Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 500 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z906 Review

twister00004 28 februari 2012, laatste update op 28 februari 2012, 41.218 views

Logitech Z906

Pluspunten

• Geluid
  • Bediening
  • Aansluitingen

Minpunten

• Geen wandmontage set (moet je los kopen)
  • update*
  • midden tonen
  • Gewicht console unit

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Waarom de Logitech Z906
Een receiver met losse boxen is vrij duur als je een beetje mooi geluid wil hebben. De standaard home-cinema setjes zijn wat omslachtig met een dvd speler als tuner voor de aansluitingen.

Er moest dus iets komen dat zowel een DTS als dolby digital decoder heeft met een voorkeur dat deze ook THX gecertificeerd is.

De Logitech Z906 is eigenlijk vrij uniek in zijn klasse en sloot prima aan bij de wensen.
De tegenhangers zijn de oudere Z-5500 en de Edifier S550.
Naar wat reviews op youtube te hebben bekeken ging mijn voorkeur toch wel uit naar dit nieuwere model.

Inhoud verpakking
De doos is groot en weegt 17.64 Kilo. In de doos vinden we 4 sattelieten, een center speaker en een subwoofer en bedienings console. Het is meteen duidelijk dat de subwoofer het grootste gedeelte van de ruimte en het gewicht opeist. Daarnaast is er een afstandsbediening met batterijen een handleiding en een surround kabel voor geluidskaarten. Alles is netjes en stevig verpakt.

Er zit geen optische of coax kabel in de doos, wat ik toch wel jammer vind voor deze prijs.

Specificaties
De set bestaat uit 5 sattelieten, een subwoofer en een control center.

Behalve de centerspeaker zijn alle sattelieten gelijk en hebben een vermogen van 67W RMS per stuk (+5W op de Z-5500). De centerspeaker is iets afwijkend qua design (liggend) en heeft ook een vermogen van 67W RMS. (-2W op de Z-5500)

Het controlcentrum bevat alle knoppen om instellingen te wijzigen, zoals het volume en de ingangsbron en stereo instellingen. Alle opties zijn trouwens ook te bedienen met de afstandbediening

De subwoofer is tevens ook de versterker en heeft een vermogen van 165W RMS. (-27W op de Z-5500)
Alle aansluitingen sluit je achter op de subwoofer aan in tegenstelling van de Z-5500 waar je alles op de bedieningsconsole aansluit (wat nogal onhandig is i.v.m. kabels op je bureau)
Tijdens de reviews op youtube werdt al aangegeven dat deze sub minder sterk is, echter wel wat helderder van geluid.
Maat Subwoofer +/- 32x28x28cm

Het totale vermogen van de set komt dus op 500W RMS (-5W op de Z-5500)

De set heeft dus een Dolby Digital decoder en een DTS decoder en een THX certificering, wat 'm dus uitermate geschikt maakt voor films en games.

Design en bouwkwaliteit
De set is fraai vormgegeven. Een vrij nuchter en net ontwerp, zonder allerlei franjes. De subwoofer is totaal zwart. De sattelieten zijn ook zwart. De metalen kappen kan je er niet afhalen.
De set is stevig genoeg voor wat je kan verwachten voor een set van deze prijs. Ik heb er dan ook eigenlijk niks op aan te merken. Enige minpunt vind ik dat er totaal geen wandmontage spullen worden bijgeleverd. Is wel los te bestellen voor 5,- euro per stuk. (25,- euro voor een complete set)

Installeren
Het installeren van de set is vrij makkelijk. Ik vind het een groot voordeel dat er geen gebruik wordt gemaakt van stereo plugs, maar dat er gebruik wordt gemaakt van kliksystemen zoals we die zien op de meeste duurdere tuners. Dit maakt draden vervangen of verlengen makkelijk. Er zijn kant en klare kabels van 4,5meter (LV, RV, Center) en 7,5meter (LA, RA) met kleurcodes, rood op rood, zwart op zwart.

Bediendingsconsole en Afstandsbediening in gebruik
De set is erg makkelijk in gebruik. In feite komt het erop neer dat je met de afstandsbediening hetzelfde kan als het controle centrum. Zo kan je de bron kiezen, het volume aanpassen, effecten toepassen. Zowel de afstandsbediening en de centrum werken vrij intuitief en ik heb dan ook geen problemen ondervonden tijdens het gebruik. De afstandsbediening voelt wat goedkoop aan.

