Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 12ms) - Bekijk alle specificaties

Apple Thunderbolt Display Wit, Zilver, Zwart Review

Thyzz 28 september 2011, laatste update op 28 september 2011, 8.528 views

Apple Thunderbolt Display Wit, Zilver, Zwart

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Makkelijke aansluiting
  • Heel helder beeld

Minpunten

• Geen mini-jack geluidsaansluiting
  • Geen 'uit' knop
  • Enige aansluit mogelijkheid is met thunderbolt port. Dus oude macbook kan niet aangesloten worden

Aansluiten
Het aansluiten van de Thunderbolt Display is een eitje. De aansluiting op je Macbook (in mijn geval Pro) gebeurt doormiddel van de Thunderbolt aansluiting. Hierover gaat alle data. En er is een MagSafe connector waarmee je de MacBook van stroom kan voorzien.
In mijn geval is; het Macbook uit de tas, de twee connectors aansluiten en ik heb instant Netwerk, Keyboard, Muis en alle overige USB apparaten die ik op de monitor heb aangesloten.
Mijn MagSafe kan dus in de tas blijven zodat ik die nooit kan vergeten.

Grootste nadeel is dat door de Thunderbolt aansluiting alle andere laptops er niet op kunnen worden aangeloten. Ook niet de MacBook uit 2008 van m'n vriendin.

Features
De Thunderbolt Display heeft 3 USB, 1 Firewire 800, 1 Gigabit Ethernet en een Thunderbolt poort. Met deze aansluit mogelijkheden kan je mijn inziens 95% van de randapparatuur aansluiten.
Daarnaast zitten er in het scherm een Webcam, Microfoon en Speakers ingebouwd.
Vooral de Ethernet poort is een mooie extra. Thuis heb ik ook een wireless netwerk. Maar zodra ik nu de MacBook aansluit op de Thunderbolt Display wordt automatisch de Gigabit ethernet verbinding actief en leidend (na aparte instelling), en kan ik dus met de volledige bandbreedte mijn netwerk storage benaderen.

Wat ik mis is de mogelijkheid om een koptelefoon/speakers aan te sluiten op het display. De ingebouwde speakers zijn niet slecht. Maar bieden bij lange na niet de geluidskwaliteit van externe speakers systemen.

Beeldkwaliteit
Ik kan hier alleen een vergelijking trekken met 2 ViewSonic MVA panelen (VP191s en VP930). Maar daarmee kan ik wel zeggen dat de kwaliteit van kijken echt een stuk beter is. Veel dieper zwart en veel helderdere kleuren. Dit komt deels door de glasplaat, en waarschijnlijk deels door het feit dat het scherm een stuk nieuwe is.

Die glasplaat is ook meteen het grootste nadeel. Bij een kamer met veel licht inval is er veel reflectie te zien.

Ik heb nog geen duidelijke ghosting waargenomen (o.a. in films en tijdens het spelen van CounterStrike Source)

Instellingen
Aan de Thunderbolt Display val weinig in te stellen. Alle instellingen die gedaan kunnen worden gaan via de MacBook. Er zitten geen knopjes o.i.d. op het scherm zelf.

Geen knopjes betekend ook geen 'Uit' knop. Dat vind ik in de huidige tijd van energie besparing wel een nadeel. Ik kan helaas niet testen/zien of het scherm ook echt uit is. Maar ervaring leert dat er toch nog altijd wat stroom verbruikt wordt. Ik heb er zelf dus ook een stekkerblok met schakkelaar tussen gezet. Zodat ik zeker weet dat er geen stroom wordt verbruikt als ik m'n MacBook uit zet.

Design
Tja, smaken verschillen maar ik vind de Thunderbolt Display het mooiste scherm wat ik heb gehad en tot nu toe heb gezien. Het is strak, er zijn nergens knopjes of lampjes. Het is één geheel.

