Specificaties 17,3" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N75SF-V2G-TZ046V Review

sfoekema 27 september 2011, laatste update op 27 september 2011, 4.567 views

Asus N75SF-V2G-TZ046V

Pluspunten

• prijs performance
  • beeldscherm
  • uiterlijk buitenkant

Minpunten

• 5400 hdd kan echt niet, vervang deze direct door SSD
  • toesenbord voelt enigsinds goedkoop aan
  • accu performance

Deze laptop wordt geleverd in een modern vormgegeven doos. Daar waar dit een consumentenlaptop is zie je dit terug in de vormgeving van de doos, laptop en site. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een iets minimalistisch uiterlijk zoals je dat vaak ziet bij de zakelijke laptops van HP. Maar gezien het feit dat ik deze laptop tegen een gunstige prijs kon kopen heb ik het ‘’fancy’’ uiterlijk voor lief genomen.

Na het uitpakken van de doos is het eerste wat opvalt de hoogglans zwart metallic vormgegeven deksel van de laptop en de Sonicmaster externe subwoofer. Het uiterlijk aan de buitenkant is bijzonder luxe vormgegeven het hoogglas zwart en op de zijkant roestvrijstaal wekt een degelijke indruk. Na het openen van het scherm ben ik iets minder te spreken over de uiterlijke degelijkheid. De toetsen zijn aluminium kleurig gespoten en voelen enigszins goedkoop aan, daar naast is het gedeelte waar de pols op rust (dus naast het touchpad) krasgevoelig, ik had mijn horloge nog om en bij het eerste gebruik zaten er helaas direct al krassen op. Daarnaast zit er een relatief grote adapter bij het systeem, wat natuurlijk te verwachten is bij deze specificaties.

Bij het opstarten van het systeem viel direct op dat de 5400rpm schijf enorm het systeem vertraagt, continue is het systeem aan het wachten op informatie vanaf de harde schijf. Bij mij is dan ook de indruk gewekt dat deze laptop in de markt is gezet tegen een relatief gunstige prijs met hoge specs met betrekking tot de cpu gpu en dergelijke, maar dat er bezuinigd is op de (momenteel) dure SSD schijven. Na vijf minuten werken heb ik ook direct de laptop opengemaakt om te controleren of er een tweede SATA slot aanwezig was voor een extra harde schijf. Dit blijk inderdaad het geval, dus vervolgens direct een SSD schijf besteld ik heb gekozen voor de crucial M4 128 GB. Met deze schijf is het werken met dit systeem een wereld van verschil! Zeker een must indien je kiest voor deze laptop, schaf een SSD aan.
Nadat ik de SSD geplaatst heb ik ervoor gekozen om Windows 7 schoon te installeren. Vergeet vooraf niet de recovery Dvd’s te maken, je hebt deze nodig indien je aanspraak wilt maken op de garantie van ASUS. Voor het maken van deze recovery Dvd’s moet je helaas wel de tijd nemen, je hebt trouwens 5 DVD nodig.

Asus levert een tal van applicaties mee, een van de meest bruikbare is instand on, waarmee het systeem in slaapstand komt en vervolgens opstart in ca 2 seconden, erg handig. In ieder geval is de opstart tijd zeer kort nadat de SSD schijf is geplaatst, Windows 7 opstarten duurt een kleine 20 seconden!
De sonicmaster subwoofer is een leuke toevoeging van het systeem, het geluid wordt sterk verbeterd, maar in de praktijk is het natuurlijk niet echt handig om deze losse module mee te nemen. Daarnaast geven de interne speakers helemaal geen lage tonen weer, dus indien de subwoofer niet is aangesloten is het geluid wel erg mager.

Over de beeldkwaliteit ben ik zeer te spreken, het scherm geeft kleuren zeer mooi weer, daarnaast kan het scherm lekker vel waardoor je ook prima in de zon kunt werken.

De accu heeft het wel zwaar wat logisch is met de grote van het scherm en de processor kracht. Gemiddeld kun je twee uur weken bij normale toepassingen. De aansluiting van de adapter zit aan de rechterkant, persoonlijk vind ik de achterkant praktischer, daarnaast kun je de adapter stekker er niet helemaal insteken, waardoor de indruk wekt dat de stekker er niet helemaal goed in zit.

Ondanks het fancy uiterlijk voelt de laptop toch stevig aan, muv het toetsenbord. Het typen vergt enige gewenning omdat de toetsen relatief dicht op elkaar zitten, dit is het gevolg van het numpad rechts en de indicatie leds aan de linkerkant van het scherm. Daarnaast hoor je bij het indrukken van de muistoetsen een goedkopen ''klik''.

