Specificaties DLNA -support - Bekijk alle specificaties

Mede8er MED400X2 Review

acoster 30 september 2011, laatste update op 30 september 2011, 8.284 views

Mede8er MED400X2

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik, prima beeld en geluid, leuke extra's, goede ondersteuning via de website en via nieuwe firmware.

Minpunten

• Aantal "vastlopers" gehad.

Geluidskwaliteit Score: 5
Na aanschaf van een NAS was ik op zoek naar een goede mediaspeler, die veel formaten aan kon en makkelijk te bedienen is, aangezien een ieder in ons gezin er gebruik van wil maken en men niet allemaal even technisch onderlegd is.

De Mede8er is als volgt aangesloten:

Netwerk bedraad naar een 1GB switch/modem (Cisco-modem van Ziggo)
Via HDMI naar Samsung LCD Full-HD TV.
Via Tosslink naar Yamaha receiver.

Aansluiten en eerste gebruik.
Aansluiten spreekt voor zich en gaf geen problemen. Wel gelijk de nieuwste firmware van de website gehaald en ge´nstalleerd. Dit ging prima volgens de aanwezige beschrijving.
Na het opstarten dienen een aantal instellingen gedaan te worden, oa voor de resolutie van de TV. Netwerk werd gelijk gevonden (DHCP), maar aangepast naar een vast IP-adres. De Mede8er diende daarvoor wel opnieuw te worden gestart, alvorens het nieuwe IP-adres werkte.

Content op NAS
Via een duidelijk menu kan je de content op het netwerk vinden, via de gewone netwerk-links, UPnP of via NFS. Ik heb de mappen via een normale share gedeeld en zonder problemen kon ik mijn NAS in mijn workgroup vinden en de mappen benaderen. Afspelen van films, foto's en muziek was geen enkel probleem. Ook via UPnP was de NAS prima te benaderen.
De indeling ben ik nu aan het aanpassen, zodat ook de covers en info van films zichtbaar worden.
Door mappen aan 'favorieten' toe te voegen, wordt het benaderen ervan nog makkelijker. Met een paar drukken op de knop kan een ieder de juiste film, foto of muziek vinden.

DLNA
╔Ún van de redenen waarom ik ook voor de MED400X2 heb gekozen is, de mogelijkheid tot afspelen via DLNA. De mediaspeler is als renderer te benaderen, waardoor je bijv van een PC met de 'Play to' functie, muziek kan afspelen op de mediaspeler. En dat kan ook via een APP op bijv. een mobiele telefoon of tablet. Hierdoor hoef je niet de TV aan te hebben als je muziek wil afluisteren. Ook deze optie werkt prima, mede door de software die op de NAS aanwezig is.

Internet
De MED400X2 heeft ook de mogelijkheid tot toegang tot internet. Dit gaat met behulp van bepaalde applicaties, maar er is ook een browser aanwezig. Niet alle content kan overigens zichtbaar gemaakt worden, er zijn bepaalde technieken die niet ondersteund worden.
Youtube werkt, dat heb ik even geprobeerd. Als je wil browsen is een toestenbord wel gewenst. Mede8er brengt eerdaags een mini-toetsenbord op de makrt, maar de gangbare toestenborden die via RF werken, schijnen ook te werken. Ik ben nog in afwachting van een mini-toestenbord om de internet-functie van de mede8er te ontdekken. Overigens is dit een leuke extra en heb ik de mediaspeler hier niet voor gekocht.

De mediaspeler doet precies waar ik hem voor heb gekocht. Is makkelijk in gebruik, beeldkwaliteit is uitstekend, geluid is prima. Speelt bijna alle formaten wel af en wat ik ook wel van belang vond, is de ondersteuning van dvd-menu's, wat ook prima werkt. Je kan je collectie zichtbaar maken via Covers, wat het zelfs voor kinderen makkelijk maakt om een DVD te starten.

Heb jij ook een Mede8er MED400X2?

Mijn oudere MED500 had af en toe vastlopers bij het starten van een film en bij het skippen van gedeeltes, maar met de laatste firmware is dat opgelost.

Enige 'probleem' is dat de ondertiteling soms wegvalt wanneer je versneld vooruit of achteruit hebt gespoeld (>4x versneld), maar met een druk op de knop doet de ondertiteling het dan weer.

Heel soms valt ook het geluid dan weg, maar even uit de film en erin (Mede8er houdt bij waar de film gestopt is) is de film weer terug. Het treedt alleen op als je zelf druk bezig bent (vooruit/achteruit etc.).

Verder perfecte speler!
Acoster, bedankt voor je review.
Nog wel een vraag: je hebt het over een APP om muziek via de mede8er af te spelen, zonder dat je daarvoor je televisie aan hoeft te doen. Welke app is dit? Is deze voor Android?
Ik kan het namelijk niet vinden..
Kun je wat meer vertellen over die vastlopers? Treden die op bij normaal dagelijks gebruik (bijvoorbeeld als je een film zit te kijken), of alleen bij speciale acties? En wat doe je dan? Is uit en aan zetten voldoende om verder te kunnen?
1 keer een reboot bij het selecteren van een netwerkmap via de favorieten en een paar keer (3 ß 4) bij het starten van een film, waarvan 1 keer de stroom er echt af moest.
Tijdens het afspelen nooit problemen gehad. Ik denk dat het toch iets te maken heeft met de combinatie mediaspeler/NAS (netwerk). Op het mede8er-forum heb ik anderen hier nog niet over gehoord, ook de MED500X2-gebruikers niet, wleke in principe dezelfde hardware en firmware bezit.
Ik gebruik de APP die door Synology is uitgebracht, gernaamd 'DS Audio'. Maar deze is uiteraard speciaal voor Synology ontwikkeld en werkt enkel ism Audiostation op een Synology-NAS.
Je hebt ook de app 'UPnPlay' die hetzelfde zou moeten kunnen.
Werkt de DS audio app volledig met de mede8ter dus playlist, zoekfunctie en dergelijke?
De DS Audio-app bestuurt de NAS en de NAS stuurt de muziek naar de Mede8er. Dus de Mede8er heeft zelf niks te maken met zoeken, playlist en dergelijke via de DS Audio App.
Als ik mijn popcorn a-110 als renderer gebruik werken de playlists niet, deze speelt alleen het eerste nummer van de lijst. Je ziet de speelduur ook niet meelopen op je telefoon
Laat ik mijn telefoon renderen dan werkt dit allemaal wel goed. Zoeken zal inderdaad wel render onafhankelijk zijn.
Heb zelf de DS411, heb er serviio op draaien. Nu ben ik op zoek naar een media player en wilde eerst voor de WD TV Live gaan, maar heb nu enkele reviews gelezen over deze player. Ik denk dat onze situaties ongeveer overeen komen (Synology icm deze player)

Welk software heb jij op je nas draaien? En werkt alles naar wens (movie info, subs, snelheid) Raad jij deze combi aan?
Voor audio gebruik ik audiostation van synology zelf, al ben ik ook aan het experimenteren met de Logitech-server.
Verder start ik films en foto's via de gesharede mappen op en dat werkt uitstekend. Ik maak vooral gebruik van ISO's en heb dus geen losse sub, kan daar niet over oordelen.
Ik ben uitermate tevreden over de Mede8er, ook de video-wall is mooi. Ik had voorheen een WD TV, zonder netwerkaansluiting overigens, en deze werkte ook prima. Ik twijfelde tussen de WD TV Live en de Mede8er MED400X2, beide zijn volgens mij uitermate geschikt ism Synology.