Ben ik blij met mijn Thunderbolt Display? JA. Het is een mooie monitor die past bij de andere apparaten die ik al heb gekocht. Hij geeft geweldig beeld, en heeft door zijn 'dockingstation achtige aansluiting' een duidelijk meerwaarde boven andere beeldschermen.

Is hij de prijs waard? Daar twijfel ik nog over. Ik vind het super makkelijk dat ik alles op de monitor kan aansluiten, daarnaast vind ik dat je voor een goed design ook mag betalen. Maar met bijna 400 euro meer prijs boven op een Dell U2711 is het een bom duiten voor een paar aansluitinkjes en een mooi randje. Echter denk ik dat ik die meer prijs snel vergeten ben, en dan echt kan genieten van de monitor.

Heb jij ook een Apple Thunderbolt Display Wit, Zilver, Zwart?

Bij minpunten lijkt mij ook zeker van toepassing dat je, zoals je zelf ook al aangeeft, geen andere (oudere) macbook kan aansluiten.
Dit is toch wel mogelijk dmv een verloopje?
Voorzover ik weet. Kan je niet van mini-dvi (op de macbook uit begin 2008) naar thunderbolt. Tenminste ik heb zoiets nog niet gevonden.
Zijn er ook geen Mini DVI naar Mini Displayport verloopkabels? Thunderbolt is gewoon een Mini Displayport aansluiting, maar dan met extra's. Je kunt op een thunderbolt port ook gewoon een Cinema Display (Mini DP aansluiting) aansluiten. Dit kan volgensmij ook andersom. (backwards compatible).

Het enige kabeltje dat ik kan vinden is erg aan de prijzige kant.. (http://www.n4i.co.uk/mini...dapter?keyword=mini%20dvi).

[Reactie gewijzigd door iMick op 28 september 2011 17:23]

Niet alleen prijzig, maar er staat ook onder dat het niet compatible is met een Cinema Display... Dan zal het met een thunderbolt display ook wel niet werken...

Welke misschien wel werkt is deze.

Maar dan moet je dus eerst van mini-dvi --> DVI en dan deze adapter gebruiken. Al blijft het een prijzige oplossing
Dat is geen 'goede' oplossing. Het gaat om het product zelf, dus als daar een verloopje wordt bijgeleverd oke. Maar als je die ook nog moet kopen vind ik het behoorlijk negatief.
Dus als mijn videokaart alleen VGA uitgangen heeft en ik koop een monitor met display port en HDMI, dan had de fabrikant maar een verloopje moeten meegeven? Dat is erg krom...

Het is natuurlijk een ander verhaal als er geen verloopjes voor te koop zijn, zoals ik zeg in deze post. Maar dat er vernieuwde uitgangen op een Thunderbolt Display zitten kun je Apple niet kwalijk nemen.
Goed punt. Ga ik aanpassen
Hmm, ik wist niet dat de ACD geen aan/uitknop heeft. Dat is inderdaad niet zo handig. Verder goed begin voor review denk ik!

Wat je zou kunnen doen is wat dieper ingaan op de beeldkwaliteit, als je daar tijd en materiaal voor hebt. Je zou kunnen kijken wat het verschil is als je de monitor kalibreert, bijvoorbeeld. Wat zijn de kijkhoeken en wanneer heb je echt last van die reflecties?
Ik heb geen mogelijkheid om de monitor te kaliberen.
Die andere punten zal ik inderdaad wat verder uitdiepen
Uitknop kun je 'simuleren' door een schermhoek toe te wijzen. Dit doe je bij Systeemvoorkeuren > Mission Control > Interactieve Hoeken > Beeldscherm in sluimerstand. Op mijn iMac schiet hij iig helemaal uit. Na het indrukken van een toets springt hij weer na een seconde aan ongeveer.
Er mist veel over de kleurbereik en weergave van het scherm. Wel erg jammer.
Wat is de geluidskwaliteit van de ingebouwde speakers?
op de site staat 50 watt 2.1. kan je hier wat over bijschrijven in je review?