Het is fijn dat op verschillende manieren de set aan je smaak aan te passen. Zo zijn de boxen en subwoofer afzonderlijk in de stellen via het bedieningsconsole.

Geluidskwaliteit Muziek (Stereo)
Muziek klinkt lekker uit deze set. De sattelieten zijn zoals verwacht mag worden aan de hand van de specificaties in staat om flink wat geluid te produceren zonder daarbij te vervormen of vals te worden.

Geluidskwaliteit Games, TV, films en muziek (Surround)
Geluid van TV en films klinkt geweldig. Gesprekken zijn goed te volgen, ontploffingen en kogels vliegen je om de oren! geweldig! Een super verbetering met de 2.0 set die ik daarvoor had.

Overige opmerkingen
Ik heb weinig aan te merken op de set zelf.
Wel over de opties die ik er graag bij had gehad, zoals optische of coax kabels en een wandmontage set.

Wandmontage bestellen:
website logitech --> Support --> losse onderdelen

Montagekit voor camera binnens-/buitenshuis, Logitech Alert 750i, 750e & Speaker System Z906
PN 993-000488
5.00 EUR

De set doet wat hij hoort te doen: veel geluid geven en een extra dimensie aan films toevoegen. Het geluid wat de set kan produceren is echt overweldigend. Als je nagaat dat je voor 280 euro een versterker en boxen hebt met DTS en DOLBY DIGITAL decoder, dan is het zijn geld waard.

*Update 28-02-12* Heb de set nu een tijd in gebruik, dus wil ik nog 2 dingen toevoegen waar ik iets minder over te spreken ben.
1. Dat zijn midden tonen, deze mis ik nogal bij deze set, het geluid wat er uitkomt is allemaal vrij eentonig en midden tonen mis ik een beetje.
2. De console unit, die had een stuk zwaarder moeten zijn. Als je de aan/uitknop indrukt verschuift de unit, omdat deze bijna niks weegt. Ze hadden dat ding veel zwaarder moeten maken.

Heb jij ook een Logitech Z906?

Dat is geen probleem, alleen de aansluitingen zijn wat beperrkt, met name een HDMI poort is wel een gemis.
Ben het met je eens dat ik weinig inga op het geluid en de kwaliteit daarvan.
Heb geen spullen hoe ik alle DB's kan meten enzo ook weinig vergelijkings matteriaal van daarvoor.

Heb iig me best gedaan er was nog geen echte review geschreven dus nam ik de moeite om zo mensen te helpen met eventuele keuzes.
Trek het je niet aan. Het is een goede review, jij maakt hem zoals jij hem wilt.
Ik heb wel 1 vraag voor je.
Over welke wandmontage heb je het ? Want ik kan niks vinden op de logitech site.
Misschien kan je een link geven? (A)
Missende, als dat ik hem persoonlijk mis, er zit niks bij om de speakers op te hangen, zelfs niet 2 houders zoals dat bij de Z-5500 wel is.
Klopt, de Z5500 heeft dit uiteraard wel. Hoewel ik vind dat de bouwkwaliteit van de Z5500 qua satellieten er weer op achteruit ging t.o.v. de oudere Z560. Deze had immers stalen, stevige poten, de Z5500 heeft ook stevige poten maar dan wel van plastic. Ziet er toch weer minder mooi uit en voelt uiteindelijk goedkoper aan. Dit is dus weer verder doorgevoerd in deze set. Ik vind dan ook dat deze set qua desing er zeker niet op voorruit is gegaan t.o.v. de Z5500.
website logitech --> Support --> losse onderdelen

PN 993-000488

5.00 EUR
Deze montagekit lijkt niet langer door Logitech te worden aangeboden en is inmiddels onvindbaar op hun (zeer gebruiksonvriendelijke) website.
hoeveel steunen krijg je dan voor dat geld gewoon 1 zijn er ook nog andere wandbevestigingen vind deze niet zo mooi. ik kijk ook naar uiterlijk namelijk?
1 stuk en de prijs is ook omhoog gegaan zie ik, ze kosten nu 10 euro p.s.

