Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS211+ Review

Deef_K 29 september 2011, laatste update op 29 september 2011, 3.792 views

Synology DiskStation DS211+

Pluspunten

• Stil
  • Mooi design
  • Eenvoudige installatie
  • DSM

Minpunten

• Ipad thumbnail generatie
  • Itunes server

Kwaliteit voeding Score: 4
Keuze voor een NAS
Na lang wikken en wegen toch besloten om een NAS systeem aan te schaffen. Na veel gelezen te hebben op GOT en wat informatie uit de winkel besloten om de keuze te maken voor de Synology DS211+. Dit vanwege de processor en het geheugen. De NAS word gebruikt voor centrale opslag in huis en voor het streamen van video naar de HDI Dune D1. Tevens gebruik ik DSM op afstand om processen bij te houden en om muziek te luisteren.

Installatie
De nas werd geleverd met 2 aparte Samsung 204UI schijven, deze zijn eenvoudig te bevestigen op de bays van de nas en worden met gemak er in geschoven. Door het installeren van de Synology Assistent Software op de mac word deze automatisch herkend in de software en kun je inloggen in DSM. Als eerste heb ik een nieuwe volume toegevoegd in JBOD configuratie om zo 1 volume te hebben met maximale grootte. Als backup heb ik een externe harde schijf van 500GB er aan hangen en tevens heb ik timemachine extra op mijn imac lopen.

Wanneer de installatie voltooid is kun je gebruikers en gedeelde mappen aanmaken. Dit gaat kinderlijk eenvoudig in DSM. Bij het toevoegen van foto's word het maken van miniaturen automatisch gestart, dit is voor je ipad, iphone of ipod. Dit neemt 100% cpu-kracht in en is misschien niet het gene wat je direct wil doen maar eerst je videos er op zetten. In combinatie met is dit een behoorlijk zware opdracht voor de NAS. De service is niet met een knop volledig uit te schakelen, slechts te pauzeren voor 1, 3 of 6 uur. Wel is dit met terminal te realiseren. Ik heb ruim 5000 foto's van zowel spiegelreflex als compact camera en moet nu nog 1780 foto's. Dan is de NAS nu een week bezig maar niet elk uur van de dag omdat dit icm sabnzb vrij zwaar is.

Package Center
In de package center heb je de mogelijkheid om nieuwe pakketten te installeren zoals sabnzb, couchpotato en sickbeard. Deze processen heb ik dan ook alle drie ten allertijde op de achtergrond lopen. Ik ben dan ook blij dat ik voor de ds211+ gekozen hebt met 512mb geheugen aangezien sabnzb met downloaden al snel 128mb inneemt. De services kun je standaard niet van buitenaf bereiken maar hiervoor moet je een password op de services zetten en de poorten open zetten in je router. Hier heb ik niet voor gekozen omdat ik ook wel in bestandsbeheer kan zien of er iets gedownload en uitgepakt is. Couchpotato en sickbeard zoeken automatisch op films en series en worden uitgekomen in de daarvoor aangegeven mappen. In mijn geval /volume1/films en /volume1/tv-series. Dit werkt redelijk goed, niet alle bestanden zoals nfo en par bestanden worden volledig opgeruimd.

Netwerk
Mijn iMac staat helaas draadloos in mijn netwerk omdat ik niet de mogelijkheid heb om hier een kabel te krijgen. Geen idee of je door een meterkast mag boren maar dat doe ik liever ook niet. Ik heb verder nog geen ervaring met kopiren van bestanden over een bedraad netwerk. Ik heb cat6 kabels besteld en zal deze later testen en toevoegen aan de review. Mijn netwerk is gigabit.

In combinatie met de HDI Dune D1 haal ik een gemiddelde leessnelheid van een bestand van 9MB/s. Dit is voldoende voor volledige bluray rips en mkv bestanden. Tussen de HDI Dune D1 en Synology DS211+ staat de beruchte Thomson TWG870u van UPC. Ik heb wel gebruik gemaakt van een NFS TCP configuratie omdat ik met UDP een gemiddelde leessnelheid van 3,6MBs heb en dit niet voldoende is.

Zoals eerder verteld kan ik de NAS op afstand bereiken door webdav aan te zetten en zo kan ik in de DSM mijn processen controleren.

Gebruik
Na alles ingesteld te hebben voor mac, windows en downloaden heb je er eigenlijk geen omkijken meer naar. Het systeem staat bij mij in de tv-audiomeubel en je hoort hem nauwelijks. Met het aanmaken van thumbnails hoor je de harde schijven wel maar bij normaal gebruik heb ik er geen last van. Het systeem blijft goed koel ondanks dat de ruimte bijna volledig afgesloten is. De DiskStation word netjes weergegeven in mijn finder en ook op een windows laptop onder netwerk. Door verschillende gebruikers aan te maken en rechten te geven kan je de mogelijkheden voor andere gebruikers beperken zodat ze niet in alle folders kunnen lezen en schrijven en/of de map zien.

