijs (33,-) kon bestellen.

Verpakking, inhoud
Eenmaal binnen kreeg ik wederom een deja-vu gevoel. De verpakking haast identiek aan die van de Arctic Silencer, de koeler ook alleen nóg een slagje groter.

In de doos zaten alle benodigde spullen netjes en stevig verpakt. Een beperkte handleiding, maar wel duidelijk genoeg als je een beetje inzicht hebt.

Installatie
Installeren van de koeler was erg simpel. Koelpasta is reeds aangebracht, enige dat rest is de koeler op de kaart zetten en vervolgens met 4 schroefjes aan de onderkant de koeler er geleidelijk op vast te schroeven. Hierbij geen vaag gevoel van "gaat dit wel goed.. overleeft de GPU dit?" zoals dat soms weleens het geval is geweest bij dit soort klusjes.

Vervolgens kwestie van de kaart in de pc hangen en klaar ben je. Dit leverde voor mij echter wel een klein probleempje op. De koeler blokt 1 s-ata poort van mijn moederbord (Asus A8R32-MVP Deluxe). Was uiteraard net de poort van de boot drive.. oftewel reinstall van windows noodzakelijk :P

Achja, detail.

Prestaties
Het onderdeel waarvoor iedereen deze review waarschijnlijk leest.

Zowel wat betreft koeling als geluidsproductie was ik erg verbaasd. Thermaltake geeft aan dat deze koeler ongeveer hetzelfde presteert qua koelvermogen. Nou, vergeet dat maar meteen. Ondanks de enorme stilte is hij veel, ik herhaal, VEEL beter dan de stock koeler.

Overzicht temps:

Stock koeler
- Idle: 48 - 50⁰C
- Load: 86⁰C (na 30 minuten Test Drive Unlimited)

Thermaltake TMG AT1
- Idle: 39⁰C
- Load: 68⁰C

Enorm verschil dus in temperatuur.

Geluidsproductie
Het geluidsniveau van deze koeler is erg laag vergeleken met dat van de originele koeler. Ik hoor hem vrijwel niet, de CPU koeler (Zalman 7000Cu) overstemt hem.

Geweldige koeler! Behalve veel stiller blijkt hij ook nog eens beter te presteren qua koelvermogen. Iets waarvoor ik hem niet gekocht heb, maar wat wel mooi meegenomen is natuurlijk.

==========================================================================

Update 21-11-2007
Inmiddels een half jaar in gebruik. Pc is deels geupgrade maar de videokaart en dus de TMG AT1 zit er nog in.

Koeler is nog altijd erg stil en de koelprestaties zijn ook nog uitstekend. Met ingewerkte koelpasta (en natuurlijk deels ook de winterse temperaturen) komt de temperatuur onder load nu niet boven de 55 graden uit. Idle is hij nu 37 graden.

De videokaart staat ondertussen wel op de nominatie vervangen te worden, maar dat wordt in ieder geval nog even uitgesteld tot ik voor de HD3870 (welke de vervanger zou worden op dit moment) een vergelijkbare koeloplossing kan krijgen.

Heb jij ook een Thermaltake TMG AT1 CL-G0076?

Cool nuttige survey (Y)

Snap ik alleen niet helemaal? Stop hem in een andere sata en hij boot toch gewoon weer?

Nog iets: Spint de fan ook op bij meer hitte of draait hij altijd zijn max?
Fan draait altijd op max (= 1600rpm geloof ik)

Over die boot.. tja boot setup was al beetje ongezond doordat de boot.ini op een andere schijf stond dan waar windhoos op stond. Dat i.c.m. 3 HDD's waarvan er 2 op de ene controller en 2 op de andere controller zitten gaf bovenstaand probleem.
Super fan !, heb deze op een hd3850 agp kaart geplaats (met hulp van de dremel) en kon daardoor een gigantische oc realiseren mem van 850 naar 1050 en core van 669 naar 750..... uiteraard kan het nog verder

eerst was te temp op deze oc snelheden ca 90 graden (te heet dus vandaar deze koeler) en nu zit ie zo op de 63 graden.

Aanbeveling !