Specificaties Socket 1155 met Intel P67 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Sabertooth P67 Rev 3.0 Review

Omnicron 29 september 2011, laatste update op 29 september 2011, 2.490 views

Asus Sabertooth P67 Rev 3.0

Pluspunten

• Lekker snel board, in begin even wennen aan EFI Bios,Maar echt het werkt.
  • Haalt goede prestaties, en blijft stabiel bij opgeklokte frequenties.
  • Zeeeeer goede benchmarksicm. een scala aan processoren, zie internet
  • Kortom aan te bevelen, nu alleen de prijs... maar dat komt vanzelf wel.
  • Verder, Absolute aanrader, iets te duur, maar goede resultaten

Minpunten

• Solderingen op achterzijde van mobo, in de nabijheid van de processor te lang
  • Zou mogelijk problemen opleveren met plaatsen van koeling brackets
  • Meest belangrijke. in de doos helaas geen USB 20 pens header waarmee je de andere USB 3.0 poorten beschikbaar maakt. deze wordt elders verkocht en is momenteel moeilijk leverbaar. Waarom ?

Layout Score: 3
Eindelijk de lang verwachte Mobo van Asus !
Als oud Asus gebruiker, Ik heb ze in alle maten en soorten gehad. ditmaal doelbewust een keuze gemaakt voor de Sabertooth P67 (Rev B3.0 eea ivm eerdere Sandy bridge problemen. toch ben ik altijd trouw gebleven aan Asus.

Icm een Intel Core I7 - 2600k staat de wereld open !
Man wat kan dit moederboard veel aan zeg. Enrom degelijk en vooral zwaar !
Niet alleen dankzij het Thermal Armour, wat op de print is gemonteerd, Daar later wat meer over (minpuntje )
Maar de kwaliteit van de gedrukte print zelf.opbouw ed. Mogelijkheden.

Dat voelt zwaar aan en is volgens mij dikker dan gebruikelijk.
Goede opbouw en Ja er is uitvoerig aandacht gegeven voor de plaatsing van critische componenten zoals bijv de sata aansluitingen. Vroeger lieten die stekkertjes altijd spontaan los, net als je bezig was en ja als je dan in raid mode een aantal hdu's had lopen was het gelijk eidne oefening. Nu niet meer !
Kwestie van goede bekabeling.

Even los van het feit dat sommigen onder osn die zich druk bezighouden met case modding, En echt er zijn absolute juweeltjes te zien ondanks het eerder besproken minpunt.

De plaatsing van de geheugenslots zou iets beter mogen, maar het is net goed te doen
Iets meer ruimte is wel gewenst.

Rondom de processorvoet is eigenlijk, net...... iets te weinig plaats om fatsoenlijk een stevige processor koeler te plaatsen. De eerdere combinatie van een Zallman CNPS9900A gaat net niet !
De bracket die eerst aan de onderzijde van de processor geplaatst moet worden drukt wel erg hard in/op de aanslutingen van de buffer elcos ( de bekende condensators rondop de processor..
Met mogelijke electrische verstoringen door opbouw van statische electriciteit, danwel sluiting en of te hoge lekstroom.... Men had deze solderingen net iets korten moten afknippen, of beter, ism met de leveranciers een soort standaard moeten afspreken De plaatsing van een Zallman CNPS10X performance gaf weer geen probleem.

Misschien moet daar wat meer tijd en aandacht aan besteed worden.

• Zallman CNPS990A ( past net niet !)
  • Zallman Cnps10X-performance ( uitstekend !)
  • Corsair Dominatator CMP16GX3M4A1333C9
  • 3 maal Samsung 1 Tb Spinpoints Sata-II
  • Intel Core I7 2600k (unlocked cpu )
  • Ocz Agility 3 120 Gb Sata -III
  • HD 6850 later een GTX 580 eea ivm levertijd
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Asus Sabertooth P67 Rev 3.0?

Heb jij toevallig ook zo'n last van nogal heet wordende onderdelen? Ik heb het programma van Asus erbij ge´nstalleerd en deze geeft regelmatig aan dat de PCI-E poort 1 en de SATA-6GB erg heet worden, maar ook de USB3.0 aansluiting (welke ik nooit gebruik).

Ik heb geen extra koeler in op de Thermal Armor gemonteerd, misschien dat ik dat moet doen, maar ik heb bij mijn vorige systeem totaal geen last gehad van deze hitte met dezelfde videokaart en harddisks.

