ZTE Blade (San Francisco) Review
Deze review is gericht op de prestaties van de ZTE Blade Inhoudsopgave:Waar kopenCustom ROMsFeelingBenchmarkPersoonlijke voorkeurInstallatie van ROM op een nieuwe BladePrestatiesKantoorwerk3D spellenVideo afspelenOpnamekwaliteitAccuduurBereikConclusieExtra: tips en instellingenKlaarmaken voor gebruikScherm flikkert tijdens bellenSynchroniseren met OutlookAutomatische verlichting aanpassenAdvanced TaskManager / Advanced TaskKiller1. Waar kopen? Zowel bij KPN als Telfort krijg je de ZTE Blade GEN2 met 5mp camera. KPN heeft z'n site aangepast naar het 3.2mp...
Pluspunten
goedkoop android dus zelfde mogelijkheden als duurdere android telefoons resolutie
Minpunten
geen flitser camera
Eindoordeel
Inhoudsopgave:
- Waar kopen
- Custom ROMs
- Feeling
- Benchmark
- Persoonlijke voorkeur
- Installatie van ROM op een nieuwe Blade
- Prestaties
- Kantoorwerk
- 3D spellen
- Video afspelen
- Opnamekwaliteit
- Accuduur
- Bereik
- Conclusie
- Extra: tips en instellingen
- Klaarmaken voor gebruik
- Scherm flikkert tijdens bellen
- Synchroniseren met Outlook
- Automatische verlichting aanpassen
- Advanced TaskManager / Advanced TaskKiller
Zowel bij KPN als Telfort krijg je de ZTE Blade GEN2 met 5mp camera.
KPN heeft z'n site aangepast naar het 3.2mp model.
Mijn prepaid model (GEN2) van KPN was zonder simlock.
- KPN Online
- Telfort online
- Belcompany (€100)
- Bol.com
Een Custom ROM is een aangepaste versie van Android, speciaal gemaakt voor jouw telefoon. Het voordeel van het gebruik van een Custom ROM is dat je telefoon sneller loopt en dat je meer aanpassingsmogelijkheden hebt.
Voor de Blade zijn er op het moment drie roms die veel gebruikt worden:
- Cyanogenmod
Cyanogenmod is een hele doorontwikkelde ROM met een enorme community en veel support. Doordat iedereen zijn steentje bijdraagt zit er veel poespas bij die je krijgt bovenop de standaard Android. Denk aan extra instellingen, mogelijkheden en extra apps. Het grootste voordeel van Cyanogenmod is voor mij dat de stable releases uitgebreid getest zijn. - Moldovan Mile-High-Mountain-Pie
Bij Moldovan hebben ze in tegenstelling tot Cyanogenmod de ROM zo schoon mogelijk gehouden. De ROM is gebaseerd op een originele Android 2.3.5 van ZTE. In Moldovan zitten een aantal applicaties van CM7 (zie rom site voor details) en de ZTE Emode Helper die je kunt gebruiken om de hardware van de Blade te testen en de sensoren te calibreren. Een sensor-calibratie tool is ook meegeleverd bij Cyanogenmod. - Ginger Stir Fry uit development sinds 10-10-2011
Ik heb Cyanogenmod, Moldovan en GSF geprobeerd en ik merk (helaas) geen verschil in snelheid. Bij Cyanogenmod zit standaard "ADW Launcher" wat niet zo soepel werkt, deze heb ik vervangen door LauncherPro.
2.2 Benchmark
Ik heb een AnTuTu benchmark gedraaid met de laatste Cyanogen (7.1.0), de nieuwste Moldovan (rls4) en GSF (b26). Uit het gemiddelde van 4 tests per ROM blijkt dat Moldovan even snel is als GSF en dat GSF en Moldovan ±10% hoger scoren dan Cyanogenmod.
