Freecom Network MediaPlayer-350 Wlan Drive-In Kit Review

knightmove 14 juni 2007, 16.332 views

Freecom Network MediaPlayer-350 Wlan Drive-In Kit

Pluspunten

• Als alles werkt de veelzijdigheid van het apparaat.
  • Prijs als je een beetje zoekt via de price watch van tweakers kom je, met een 500Gb hd, rond de 285 euro.

Minpunten

• Tja, staat alles al niet in de review

Op woensdag 13 juni werd ik de "trotse" bezitter van een Freecom Network Media Player 350 WLAN digitale multimedia ontvanger.

Mijn aankoop was ingegeven door het feit dat ook mijn vrouw en kinderen op een eenvoudige manier films en muziek in de woonkamer te kunnen laten afspelen. Of eenvoudig oppakken en in de slaapkamer aansluiten.

Waar ik dacht een veelzijdig apparaat in huis te halen, waarbij ik met name de High Definition faciliteiten erg interressant vond, viel dit toch wat tegen.

Algemeen:
De bijgeleverde cd geeft de keuze om een Nederlanse handleiding te openen. Je krijgt echter een in het Spaans/Italiaans of Portugese (ik heb me niet exact in de taal verdiept) gestelde handleiding voorgeschoteld en de Nederlandse handleiding is in geen velden of wegen te bekennen op de cd. Gelukkig kan je deze wel van de site halen.

De behuizing zelf is volledig van kunstof gemaakt en oogt hierdoor wat fragiel. Door de kleine omvang van de behuizing en omdat het volledig van kunstof is, vraag ik mij af of een harddisk zijn warmte wel voldoende kwijt kan. Er zijn wel ventilatie gaten, maar de harddisk die ik geplaatst had (een 500GB hitachi Dekstar ATA 133) werd het toch wel erg warm daarbinnen. Ver boven de 35 graden die Freecom hanteerd voor een "probleemloos" gebruik volgens mij.

Installatie en configuratie van de harddisk ging zonder problemen. Wat wel frapant is dat erin de handleiding staat hoe je een HD inbouwt, maar dat er vervolgens ook in de handleiding staat dat je het apparaat niet mag openen.

De aan en uitknop werkt niet als de USB is aangeloten op je computer, dit in tegenstelling tot wat de handleiding aangeeft. Je moet dan of de stekker er uit halen of je USB los koppelen, want als de pc uitstaat blijft je Freecometje aanstaan.

Het apparaat is redelijk stil, omdat er geen ventilator aanwezig is. Je hoort ehter wel de hd starten en draaien, maar dat valt denk ik wel weg als je een film of muziek afspeelt.

DVI uitgang werkte niet.

NDAS na installatie van de software de melding dat het apparaat niet gevonden kon worden (hij was er wel want er was een IPnummer uitgegeven door de DHCP server in mijn router). Ik heb het diverse keren geprobeerd, maar de NDAS scsi controler werd niet geinstalleerd (waarbij ik mij afvraag of de handleiding wel goed is op dit onderdeel).

Configuratie menu:

Ik heb vervolgens het apparaat aangesloten op mijn televisie, via een Y, PB, PR kabel omdat de DVI uitgang niet werkt.

Het configuratie menu werkt niet echt lekker. Alles gaat nu via de afstand bediening en als je een instelling hebt gewijzigd kan je niet meer terug naar het "hoofd menu". Je moet eerst terug naar je portal, voordat je weer naar het configuratie scherm kan.

De video out instelling stond op PAL, maar was op enig moment veranderd in NTSC. Ik weet niet hoe, want ik heb hier geen wijzigingen in aangebracht.

De weergave van mijn films en muziek:

HDtv:
Om de High Defnition afspeel kwaliteiten te onderzoeken heb ik een aantal High Definition mpeg2 .ts bestanden op de hd gezet. Helaas kreeg ik hier de melding dat of het bestand niet bestaat of niet wordt ondersteunt. Dit in tegenstelling tot wat de handleiding aangeeft.

DVD:
Je kan rechtstreeks DVD bestanden afspelen. Volgens de handleiding dien je het VIDEO_TS.ifo te starten. Ik heb 2 DVD's geript en op de hd geplaatst 1op1. Bij mij ging hierna het beeld op zwart en alleen door het apparaat uit en weer aan te zetten kon ik verder.
Nog maar eens geprobeerd, nu een VOB bestand starten. Hierbij kreeg ik dezelfde melding als bij de High Defenition bestanden. Als de melding van niet bestaan komt, zoekt het apparaat zelf verder naar een volgend bestand en zowaar vond hij een VOB die hij wel kon afspelen, echter geen geluid en slechts enkele seconden beeld. Het volgende speelbare VOB bestand was wel met geluid, zelfs 5.1 echter ook dit was van korte duur. Ik heb de 2 films 1op1 via de hd afgespeeld op mijn computer en hierbij ondervond ik geen problemen.

beeldkwaliteit:
De paar seconden beeld die ik heb gezien konden mij vooralsnog niet overtuigen.

geluidskwaliteit dolby 5:1:
Was te kort om goed te kunnen beoordelen.