Verder nogal summiere review... Je heb het over de Thermal Armor (niet Armour trouwens) wat een minpuntje is, maar daar lees ik verder niets meer over waarom dat zo is terwijl je aangeeft daar later meer over te zeggen.
De revieuw, zegt het al, is in mijn optiek slechts een aantal opsommingen van zaken die me juist wel cq. niet bevallen aan het board. Ik ben als oud Asus gebruiker altijd tevreden geweest voor de spullen die ik krijg, gebruik en betaal. Dat is een eerst vereiste.
Daarnaast ben ik geen die-hard Casemod of wat dan ook. Ooit een keer Msi en Gigbyte geprobeerd en was werkelijk niks. maar doed dat was toen en met de kennis van nu....
Ik ben gewoon een fanatieke gebruiker die de ergernissen graag met andere wilt delen.

Wat je er vervolgens mee doet is jouw zaak.

Dan je probleem: te heet wordende onderdelen ? neen nergens last van, geen extra fans gemonteerd, ook niet op het mobo zelf. Wel op basis van eerdere ervaringen met erg warme zomers ditmaal een enorme kast aan geschaft met veel grote fans die lekker rustig lopen. En lekker geen herrie oid. Nlk. een HAF-X92

( http://www.coolermaster.nl/product.php?product_id=6638). en die combinatie is erg duur, maar werkt wel goed.

Dmv het aansturen van de fans mbv een NZXT touch controller op het bureau gaat dat helemaal lekker. Alleen de processor fan wordt door het mobo gestuurd en dat is een
Zallman CNPS10-X, fan aan de achterzijde geplaatst en naar buiten toe afvoerend.

Clou is om gezien het debiet van de fans aan de ene kant ( voor) een lading lucht naar binnen te hengelen en het er aan de achterkant en boven op weer zo snel mogelijk af te voeren. daarmee maak je een soort plenum, wat op een pulserende manier de warme lucht naar buiten pompt. De fans werken de ene keer netjes met, daarna weer net iets tegen elkaar en dat proces stuurt zich vanzelf, dankzij de fan controller van NZXT.
die heb ik handmatg staan en stuurt net sommige fans iets tegen de fase in
Gemiddelde temperatuur gemeten op diverse plaatsen varieert van 23, 25 28 en max 32 graden. En dat vind ik goed zelf als de boel overklokt wordt of zwaar wordt belast.

Er draait momenteel WIn7 Os ( 64bits) op met relatief stevige zaken zoals pinnacle en adobe premiere Adobe Air, en het Adobe production premium pakket erop. Door elkaar heen en tegelijk. en datmerk je echt wel. ok qua temperatuur, die gaat dan for omhoog
en de temp controller relgelt dan tegen het maximum aan.
De gemeten temperaturen zijn met een laboratorim thermometer gecontroleerd
en wijken wel wat af, maar deze is binnen de 8%. relatief dus....
Power supply is een 700 Watt OCZ modXstream pro (80+) certified

Probleem was alleen het plaatsen van de processor fan. Asus en zalman houden schijnbaar geen rekenig met elkaars dimensies en dat geeft dus plaatsings problemen.

En ja de video kaart is nog steeds zo'n kniepermodelleke. Is trouwens voldoende voor mijn toepassingen ( HD-video) en pro morphing van video scenes en chroma key's
De wens om daar een GTX580 oid in te hangen is er nog steeds, maar die krengen zijn zo verdomde duur ! En ja dit is een beetje overdone voor dergelijk soort toepassingen.
maar ik kan zo wel weer een jaarke of 2 a 3 vooruit, daarna zie ik wel weer verder.
Ander mobo erin ander proce3ssor (ivy bridge of zo) en ga ik definitief helemaal over op ssd nu gebruik ik alleen een agillity 3 (120) gig om mee op te starten De rest is 4 maal 1 Tb (samsung F3)

Heb ik de beheofte om een of ander spellek te gaan spelen dan kan ik dat zonder al te veel noemenswaardige problemen. waarmee ik voor dit geld toch een mid range pc neerzet die zijn werk doet
Ik heb de CM690 als kast, er zitten al 3 fans in. De cpu wordt nooit echt heet (ook niet stressed) dus de koeling werkt prima (de kast zelf is ook nooit warm binnen). Ik zit alleen maar met de aangegeven plaatsen waar het warm wordt (volgens de software van Asus). Ik ga binnenkort even een extra fan proberen en als dat niet werkt dan ben ik bang het bord niet naar behoren werkt.