2.3 Persoonlijke voorkeur
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Moldovan omdat ik meer houd van schoon en snel dan van de extra mogelijkheden en instellingen die ik bij Cyanogenmod krijg. Echter; de instabiliteit die ik heb ervaren bij het gebruik van Moldovan en GSF maakt toch dat ik liever voor een stable release van Cyanogenmod kies.
Ik heb GSF en Moldovan beide meer dan 2 weken op mijn telefoon gehad en ik had zo nu en dan last van onverwachts opnieuw opstarten en renderfouten bij het wakker maken van de telefoon. Sinds ik ben overgestapt op de stable releases van Cyanogenmod heb ik geen problemen met mijn telefoon gehad.
2.4 Installatie van een ROM op een nieuwe Blade:
Het installeren van een ROM bestaat uit drie fasen:
- Rooten (unlocken) van je telefoon
- Installeren van Clockworkmod recovery (een soort "bios" waarmee je de ROM kunt installeren)
- Installeren van de ROM
nb. Cyanogenmod 7.1, Moldovan en GSF werken alleen op telefoons met de GEN2 firmware. Om erachter te komen welke firmware je hebt kun je de app Ask Mr Pigfish gebruiken.
GEN1: Upgrade
Als je een GEN1 telefoon hebt en één van deze ROMS wilt installeren moet je gebruik maken van de GEN1 to GEN2 upgrade. Deze methode geeft je de nieuwe partitie indeling en upgrade de firmware van je telefoon.
GEN2: Manier 1 - TPT (een gerootte firmware flashen)
Voordeel: De schijfindeling wordt aangepast zodat je ongebruikte ruimte kunt gebruiken om apps te installeren. (indeling: 2mb cache, 160mb android, 294mb apps)
- Download een rom van hierboven en plaats deze op je SD kaart.
- Volg de instructies voor het flashen van een firmware die is geroot en waarbij clockworkmod is voorgeïnstalleerd http://android.modaco.com...tpts/page__gopid__1829429.
Als deze methode niet werkt kun je ook via Windows flashen: http://android.modaco.com...o-bladelibra-via-windows/ - Installeer de rom m.b.v de handleiding van Cyanogenmod: http://wiki.cyanogenmod.c...ade:_Flashing_CyanogenMod
- Cyanogenmod: Download Google apps voor de Cyanogenmod versie die je hebt gekozen, installeren gaat via clockworkmod; net als de rom: http://wiki.cyanogenmod.com/wiki/Latest_Version#Google_Apps
- Cyanogenmod: Settings»Cyanogenmod»Prestaties»Use 16bit transparency aanzetten om de telefoon sneller te doen voelen.
Bij deze methode behoud je de standaard schijfindeling. (indeling: 37.5mb cache, 220mb android, 162.5mb apps)
- Z4root om je telefoon te unlocken (rooten)
- ClockworkMod om de rom te installeren
- Download een rom van hierboven
- Lees de handleiding van Cyanogenmod (rooten kun je doen met z4) http://wiki.cyanogenmod.com/wiki/ZTE_Blade
- Alleen bij Cyanogenmod: Download Google apps voor de Cyanogenmod versie die je hebt gekozen, installeren gaat via clockworkmod; net als de rom: http://wiki.cyanogenmod.com/wiki/Latest_Version#Google_Apps
- Alleen bij Cyanogenmod: Settings»Cyanogenmod»Prestaties»Use 16bit transparency aanzetten om de telefoon sneller te doen voelen.
3.1 Kantoorwerk (internet, menu, e-mail) & 2D spellen
Kantoorwerk loopt goed en soepel.
Alle 2D spelletjes van Android market draaien zonder probleem (angry birds, en de populairste 3 van de market). Als je van 2D puzzelen houdt en niet percee 3D wilt is de Blade prima.
Filmpje van 2D activiteit op MMHMP (Youtube)
3.2 3D spellen:
3D spelletjes draaien wel (MMHMP rls4), maar dan merk je dat het eigenlijk iets sneller zou moeten. Het speelt goed en vloeiend maar soms heb je wel eens een happering. Het is dus niet perfect (zoals dat wel is op bijvoorbeeld de Galaxy S). Ik zou het een 7 geven.