MP3:
Het afspelen van mp3 bestanden gaf dezelfde problemen als bij de DVD en HDtv bestanden. De bestanden die hij wel afspeelde, hielden echter bij 81% op. Ik heb dit getest met een stuk of 4 mp3 bestanden die het wel deden en allen stopte bij 81% van de mp3. Beetje vaag?

geluidskwaliteit
De kwaliteit van het geluid welke ik wel kon afspelen was niet om over naar huis te schrijven. Het betrof hier mp3 bestanden gecodeerd op 192Kbs of hoger.

AVI bestanden:
Hier kon ik er niet 1 van de 24 werkend zien. Aantekening hierbij is dat ik de bestanden niet heb gecontroleerd of de Xvid bestanden waren met GMC toepassingen, want deze worden niet ondersteunt. De vraag is dan uiteraard hoe een doorsnee gebruiker dit kan zien.

Foto's:
JPG's deze deden het allemaal, hoewel het laden van 1 foto een aantal seconden duurt. Dit is volgens mij te lang.

Mijn conclusie:

Ik heb het apparaat terug gebracht, omdat ik er eigenlijk niet fatsoenlijks mee kon doen. Functioneel voldeed het duidelijk niet aan mijn verwachtingen.

Ik ben slechts een eenvoudige gebruiker en wacht nu maar even op een vakkundige test door een gerenomeerde site/blad (mischien wat voor tweakers.net), voordat ik besluit of ik een nieuwe aanschaf.

Heb jij ook een Freecom Network MediaPlayer-350 Wlan Drive-In Kit?

Je hebt mij in elk geval overtuigd om dit apparaat nie aan te schaffen.

De enige reden dat ik nog geen mediacenter pc of een variant erop in de huiskamer heb staan is omdat er geen fatsoenlijke software voor is geschreven. De alles in een oplossing van Windows Media Center vind ik echt waardeloos. Snap niet dat mensen er mee weg lopen. Net als Mediaportal. Ik heb nog niet met LinuxMCE gewerkt maar wat ik ervan heb gezien ben ik ook daar niet van onder de indruk. Dat ze daar eens wat meer aandacht aan besteden.
Hey wat leuk dat ik hier over dit onderwerp iets aantref.

Heb ook zo'n geweldige ervaring met de Freecom Media Player

Ik had 'm vorig jaar november bij EMPC gekocht, twee weken zitten prutsen om een redelijk aan de praat te krijgen, maar niets hielp.

Wat had ik aangeschaft.

Freecom Media Player Kit-35
250GB hardeschijf van Maxtor met een 8MB cache

HD geinstalleerd in de nog goedkope kunststof behuizing, HD via laptop geformateerd, instellingen er in gezet en gaan.

De player liep al snel vast, nadat deze was aangesloten op de TV, ff resetten instellingen eropnieuw in checken, schutting taal, weer stond ie vast.

Leverancier gebeld, gemaild voor eventueel wat iedeetjes.

Maar uiteindelijk heb ik 'm lekker in de doos gedaan en teruggestuurd naar de leverancier met een begeleidende brief erbij, moest eigenlijk wel anders maar efijn.

Ontving een een mailtje, dat het produkt werd teruggestuurd naat de fabrikant.

Ik vond het prima, kreeg meer mailtjes dat het wat langer zou duren medio maart 2007 kreeg ik een mailtje dat het circa nog 45dgn zou duren dat de player weer terug kwam van de fabrikant, kreeg wel de mogelijkheid om een ander produkt te kiezen, heb ik ook gedaan.

Ik heb toen maar een IIyama 22 inch LCD wide gekocht, moets wel wat toeleggen, mediacenter heb ik gebouwd obv PIII 1Ghz met Ati all in wonderkaart, mediaportal er op en joepie.

Mijn persoonlijke mening over over die media players van freecom, niet doen.

Mijn al oude KISS DP450 doet het beter.
Ook ik heb een mp-350 wlan aangeschaft en ik ben er meer tevreden mee.
Beeld is goed
Heb hem aangesloten via cvbs met het oog op de toekomst.
mp3, met repeat en shuffel is ok
Al is een map foto's en dvd bestanden staan dan gaat eerst de foto's en daarna start de dvd , kun je eest het hoesje bekijken en daarna de film.
Een AVI , mpeg2 en wmv getest en deze deden het naar behoren.

De Nederlandse handleiding is dezelfde als de Italiaanse versie, heb een mail naar freecom gestuurd en kreeg de handleiding en meer info incl. links naar fabrikant.

Omdat het Ndas verhaal niet tevinden was ben ik naar de fabrikant gegaan en heb daar de nieuwste firmware en handleiding gedownloaden ,na reboot had ik 3 regels ipv 2 met iconen waaronder Ndas en Iradio, het freecom logo was weg, freecom heeft de skin aan gepast maar een paar iconen vergeten denk ik.

Voor wat deze mediaplayer kan is hij niet duur, usb, usb-host,(W)lan ,streaming vanaf pc via (W)lan en van pc naar mp(Ndas) is veel voor dit kleine apparaatje en niet veel concurenten doen dit , zonder ventilator, na voor zo'n prijs.

