Panasonic Lumix DMC-FZ7 Review

jb85 15 juni 2007, 1.663 views

Panasonic Lumix DMC-FZ7

Pluspunten

• Snelheid van de camera(opstarttijd en schiettijd)
  • Handmatig in te stellen
  • Mega IOS
  • Scherpte van de Leica lens
  • Afwerking(voelt solide en niet te plastikerig aan, hoewel je moet em niet laten vallen denk ik)
  • Mooi ontwerp(persoonlijk)
  • Bedieningsgemak
  • Accuduur
  • Ligt fijn in de hand(heb redelijk kleine handen)
  • Zoombereik

Minpunten

• Hoeveelheidruis bij foto's boven ISO 200(bij IS0 100 ook niet altijd even ruisvrij)
  • Geen beginners camera(mensen die nieuw zijn met deze camera krijgen niet alitjd even mooie foto's //teveel beweging of te korrelig door de hoge ISO)
  • Geen zoomfunctie tijden het filmen(heeft de tz1 wel)
  • Formaat, het is net niet een camera die je even in je broekzak stopt
  • Geen onderwaterbehuizing verkrijgbaar
  • Lensdop ipv automatische lenssluiter

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Eind 2006 was ik op zoek naar een camera met groot zoombereik (minimaal 10x zoom) om kiekjes te maken van mijn komende half jaar stage op Curaçao(geloof me er zijn mindere plekken op aarde ;)) en om mijn good old Sony Cybershot P72(3.2 MP 3x zoom uit de tijd dat digicams nog geen gemeengoed waren) op te volgen.

Criteria die ik verder meenam voor de aanschaf waren:
-prijsklasse van ¤250,- tussen de ¤400,-
-het liefst een accu
-beeldstabilisator
-snelle afdruktijd
-SD(goedkoop in aanschaf) of Memorystick(had al een PSP en SE telefoon dus MS te over)

Allereerst een toelichting voor de aanschaf:

Na reviews en prijsvergelijkingen nagegaan te zijn op internet o.a tweakers en kieskeurig viel mijn oog in eerste instantie op dit viertal camera’s:
-Fuji S5600
-Sony H2
-Sony H5
-Panasonic tz1

Na dat ik bij de locale fotozaak(foto Meilink Emmen) was langs geweest vielen toch de Sony’s af(vond ze te duur en het uiterlijk van de H2 kon me niet echt bekoren)
De Fuji S5600 was eigenlijk voor mij de eerste keus, bij deze fotozaak hadden ze namelijk de “aanbiedingsprijs” voor ¤229,- viel mooi binnen mijn budget, maar vond de camera wel iets te groot en plastikerig aanvoelen. Andere nadelen vond ik de xD kaart en de menustructuur. Nadelen die je hebt als je voor een kwartje op de eerste rij wil zitten(het totale pakket incl. AA batterijen en wereldlader zou mij ongeveer ¤300,- kosten)
Dus goed ¤50,- minder dan wat de Panasonic tz1 zou kosten bij deze winkel, toch vond ik de Panasonic het fijnst van deze twee, voelde solide aan en het feit dat ie MegaIOS had ipv verhoogde ISO waardes bij de Fuji en het compactere deed mij naar deze camera te gaan, vond hem alleen te duur bij deze zaak maar wist dat ie op internet voor iets van ¤250 aangeboden werd.

PC Snel te Amsterdam bood de tz1 voor de laagste prijs aan, alleen was niet op voorraad bij de zoektocht naar alternatieven kwam ik vanzelf op de Panasonic FZ 7 was iets duurder ¤289 maar was wel weer iets beter, de handmatige functies en het meer DSLR uiterlijk deed mij overstappen naar deze camera. Voor ¤310 incl. 1gb geheugen was ik klaar(voor een vergelijkbaar pakket bij de fotozaak zou ik ongeveer ¤100,- meer betaald hebben :S)

Dan nu back to the review:

