OCZ Agility 3 120GB Review

Omnicron 29 september 2011, laatste update op 29 september 2011, 2.654 views

OCZ Agility 3 120GB

Pluspunten

• Snel, degelijk, betrouwbaar qua levensduur....

Minpunten

• De prijs,! Die dingen blijven veel te duur !
  • Firmware upgrade. Niet mogelijk als de ssd als primare schijf ook het os bevat
  • Hoe kan je die dan flashen
  • Na upgrade firmware, mogelijk verlies van data, of verplichte partitionering. formattering ivm frozen mode... uitgangs situatie bij aflevering fabriek !

De overstap en introductie van een SSD zal veel losmaken in het computerland Zeker als je kijkt naar de voordelen ervan. Maar er gaat ook minpunten schuil achter de verhalen ?

Voorbeeld. Allereerst de aanschaf van zo'n dingetje Schreeuwend duur, Snel Ja dat klopt, maar toch....

Als je kijkt naar de momentele hausse die gaande is in de semiconductior wereld en de prijzen van de geheugens ziet, zou je verwachten dat die van invloed moet zijn op de prijzen van SSD's
De kinderziekten worden er langzaam aan uitgehaald en er beginnen wat tweak tools te komen op de betrouwbaarheid en snelheid te kunnen garanderen. Houd er immers rekening mee dat een ssd op een heel andere wijze werkt dan een hard disk en dus eveneens op een heel andere manier de data opslaat.

Feit blijft dat als je als fervent pc hobbyist de boel bijeen hebt, je dus ook direct resultaat wilt zien.
Je gaat aan de slag bouwt alles op installeerd het os, jaah het werkt. En man wat start ie snel op !
Gelukkig, jij blij........maar dan.....

Dan merk je dat de snelheid onder het Os ( in dit geval Win7 64 Bits) er toch heel sluipend uit gaat.
er gaat eens iets fout en na de welbekende reset, start de pc niet eens meer op.
Geen OCZ drive te herkennen. Het ding heeft zich gewoon in de BIOS afgemeld ?
Een firmwareupgrade van de ssd bied uitkomst. Maar hoe zet je nou een firmware op een ssd, die je als opstart schijf gebruikt ? Van de 102 Gig heb ik slechts 35 gig in gebruik voor het os en andere aangelegenheden, en ja die staat op gewone ouderwetse hdu's. het gaat mij slechts op het snel beschikbaar hebben van de pc.

Volgends de aangeboden ondersteuning vanuit OCZ mag de ssd niet als primare schijf gebruikt worden, en er wordt geen garantie gegeven, dat je OS blijft staan op een geflashde ssd. Het ding zou goed in wat men noemt frozen mode komen te staan of zoals ie aangeleverd wordt... met alle gevolgen van dien.

Je hebt dus eigenlijk een andere pc met Winhoos 7 nodig om hem te kunnen flashen.

Jammer !

Verder, ach, ben er best tevreden mee. ik vond hem duur, als ze ziet dat de prijs, toen ca 190 Euro was en nu na 2 maanden de 140 euro al is gepasseerd. Ik wilde het er wel aan wagen. Maar voor de grotere jongens wacht ik toch nog even.

• Asus P67 Sabertooth (B3.0)
  • Intel Core I7-2600k 2nd gen.
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een OCZ Agility 3 120GB?

Reviews door de redactie

Je kunt de firmware update gewoon onder Windows 7 uitvoeren. Je moet dan wel de Toolbox versie 2.45 van OCZ gebruiken. Meer info: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=4800668

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 29 september 2011 14:31]

Had eenzelfde probleem met mijn vertex 2, het ocz tooltje liet me alleen flashen op een pc met AHCI. Lang niet elk moederbord heeft AHCI, dus dat werd een aardige zoektocht onder vrienden en familie...
Dan heb je een knap antiek systeem, AHCI wordt immers door vrijwel iedere moderne controller gewoon gesupport.
Het redelijk-recent aangeschafte M-atx am3 bordje in mijn vaders pc had er anders geen support voor. En am3 wil ik niet antiek noemen. Nou is het natuurlijk ook weer niet een setup waar je normaal gezien een SSD aan zou hangen..

Ben het met je eens, het zou standaard moeten zijn. Bij mij viel het echter tegen ;)

(overigens, dat, of het word gewoon niet in de bios genoemd maar technisch gezien wel gesupport)

[Reactie gewijzigd door Heephstan op 29 september 2011 12:10]

Zou de handleiding er nog maar eens heel goe dop nalezen, daar moet het in staan.
Lijkt me sterk dat dat am3 plankje geen AHCI mode ondersteunt nml.
Mag ik anders het type/merk...zoek ik het ff uit voor je.
Hoe kan je nu al "betrouwbaar qua levensduur" geven als je m amper 3 maanden in je bezit hebt? :+
Je "stelt" in het eerste gedeelte dat de snelheid van een SSD tijdens gebruik van win 7 64 achteruitgaat.....

Dit kan zo zijn met OCZ maar ik kan je zeggen dat ik al een tijdje een M4 heb en die blijft gruwelijk snel (ja ik ben een test freak die elke week een tool draait) dus je stelling beperkt zich tot je eigen SSD en niet alle andere.

En niet als bootdisk mogen gebruiken ? lol daar is ie nu net zo goed voor.......

[Reactie gewijzigd door huubhuub op 29 september 2011 13:28]

Je kan het te duur blijven vinden, ik vind dat inherent aan de technologie. SSD's zijn opgebouwd uit flash-chips. Daar zijn er meer van nodig om bijv. een 120GB disk te maken.
Flash-chips zijn in verhouding veel en veel duurder dan platters van een harddisk.
Flash-chips worden al massaal geproduceerd, dus eventuele kost-reductie daar zit er nauwelijks in. Het enige wat het goedkoper kan maken is verkleining. De laatste is pas geweest.

hoe kleiner, hoe lastiger te produceren. De rek gaat er ook gewoon uit. Op een moment kan het, met de huidige technieken, niet kleiner meer. Nee, SSD's zullen no jaren duur blijven in verhouding tot harddisk; dat voorspel ik.
Door tweaker2010, donderdag 29 september 2011 14:28

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op donderdag 29 september 2011 14:31]

Aha ! fout Dat gaat helaas niet. !
Je kan geen ocz drive flashen als deze als primary boot in gebruik is.
Da's nou de ellende. ding eruit Linnux partitie op een usb stickie knallen, met de benodigde ellende erop en voila toen lukt dat dus wel.
Ben er even mee bezig geweest, maar ik kon en mocht met geen mogelijkheid de firmware van dat ding upgraden.
Nu doet ie het wel goed. Het is maar dat je het weet. wist. whatever...