Specificaties 17,3" (1600x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 7750-2314G50MN Review

papi_chulo 28 september 2011, 767 views

Acer Aspire 7750-2314G50MN

Pluspunten

• Koel
  • Stil

Minpunten

• Relatief zware laptop

Deze laptop in september 2011 aangeschaft als vervanging van een (inmiddels 7 jaar) oude laptop. Hij wordt met name door mijn vriendin gebruikt voor haar studie, waardoor de prestatie-eisen niet te hoog lagen en de prijs natuurlijk ook belangrijk was. Er moest een degelijke processor in zitten, het beeldscherm moest een fatsoenlijke resolutie hebben, en het liefst heb je natuurlijk een laptop die stil is en niet warm wordt. Op basis hiervan kwamen we op deze laptop uit. Ik heb de laptop zelf nog maar beperkt gebruikt en zal daarom geen uitgebreide review plaatsen. Maar ik zal kort ingaan op de punten waar ik zelf rekening mee heb gehouden bij de aanschaf.

Bouwkwaliteit
Bij een relatief goedkope laptop zul je van de bouwkwaliteit niet heel hoge verwachtingen moeten hebben. Bij deze laptop viel de bouwkwaliteit me heel erg mee. Voor de behuizing is hard plastic (met een ‘stroef’ reliëf) gebruikt. De laptop voelt hiermee stevig aan, staat solide op zijn plek op zijn rubbertjes, en de monitor kantelt middels een stevig scharnier. De monitor klikt echter niet vast wanneer hij dichtgeklapt wordt. Het is dus een kwestie van open- of dichtvouwen, maar ik zie hier niet direct nadeel in.

Het toetsenbord heeft stevige toetsen waar je vrij eenvoudig aan went. Naast dat ik altijd liever een muis gebruik, moet ik zeggen dat het touchpad best prettig werkt. Hij is makkelijk met één of meerdere vingers te besturen, en de (losse) klik-buttons werken fijn. Het gebied aan de rechterzijde van het touchpad (dat voor de scroll-functie dient) bevat een ribbel/lijn waarover je eenvoudig met je vinger glijdt.

Prestaties
Ik ben niet van plan om uitgebreide snelheidstests uit te voeren, hiervoor is op andere plaatsen op het internet natuurlijk betere informatie te vinden. De laptop is prima in staat om de office programma’s en enkele rekenprogramma’s te draaien. Daarnaast kan hij met een HDMI-snoer eenvoudig aan de tv worden gehangen voor het afspelen van muziek en films.

De geluidskwaliteit van de boxen valt mij overigens ook niet tegen. Nu ben ik een setje slechte boxen in een oude laptop gewend en deze gingen bij een beetje volume meteen kraken. De boxen in de Acer 7750 geven echter een behoorlijk helder geluid weer, ook bij wat hogere volumes. Goed voor de afleiding tussendoor.

Beeldkwaliteit
Het scherm heeft een spiegelende plastic plaat, wat met name bij donkere/zwarte beelden hinderlijk kan zijn. Dit valt ’s avonds minder op en bij normaal office- en internetgebruik is dit geen probleem. De beeldkwaliteit is verder prima. Het betreft een LCD scherm met LED achtergrondverlichting dat 17,3 inch groot is met een resolutie van 1600x900 pixels. Dit houdt in dat je voor een scherpe weergave beter iets verder van het scherm af kunt gaan zitten. Maar dit is misschien mijn persoonlijke voorkeur.

Warmte en geluid
Tot nu toe is de laptop nog steeds niet echt warm geworden. Ook bij wat zwaardere blijven de temperaturen laag, waardoor zowel de behuizing als de afgevoerde lucht niet warm aanvoelen. Dit is echter nog niet heel uitgebreid getest. De ventilator heb ik daarom tot nu toe ook nog niet gehoord, tenzij ik mijn oor ernaast hou. Verder zijn er geen onderdelen die geluid maken, naast misschien de DVD-speler bij het lezen of branden. De geluidsproductie valt ook hier zeer mee en is op enige afstand al niet eens echt te horen.

De adapter wordt overigens wel vrij warm, maar dit ben ik bij andere adapters niet vaak anders tegengekomen.

Mobiliteit en accuduur
Aangezien de laptop vrij groot is, en ook best zwaar, zul je er niet graag continue meer rond willen sjouwen. De adapter is daarentegen relatief klein, dus hierdoor komt er niet veel gewicht bij wanneer alles in één tas zit. De accu houdt het, voor zover ik kan beoordelen, vrij goed uit. Genoeg om in de trein drie uur of langer te kunnen werken. Dit alles is prima voor de beoogde toepassing.

Deze laptop is zeer geschikt voor de toepassingen van de gemiddelde student, en kan daarnaast ook worden gebruikt voor het afspelen van films en muziek. Hoewel er ook goedkopere alternatieven zijn denk ik dat deze laptop een redelijke prijs heeft voor zijn mogelijkheden, en daarmee ook nog wel een tijdje mee kan.

Heb jij ook een Acer Aspire 7750-2314G50MN?