In het begin wat aanloopproblemen met de camera door mij relatieve onervarenheid met fotografie. Automatisch vond ik de foto’s namelijk nogal al tegenvallen door de ruis die vooral voorkomt bij +200 ISO waren de pictures nogal korrelig. Na goed de (Engelstalige) handleiding gelezen te hebben en op zoek te gaan naar tips lukte me het steeds beter om mooie foto’s te maken (op P, A, S en M stand) op voornamelijk ISO 80 en 100

De camera doet het dan ook het beste in helder zonlicht, je krijgt dan uiterst scherpe foto’s met mooie kleuren. Indoor foto’s lukken minder mooi door de grote hoeveelheid ruis, maar dit is tegen te gaan door gewoon te flitsen(manueel wat zwakker instellen dan standaard) en het programma ImageNeat te gebruiken.
MegaIOS doet goed zijn werk, doordat ik veel toeristische foto’s maak van o.a gebouwen en schepen van verre afstand met 10x zoom is de beeldstabilisatie echt heel fijn, hij corrigeert goed en er is dan ook nauwelijks beweging in de foto te zien.
Ook ben ik heel erg tevreden over de gebruiksduur van de camera, met volle accu kun je goed 250 fotos maken als je wil, ook de schiettijd van foto’s is een verademing met mijn oude Sony verder is de oneindige burstmode ook heel fijn om mee te nemen vooral als je een moeilijk voorwerp leuk in beeld probeert te brengen.

Kortom een goede camera met als enige nadeel de hoeveelheid ruis met foto’s in meer donkere omstandigeheden(voor mij niet echt een topic: uitgaansfoto’s maak ik doorgaans met mn telefooncamera de FZ 7 is toch een slagje te groot om zo mee te nemen en voor andere nightshot kun je weer meer tijd nemen door de sluitertijd te verlengen)
Probeer alleen wel altijd met ISO 80 te fotograven voor het mooiste resultaat.

Foto’s die ik gemaakt heb met deze camera zijn te zien op: http://s149.photobucket.c...&current=Beachtour052.jpg

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ7?

Vraag me toch af waarom je niet naar de Canon powershot S3-IS keek wat meer te vergelijken is met deze camera dan andere
Veel zoom in een lens levert onherroepelijk een groot verlies aan helderheid op. Ook zijn onderwaterbehuizingen altijd zo ontzettend duur en passen ze eigenlijk altijd alleen maar op 1 model, dat de aanschaf voor bijna niemand echt interressant is. Overigens is 10x zoom en een onderwaterbehuizing zowieso een zeer slechte combinatie (onderwater=weinig licht en grote zoom=weinig licht).

Je zegt dat je vooral foto's maakt van o.a. gebouwen. Daarvoor had je beter een camera als de Panasonic FX30 kunnen kiezen die een 28mm groothoek heeft. Dat maakt je foto's veel meer ruimtelijk.

Is het je ook opgevallen dat je weinig foto's hebt geplaatst op fotobucket waarin je veel hebt ingezoomed? En valt het je ook niet op dat die paar foto's waarop je wél hebt ingezoomed heel erg weinig contrast hebben?

Dan kun je nog beter een camera kopen met 3x zoom en 10 megapixels ofzo en dan de randen eraf knippen. 8-)
Je kunt een te weinig aan zoombereik nooit oplossen door het verhogen van de hoeveelheid megapixels, Exploited. Dan lever je in op het gebied van scherpte. Maar laten we daar niet verder op in gaan, het is appels / peren.
De toepassing van deze (verder geweldige) camera is in deze review inderdaad twijfelachtig. Bij een vakantiekiekjes camera (die toepassing werd min of meer gezocht) denk ik zeker niet meteen aan dit breed inzetbare monster. Wel een geweldig ding die Panasonic.

Onderwater fotograferen gaat prima met een redelijke wegwerpcamera in een simpele behuizing. Geen risico. En daanaast is onderwater fotograferen niet iets wat de gemiddelde fotograaf wekelijks doet. Daar zou ik dus nooit rekening mee houden bij de aanschaf van een camera.