Filmpje van Asphalt 5 (3D) op MMHMP rls4 (Youtube)
3.3 Video afspelen
Video afspelen gaat zonder problemen mits je de juiste codec gebruikt.
Voor het afspelen van video gebruik ik de standaard Android speler met MPEG-4. Realplayer en Moboplayer speelden H.264 bij mij niet vloeiend af.
Omzetten naar MPEG-4 voor gebruik in standaard speler:
- Encoder: Handbrake
- ZTE Blade Preset (kopieren naar C:\users\gebruikersnaam\AppData\Roaming\Handbrake)
Als je source groter is dan WGA (800x480) moet je handmatig de resolutie zetten op max 800x480 (keep aspect ratio)
De kwaliteit van de foto's is goed genoeg voor avontuurtjes met je vrienden maar niet geschikt voor vakantie of een trouwdag. De resolutie van een video is VGA (640x480).
Voor voorbeelden van foto's/filmpjes in vergelijking met HTC Desire HD zie dit filmpje (vanaf 10m20s:( http://youtu.be/Xvf6nNnZHfU?hd=1&t=10m20s
5. Accuduur
Net als bij andere telefoons vreet 3G veel stroom; in mijn ervaring ongeveer 30% van je stroomverbruik.
Internet dag: Met 3G uit (GPRS aan), e-mail automatisch binnenhalen, internetten in de trein gaat de accu ongeveer 18-22 uur mee.
sms/bel dag: Als je de telefoon gebruikt als "telefoon met e-mail" (sms, bellen, e-mail, ff 9292ov) dan kan de accu wel 2 dagen meegaan.

6. Bereik
Bereik is goed en beter dan van mijn Nokia E66.
7. Conclusie
De prestaties zijn meer dan voldoende voor kantoorwerk en voor het spelen van 2D spelletjes. 3D hapert soms wat. Met de standaard ROM ben je prima af maar een Custom ROM is nog beter.
Of alles zo soepel gaat als op de Galaxy S II en iPhone? nee. Maar dat kun je ook niet verwachten voor deze prijs.
De combinatie van de hoge schermresolutie, degelijke prestaties en lage prijs maakt het in mijn ogen een super goede deal voor een Android telefoon.
Extra A: Klaarmaken voor gebruik
Deze fase heeft mij erg veel tijd gekost; daarom deel ik mijn ervaring graag met jullie.
Ik ben meerdere uren bezig geweest met het vergelijken van programma'tjes die de gebruikerservaring zouden verbeteren. Google heeft bijvoorbeeld geen widget in Android ingebouwd om Gmail op het homescreen weer te geven; iets wat voor mij echt een must is.
De lijst van programma's en widgets die ik nu dagelijks gebruik:
- (Menu Launcher) LauncherPro
- (Widget) Pure messenger e-mail, gemiste oproepen en sms weergave op homescreen
- (Widget) Smooth Calendar aankomende agenda items
- (Widget) Beautiful Widgets digitale klok en meer
- (App) Smart Keyboard
- (App) QR Droid lezen van een QR codes
- (App) Opera Mini sneller surfen zonder 3g
Het blijkt dat dit een veel voorkomend probleem is bij de Blade. Het wordt veroorzaakt door een slecht afgestelde proximity sensor; hierdoor denkt de Blade dat je de telefoon aan je oor hebt terwijl dit niet het geval is. Gelukkig heeft de Blade een app ingebouwd om het op te lossen!