Heb je overigens wel de software van Asus zelf ge´nstalleerd om staan en een grafisch zwaar spel even geprobeerd om zo de temperaturen wat op te schroeven? Misschien is er namelijk helemaal niets aan de hand en is de software gewoon niet lekker...
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je algemeen op slechts 3 sterren uitkomt.
Oke, er zijn wat minpunten, maar die wegen niet op tegen de pluspunten.
Vreemd dat er geen USB 3.0 header bij zit, heb zelf een ASUS P8P67 Deluxe en daar zat ie wel bij.
Neen ik heb geen enkele software geinstalleerd. is ook niet nodig, want de NZXT controller meet de temperaturen en corrigeerd deze, daramee doe ik dus geen beroep op de aanwezige hardware.

Wellicht heb je in dat slot een of andere kaart zitten, die midner goed functioneerd,
of duidelijk te veel stroom trekt. met aktive koeling los je wel het probleem van wamte ontwikkeling op, maar zullen de electrische componenten op den duur vroegtijdig defect raken.

Verwijder anders een de kaart die in dat slot zit en kijk of het probleem dan nog zteeds zichtbaar is. Gebruik tijdelijk een ander kaart indien nodig en zet deze op een ander slot
monitor dan beide aansluitingen

Quote:

al eens een bios update gedaan ?
kan misschien een sftware gerel;ateerd probleem zijn...
Ik vermoed ,dat als je daar daadwerkelijk een kaart in hebt zitten dat je daard e oorzaak moet zoeken. en als dat niet zo, Tja! dan heb je misschien een mobo met productie fouten.. en zal je contact op moeten nemen met de leverancier en een verzoek moeten doen om deze binnen de wettige garantie termijn te ruilen.
Laat je niet weg sturen met de mededeling dat je dan maar contact op moet nemen met asus en vervolgens achter alles gaat aanlopen, neen. De leverancier van je mobo moet met je meewerken. de bewijslast voor de kwaliteit van een slecht mobo ligt niet bij jou.
dat zal de leverancier moetenaantonen.
en als het een goede winkel . shop oid is dan werken ze daar vast aan mee.

suc6 enne laat horen hoe het afloopt.
oj oi oi wat een type fouten.weer
de motoriek is vandaag niet wat ie wezen moet...sorry :(
stomme vraag misschien maar die '' cap '' die er over heen zit is die van aluminium ofzo ? of plastic rommel? verder wel mooie revieuw :)
Je bedoeld de cap die an de zijkant zit, binnenin ? op de deur over de grote fan heen ?
die is van kunstof. de kast met alle zaken erop en er aan is grotendeels van metaal.
aluminium kom je weinig tegen.

En ja ik weet het. reletief veel geld uitgegeven voor zo'n machine. , maar wel met alles er op en er aan. en dan heb ik lak aan een of ander cap.
Voorzijde is tevens van kunstof. Allemaal spuitgietwerk. anders is de kast helemaal niet te betalen }:O
Hey daar beste technici,

Ik heb nu een nieuwe SSD (Agility 3 SATA 3 - 6 gbps) en weet niet waar ik deze op aan moet sluiten (asus sabertooth P67 B3 revision). is dat op de bruine SATA ingang of de grijze?

dus waarop moet mijn SSD worden aangesloten?
1. Marvell P67 serial ATA 6.0 gbps (7-pin SATA6G_E1/E2 [gray]
2. Intel P67 serial ATA 6.0 gbps (7-pin SATA6G_1/2 [brown]

en hoe kan ik de snelheid testen om te zien of de SSD ook daadwerkelijk naar behoren functioneert? Software?

Please help! Ik kan maar niet de juiste snelheid halen.
Uhh Ik meen de bruine. Alleen deze ondersteund Sata 6 en ja als de firmware van de agility okee is haal je best goede resultaten.

Houd even in de gaten dat veel van de getoonde benchmarks een transfer ratio laten zijn van bulk data ( grote blokken), maar die schrijf je in verschillende afmetingen
denk aan het gebruik van files die heen en weer worden geschreven.

De transfer rate van 6 Gbps, Nah ik weet niet of we dat halen.
Ik weet ook niet of dit een garantie is, want wat doet het mobo als er andere tragere devices op de bussen worden gezet ?