Al met al is dit een zeer zeer snelle laptop voor de prijs die ASUS er voor vraagt, maar doe jezelf een groot plezier en plaats een SSD schijf. Zonder deze extra investering ben ik minder te spreken over de algemene performance.

• crucial M4 128GB
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Asus N75SF-V2G-TZ046V?

Reviews door de redactie

Hoi Levi,

Je kunt zonder problemen een SSD schijf bijplaatsen, er zijn twee slots beschikbaar.

Gr Sander
Heb je nog een verschil gemerkt in de accuduur toen je overging van de HDD naar de Crucial M4? Naast snelheid is ook het geringere stroomverbruik een reden om een SDD te nemen, dus een vergelijking op dat gebied is ook interessant. Ik ben wel benieuwd hoe de Crucial M4 op dat gebied presteert.
Ben ik ook ge´nteresseerd in: ik heb mijn oog laten vallen op deze laptop, maar dan in combinatie met een Intel 510 SSD; ben benieuwd of het qua accuduur significant verschil gaat opleveren t.o.v. gebruik met een HDD ...
Ik heb vrijwel direct besloten om de SSD schijf te installeren, dus ik heb geen vergelijking gemaakt in het strooverbruik. wat wel direct opvalt is dat de SSD stil is. De originele schijf heb ik dus nog wel in de laptop zitten, maar dan puur voor data opslag. Als je ervoor kiest om een SSD schijf te installeren, zorg er dan voor dat je deze nooit defragmenteert.
Had je ook een HDD-caddy (12.7mm) nodig of zit die standaard bij de crucial M4 128 GB?
Overigens hoef je niet gebruik te maken van de 'goedkoop' klinkende klik van de linkerknop, je kan ook gewoon tikken op het trackpad: volkomen geruisloos en werkt prima!
Ik heb ook de Crucial m4 64GB erin gezet en een clean install gedaan.

Hij loopt als een trein maar windows experience index geeft maar een 5.7 (Graphics: Desktop performance for windows aero) Terwijl dit hiervoor een 5.9 was.

De SSD (Primairy hard disk) krijgt een 7.9.

Ik heb allemaal drivers opnieuw geinstalleerd maar dat helpt allemaal niks (Bios, Chipset, Nvidia VGA, Intel VGA).

Echt balen als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag.
(Disclosure: ik heb deze laptop via het tabblad 'Vraag & Aanbod' in de aanbieding.)

De harde schijf is inderdaad de zwakke plek van deze laptop, maar dankzij de feature van 'Instant On' ondervang je de nadelen grotendeels.

Overigens werkt de de slaapstand van Windows ook prima, alleen is de door ASUS ontwikkelde 'Instant On' wat zuiniger, beweren ze althans zelf, heb het niet getest.
Hoi, vraagje de bracket voor een 2de SSD of HDD zit al in de laptop ?
Ja je kunt zonder problemen twee HDD en/of SSD in deze laptop kwijt...
Ik ben het helemaal eens met sfoekema.

De laptop is aan de buitenkant een lust voor het oog, en het scherm ook.

Hij is erg stil, al heb ik nog geen zware games getest.

Er staat ontzettend veel extra software op die ik persoonlijk niet nodig vind dus een clean install is de moeite waard. Al ben ik dan wel bang dat de functionaliteit achteruit zal gaan (multimedia toetsen die niet meer werken etc?).

Eigenlijk maar een paar minpuntjes de laptop is erg breed en de stroomvoorziening zit rechts waardoor het muizen iets minder relaxed gaat als je rechtshandig bent.
Verder is de HDD wel erg langzaam en zal een SSD zeker de moeite waard zijn, even sparen weer.
En toetsen ogen en voelen goedkoop aan. Ook zitten de toetsen erg dicht bij elkaar, het duurde een paar dagen voordat ik niet meer de Capslock intoetste ipv de 'a' toets.

[Reactie gewijzigd door spyker1982 op 7 oktober 2011 10:34]

beste spyker1982,

Bij mij is hetzelfde van toepassing. na een schone installatie van windows 7 is e windows experience index ook gezakt.

Helaas heb ik geen tips voor je, ik heb het ook niet kunnen oplossen. ik was bijna van plan om de backup dvd's te gebruiken om te controleren wat er gebeurd met de index.

wellicht heeft asus enkele tweaks uitgevoerd waardoor de prestatie index met de originele installatie hoger was.

groet,

Sander