Applicaties in gebruik

Op mijn iPad heb ik de apps van Synology geinstalleerd en dit werk ook gewoon naar behoren. Via photostation kan ik bij mijn foto's komen en staan ze allemaal netjes met een thumbnail klaar. Ik hoef dus niet iedereen mee te nemen naar mijn computer om de fotos daar te laten zien maar makkelijk via de iPad. Audiostation werkt ook naar behoren en ondersteunt ook airplay, laat ik nou ook een appletv 2 hebben die aangesloten zit op de receiver. Dit werkt ook naar behoren.

Het enige wat voor mij en velen nog niet duidelijk is, is het gebruik van itunes server. In feite hoef ik deze niet te gebruiken aangezien dit via dsaudio te benaderen is op mijn iPad. Op mijn iMac is het wel vervelend omdat ik nu een gedeelde bibliotheek heb en niet meer netjes de nummers kan bekijken op album weergave. Ook kan ik de id3-tags niet bewerken in iTunes.

Extra info
Meer informatie op aanvraag.

Bijgaande foto's laten het gebruik zien bij het proces thumbnails maken en vervolgens thumbnails maken uit. Je ziet hier duidelijk dat het cpu-gebruik en geheugen terugloopt.

• Onkyo TX-SR608
  • HDI Dune D1
  • Thomson TWG870U
  • KDL40W4500
  • Samsung 204UI

Heb jij ook een Synology DiskStation DS211+?

Waarom vind je de iPad thumbnail generatie een negatieve eigenschap? Ik persoonlijk vind het wel fijn om te weten dat niet de volledige foto ( 12 MB) wordt doorgestuurd als ik DS photo gebruik op 3G. Je kunt trouwens die thumbnail-generatie nog instellen tijdens het uploaden met de synology synchonize tool voor je pc/mac.
Met mijn (spiegelreflex)fotodatabase van ca 300 GB heb ik er bewust voor gekozen om de synchronize tool te gebruiken aangezien dan het rekenwerk door de pc gedaan wordt. Het kostte alsnog 3 volledige dagen om de fotodatabase op de NAS te krijgen incl thumbnails. Pluspunt is wel dat er ook van RAW bestanden (.CR2) een thumbnail gemaakt wordt en dus te bekijken zijn via de viewer.
Omdat het een zeer intensieve taak is waar je misschien niet op zit te wachten wanneer je ook wilt gaan kopieren naar de nas. En het duurt gewoon vrij lang. Als het klaar is, is ht natuurlijk ideaal!
Dus eigenlijk is het wel een positief punt dat het er uberhaupt is ;)
Als je het via de synology assistant doet, (dus uppen van je pc naar de nas via dat proggie) dan doet je PC dat werk veel en veel sneller.
Hallo,

Ik zie dat je de NAS gebruikt icm een Sony Bravia TV.
Ik bezit ook een Bravia TV (KDL-37ex521) en wil een NAS uit deze serie aanschaffen (waarschijnlijk het budget model: de 211J)
Kun je gewoon met je TV door de mappen van de NAS browsen en zo een film selcteren?
Hoe is de beeldkwaliteit op je TV (is dit full HD)?
Wellicht wordt mijn volgende aanschaf een receiver met DLNA. Hoe werkt het selecteren van MP3 files dmv je Onkyo receiver?

Ik hoop dat je mijn vragen kunt beantwoorden.

Thanx, Pim
Beste Pim,

Ik gebruik de NAS niet zoals jij in jouw verhaal beschrijft. Tevens is mijn Onkyo receiver niet dlna klaar dacht ik maar maak er sowieso ook geen gebruik van.

De NAS zit aangesloten op inmiddels een Cisco EPC3925 gigabit router, mijn HDI Dune HD1 zit daar ook op aangesloten die ook weer middels hdmi aan de onkyo zit. De onkyo zit met hdmi aan de Sony TV.

Via mijn iphone / ipad blader ik naar de film en die word dan gestreamed vanaf de NAS middels NFS TCP. 50GB bluray rips gaan zonder problemen.

Ik speel MP3's af via mijn appletv die ook weer via hdmi aangesloten zit op de onkyo. Middels mijn iphone en DS Audio heb van synology kan ik alle mp3s streamen naar de appletv en komt het geluid netjes uit mijn receiver.

[Reactie gewijzigd door Deef_K op 23 december 2011 13:00]