Originele Blade en Moldovan / GSF: Menu » ZTE Emode Helper » Menu (20:Battery/OLED/Back Light/Vibrator/Ringer/LED/Key/OLED off/SD/BT address/Radio Info/Memory/Touchpaint Test/Audio Loop/FM/Camera/GPS Test/IMEI/IMSI [*983*0#] » Sensor » Calib (de sensor wordt nu gekalibreerd)
Cyanogenmod 7.1.0: Menu » ZTE Blade Settings » Proximity Sensor Calibration (de sensor wordt nu gekalibreerd)[/li]
Extra C: Synchroniseren met Outlook
Met Google Account:
- Exporteer de Outlook gegevens naar een Google service m.b.v. het Google Account van je Blade
Gebruik Gmail, Google Calendar of Google Contacts, afhankelijk van wat je wilt syncen. - Log je Blade in met hetzelfde Google Account.
De synchronisatie tussen je Blade en Gmail, Calendar en Contacts wordt automatisch uitgevoerd.
Extra D: Automatische verlichting aanpassen
(Cyanogenmod only) Om de automatische verlichting aan te passen doe je het volgende:
Menu » Settings » Cyanogenmod » Scherm » Automatische verlichting » Custom instellingen » Pas andere niveau aan
Linker kolom: gemeten hoeveelheid licht (in lux).
Verlaag staat voor Lower bound Verhoog staat voor Upper bound.
Onder de kolom Scherm kun je aanpassen.
Bijv: bij Lux 0 » kolom Scherm (std 35) als je die naar 55 zet wordt het scherm nooit donkerder dan "55".
Je kunt ook elke waarde in de kolom Scherm met een bepaald percentage verhogen of verlagen.
=> Sla & op
Extra E: Advanced TaskManager / Advanced TaskKiller
Ik zie veel mensen die onterecht "Advanced TaskManager" gebruiken. Dit programma geeft je de mogelijkheid om programma's die je op dat moment niet gebruikt uit het geheugen te halen.
Het mooie van Android is juist dat het alle apps in het geheugen laat staan zonder dat dit batterij, processor en anderen resources verbruikt. Zo gauw er meer geheugen nodig is worden de apps er automatisch uitgehaald om geheugenruimte vrij te maken. Deze manier van memory management bespaart batterij en zorgt voor het sneller opstarten van apps omdat deze niet opnieuw in het geheugen ingelezen hoeven te worden.
Het definitief afsluiten zou alleen nodig hoeven zijn bij apps die slecht geprogrammeerd zijn en bij programma's die actief blijven binnenhalen op het moment dat je dat niet wilt (denk aan: Google Talk, eBuddy, Skype, Navigatie). Echter; apps die automatisch binnenhalen hebben vaak al een exit of afmelden knop in het menu.
Bij Google Apps als Maps, Browser, Gallery, Camera, Gmail etc is afsluiten niet nodig (en ook niet mogelijk via het menu). Ze worden op inactief gezet zodra je ze naar de achtergrond brengt. Sluit je ze wel af, dan kost het zelfs extra stroom elke keer als je ze opstart.
Onderbouwing:
Android ensures application responsiveness by stopping and killing processes as necessary to free resources for higher-priority applications.
The order in which processes are killed to reclaim resources is determined by the priority of the hosted applications. An application's priority is equal to its highest-priority component.
Where two applications have the same priority, the process that has been at a lower priority longest will be killed first. Process priority is also affected by interprocess dependencies; if an application has a dependency on a Service or Content Provider supplied by a second application, the secondary application will have at least as high a priority as the application it supports.

bron: Professional Android 2 Application Development
Nawoord
Ik hoop dat ik jullie een beter idee heb gegeven van de prestaties van de Blade en dat ik wat bruikbare tips heb kunnen geven voor het instellen en gebruik van Android.
Als jullie mijn review waarderen geef dan a.u.b. een beoordeling rechts bovenin. Vragen, opmerkingen en verzoeken kunnen jullie plaatsen bij de reacties of in het ZTE Blade ervaringen forum.
_________________________________________________________________________
Computerhulp Website design
Heb jij ook een ZTE Blade (San Francisco)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (28)
Jacob
- Contacten kopieren van je Nokia naar je SIM-kaart.