Dat er nog wat verbeterd kan worden is logisch het is hardware, software is flexibeler.
Er is zoveel keus dat het moeilijk kiezen is, mijn keus was "geen ventilator, klein, prijs, lan, hdd, Ndas, usb-host , ondersteuning van dvd, avi mp3 en playlist".
Met de laatste firmware update ondersteund de mp-350Wlan ook
Streaming vanaf SAMBA, uPNP, NFS(linuxserver) en FTP.
Tevens is er een FTPserver ingebouwd.
Waar kan ik die laatste nieuwe firmware vinden? Op de Freecom site staat nog geen firmware voor de 350 WLAN versie, enkel voor de Network Media Player-35 en de Media Player 3.

Edit: gevonden! : http://www.airlinktek.com/
Blijkbaar is dit de originele maker van het ding, en is Freecom maar een ordinaire boxmover...

[Reactie gewijzigd door Archeon op 17 juni 2007 17:53]

Mensen.........Hou wel in de gaten, dat je door het gebruiken van de Firmware van Airlink / Mediagate, je je garantie van Freecom kwijt bent.
Ik zie niet in waarom je die garantie zou nodig hebben... Probeer hem eerst eens een week in 'Freecom modus'. Als alles dan naar behoren werkt, dan zal het ook wel blijven werken, en kan je met een gerust hart het boeltje flashen met de AirlinkTek firmware.
Ondanks de eerder negatieve reacties heb ik toch besloten de 350 WLAN aan te schaffen en heb hem nu enkele maanden in gebruik. De enige reden: het kunnen afspelen van High Def.video van eigen productie.
Tot nu maakte ik videofilms op PC met materiaal afkomstig van dv camcorders en fototoestellen; nadien werden er DVD's van gebrand en die worden afgespeeld op de stand-alone speler bij de tv. Sinds ik nu de beschikking heb over een HD camcorder, monteer ik de video op PC in hoge resolutie 1080i; ook de foto-series met stilstaand beeld. Om dit te kunnen bekijken, anders dan op pc, heb ik een "full hd" tv aangeschaft (dus met resolutie 1920x1080 en niet zomaar "HD-ready" waarmee veel mensen voor de gek zijn gehouden). Maar de pc staat in een ander lokaal dan de tv, dus een rechtstreekse verbinding ging niet (daarbij is het ongewenst een pc met 350 Watt verbruik en gezoem te laten draaien om tv te zien).
Moest ik gaan voor de DVD opvolger "blueray"of "hddv"; het zou veeel geld kosten (brander in pc en stand-alone speler), dus de oplossing met Freecom mediaplayer is zeer gunstig.

Kocht een exemplaar, reeds voorzien van harde schijf van 400 G, waarvan ik moet zeggen dat hij niet hoorbaar is bij het normale tv geluid en ook niet warm wordt.
De afstandsbediening is inderdaad klein maar goed te gebruiken. Men moet de eerste keer misschien wat wennen maar alles werkt; wel geduld hebben, want sommige bewerkingen zijn iets omslachtig. Een dvd start zonder problemen op via de (eerste) ifo file en is verder aan te sturen met de afstandbediening.

Maar,,, nu het HD verhaal: via een DVI--HDMI kabel de tv erop aangesloten: voor het geluid gebruik ik de digitale optische uitgang rechtstreeks naar de surround versterker, dus technisch is de beeldverbinding zo in orde. Maar geen beeld op tv; na wat testen en zoeken en specificaties bekijken en ook kontakt met de fabrikanten van Freecom en Samsung, blijkt het rpobleem veroorzaakt door de "grote film-bonzen" met hun copieer beveiliging HDCP wat de 'rechten"moet regelen. M.a.w. de tv aanvaard geen signaal uit de freecom (wat technisch wel via de kabel in de tv geraakt) omdat er geen software-matig seintje meekomt dat mijn eigen video aan de rechten voldoet???

Dan maar aangesloten via de "compound" uit- en ingangen, met als resultaat een prachtig HD beeld! Maar mijn bedoeling was wel "digitaal volledig" en nu afwachten of iets of iemand daar iets kan aan doen.

Als je foto's wilt bekijken, rechtstreeks binnengehaald van de computer, zet je ze beter eerst om naar een aangepaste resolutie (maximaal 1920x1080) om de laadtijd te verkorten en ook de opslagcapaciteit groter te houden. Dan is er geen probleem bij korte kijktijden.

Het besluit van dit alles is dat de media-player doet wat hij voor mij moet doen en meer nog; ik speel nu ook mijn dvd's af via dit apparaat: alles, video en foto, zit er in en is via enkele drukknoppen direct bereikbaar op tv in hoge resolutie in de luie stoel in de living.
" Maar mijn bedoeling was wel "digitaal volledig" en nu afwachten of iets of iemand daar iets kan aan doen."

dat gaat je niet lukken met wireless, er is namelijk altijd een translatie van digitaal naar analoog en weer terug van analoog naar digitaal.
Is het ook mogelijk om hier mee internet radio mee kan starten/luisteren ?
Als hij dat kan is voor mij de knoop door om deze te gaan kopen.