Cooler Master V6 GT Review

Zen!th 31 oktober 2011, laatste update op 31 oktober 2011, 1.812 views

Cooler Master V6 GT

Pluspunten

• Koeling (max en min rpm blijft goed koelen.
  • Design (3kleuren led, met stijlvolle koelers)
  • Cleaning (makkelijk uit elkaar te halen om radiator te reinigen)
  • Socket ondersteuning (past overal op)
  • Geluidsproductie @ 800rpm (onhoorbaar)

Minpunten

• Geluidsproductie @ 2200rpm (maakt meer herrie dan meeste gpu's op 100% fanspeed)
  • Installatieongemak (erg lastig om alleen in te bouwen, zelf(met iemand anders) ingebouwd in HAF 922)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Algemene beoordeling
Toen op tweakers kwam te staan dat die koeler geintroduceerd werd heb ik expres gewacht, en gelijk gekocht na release. (hoofdredenen waren het merk (coolermaster fan) en het design(rode ledjes en overdreven groot)
Na aanschaf was het wel even uitvinden welke brackets ik moest gebruiken en welke niet.

Koelvermogen
Het koelvermogen ben ik erg blij mee.
Ik heb atm een Core 2 Quad Q8200 (stock 2.33ghz, 1333mhz bussnelheid) @ (2.8 ghz (stock volt) 1600mhz bussnelheid) op idle, na opstarten of na een tijd gamen, koelde cpu gelijk weer terug naar minimaal wat ik em heb gekregen

IDLE Load 0-10% (8 a 9 uur)cpu gebruik (core 0,1,2,3 @ 28,32,32,28 graden) (800rpm)
MAX Load 100% (8 a 9 uur) cpu gebruik (core0,1,2,3 @ 42,43,43,42 graden) (800rpm)
IDLE Load 0-10% (30 min)cpu gebruik (core 0,1,2,3 @ 24,32,32,26 graden) (2200rpm)
MAX Load 100% (4uur) cpu gebruik (core0,1,2,3 @ 36,36,38,37 graden) (2200rpm)

Binnenkort overzetten naar Core i5 2500k, temps en voltages komen er dan aan.
i5 2500k binnen :D

Core i5 2500k (stock 3.3ghz, TurboV enabled 4.3ghz)
IDLE LOAD = stock speed 3.3 ghz(underclockt 1.6ghz)
MAX LOAD = standard target overclock Asus P8Z68-V Pro 4.3 ghz

IDLE Load 0-10% cpu gebruik(core 0,1,2,3 @ 30,32,31,30 graden) (800rpm silent profile)
MAX Load 100% cpu gebruik(core 0,1,2,3 @ 69,68,71,70 graden) (800rpm(silent profile) (na 20 min)
IDLE Load 0-10% cpu gebruik(core 0,1,2,3 @ 30,32,31,30 graden) (800(standard profile)
MAX Load 100% cpu gebruik(core 0,1,2,3 @ 54,55,53,56 graden) (1600rpm(standard profile) (na 30 min)
IDLE Load 0-10% cpu gebruik(core 0,1,2,3 @ 26,30,28,26 graden) (2200rpm(performance profile)
MAX Load 100% cpu gebruik(core 0,1,2,3 @ 49,50,47,50 graden) (2200rpm(performance profile) (na 30 min)

Geluidsproductie (max)
Core 2 Quad Q8200
In de bios heb ik ingesteld op Silent mode(wat inhoud dat ie 800rpm draait tot de cpu temp boven de 60 komt) wat nooit gebeurt dus hij draait standaard op 800rpm.
Ik heb speciaal voor dit onderdeel de bios setting naar Performance mode zet, zodat ie alijd max draait.
Na een tijdje begint het geluidsniveau tot een irritant level te stijgen, maakt erg veel lawaai op 2200rpm.
Core i5 2500k
In de bios heb ik ingesteld op Standard mode(wat inhoud dat ie standaard 800rpm draait, tot de overclockt aangezet word, dan gaat ie naar zon 1600rpm) bij 4.8ghz turbo mode gaat ie naar 2200 rpm(maar dat is niet leuk om aan te horen)

Geluidsproductie (min)
Core 2 Quad Q8200
de temps blijven goed met die cpu en het geluidsniveau is minimaal, alleen het "blazen"van de lucht hoor je, verder niet. Het geluids niveau blijft ver onder die van de gpu op idle(GTX 260 core 216)
Core i5 2500k
Op 800 rpm is hij onhoorbaar. en koelt goed genoeg!

