Specificaties Socket 775 met Intel G41 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5G41T-M LE Review

E_E_F 7 oktober 2011, laatste update op 7 oktober 2011, 1.875 views

Asus P5G41T-M LE

Pluspunten

• Betaalbaar,
  • DDR3,
  • Zuinige onboard video x4500 intel,
  • DVI,
  • Voldoende mogelijkheden voor uitbreiding voor de meeste toepassingen,

Minpunten

• Geen firewire (niet dat ik het gebruik)
  • Geen USB 3
  • Slechts 2 DDR3 sloten
  • 4 Sata poorten (Ik had er liever 6 stuks gehad voor esata gebruik)

Layout Score: 4
Hoi geinteresseerde,

Ik zocht naar een vervangend moederbord voor mijn Asus p5g45 vintage v4 barebone en kwam uiteindelijk op dit mobo uit.

Het heeft iets minder usb aansluitingen en geen firewire.

De reden voor de koop is vooral dat het DDR3 ondersteunt.

Het heeft meer dan genoeg uitbreidingsmogelijkheden voor mij persoonlijk.

Ik heb mijn quadcore gewoon overgezet en dat werkte allemaal meteen prima.

Windows 7 herkende alle hardware na gebruik van de meegeleverde CD zoals je mag verwachten.

Alle bekende asus software werkt prima, express gate heb ik een keer uitgeprobeerd en bijna onmiddelijk weer verwijderd omdat Windows 7 in rap tempo opstart en dus express gate compleet overbodig maakt.

Verder in de doos natuurlijk een io shield en 2 (korte) SATA kabeltjes (ga die maar eens los kopen) en een handleiding.

De onboard video is prima geschikt voor aero en het afspelen van mkv bestanden , 1080p gaat prima.

Ik doe weinig spellen. Red Alert 3 in een VM op basis van XP guest werkte ook goed, op een geluids issue na, maar dat heeft meer met vmware te maken denk ik.

Het aantal ventilator aansluiting vindt ik wat matig (1 cpu, 1 chassis).

De meegeleverde energie besparingssoftware bespaart bij mij 15 watt energie, in gewone werkstand met draaiende schijf. Als je veel online zit is dat zeker de moeite waard.

Let op als je muis problemen hebt in Windows 7.
Mijn muis bleef op willekeurige momenten even 1 a 2 seconden hangen, alsof bevroren op het scherm, echter video gaat gewoon door met afspelen.
Ik heb even moeten zoeken want het bleek een I/O conflict te zijn tussen mijn logitech optische PS/2 muis en een moederbord apparaat (wat niet terug te vinden was voor mij.). Normaal zou je dan in Windows verwachten dat er in apparaat beheer een uitroep teken staat maar dat was dus niet het geval. Ook het updaten van de muisdriver hielp niet. Nu heb ik mijn usb muis aangesloten lijkt het probleem weg te blijven. Of het aan het moederbord ligt weet ik niet, het is namelijk ook een veel voorkomend probleem in Windows 7 schijnbaar, zoek maar eens op: mouse freeze Windows 64.
De oplossing lijkt in ieder geval een andere muis te zijn. Dat kan in sommige gevallen betekenen dat er opnieuw in de buidel getast moet worden.
In apparaatbeheer moet je dus even dubbelklikken op de muis en vervolgens het tabje bronnen. Ook al staat er geen uitroepteken voor de muis.
De "probleem muis" was de logitech m-sbf96 optische bedrade muis.

Ik zal af en toe vragen beantwoorden die hieronder gesteld worden.

Hoewel ik wat negatieve eigenschappen heb opgenoemd zijn het voor mij geen problemen. Het gaat om functies die ik niet gebruik. De Sata poorten hadden er wel enkele meer mogen zijn maar uitbreiden kan ook via een insteek kaart, mocht het nodig zijn.

Specifications (http://www.asus.com/Mothe...5G41TM_LE/#specifications)

CPU Intel® Socket 775 Core™2 Quad/Core™2 Extreme/Core™2 Duo/Pentium® dual-core/Celeron® dual-core /Celeron® Processors
Support Intel® 45nm Multi-Core CPU
Intel Hyper-Threading Technology ready
Support Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST)
*Refer to www.asus.com for Intel CPU support list
Chipset Intel® G41 / ICH7
Front Side Bus 1333/1066/800 MHz
Memory 2 x DIMM, Max. 8 GB, DDR3 1333(O.C.)/1066/800 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
**Refer to www.asus.com or user manual for Memory QVL (Qualify Vendor List)
** When you install a total memory of 4GB or more, Windows® 32-bit operating system may only recognize less than 3GB. We recommend a maximum of 3GB system memory if you are using a Windows® 32-bit operating system.
Expansion Slots 1 x PCIe x16
1 x PCIe x1
2 x PCI
VGA Integrated Intel GMA X4500 graphics
Supports DVI with HDCP compliant with max. resolution 1920x1200 (@ 60Hz)
Supports RGB with max. resolution 2048 x 1536 (@75Hz)
Supports Microsoft® DirectX® 10
Storage Southbridge
1 xUltraDMA 100/66/33
4 xSATA 3 Gb/s ports
LAN PCIE Gb LAN
Audio ALC887 8-Channel High-Definition Audio CODEC
**Choose the chassis with HD audio module in front panel to support 8-Channel audio output
USB 8 USB 2.0/1.1 ports (4 ports at mid-board, 4 ports at back panel)
ASUS Unique Features ASUS CrashFree BIOS 3
1 x UltraDMA 133/100/66 cable
2 x SATA cable(s)
Support Disc Drivers
ASUS PC Probe II
Anti-virus software (OEM version)
ASUS Update
Form Factor uATX Form Factor
9.6 inch x 8 inch ( 24.4 cm x 20.3 cm )

Heb jij ook een Asus P5G41T-M LE?

Het feit dat er geen usb3 op zit is te verwachten socket 775 is tenslotte al een oud platform. Voor de rest kun je misschien kopjes toevoegen aan je review en wat foto's van het moederbord en de specificaties van het moederbord toevoegen. Van mij heb je 2 sterren gekregen omdat je er duidelijk wel wat moeite in hebt gestopt echter kan het nog vele malen verbeterd worden ;)

[Reactie gewijzigd door thijssie op 7 oktober 2011 11:43]

Ik heb de specificaties inclusief bronvermelding toegevoegd, foto 's zijn ook te zien op:

Bedankt voor je reactie en beoordeling.
Een beperking waar ik pas geleden achter kwam: moederbord accepteert max 8GB geheugen (staat in de specs)
2x4GB werkt, maar 1 stripje van 8GB werkt niet.

Voor de rest is het voor die prijs een mooi bordje