- Contacten kopieren van je SIM-kaart naar je Blade.
- Sync Outlook met een Google service m.g.v. het Google Account van je Blade
Gebruik Gmail, Google Calendar of Google Contacts, afhankelijk van wat je wilt syncen. - Gebruik hetzelfde Google Account op je Blade.
De synchronisatie met Gmail, Calendar en Contacts wordt automatisch uitgevoerd.
Android-Sync
[Reactie gewijzigd door discy op 23 juli 2024 04:28]
Hoe eigenlijk die ROM te installeren?
- Ik heb hem (temporary) geroot zoals aangegeven.
- Recovery Manager heeft Superuser Permissions
- Recovery Manager zegt steeds dat 'Unrecognized' geinstalleerd is, ongeacht welke IMG ik ook open;
- Ik kom in clockworkMod (door volume min ingedrukt te houden. Bij het selecteren van de ZIP abort hij de update vrijwel meteen?)
Post: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=444294
Ik geloof dat de cache partitie is aangepast omdat er een soort virtuele cache partitie op /data bestaat waardoor de eigenlijke partitie helemaal niet wordt gebruikt.
is het dan ook het geval dat hij net zo groot is als een iPhone?
[Reactie gewijzigd door discy op 23 juli 2024 04:28]
hij lijkt echt zo uber TINY!
Heb het toevallig vandaag nog met de Ace van mijn zusje vergeleken die zei dat haar scherm "lekker" groter was dan die van mij.
Totaal oppervlak is dus zelfde ;-).
Edit: Dan praat je dus echt over 1mm / 2mm hoor.
[Reactie gewijzigd door Quad op 23 juli 2024 04:28]
het mag dan wel 3,5 zijn, het formaat ligt mij gewoon het beste
ikzelf vind de breedte in schermen nogal belangrijk, dat geeft mij gelijk het gevoel of iets goed/lekker werkt
toch bedankt voor de info
[Reactie gewijzigd door w4v3g0d op 23 juli 2024 04:28]
Ik zie trouwens geen prijzen in de Pricewatch, dus vraag me af wat dit toestel los kost...
Zie review voor verkooppunten.
[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 23 juli 2024 04:28]
telefoon is verder gewoon simlockvrij
goede review trouwens echter zou ik de accuduur lager gewaardeerd hebben, die van mij haalt maar net de dag.
[Reactie gewijzigd door discy op 23 juli 2024 04:28]
Zojuist mijn ZTE binnengekregen via BOL (100€) met een levertijd van 7 dagen (terwijl 14d werd aangegeven).
Het betreft een KPN prepaid pakket maar het is wel de 5MP versie!
Bovendien simlockvrij.
[Reactie gewijzigd door dd1 op 23 juli 2024 04:28]
* tevreden gebruiker, maar is dan ook mijn eerste smartphone
Sander
Met ADW Launcher EX of GoLauncher pro kun je op elke ROM thema's gebruiken.
(behalve voor het instellingen menu).
Test heb ik niet gedaan maar verwacht geen merkbaar verschil tussen de roms; want dat zul je niet krijgen; ik ben meerdere keren geswitched.
De standaard launcher van Cyanogenmod kan wat langzaam zijn; dus die vervangen door ADW Launcher EX of LauncherPro is misschien de moeite waard.
en Settings»Cyanogenmod»Prestaties»Use 16bit transparency aanzetten
Voor meer vragen kun je terecht op het ZTE Blade ervaringen forum
[Reactie gewijzigd door discy op 23 juli 2024 04:28]
daarintegen wel 114 euro duurder -_-'
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/201651/beastie_300.png?f=community)
/u/425009/crop652e932deeec6_cropped.png?f=community)
:strip_exif()/u/301133/crop6737b754ae5aa_cropped.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/386815/296252.jpg?f=community)
/u/100634/GoT.png?f=community)
:strip_exif()/u/28930/leuk2.gif?f=community)