Specificaties 2TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

WD Re 4-GP WD2002FYPS, 2TB Review

raymondw 26 september 2011, 2.075 views

WD Re 4-GP WD2002FYPS, 2TB

Pluspunten

• Grote opslag
  • snelle SATA disk

Minpunten

• Betrouwbaarheid

Als aanvulling op een RAID-5 van 300GB disken heb ik in Juli 2010 er voor gekozen om 2 van deze RE disken in RAID-1 te plaatsen voor standaard bulk storage.
Keuze voor mij voor deze disken was de hoge prijs per GB ten opzichte van de 300GB SAS disken die ik een aantal maanden eerder heb aangeschaft.
Tevens waren deze disken volgens een aantal testen niet extreem langzaam en gaf de de "Enterprise Storage" aanduiding een warm onderbuik gevoel...
Bulk data : ISO, MKV, Android ROM, MP3 etc etc

In eerste instantie geplaatst in een Conceptronic behuizing welke via E-SATA werd aangesloten op de PowerEdge SC server die ik destijds gebruikte.
Tijdens de initiŽle opbouw faalde direct 1 van de drives met bad sectors, geen probleem aangezien er nog geen data opstond.
Lokale leverancier heeft het netjes opgepakt en kreeg een nieuwe disk terwijl hun de RMA van de "oude" verder afhandelden. (WD gaf aan dat het een enkele melding was)

Na 2 a 3 maanden wederom een defecte drive, deze was compleet dood, wederom perfect opgelost door de locale leverancier.
Helaas ging tijdens de rebuild de Conceptronic behuizing ook defect, na veel gemail werd dit door Conceptronic opgelost, nieuwe doos gehad. (WD gaf wederom weinig toegevoegde waarde)

3 maanden na het vorige defect wederom een gefaalde disk met bad sectors (6maanden na aanschaf dus de 3e disk!)
Besloten om een nieuwe te kopen en de defecte zelf via RMA te regelen, direct een upgrade van de Dell Intel server naar een Asus zelfbouw op basis van AMD.
Grotere kast en alles netjes in de kast direct op nieuwere Dell PERC controller.
Om problemen te voorkomen met evt omgevallen RAID info heb ik de RAID setup vanaf scratch opnieuw opgebouwd en geformatteerd.
(Veel contact met WD gehad en uiteindelijk een andere firmware gekregen)

Dit heeft twee weken gedraait, daarna een disk uit de RAID-1 gevallen.
Testen (andere PC) gaven geen defect aan, rebuild zorgde voor een werkende oplossing.
Na dit nog 2x gedaan te hebben was ik het wel zat!
(WD gaf aan dat er pas actie werd ondernomen indien de drive fysiek als defect werd gemarkeerd door de software)

1 jaar, 3 defecte disken en +- 6 rebuilds verder heb ik de goedkoopste 2TB SATA-6Gpbs disken die ik in de Pricewatch kon vinden besteld (Seagate 2000/59 64M LP)
Dit draait nu naar volle tevredenheid sinds eind Aug 2011

De disken hebben uiteindelijk aan genoeg verschillende controllers en in verschillende disk configs gedraaid om de server hardware zelf verder uit te sluiten.
Buiten deze disken om is er in de servers verder NIETS defect gegaan.
Voor mij de beslissing en conclusie om mijn verlies te nemen en deze disken niet meer te gebruiken in deze setup.

Heb jij ook een WD Re 4-GP WD2002FYPS, 2TB?

Heb dezelfde ervaring met GP-versies. De RE4 non-GP versies zijn stukken betrouwbaarder. Ik snap niet dat WD zijn met de RE(1), RE2 en RE3-series opgebouwde reputatie met deze schijven zo teniet doet. Laat de GP versies links liggen ... (!)
Vreemd zeg, dat je er zoveel troubles mee hebt. Ik heb nu al 2,5 jaar een mengeling van de RE2-GP en de RE3 schijven draaien in mijn Synology en nog geen problemen gehad. 1 Keer een RE2-GP die aan het sterven was. Vaak nog kunnen repareren met de vervangende sectors, maar bleef degraderen. Uiteindelijk opgestuurd en een RE3 schijf voor teruggekregen. Ik heb dus betere ervaringen met de RE2 en RE3 series. Misschien dat de RE4 een slechte batch heeft gehad?
Synology NAS'en gebruiken software RAID; hardware RAID met een PERC-controller zoals bij de TS werkt op een heel andere manier, vooral bij error recovery van een bad block/sector.
Heb je deze in hardware RAID gehad of alleen in software RAID? Bij dit soort schijven wordt er namelijk geen correctie toegepast als er corrupte sectors worden gevonden; je krijgt dan direct een error die de controller zou moeten oplossen. Bij softwareraid kan er vanalles misgaan waardoor dat niet gebeurt en je schijf faalt na een minimaal aantal corrupte sectoren (bij desktop-schijven wordt correctie toegepast en worden corrupte sectoren verplaatst naar andere delen van de schijf zodat de SATA-controller het niet merkt; duurt hooguit een aantal seconden voordat dit gebeurd is).

Ik neem aan dat je dit wel goed hebt gecheckt? Ik heb zelf namelijk veel betere ervaringen met WD RAID editions (overigens geen 2 TB). Zo nu en dan een corrupte sector, maar dat wordt netjes verplaatst door de controller (dus niet op schijf-niveau) waarna hij rustig doordraait. Pas boven een bepaald aantal corrupte sectoren failt de controller de schijf.
Ik had er zelf 2 van deze jongens in een raid staan voor backup
en div maal data verlies gehad en de raid opnieuw moeten opbouwen.
ik dacht dat het aan de controller lag.... blijk baar niet
Het vreemde is ik heb ze in me workstation gedaan non raid laten draaien nergens last van.....
enige wat ik me kan bedenken dat de smart functie de badbloks nu wel weg kan schrijven 8)7
RAID of niet RAID heb ik inmiddels ook uitgesloten.
De disken hebben in een 1U pizza doos gezeten voor wat ESXi testjes, maar wederom een disk overleden...
Met de huidige disk prijzen probeer ik nog een RMA te forceren, vermoedelijk gaat de nieuwe/vervangende disk dan op Marktplaats.
Wij hebben inmiddels een aantal honderden van deze schijven operationeel in ons data canter allemaal de WD2002FYPS GE4-GP versies, en ja we hebben wel eens een diskje stuk, maar eigenlijk altijd door SMART preventief gemelde sector fouten. Altijd netjes kunnen ruilen / RMA wisselen, nooit grote problemen gehad.

Hier in ons data center hebben wij ruim 500 van deze disks draaien. nu 3x een sector failure gehad. vele draaien met een LINUX RAID 0 opstelling,
En een daarnaast ook een flink aantal in Hardware RAID 5(EE) opstelling in diverse FTP servers.