Installatie- (on)gemak
Het installeren van de koeler was een ramp, aan de scherpe radiator randjes heb ik meerdere malen me vingers open gehaald.
Core 2 Quad Q8200
Na een kwartiertje heb ik het opgegeven, en heb gewacht tot iemand me kon helpen met inbouwen.
In mijn kast zit een gat achter de cpu socket, zodat het makkelijk is om die achterkant te plaatsten.
Dit bleek achteraf net niet goed te zitten, waardoor het alsnog niet veel gemak bood. :(
Core i5 2500k
Nog grotere ram dan de vorige inbouw, na dat ik de ram e.d. op zen plek had zitten, kwam ik erachter dat het niet paste. waardoor ik de ram eruit moest halen, cpu koeler erin. Vervolgens de ram erin doen.
Het aanpassen van de koelers is nu geen pretje, als ik dat wil doen, moet ik de 2 ramchips uit het moederbord halen.

Compatibiliteit
Kan op elke sockets(tot nog toe) nu op LGA 775, binnenkort op LGA 1155 installeren.
Ik ga binnenkort uitvinden of de V6GT op een Asus P8Z68-V Pro past met Corsair Dominator ram!
Dat past dus op 1mm, hoewel het installeren/modden uiterst onhandig is geworden daardoor!

Modbaarheid
De koelers zijn makkelijkn te vervangen, 4 clips per koeler schelp. Ik heb XtraFlo's besteld (zwart omhulsel met rode koelers/rode ledjes) _/-\o_
Dat was dus bij mijn oude CPU/MOBO/RAM
Bij de 2500k is het een ramp om de voorste koeler(intake) eraf te halen, want daar zit de ram voor!

Gekocht voor ongeveer 50 euro.
Persoonlijk vind ik het waar voor je geld, het is een grote stoere koeler, die zen werk als cpu koeler goed uitvoerd.
Coolermaster had iets meer aandacht mogen besteden aan de geluidspoductie bij 2200 rpm.
Maar over het algeheel ben ik er tevreden over

Onderbouwing / Review
Al met al een goede koeler
Overall cijfer 8.5/10
Deels doordat ik weg ben van het design! _/-\o_ _/-\o_
Deels doordat de koeling goed voor elkaar is! 8-) 8-)
Nu ik ander moederbord heb ben ik er qua koeling e.d nog steeds tevreden over.
Maar het inbouwen/modden is een regelrechte ramp!

Vragen? Direct Message gerust!

Heb jij ook een Cooler Master V6 GT?

Klein typfoutje in de laatste zin van de eerste allinea.
Verder prima review, ben benieuwd naar de temps op de i5.
kzag het.
thanks, ik ben ook benieuwd, ga over een week of 3 bestellen, dus daarna word de review
geupdate!
Prima review, maar de temps vallen mij een beetje tegen: ik heb precies dezelfde cpu, op precies dezelfde snelheid overgeclocked, met een verhoging van het voltage (anders werd hij toch nog niet helemaal stabiel, 24/7) ik heb er een Scythe Mugen 2 Rev, B op zitten, met Arctic Silver 5, en ik zit op een comfortabele 45 graden, met 1 fan op 600 rpm (standaard Scythe fan), nu heb jij een vergelijkbaar ding, wat betreft installatie, en grote. Maar toch. De Mugen 2 is 10 euro goedkoper, dus dan zou je het in principe alleen voor de look/merk doen.

Aandachtspuntje: je kunt bij de specs van je pc je kast nog eventjes bijzetten, deze heeft ook wel invloed op de koeling van de onderdelen.

Daarnaast is het goed om voor de volledigheid eventjes op 2200 rpm te zetten en te kijken of de temp onder load nog wat omlaag kan.

Nog wel een vraagje: heb je het mobo eruit gehaald om de koeler te installeren, heb namelijk mijn Mugen ge´nstalleerd zonder het eruit te halen, en doe dat nooit van mn leven meer, omdat je dan inderdaad 2 mensen nodig hebt (of 3 armen/handen).

Verder goede review,
nette review maar volgens mij speelt bij het kopen van een cooler ook mee hoeveel geluid hij produceert ,in ieder geval voor mij.Dat het ding er leuk uitziet is leuk maar voegt totaal gee waarde toe,persoonlijk ga ik dan liever voor de kwalitatief veel beter Scythe koelers,die er toch ook mooi uitzien als je dat belangrijk vind.
@thekoekepeer
Ik ga eind van de middag even kijken voor de temps op 2200 rpm. De max temps @ 800rpm heb ik na een nacht(uurtje of 8/9) prime95 (in de zomer dus een kamer temp van zon 24-27graden) gedraait te hebben. In het geval die 2200rpm word dat niet slapen dan?

Ik heb het mobo erin laten zitten, iets wat ik de volgende keer ook niet doe, je komt inderdaad 1 arm/hand tekort! Sowieso zat het gat in de backpanel net niet achter mijn cpusocket (iets kleiner formaat moederbord dan gemiddeld(WEL ATx) waardoor het schroeven e.d. niet makkelijk ging!)

CASE: Coolermaster HAF 922 (front 200mm intake en top 200mm exhaust) die kast heeft over het algeheel een goede airflow.

