Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart Review

Jesse99 2 januari 2011, 3.721 views

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Degelijk toestel
  • Zeer scherp beeld
  • Hoge contrast en helderheid
  • Snelle beeldopbouw, geen ghosting kunnen waarnemen
  • Waar voor je geld (maar da's persoonlijk)

Minpunten

• 3 panelen in omloop met zichtbaar kwaliteitverschil, je weet niet vantevoren welke je krijgt
  • Kleurbalans kon beter (typisch voor A-panelen, de S-panelen scoren hier beter)
  • De hoge helderheid kan koppijn opleveren als je er gevoelig voor bent

Algemeen
Vantevoren veel zoekwerk gedaan en uiteindelijk is de keuze voor mij op dit scherm gevallen. En groot minpunt dat ik ondervond voordat ik tot de aankoop overging, was het feit dat dit scherm geleverd wordt met 3 verschillende types panelen met zichtbaar verschil, en je vantevoren niet weet welke je krijgt. Gezien dit ook op het forum nogal een discussiepunt geworden is zal ik beginnen te vermelden dat deze review een A-paneel betreft.

Vergelijking met vorige CRT scherm
Mijn vorige scherm was een Iiyama Vision Master Pro 451, 19" CRT. Direct valt me op dat de helderheid en contrast vele malen hoger zijn.
Grootste twijfelpunt voor mij was om wel of niet de overschakeling naar breedbeeld te maken, maar tot dusver geen spijt van. Dat het voor films de standaard geworden is weten we allemaal, de games die ik speel ondersteunen het goed, en ook in toepassingen als Photoshop heb je lekker de ruimte een 4:3 foto groot neer te planten en de werkbalkjes ernaast te parkeren :P

Featureset
Het valt me op dat na installatie van de drivers slechts 1 resolutie beschikbaar is die met de 16:10 verhouding van het scherm overeenkomt: 1680x1050. Voor mij is die resolutie prima maar voor slechtzienden zou dit een minpunt kunnen zijn.
Er zijn 2 ingangen aanwezig, een digitale DVI en een analoge VGA. Voor mijn toepassing (een nieuwe en een ouwe bak :P) ideaal. Zowel een DVI als VGA kabel waren meegeleverd met de monitor.
De aansluitingen zitten van achteren onder een verwijderbaar kapje weggestopt, enkel de kabels zelf komen dus er onderuit.
Klein minpuntje zou het ontbreken van een hoogteverstelling kunnen zijn, maar op een normaal bureau heb je daar geen last van. Het scherm is gewoon kabelbaar en op een meter afstand heb je geen problemen met de inkijkhoek.
Extra features als USB hub, speakers, en dat soort dingen zitten er niet bij, wat ik persoonlijk een pluspunt vind omdat ik dat soort zaken liever los dan in mijn scherm heb zitten.

Contrast, helderheid, kleuren
Helderheid en contrast zijn zeer hoog. Op zich mooi, maar ik moet erbij vermelden dat de helderheid een probleem kan zijn als je zoals ik daar gevoelig voor bent. Maar uiteraard is dimmen mogelijk.
De kleuren zijn mooi, alleen is blauw nogal overheersend aanwezig. Dit is typisch bij de schermen voorzien van een A-paneel, maar dit heb ik voldoende kunnen corrigeren om er nu naar tevredenheid naar te kijken.

Ghosting, bleeding, pixeldefecten
Geen last gehad van ghosting bij het spelen van snelle games.
Ik hoor vaker dat de A-panelen last zouden hebben van backlight bleeding, maar daar is bij mijn scherm totaal geen sprake van.
Het scherm was volledig vrij van dode pixels.

Vormgeving
Zelf vind ik de vormgeving gewoon mooi. Doordat er geen extra's als speakers en hubs ingebouwd zijn zit het scherm in een slanke behuizing die goed is afgewerkt, en niet veel groter dan het paneel zelf is.

Dat is natuurlijk een heel persoonlijk punt. Ik vind dat ik zeker waar voor mijn geld heb gekregen, en voor een mooie prijs een prachtig scherm heb staan! :*)
_______________________________

Update (2010)
Na iets meer dan 3 jaar in gebruik begon de backlight te haperen. Bij aanzetten was het 15 minuten knipperen, voordat die uiteindelijk aansloeg, vergelijkbaar met een slechte TL buis die niet wil opstarten.
Eens de backlight brandt is het nog prima, en hem aan laten is de boodschap.

Nu, enkele maanden later, is de opstarttijd van de backlight langzaamaan uitgebouwd tot 2 uur, na een nachtje (of langer) uit staan. Eenmaal opgestart nog steeds prima te gebruiken.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart?

mijn 206bw heeft dezelfde opstart problemen als de jouwe, kan je daar nog iets aan (laten) doen?
Denk dat 't dat gewoon niet meer waard is. Werkuren voor herstellingen zijn duur, je koopt waarschijnlijk beter een nieuwe. Ga ik toch doen.
[quote]Voor mij is die resolutie prima maar voor slechtzienden zou dit een minpunt kunnen zijn[/quote[
Die zetten de resolutie toch gewoon wat lager ;)
Of stellen de GUI fatsoenlijk in en draaien op de native reso ;)
Maar dan heb je toch niet de 16:10 verhouding meer :P
Dat was inderdaad ook mijn punt ja! ;)
Slechtzienden kiezen dit scherm al niet uit in the first place... |:(
slechtziende hier verderop ( 40% ) die heeft er een, en gebruikt de "grote letter" instelling

werkt perfect, volgens hem

en spellen, die doet hij verder niet, is allang blij dat hij kan mailen en lezen op nu.nl e.d.
heb zelf ook zo'n scherm, oude was ook een iiama 19" crt , ben er ook heel tevreden over. ;)
ik ben van plan om ook dit scherm te gaan kopen, ik dank u voor dit heldere review

en mensen die slechtziend zijn moeten een bril kopen 8)7
Mooie review!

Goed duidelijk, ben van plan mijn bureau met dit scherm te versieren!
goede review. was al van plan dit scherm te gaan aanschaffen samen met een nieuw game-systeem.
Goed scherm voor een degelijke prijs. Draait hier onder Vista en word automatisch herkend. Minpuntje tov de LCD tv's van Samsung is dat het menu niet in het Nederlands is.

Heb even voor de fun Far Cry er op gespeeld. Nu moet ik zeggen dat het spel nog nooit zo goed gelopen heeft, draait op een E6600 en een 8800gts320mb maar de kleuren op het scherm zijn verreweg mooi, geen ghosting, alles op very high settings.

Ook met bewerkingen is het een prettig scherm, werk zelf veel met Magix audio/video en het scherm is voor mij groot genoeg, daar waar ik over een 2de scherm zat te denken. Ik laat het voorlopig zo, uitbreiden met een 2de kan altijd nog.

Ook hier geen sub/dooie pixels. Kan me goed vinden in de conclusies van de reviewer :)

Aangeschaft voor 320 Euro.