Maar als je googled op camera wallmount, kun je volgens mij ook wel universele kopen, al zijn het bijna allemaal lelijke mounts.

[Reactie gewijzigd door twister00004 op 23 mei 2013 15:57]

Wat is beter voor gebruik aan bureau. De bose cinemate GS II die ik nu heb of de z906?
De Z906 heeft alleen meerwaarde als je de achterspeakers ook kwijt kan, anders kun je beter de Bose set houden. Uit de Bose zal denk ik een hogere kwaliteit geluid uit komen en neemt minder ruimte in.
Uit de Z906 komt ook prima geluid uit, echter zoals ik al in de review vermeld missen de midden tonen nogal, in games en films is t fantastisch, maar met muziek merk je dit wel goed.
heb een vraagje over de subwoofer.

wat zijn de afmetingen van de subwoofer zit er al lang over natedenken om voor deze tegaan sparen
maar heb een middel stukje ruimte over voor de subwoofer

want zou zonde zijn koop ik deze set en past de subwoofer dr niet tussen
+/- 32x28x28cm

Hij is dus niet zo heel erg groot.
zitten wel wat kabels aan de achterkant dus hou rekening dat deze nog iets meer naar voren komt.

Ook wordt er aangeraden om aan de rechterkant, basspoort 15cm ruimte over te laten.

[Reactie gewijzigd door twister00004 op 3 oktober 2011 14:22]

Sorry dat ik er nog op terug kom, maar waar kan je die wandmontage vinden/aanschaffen? Een link zou zeer handig zijn ja.
Heeft de Z-5500 geen 1010 watt totaal vermogen en continu 505 Watt? (kan me vergissen)

Verder ben ik een trotse eigenaar van de Z-5500, een vriend van mij heeft ook de Z906. Maar ik vind de 5500 toch net ietsje mooier klinken ( en al helemaal bij Hardstyle :P ).
1000 en 500 watt.

Ik gebruik de Z5500 ook. En wat ik mij vooral afvraag is of bij deze set de bas ook "sloppy" is? Want dat is bij de Z5500 wel het geval. Verder een superset voor het geld hoor, die Z5500. Maar vooral bij snelle bass-frequentie-veranderingen wil nog wel eens gaan "wobbelen/borrelen/ploppen". Wat zijn jouw bevindingen bij de Z906?
Ik vind de 5500 veel fijner dan de 906, 5500 voelt gewoon wat sterker aan. En ik heb niet echt veel tijd aan de 906 besteed. Vond de 906 erg tegen vallen als de opvolger van de 5500. Ik heb nog nooit plopjes gehad gelukkig, en de bas blijft bij mij ook mooi strak.
Wellicht dat het door de soort muziek komt (Autechre)...erg snelle bas veranderingen worden vaak niet accuraat weergeven. Maar goed, ik ben bijna audiofiel met een zeer cheap-ass set. Hoewel het geluid voor het geld erg nice is wel! _/-\o_
Het is volgens mij meer het type bas wat er gebruikt wordt inderdaad. Heb net even deze http://www.youtube.com/watch?v=4znpQmVz9OM beluisterd. Niet mijn muziek maar wel een aparte bas lijn. En het kan ook aan de geluidskaart liggen wat je gebruikt. Ik heb nu een standaard weer, heb mn socket 1366 moederbord weer opgeblazen (is pas de 3de), nu dus even door sparen voor een nieuw moederbord cpu en ram. Geluid verschild wel per geluidskaart tot nu toe ;).
Ik gebruik een yamaha/steinberg UR28M. Zeer mooi usb kaartje. Mer goede weergave, lage noise floor en krachtige DSP. Daar zal het niet aan liggen denk ik. Het zal de soort muziek zijn :) hehehe

Geniaal album trouwens, Exai...ook op plaat/LP

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 12 februari 2014 21:30]

Ik denk dat de 5500 daar ook in uitblinkt, heeft toch een zwaardere bass (+/- 14%)
Al denk ik dat je over het algemeen meer bent geholpen met de iets sterkere speakers van de Z906 bij films en games. Maarja de Z906 kan ik tot 50% draaien en dan is het geluid al zo hard dat je niet meer in de zelfde kamer wilt zijn :p