@gizmo3867
De Mugen 2 vind ik persoonlijk niet mooi, qua afwerking van het koelblok, geen ledjes, etc. Verder ben ik nogal merkentrouw, dus ik zal niet zo snel een Mugen kopen.
In het geval van mijn i5 over een week of 4, moet ik misschien een iets beter koeler doen i.v.m met mijn geplande 4.5 ghz?
Verder ben ik nogal merkentrouw, dus ik zal niet zo snel een Mugen kopen.
Dus je koopt liever iets minders omdat je het kent, dan iets beters omdat je het niet kent...

Daarbij, als jij graag ledjes wil, kan je ook gewoon led fans op je mugen zetten. Gewoon FYI.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 31 oktober 2011 11:59]

Kort door de bocht gezien wel ja :p
En in dit geval ga ik deels ook voor wat ik mooi vind, en die Mugen 2 vind ik spuuglelijk.
Ik koop zon koeler zodat ie men i5 2500k op normale temps blijft, maar hij hoeft niet de 5ghz te halen bij wijze van spreken. (met deze 4.3 ben ik heel tevreden)

Klopt, maar ik vond dat lijntje wel mooi op die V6GT :) en led fans geven veel meer licht.
Daarbij heeft de V6GT veel mooiere afwerking om de radiator.

Je probeert de V6GT af te kraken? en de Mugen te promoten? -.-

[Reactie gewijzigd door Zen!th op 31 oktober 2011 11:59]

Nee, gewoon aangeven dat de redenen die jij geeft, ik die niet logisch vind. Afgezien van mooi, dat is subjectief, ik vind de mugen idd mooier, maar dan nog heb ik een dichte case. Dus nee, ik promoot niets, alleen dat ik het niet begrijp (afgezien van uiterlijk, nogmaals).

Wat ik eigenlijk meer probeer aan te geven is dat het eigenlijk niet slim is om merk trouw te zijn. Elk merk heeft namelijk ook wel eens een slecht model, kies je die dan boven iets wat je niet kent? Persoonlijk kies ik altijd voor prijs prestatie. (/me nu lieg je, de antec hydro 620 is totaal geen prijs prestatie).

[Reactie gewijzigd door Reinman op 31 oktober 2011 14:24]

Daar zit een hoop waarheid in ja, ik heb een open case, dan dan zon blok staal in mijn pc vind k niet echt een mooi gezicht.

Heb je helemaal gelijk in, maar bij CM was het slechte model de V8.
Het was bij die V6GT op deze manier; ik zag die koeler, en ik dacht die moet ik hebben!
Ook doordat ie dual fans heeft dacht ik al van, die moet wel redelijk koelen.
Ik had op de Coolermaster site gekeken naar de HeatPipe config e.d.
Daarbij komt nog dat ik water koeling minder vet vind, anders had ik wel een H70 i.o.d gekocht.
Doorgaans ga ik wel voor prijs/prestatie, behalve deze keer bij mijn GPU :9
In de review is in principe alles wel behandelt, maar wat plaatjes en minder smileys zouden hem wel net even wat beter maken. Zeker bij zo'n koeler die het voor een groot deel ook moet hebben van zijn looks.
Jaa plaatjes heb k wel gemaakt, zal k ff uploaden vanaaf!
Smileys gaan weg ;p had alles gekopie paste -.-
Misschien zijn wat foto's met de Dominator modules wel handig voor mensen die hoge heat-spreaders hebben en een goede koeler zoeken (aangezien de meeste echt gewoon niet passen, zeker niet met dominator geheugen/venguance).

De temps met de I5 2500K zijn trouwens erg netjes, ookal rijst de geluidsproductie dan redelijk de pan uit lijkt mij.

Foto'tje met de koeler ingebouwd en draaiend zouden denk ik erg op prijs worden gesteld.

Nu vindt ik de veronderstellingen in Installatie(on)gemak een beetje vreemd, je zegt dat je eerst de koeler erin doet en dan het geheugen, nu heb ik de Mugen 2 rev.B. en die is qua grootte denk ik vergelijkbaar, en daar moet ik eerst de RAM erin doen en dan de koeler erop, anders kan ik niet bij de sleuven van het RAM, dit lijkt mij met Dominator nog moeilijker.

[Reactie gewijzigd door thekoekepeer op 31 oktober 2011 17:35]

Nog geen tijd gehad om foto's te uploaden, heb atm bluescreen problemen(waar ik gek van word)

Dominator ram past iig NET.
Temps zijn idd netjes, maar op full load word het stofzuiger niveau geluid. gelukkig loopt ie nooit op full load, (alleen met stresstests ofzo)
Op 1600rpm valt het geluids niveau nog te doen (ongeveer gelijk aan mijn GPU)
op 2200rpm is het niet leuk meer.

Nou de V6GT heeft niet zon systeem van vast zetten als de scythe.
en de koelers loshalen, moet je eerste die schelpen eraf halen, waardoor het ram eruit moet.

Met de foto's die eraan komen zal ik even laten zien hoe die V6GT vast zit, en waardoor de ram er dus uit moet.