Sandisk Sansa Clip+ 2GB Zwart Review

REvandenBerg 27 november 2011, laatste update op 27 november 2011, 1.819 views

Sandisk Sansa Clip+ 2GB Zwart

Pluspunten

• Zeer goede geluidskwaliteit, zeker met Rockbox
  • Intern en extern geheugen in 1 muziekdatabase
  • Zeer goedkoop
  • Zeer klein
  • Zeer licht

Minpunten

• Geen touchscreen

Geluidskwaliteit Score: 5
Als je de firmware van de Sandisk Sanza Clip+ vervangt door Rockbox heb je voor ¤ 29 een ongelofelijk goede MP3-speler in handen. Wat mij betreft maakt hij zijn #3 plaats op head-fi.org helemaal waar.

Ik heb er een Sandisk 16GB micro SDHC-kaartje ingezet en om uit te proberen een FiiO E5 koptelefoonversterker bij gekocht. Ik luister via een Audio Technica ATM-50 Monitor koptelefoon (de ATM-50s staat op #5 op head-fi.org) of een HIFIMan RE0 in ear (#6).

Met de ATM-50 beleef je het geluid van een prima hifi-installatie. Prachtige bas, niet overdreven. Uitstekend hoog, elk minibelletje op Keb' Mo's Keep it Simple is te horen en een zeer helder midden. Deze combinatie verslaat mijn stereo-installatie (Denon UPO-250, B&W DM-604 2S en Arcam rDac). Bij Jan Akkerman's CD Passion kreeg ik de kriebels over mijn rug.

Met de HIFIMan RE0 valt de bas sterk terug, maar dat is ook een beetje de klacht over deze in ear. De bas-boost van de FiiO komt dan een beetje te hulp. Met de equalizer van Rockbox zijn de bassen beter te krijgen, maar niet zo goed als met de ATM-50.

Omdat de E5 echt (een beetje) werkte is er nog een Cmoy OPA2227 LM4562 dual opamps koptelefoonversterker onderweg uit Australie en ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik heb nog geen flac-bestanden uitgeprobeerd. Misschien dat ik dat doe als ik een 32GB kaartje heb.

Wat kan ik nog meer zeggen dan: kopen en luisteren!!!

[Edit]

De CMoy OPA2227 LM4562 dual opamps is grandioos. Ik ervaar echt een verschil tussen 320kbs bestanden en flac. Alsof Yo Yo Ma vlak voor je op zijn cello speelt.

Ik gebruik zelf de clip niet om de speler aan een jas of zo te bevestigen, maar hij lijkt mij - zie de foto's - stevig.

Heb jij ook een Sandisk Sansa Clip+ 2GB Zwart?

Mijn zoon heeft mijn Sanza Clip+ een tijdje gebruikt, maar vond hem zonder versterker niet genoeg volume hebben en met versterker te veel gezeur. Zelf vind ik hem zonder versterker net luid genoeg, maar met versterker klinkt ie gewoon beter.
Hoe zit het met de bouwkwaliteit en dan in het bijzonder met de clip achterop? Oogt die een beetje stevig?
Je "recensie" gaat meer over je luisterervaring met de verschillende hoofdtelefoons en E5 dan over de Clip+.
Mensen die van echte kwaliteit houden en die koptelefoons kennen hebben hier wel wat aan. Denk ik zo.
Waarom vind je Rockbox beter dan de standaard firmware, anders dan dat je meet audiosettings tot je beschikking hebt?
Negakinu: je hebt gelijk. Ik had de clip+ misschien moeten vergelijken met een duurdere Creative Zen XFI speler die ik ook heb maar een minder geluid, een mindere bediening en minder scherm heeft, of met een Samsung YP-U3JAB (idem).

bas-r: het is een lastige kwestie. Liefst zou je een originele clip en een ge-Rockbox-te beoordelen zonder te weten naar welke je luistert. Maar dat ging helaas niet. Ik heb na het Rockbox-en een beter geluid ervaren. Ik heb nog nooit een mp3 speler met een dergelijk goed geluid gehad.
Wat grappig dat deze review voorbij komt, ik zat vanmiddag nog naar deze speler te kijken; puur omdat de Rockbox-port hiervoor behoorlijk geslaagd is. Ook fijn om te lezen dat een SDHC ook werkt, icm een 32 GB kaartje (á 30 euro) is dit volgens mij véél mp3-speler voor weinig geld.
Toch nog één ding; hoe zit het met de batterijduur naar jouw ervaring?
Ik vind de batterijduur prima, maar heb de speler vanwege de versterker wel wat zachter staan.
Negakinu: heb jouw patserige head-fi "cv" gelezen. Niet zo'n wonder dat jij er niet veel aan hebt. Maar de draagbare CMoy koptelefoonversterker (ebay) lijkt me voor jou de moeite van het proberen waard.
Hahaha! Zo patserig is hij toch ook weer niet? :D

Ik heb zelf een aantal cmoy's gesoldeerd en ben uiteindelijk op de Headstage Arrow uitgekomen. Dit is nu mijn vaste portable amp.
(Nou ja... :D )

Ik ga eens naar de Arrow kijken. Mijn CMoy is overigens wel een bijzondere.

Heb jij al eens iets gedaan met de portable buizenamp (de K272A van Oatley Electronics.com) ???
Een portable buizenamp is in de praktijk minder interessant omdat een buis "zingt" als hij beweegt. Dit hoor je terug als je gevoelige hoofdtelefoons gebruikt. Aangezien je portable bijna altijd in-ears gebruikt, en deze in het algemeen erg gevoelig zijn, zul je dit zingen altijd horen. Een buis is gewoon niet gemaakt voor portable gebruik. Er zijn een aantal portable buizenversterkers op de markt maar ze hebben dit probleem allemaal. Dit is trouwens de leukste portable buizenversterker die ik ken:

Merci!

(Oatley's bewering dat het zingen (' ringing') met een rubberen ring om de buis verdwijnt neem ik nu maar met een korrel zout.)

[Reactie gewijzigd door REvandenBerg op 30 november 2011 15:53]